Mikähän tässä oikeasti on se virus?
Olin ihan vaan luukku.comissa katsomassa sähköpostiani (en availlut mitään outoja liitteitä tai mitään), kun yhtäkkiä siirryin automaattisesti jollekin sivulle iociiys. vlab. pp. ru (+osoite jatkuu pitkänä rimpsuna, tuossa vai alku). Sivu itsessään on tyhjä, mutta siihen pompsahtaa pop-up -ikkuna, jossa sanotaan Microsoft security essentials alert sanoo
"Potential threat details
Microsoft Security Essentials detected potential threats that might compromise your privacy or damage your computer. You need to clean your computer immediately to prevent the system crash."
Sitten alla on vielä nämä "napatut ohjelmat" joita on kolme. Troijalainen, hack tool ja adware (en jaksa kirjoittaa noiden tarkkoja nimiä tuonne).
Kun klikkaa "clean computer", tämä "siivousohjelma" haluaa kuitenkin ladata security scanner.exe -nimisen ohjelman. Ja sivu jolta tuo ladattaisiin olisi tuo alussa mainitsemani epämääräinen osoite. En siis lähtenyt lataamaan mitään.
Eilen kävi sama juttu, silloin F-secure nappasi viruksen ja kun en ollut tarkemmin katsonut tuota toista ohjelmaa (odotin tarkoituksella josko F-secure bongaisi nuo virukset joista tuo toinen ohjelma varoitti), niin oletin että F-secure nappasi tosiaan ne SAMAT ohjelmat.
Mutta tosiaan, nyt tänään kun tapahtui sama juttu, niin vasta täysin tajusin että tuo koko Microsoft -homma onkin varmaan feikki. Ihmettelin kyllä eilen, että onko mulla tuollainenkin virustorjunta, mutta kun Windows-kone on niin ajattelin että kai tässä hyvinkin voi olla valmiina jonkinlainen virustorjunta.
En ole todellakaan mikään it-asiantuntija joten olen näistä melko paljon pihalla, en kuitenkaan täysin pihalla. Nyt siis kuitenkin oletan, että tuo koko Microsoft security alert on feikki.
Oikeastaan halusin kirjoittaa tämän ihan vaan varoitukseksi muillekin. Mielestäni kyllä tavallista "fiksumpi virus" ja itsellänikin oli lähellä etten ladannut sitä tiedostoa.
Kommentit (14)
Mulle tuli just tuo sama kun menin suomi24 sivulle!! Mikä hitto tuokin on?? En kyllä lataa mitään tollassii ku f secure sanoo että haitallinen.. joku feikki tuo kyllä on, ei mulla oo muita virustorjuntaa ku f secure
Ihan samat pöpörimpsut tuli mulla tänään kun menin Suomi24-sivustolle... eli siellä on vissiin jotain häikkää :/ ???
ulos luukusta. Hetken ihmettelin ja sit yritin sulkea viestin yläkulman rastista, aluksi en saanut sitä suljettua ja lopuks tuli vielä varmistus, haluatko varmasti poistua sivulta. Tein fsecutren virusskannauksen ja mitään ei löytynyt.
mennessä. En ladannut ja tein haun omalla viruksentorjunnalla, ei löytynyt mitään. Mietin, että jos tuon höpötyksen olisikin mennyt lataamaan, niin olisikohan sen kautta sitten virus läsähtänyt konelle, ehkäpä..
Sain iltapäivällä samanlaisen ilmoituksen poistuessani suomi24:stä enkä minäkän asentanut tiedostoa. Minulla on käytössäni juuri tuo Micrsoftin Security Essentials -virustorjuntaohjelma, joten olin todella vähällä ladata tiedoston, mutta aloin ihmetellä nettisivun osoitteen ru.-päätettä ja suljin yhteyden
Puhdistin ensin rekisterin ja tein sitten ensiksi nopean ja sitten täydellisen virustarkistuksen, eikä mitään löytynyt. Kun avasin selaimen uudelleen, en ehtinyt olla netissä kauaakaan, kun sain saman ilmoituksen uudelleen.
Kummallisen vähän tuntuu tuosta haittaohjelmasta olevan tietoa netissä, ja on kyllä tavallista "fiksumpi virus", kuten sanoit. Enpä tiedä, mitä tässä tekisi. Käytän toistaiseksi vanha tietokonettani ja yritän löytää netistä googlettamalla tietoa aiheesta.
