Neuvoja säästäjälle
Kuka osaisi kertoa miten parhaiten palleroisten tulevaisuuden varalle voisi säästää pienen pesämunan? Kun ei ole nuo tilit, rahastot ja osakkeet kovin tuttuja. Isovanhempia olisi myös tarkoitus motivoida kahisevaan lahjaan tavaran sijasta.
Kommentit (7)
Onnea vaan jos jollakin on laittaa jotain sivuun, ei meillä ainakaan.
Onnea vaan jos jollakin on laittaa jotain sivuun, ei meillä ainakaan.
Kun on köyhä niin ei ole tällaisia ongelmia.
Meillä lapsuudenkodissani ei laitettu lapsille syrjään mitään, meillä ei ollut omia tilejä. Kaikki vanhempani rahat menivät velkoihin. Muistan kun kouluikäisenä isä löysi jostakin kaatopaikalta minulle vanhan pyöränrämän ja tallissa maalasimme siitä minulle uuden menopelin, ja voi sitä onnen määrää! En osannut edes toivoa mitään ja koen silti saaneni lapsuudenkodistani aivan mahtavat eväät elämälle.
Nyt kun itsellä on omia lapsia, luulempa että jatkamme perinnettä. Ei todellakaan ole vara sijoittaa tulevaisuudenvaralle kun tässä hetkessä eläminenkin on kituuttamista. Lapsilla on omat tilit mutta sinne menee vain ne rahat joita lapsi sattuu saamaan lahjaksi. Itse en kehtaisi sanoa kenellekään että toivotaan rahaa lahjaksi. Minusta on mukava kun lapset saa lahjaksi sellaista krääsää jota itse en koskaan raskisi lapsille ostaa.
mutta tässä taloustilanteessa lähtisin pistämään pientä summaa (siis mikä teille nyt ikinä sopiikin) kuussa osakerahastoon suoraveloituksena. Markkinatilanne on vähän väkisinkin parempi sitten kun teidän lapsenne tarvitsevat ne rahat.
itse lastenlapsille joka kuukausi 20 e euro-obligaatioihin per lärvi. Tähän asti on kannattanut, voitto n. 10 %.
Sitä en osaa edes arvioida, mitä on tulossa, pitäiskö myydä kaikki ja vaihtaa johonkin osakkeisiin. Siinäkin pitäis olla ennutaja :)
Tuotto ei päätä huimaa, mutta jotain kuitenkin.
Motivoituneempi alkaa tutkia ja seurata rahoitusmarkkinoita ja hajoittaa sijoitukset moneen eri paikkaan ja eri sijoitusmahdollisuuteen.
Meillä on lapsille pankin varmatuottoiseksi mainostettu rahasto, jonne laitetaan 30€/kk koko ajan. Vaivatonta
Luin uuden kirjan, josta oli paljon apua. Ihan ymmärrettävä ja hyvin kirjoitettu. Tällä pääsee alkuun ja tietää vähän enemmänkin kuin perusteet.
https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/book-jukka.html?cmpi=ban-book
Säästäminen kannattaa aina. Sitkeästi vaikka pienillä summilla ja pitkän ajan kuluessa. Muuten ei koskaan saa yhtään palaa riippumattomuutta tai turvan tuntua. Suosittelen myös aiheeseen liittyvää lukemista.