Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enterorokko aikuisella!! apua

Vierailija
02.12.2012 |

Ensin oli 2 pvää kurkku todella kipeä, nyt eilen tuli käsiin näppylät ja yön aikana olivat hieman lisääntyneet. Ei kuumetta, eikä näppylöitä muualla. Mitenköhän tämä tästä etenee??

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta niitä näppylöitä on vähän lisää ja ne kutisee, ainakin sillon kun ne tulee! Eikä ole mitään lievittävää kun apteekista kävin kysymässä. Kamala, kamala tauti!!!

Vierailija
2/23 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsilla oli juurikin tuo lievä versio, mutta sekä minä että mieheni olimme tosi kipeitä. Ensin kurkkukipu ja kuume, sitten päivän parin kutina, joka oli todella kurjaa. Rasvaaminen auttoi muutamaksi minuutiksi, koitin normaalia rasvaa, vesirokkovaahtoa ja aloe veraa, ja helpotus hälveni hetken päästä. Suihku helpotti asiaa suihkun ajan, kutina palasi taas sen jälkeen. Minulla oli satoja näppyjä ympäri kehoa, jostain syystä vain jalat ja kädet kutisivat. Jossain vaiheessa oli vaikea kävellä, kun jalanpohjat olivat kuin tulessa aina koskettaessa...

Mutta onneksi kutina hävisi ja kädetkin palasivat normaalikuntoon ahkeran kesimisen jälkeen reilun viikon päästä. Sen päätin, että jos kuulen jonkun sairastaneen enteron, niin pysyn mahdollisimman kaukana, koska tartuntavaihe on useita viikkoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nousi ne kamalan kutisevat näpyt ja nyt aivan karmea flunssa päällä.

Kurkku kipeä, nenä aivan tukossa ja muutenkin todella voimaton olo.

Vierailija
4/23 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vuorossa nyt. Alkoi jo yli viikko sitten kurkkukivulla, keskiviikkona nousi lämpö, torstaina tai perjantaina ensimmäiset näpyt. Kädet on ranteista alaspäin täynnä paisetta, näppyä, paukamaa. Laskin, että oikeassa kämmenessä on n. 100 kuuppaa, jotka kutisevat aivan tolkuttomasti. Mikään muu ei ole auttanut tähän mennessä kuin kylmä. Olen liottanut kylmässä vesialtaassa, kunnes keksin laittaa kylmäkallen tyynyliinan sisään ja olen pidellyt sitä käsien välissä. Taisin tosin saada jonain yönä paleltumavamman peukaloon kun yksi jäljistä näyttää hieman omituiselta. Kolmeen yöhön en ole juuri nukkunut. Tänään soitin tk:een (vkl sanoivat päivystyksestä, ettei kannata vaivautua), ja lääkäri kirjoittanee Atarax-reseptin, jos saisi vaikka ensi yönä nukutuksi.

Eilen ilmestyi rakkoja myös jalkapohjiin, mutta ovat onneksi lähinnä kipeitä eivätkä kauheasti kutise. Ennemmin kipu kuin kutina, joka valtaa koko kropan eikä hellitä millään. Rupea on myös leuassa, huulessa ja nenän sisällä.

Toivottavasti pääset helpommalla, meillä ainakin lasten oireet ovat olleet lievempiä -onneksi, ainakin ovat nukkuneet melko rauhallisesti yönsä. Hyvin erilaisin oirein on menty: yksi oksensi, kärsi päivän kauheasta päänsärystä, sai näpyt kun toisella oli käytännössä pelkkä flunssa. Muilla sitten kaikkea siltä väliltä.

On kyllä ihan viheliäinen tauti, en toivo kellekään. Ja saa piparkakut jäädä leipomatta nyt :P

Vierailija
5/23 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enterorokko on jyllännyt perheessämme kaikilla paitsi miehelläni. Vauvalla se oli pahin, kun ei pystynyt nielemään ollenkaan. Lisämausteena taudissa on kuivattava ripuli.. Vaihtoehdot olivat tiputus sairaalassa tai pakkojuotto pullosta pitämällä päästä ja käsistä kiinni.

Meilläkin tuli ensin korkea kuume ja n. vuorokauden jälkeen näpyt, lähinnä suuhun ja nielurisoihin, joka tuntuu suunnilleen samalta kuin olisi sata aftoa suussa. Itsekään en meinaa pystyä nielemään kunnolla edes sylkeäni, saatikka syömään tai juomaan. Ja vatsa on sekaisin eli jos jotain syönkin, niin tulee saman tien ulos.

Kamalin vaihe meni meiltä ohi n. neljässä päivässä, mutta jälkioireita ollaan vietetty pari viikkoa. Mulla tauti on edelleen päällä.

Lastenklinikalla sanoivat, että apteekista saa jotain voidetta, joka lievittää näppyjen kipua, mutta ei sitä pysty suuhun laittamaan :( Ainoana hoitona tautiin on, että pitää yrittää saada nestettä niin, ettei kuivu (vauvoilla pitää tulla useita pulleita pissavaippoja päivässä ja yli 1l nestettä päivässä) ja odotella että menee ohi. Ja kipulääkkeet lieventävät kipuja, eli panadolia ja buranaa vuorotellen kumpaakin 3 krt/vrk. Vauvallemme määrättiin tupla-annos burana 20:tä (10kg 2,5ml->5ml).

