Vanhemmat, lopettakaa turhien viestien lähettäminen opettajalle!
Olen luokanopettaja, ja saan lähes päivittäin ihan käsittämättömän turhia viestejä vastattavakseni. Vastaan päivittäin keskimäärin viiteen vanhemmilta tulevaan viestiin. Suurin osa viesteistä koskee ns. oikeita asioita, kuten poissaoloja, kiusaamisasioita, huolta lapsen kehityksestä tms. Mutta sitten vajaa puolet viesteistä koskee esim. kadonneita rukkasia (tulkaa itse koululle etsimään, ei opettajat tuollaista ehdi), älyttömiä kysymyksiä, kuten voiko lapsi ottaa huomenna kouluun omat eväät kun koulun ruokalistalla on hernekeittoa, miksei meidän poika saanut pääroolia joulujuhlanäytelmässä jne.
Aivan turhaa ajanhukkaa opettajalle! Mielummin käytän sen ajan lapsienne kasvattamiseen. Opettajan ja palvelijan rajat ovat nähtävästi joidenkin vanhempien silmissä täysin hämärtyneet.
t. ope, joka haluaa jaksaa ja ehtiä tehdä oikeasti tärkeät asiat
Kommentit (156)
Useimmat alakoulun opettajat ottavat mielellään tällaisen kasvattajan roolin. Kasvatus kuuluu kuitenkin kotiin. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä asia kuuluu sosiaaliviranomaisille. Missään kohtaa kasvatus ei kuulu opettajalle. Opettajan työ on opettaa.
Miksi se on niin vaikea opettajan etsiä lapsen tumppuja? Kun kerran molemmat olette siellä koululla. Kuka vanhempi ehtii kesken päivän haeskelemaan jotain kadonneita tumppuja? Tietysti se on sen lapsen tehtävä mutta miksi siinä ei opettajan status kestä auttaa? Varsinkin jos on kysymys jostain alla 10-vuotiaasta.
Teen töitä alakoulun opettajien kanssa joka päivä. Hyvin moni heistä stressaa itsensä aivan turhaan sairaslomalle. Vanhempien viesteihin voi ystävällisesti vastata että valitettavasti pyytämänne asiat eivät kuulu toimenkuvaan jos niiden toteuttaminen on noin vaikeaa. Miksi stressata yksinkertaisilla asioilla.
Auta tai ole auttamatta mutta jätä kasvatehtävä koteihin. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Meidän koulussa on n. 500 oppilasta. Alle kymmenellä on todellisia ongelmia syystä tai toisesta. Opettajat haluavat vain tehdä itsestään numeroa taivastelemalla joka käänteessä kuinka työllistettyjä ovat ja kuinka vanhemmat eivät nykyään kasvata lapsiaan.
Tee työsi ja keskity olennaiseen. Lakkaa taivastelemasta kuinka työllistetty olet. Miksi koulu on tyhjä kahteen mennessä jos olet niin kiireinen?
Useimmat alakoulun opettajat ottavat mielellään tällaisen kasvattajan roolin. Kasvatus kuuluu kuitenkin kotiin. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä asia kuuluu sosiaaliviranomaisille. Missään kohtaa kasvatus ei kuulu opettajalle. Opettajan työ on opettaa. Miksi se on niin vaikea opettajan etsiä lapsen tumppuja? Kun kerran molemmat olette siellä koululla. Kuka vanhempi ehtii kesken päivän haeskelemaan jotain kadonneita tumppuja? Tietysti se on sen lapsen tehtävä mutta miksi siinä ei opettajan status kestä auttaa? Varsinkin jos on kysymys jostain alla 10-vuotiaasta. Teen töitä alakoulun opettajien kanssa joka päivä. Hyvin moni heistä stressaa itsensä aivan turhaan sairaslomalle. Vanhempien viesteihin voi ystävällisesti vastata että valitettavasti pyytämänne asiat eivät kuulu toimenkuvaan jos niiden toteuttaminen on noin vaikeaa. Miksi stressata yksinkertaisilla asioilla. Auta tai ole auttamatta mutta jätä kasvatehtävä koteihin. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Meidän koulussa on n. 500 oppilasta. Alle kymmenellä on todellisia ongelmia syystä tai toisesta. Opettajat haluavat vain tehdä itsestään numeroa taivastelemalla joka käänteessä kuinka työllistettyjä ovat ja kuinka vanhemmat eivät nykyään kasvata lapsiaan. Tee työsi ja keskity olennaiseen. Lakkaa taivastelemasta kuinka työllistetty olet. Miksi koulu on tyhjä kahteen mennessä jos olet niin kiireinen?
