Päivähoitomaksu 502 euroa :(
Taas se on noussut.
Ensi vuonna nousee myös kunnallisvero ihan reippaasti. Ainoa mikä ei nouse, on minun palkkani. Huoh.
Kommentit (35)
Eipä ollut varaa ostaa tuota parin tonnin pösöä ilman lainaa. ap
Haluaisin tietää paljonko hoitomaksu saksassa on? Miten se määräytyy ja mitä siihen sisältyy?
tuota summaa. Meilläpä kunta muistaa vielä 100e laskulla ekaluokkalaisen ap/ip hoidosta. Eli yhteensä 602€/kk. Eikä näille voi nyt mitään.
Haluaisin tietää paljonko hoitomaksu saksassa on? Miten se määräytyy ja mitä siihen sisältyy?
Tuossa jotain: http://www.netmoms.de/magazin/kinder/kindergarten/kosten-fuer-den-kinde…
Vaihtelee hirveästi asuinpasta riippuen, monessa paikassa täysin ilmaista esim. Düsseldorf ja toisissa paikoissa yli 1000 €/kk.
Yleisesti ottaen monet kotirouvat laittavat lapsensa 4-5 v. alkaen 6h hoitoon (pieni eväs mukaan) ja tämä maksaa vain 30 - 60 €/kk.
Ja muistaakseni tuo päivähoitomaksu määräytyy bruttotulojen mukaan. Ja jos oletetaan perus 20% veroprosentiksi, niin silloin käteen jää 4170 egee.
Missä teidän lapset on hoidossa,kun hoitomaksu on noin paljon? Kunnallisella ei maksa noin paljoa.
No ainakin Tampereella ekasta lapsesta menee 264 ja toisesta 238 ja äkkiseltään laskettuna se tekee 502 egee yhteensä. Ja ihan siis kunnallisella puolella.
mä olen yh ja olen jo vuosia maksanut näitä maksuja yksin.
"en osta itselleni mitään", no arvaa, en mäkään.
Mä elän vaan kurinalaista elämää, kotona ei ole yhtään turhaa tavaraa, vaatetta. Kaikki kaapit käydään 2 x vuodessa läpi ja ylimääräinen laitetaan kiertoon.
Mä teen listan tarvittavista vaatteista hyvissä ajoin ja sitä mukaa kun halvalla tulee vastaan, ostan. Nyt on ensi talven talvikengät varastossa odottamassa, ostin ne TOISSA kesänä 2 eurolla.
Lasten päivähoitomaksu on erittäin pieni. Mieti vähän mitä sä saat sillä summalla.
Ja jos teillä ollaan työttömiä, ota lapset pois ja toinen vanhempi niitä vaan hoitamaan, säästät senkin rahan.
Katso peiliin, sieltä löytyy syyllinen miksi olet tässä jamassa.
Niskasta nyt vaan kiinni ja lopeta mariseminen
Korkeimman päivähoitomaksun raja on 4 henkisellä perheellä 5200e ja vähän päälle. Jos siis asutte suomessa niin teillä ei ole hoitomaksu yli 500e noilla tuloilla!
Meillä kun oli 2 lasta yksityisessä päiväkodissa pari vuotta sitten, niin maksettiin yli 600 €/kk ph-maksuja.
Ei silloin mitään hoitomaksurajoja ollut.
Kunnallisella puolella olisi kuulemma silloinkin saanut sisarusvähennyksen, mutta maksoimme mielellämme laadukkaasta päivähoidosta.
mä olen yh ja olen jo vuosia maksanut näitä maksuja yksin.
"en osta itselleni mitään", no arvaa, en mäkään.Lasten päivähoitomaksu on erittäin pieni. Mieti vähän mitä sä saat sillä summalla.
En kerta kaikkiaan käsitä, miten jonkun mielestä päivähoitomaksut on pieniä, jos ne vie kolmanneksen nettotuloista.
Ihmettelen tosiaan, millaisilla tuloilla nämä maksut tuntuvat niin pieniltä, että enemmänkin vois helposti maksaa.
korkein hoitomaksu laspelle on 264 ja seuraavan sitten muutam kymppi vähemmän, kolmas ei taida maksaa juuri mitään. Ja nelihenkisen perheen korkeimman maksun raja on tosiaan tuo reilu 5200e. Joten ihmettelen kovasti teidän hoitomaksuja!<a href="http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/75da6c004a15650bb6e1f6b546fc4d01/Asia…" alt="http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/75da6c004a15650bb6e1f6b546fc4d01/Asia…">http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/75da6c004a15650bb6e1f6b546fc4d01/Asia…;
Tämä selvensi paljon.
Kannattaa kuitenkin muistaa että kaikkien lapset eivät ole päivähoidossa Helsingissä eivätkä kunnallisessa päiväkodissa.
Linkissä mainitut maksut ja maksurajat pätevät vain Helsingin kunnalliseen päivähoitoon.
joululomista tulee yhtään hyvistä vaikka pois hoidosta.
se tässä vielä harmittaa. Että jos me tienattaisiin esim. 2000 e enemmän - niin hoitomaksu olisi silti sama. Jos palkkoja alennettaisiin meillä 1500 € - säästyisi hoitomaksuissa 10 -20 €/kk.
tuota summaa. Meilläpä kunta muistaa vielä 100e laskulla ekaluokkalaisen ap/ip hoidosta. Eli yhteensä 602€/kk. Eikä näille voi nyt mitään.
Mulla jää päivähoitomaksun jälkeen käteen 200e enemmän kuin jos olisin jäänyt kotiin makaamaan.
Miehen tulot on 2900 ja mun 2290. Siihen lasketaan 5% lomarahoja päälle, joten avot päästään niukin naukin yli sen korkeimman maksurajan ja 2 lapsen pk maksut on 502e. Siihen lisäksi 16 v teinin menot ja muut kulut, niin meidän aikuisten tosiaan tarvitsee nähdä nälkää ja kulkea rikkinäisissä vaatteissa.
En olisi uskonut vielä joku vuosi sitten, että 6 vuoden opintojen jälken tilanne on tämä.
Ja tämä osa-aikahoidosta.
(Tosin maksan siitä ilosta, että tällä saa lapset 33 lapsen päiväkotiin, jossa luomupainoitteinen kotiruokamainen ruoka, pysyvät hoitajat ja pienet ryhmät. Ei erityistä ideologiaa, mutta montessoria sovelletaan, lapsillla on säännöllisesti leipomista ja muuta mukavaa.)
Ja tämä osa-aikahoidosta.
(Tosin maksan siitä ilosta, että tällä saa lapset 33 lapsen päiväkotiin, jossa luomupainoitteinen kotiruokamainen ruoka, pysyvät hoitajat ja pienet ryhmät. Ei erityistä ideologiaa, mutta montessoria sovelletaan, lapsillla on säännöllisesti leipomista ja muuta mukavaa.)
Minun bruttotienestini on 2900. Miehen keskimäärin 2100 - paitsi esim. juuri tässä kuussa ei mitään. Yhteensä 5000. Tähän kun vuositasolla lasketaan mukaan jotain laskennallisia lomarahoja, ollaankin jo tulorajassa.
Me ennakoidaan sillä, että minun tuloillani pystytään tarvittaessa maksamaan laskut ja elättämään perhe joten kuten.
ap