Jostakin ihan älyttömän läpinäkyvistä huijauksista uutisoidaan isosti mutta tuosta ei mitään. Tuosta jos jostakin olisi aihetta varoittaa.
ap
Minulle kävi täsmälleen samalla tavalla juuri äsken! Kaikki samat tekstit, tiedoston nimet ja tuo outo osoite. Olin suomi24:ssa kun yhtäkkiä popmsahti tuollainen ruutuun. En lähtenyt myöskään lataamaan tuota siivous ohjelmaa, koska olisi pitänyt tallentaa koneelle jotain tuosta epämääräisestä osoitteesta. Nyt tässä tarkistan konetta virusten varalta ja vielä ei ainakaan mitään ole virusohjelma löytänyt. Mistähän mahtaa olla kyse?!
Suomi24:ssä tästä aiheesta on keskusteltu ainakin näissä paikoissa. Katsokaa, jos uskallatte suomi24:ään mennä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11092389
keskustelu.suomi24.fi/node/11095124
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11094363
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11092483/#comment-58649865
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11092483/#comment-58650949
Katselin näitä ketjuja eilen illalla ja niissä arvellaan, että joku suomi24-sivuston mainoksista "jakaisi" tuota "virusvaroitusta". "Virusvaroitus" on todennäköisesti aiheeton, mutta sivu pitää sulkea (ylhäältä rastista) eikä mitään saa ruveta asentamaan. Siitä "virusvaroituksesta" ei saa painaa mitään nappia. Olen joskua saanut troijalaisen koneeseeni painamalla "virusvaroituksen" rastia tai ei-nappia.
Suomi24 peräti oikein tiedotepalstalla kertoo tästä, ei vahingossakaan etusivulla. Tosi vastuutonta mielestäni!
Niin ja tein heti F-securella virusskannauksen, mutta se ei nyt löytänyt mitään.
sama kun yritän mennä suomi24-sivuille!! :O
kokeile skannata sun OIKEALLA virustorjuntaohjelmalla että löytääkö se mitään.
Mä en tosin tiedä, että onko silloin vielä mitään virusta jos vain joutuu tuolle sivulle mutta ei lataa mitään. Mutta ainakin mun F-secure eilen bongasi haittaohjelman ihan vähän tuon "microsoftin" jälkeen, mikä saikin mut tietysti tyhmänä uskomaan että tuo Microsoftkin oli aito ja ne molemmat vaan löysivät saman viruksen. mutta se olikin varmaan se "microsoft" jonka tuo F-secure löysi.
Ihmettelen vaan kun nyt ei löydä mitään. Laitoin vielä koko koneen skannauksen päälle kaiken varalta. Jotenkin epäloogista, kun eilen oli ihan sama juttu ja silloin F-secure nappasi haittaohjelman, nyt ei vaikka laitoin sen tarkistamaan virukset.
kokeile skannata sun OIKEALLA virustorjuntaohjelmalla että löytääkö se mitään.
Mä en tosin tiedä, että onko silloin vielä mitään virusta jos vain joutuu tuolle sivulle mutta ei lataa mitään. Mutta ainakin mun F-secure eilen bongasi haittaohjelman ihan vähän tuon "microsoftin" jälkeen, mikä saikin mut tietysti tyhmänä uskomaan että tuo Microsoftkin oli aito ja ne molemmat vaan löysivät saman viruksen. mutta se olikin varmaan se "microsoft" jonka tuo F-secure löysi.
Ihmettelen vaan kun nyt ei löydä mitään. Laitoin vielä koko koneen skannauksen päälle kaiken varalta. Jotenkin epäloogista, kun eilen oli ihan sama juttu ja silloin F-secure nappasi haittaohjelman, nyt ei vaikka laitoin sen tarkistamaan virukset.
Tämä siis ap ja vastasin kirjoittajalle 3.
Hei kaikki!
Tällä sivulla on tarkka selostus tästä haittaohjelmasta:
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-fake-microsoft-sec…
Sain oman koneeni puhtaaksi em. sivustolla suositellulla Malwarebytes-ohjelmalla (ohelma löysi juuri samat tiedostot kuin em. sivuston kuvassa). Ohjelmalla pitää tehdä täydellinen tarkastus, pikatarkastus ei riitä. Malwarebytes-ohjelman ilmaisen kahden viikon kokeiluversion voi ladata vaikkapa näiltä sivustoilta:
http://www.bleepingcomputer.com/download/malwarebytes-anti-malware/
http://www.afterdawn.com/software/security/antispyware/malwarebytes_ant…