Vierailija
6/23 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kovalla kuumeella ja kurkkukivulla. Käsiin alkoi tulla näppylöitä seuraavana päivänä. Suuhun tuli rakkuloita jo ennen kuumetta! Tauti jyllää vielä, saa nähdä miten etenee.

Vierailija
7/23 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaakko kortisoni salva näppylöihin

Vierailija
8/23 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antihistamiini (reseptilääke) auttaa kutinaan ja näppyjä voi hoitaa etikalla (ehjälle iholle).

Vierailija
9/23 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni pahentaa, älkää vaan laittako sitä!

Vierailija
10/23 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi korkealla kuumeella, nielu kipeä, hytisin seuraavan yön.seuraavana päivänä alko tulla niitä rakkoja käteen ja kohta olikin kädet täynnä ja voi jumpe sitä pakotusta, poltetta,kihelmöintiä ja kutinaa. Kidutusta sanoisinko, kahteen yöhön en nukkunut. Haudoin käsiä kylmäkalleilla, märällä kylmällä pyyhkeellä, läträsin veden alla, rasvailin perus rasvoilla. Mikään ei auttanut ihmeemmin. kolme-neljä päivää kesti käsissä tuo ihan kauhea tunne, sormet turposi, pökkelöityivät, nyt sitten iho rupesi kuivumaan, sormenpäät tuntuu kovilta ja tunnottomilta...liekkö kuollu tuo nahka. Kädet on kuin vanhalla noita-akalla. Jalat tulee hyvänä kakkosena perässä, kipeät ovat olleet useamman päivän, onneksi eivät kutia niinkuin kädet. Suu on edelleen kipeä, rakkulat vissiin rikkoutuneet niin ovat aika arat. sain myös jokusen näpyn naamaan ja nenään. Kauhulla odottelen miten tämä tästä jatkuu...

Vierailija
11/23 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä todella pahaksi aikuisella. Ei voi kävellä kun rakkulat jaloissa sattuu. Kynnet lähtee ja iho käsistä ja todella kipeä. Tällainen kokemus mulla nut selvää on et eri ihmisillä eri tavalla.

Vierailija
12/23 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2012 klo 20:42"]Kohta niitä näppylöitä on vähän lisää ja ne kutisee, ainakin sillon kun ne tulee! Eikä ole mitään lievittävää kun apteekista kävin kysymässä. Kamala, kamala tauti!!!
[/quote]jos pääsis apteekkiin...

Vierailija
13/23 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käsissä vaan muutamia näppylöitä, kutina oli kyllä paha pari päivää. Lapsilla ensin, oli vaan kuumetta ja kurkkukipua. Inhottava tauti, ainakin näin joulun alla sen takia, kun leviää niin helposti (tartuttaa pahimmillaan viikkoja) eikä saikullakaan voi enää olla, kun ei mitään oireita ole. :(

Vierailija
14/23 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhee! Atarax on ainoa mikä auttaa!

Vierailija
15/23 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla enterorokko alkoi korkealla kuumeella, jota kesti vuorokauden. Seuraavana päivänä ilmestyivät näpyt suuhun, käsiin ja sitten jalkoihin. Kutina jaloissa ja käsissä oli sietämätön, 3 vuorokautta valvoin. Pystyin pariin päivään syömään vain kaurapuuroa ja muita pehmeitä ruokia.  Käytin suun rakkuloihin aftaspraytä ja aftageeliä, joista oli apua. 

Vierailija
16/23 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin tarttunut aikuiseen lapselta. Lapsen tauti oli helppo, mutta nyt aikuisella tauti on kamala. Ensin kuumetta päivä ja tämän jälkeen kädet ja jalat täyteen rakkuloita. Päänahassakin on jotain. Yleiskunto on hyvä, mutta rakkulat kutisevat aivan järkyttävästi. Hain välittömästi Atarax reseptin kun tajusin mistä on kyse, joten olen pystynyt nukkumaan. Nyt 5. päivänä kädet ja päänahka kutisevat edelleen hervottomasti. Odotan innolla kutinan loppumista ja ihon kuoriutumista. Saa nähdä kuinka kauan tätä helvettiä kestää.

Vierailija
17/23 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsiä voi lähteä sitten viikkojen kuluttua. :(

Vierailija
18/23 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytin hydrokortisonia kuin käsirasvana.

Mikään muu ei auttanut. Onneksi älysivät tuota apteekista suositella! Ihan järkky tauti!!

Vierailija
19/23 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartumtavaihe ei ole kuin muutaman päivän**

Vierailija
20/23 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäntä sairasti. Eka nous 40 astee kuume,sit tuli näppylät ja järkyttävä kutina. Kokeiltii eri rasvoja,aloe vera sisältävät voiteet helpotti oloa. Ei vieny kaikkee kutinaa pois mut helpotti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän