Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vanhaa suklaata syödä?

Vierailija
05.12.2012 |

Maistui vähän pahviselle, söin silti, Pätkis. Ei siis iso patukka :-) Parasta ennen päivä meni kuukausi sitten. Voiko tästä tulla joku ruokamyrkytys?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on "parasta ennen"-päiväys eikä "käytettävä viimeistään ennen". Suklaa ei muutenkaan pilaannu herkästi.

Vierailija
2/34 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei näytä oudolle ja söisin, jos ei maistuisi oudolle ;).

Just tais mennä yks satsi vuoden vanhaa suklaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

söisi kovin vanhaa esim. vuoden vanhaa suklaata, tiedän tapauksen että suklaa vilisi matoja, tarkkaile ulkonäköä.

Vierailija
4/34 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kukaan haluaisi syödä... On joskus tullut kokeiltua, pahalta on maistunut juu, eikä ole vatsavaivoja tullut ainakaan niistä haukkauksista.

Vierailija
5/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syödä. Eräs suklaanhimoinen tuntemani henkilö syönyt levykaupalla kaapista löytyneitä suklaita, joiden viimeinen käyttöpäivä oli 2-3 _vuotta_ sitten. Söin itsekin 4 vuotta vanhaa maraboun tummaa minttusuklaata. Nehän on liki pelkkää sokeria, ei vanhene.

Vierailija
6/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 09:42"]Voi syödä. Eräs suklaanhimoinen tuntemani henkilö syönyt levykaupalla kaapista löytyneitä suklaita, joiden viimeinen käyttöpäivä oli 2-3 _vuotta_ sitten. Söin itsekin 4 vuotta vanhaa maraboun tummaa minttusuklaata. Nehän on liki pelkkää sokeria, ei vanhene.

[/quote]

Ei ne sillätavalla vanhenekaan että jotain ruokamyrkytyksiä saisi, mutta suklaassa on paljon rasvaa joka kyllä härskiintyy. Voi olla noin vanhat suklaat siis jo aika ällön makuisia vaikka muuten syötäviä oliskin

Vierailija
7/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vanha suklaa maistuu pahalle. Tuskin sen syömisestä mitään haittaa on.

Vierailija
8/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan härskiintyneet rasvat kyllä voivat aiheuttaa kaikenlaisia vaivoja. Seuraavan tturvallisen tavan syödä vuoden ja vanhempaa suklaata opetti ravintolakoulun käynyt kokki. Sulata suklaata hiukan miroaaltouunissa, sellaiseksi taipuisaksi. Laita suklaa etikkaan ja jääkaappiin. Viikon päästä ota pois. Kuivaa. Taas mikroon ja sulata taas taipuisaksi. Anna kuivua/kovettua. Syö ja nauti.

Vierailija
9/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti 9. Ja suklaa oli hyvää!

Vierailija
10/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappiin suklaa. Mulla siellä muutaman kuukauden vanhaa, ajattelin tarjota vieraille suklaakakkua.  eli suklaat kakkuun. Katotaan saadaanko ruokamyrkytys. Syön itse hyvissä ajoin ekapalat ja voi olla että vieraille ei jääkään. Osaan tehdä hitoksen hyvää suklaakakkua.

Vierailija
11/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kanssa kiitokset 9! Eipä olis tullut mieleen.

Vierailija
12/34 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannut, et jos tykkää mausta, niin sen vanhan suklaan voi antaa seistä Coca-Colassa.

Vierailija
13/34 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa vanhenee todella hitaasti.

Usein suklaan parasta ennen päiväyskin on melkein vuosi.

Olen muutamia kertoja syönyt jopa vuoden vanhaa suklaata, kokonaisen suklaalevyn/konvehti rasian, eikä siitä ole ollut mitään haittaa.

Yli 2 vuotta vanha suklaa alkaa olla jo siinä rajoilla et jos ei maistu enää suklaalle, niin ei kannata paljoo kerralla syödä

Vierailija
14/34 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohohoo! Voi teitä hassuja. Nyt puhuu suklaaseen erikoistunut kondiittori: Täytteet pilaantuu, suklaa itse ei (, ainakaan vuosiin). Täytteissäkin vähän riippuu. Mitä enemmän sokeria, sitä paremmin säilyy. Kun säilyttää kuivassa ja alle 18 asteessa, niin kaikki hyvin.

Joku on joskus väittänyt minulle suklaan olevan pilalla, kun päällä on harmaata töhnää. Lähes aina se harmaa töhnä on kaakaovoita, joka on olosuhteista tai huonosta temperoinnista johtuen erottunut muusta suklaasta. Asia korjaantuu suklaan uudelleen esikristallisoinnilla. Aika velho saa olla, että onnistuu saamaan suklaan oikeasti pilalle vuodessa.

Vierailija
15/34 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin käsilaukusta suklaapatukan, jossa oli parasta päiväys mennyt joskus alkuvuodesta, ihan normaalilta maistui vaikka oli yli puoli vuotta 'vanhaa'.

Vierailija
16/34 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetun kaupan ylijäämänä saatu, jo pvm:nsä menettäneet raakakaakao-voinapit laatikossa, enkä raaski heittää roskiin, mitä niillä kaakaovoinapeilla voisi tehdä ? Ihovoiteita on, joten siihen en niitä tarvitse, muita ideoita ?

Vierailija
17/34 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakakaakaonapit kirjoitti:

Lakkautetun kaupan ylijäämänä saatu, jo pvm:nsä menettäneet raakakaakao-voinapit laatikossa, enkä raaski heittää roskiin, mitä niillä kaakaovoinapeilla voisi tehdä ? Ihovoiteita on, joten siihen en niitä tarvitse, muita ideoita ?

Lisään vielä, etten roskiin, vaan biojätteisiin, heittäisin, jos heittäisin, mutta ensin toivon käyttöehdotuksia, mihin sopisivat, vanhentuneet raakakaakaovoi-napit ?

Vierailija
18/34 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just söin rasiallisen 21.2.2021 vanhentunutta suklaata ja nyt on 5.5.2022,😅

Vierailija
19/34 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan ehdottomasti kielletty.

Vierailija
20/34 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha suklaa maistuu härskille rasvalle, en söisi.

En toisaalta juo alkoholiakaan, mitä useimmat suomalaiset kittaavat.