En minäkään halua. Olen itse opettaja ja äiti.
Ellei tiedoteta, joku neropattivanhempi haastaa koulun/rehtorin oikeuteen, koska lapsi on viety kirkkoreissulle/metsäretkelle tms. ilman vanhemman lupaa.
mua ärsyttää ne koulusta tulevat lippuset ja lappuset ja tapahtumat ja myyjäiset ja kirkkoreissut ja metsäretket jne. jokaisen lapsen opettajan tiimoilta. En minäkään kerkiä koulun pillin mukaan pomppia harva se päivä.
veisikin, mutta ei. Vanhempien pitää ihan itse raahata ne lapset milloin mihinkin kohteeseen milloin mihinkin aikaan. Kouluissa ei varmaan ajatella, että vanhemmat käyvät itse töissä ja ehkä ei ole sitä autoakaan. Teillä tuo kaikki vaiva kuuluu sentään työhön, josta saatte palkkaa. Ja ne myyjäiset. Ei millään käy, että isken setelin kouraan, vaan aina pitäisi olla leipomassa, myymässä, milloin mitäkin.
itse asiassa tarvitsee. Kirkot ja retket kuuluvat kouluaikaan, eikä voi lintsata. Naapurin ekaluokkalainen joutui kyllä lintsaamaan, koska yh-äiti oli töissä eikä lapsi osannut kävellä kirkolle. Jos koulun pitää järkkäillä tapahtumia muualla, kuljettakoon oppilaat sinne myös turvallisesti.
Ihan ok pyytää vaikka etsimään hanskoja, jos ovat kadonneet. Mikäs siinä nyt niin kummallista on? Ope auttakoon lasta etsimään. Ehkä lapsi osaa ensi kerralla etsiä itse.
Eväät? Ihan hyvin voi kysyä mun mielestä, saako syödä omia eväitä. Mun luokalla oli tyttö, jolla oli joka päivä eväitä mukana. Se söi niitä iltapäivällä, kun ruokailu oli aika aikaisin. Tämä yläkoulussa. Mitä outoa siinä on?
Tämä on aika koomista seurata töissä :) Koko ajan on jollakulla joku draama menossa ja asia on melkein aina täysin mitätön. Itse asiassa se useimmiten yllättäen liittyy vanhempaan joka ei osaa toimia opettajan vaatimalla tavalla.
Minua ihmetyttää oikesti joskus millaiset ihmiset hakeutuvat luokanopettajiksi. Eivät ainakaan mitkään toisista huolehtijat kun jokainen "ylimääräinen" asia on niin vaikeaa. Ja koko ajan muistetaan lisätä, että tästä ei makseta palkkaa tai miksi tämäkin ylimääräinen homma teetetään ilman palkkaa.
Keskittyisivät olennaiseen eli siihen opettamiseen. Jatkuva hermoilu ottaa päästä. Jos olisit koululla töissä olisit ihan samaa mieltä :)
Useimmat alakoulun opettajat ottavat mielellään tällaisen kasvattajan roolin. Kasvatus kuuluu kuitenkin kotiin. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä asia kuuluu sosiaaliviranomaisille. Missään kohtaa kasvatus ei kuulu opettajalle. Opettajan työ on opettaa. Miksi se on niin vaikea opettajan etsiä lapsen tumppuja? Kun kerran molemmat olette siellä koululla. Kuka vanhempi ehtii kesken päivän haeskelemaan jotain kadonneita tumppuja? Tietysti se on sen lapsen tehtävä mutta miksi siinä ei opettajan status kestä auttaa? Varsinkin jos on kysymys jostain alla 10-vuotiaasta. Teen töitä alakoulun opettajien kanssa joka päivä. Hyvin moni heistä stressaa itsensä aivan turhaan sairaslomalle. Vanhempien viesteihin voi ystävällisesti vastata että valitettavasti pyytämänne asiat eivät kuulu toimenkuvaan jos niiden toteuttaminen on noin vaikeaa. Miksi stressata yksinkertaisilla asioilla. Auta tai ole auttamatta mutta jätä kasvatehtävä koteihin. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Meidän koulussa on n. 500 oppilasta. Alle kymmenellä on todellisia ongelmia syystä tai toisesta. Opettajat haluavat vain tehdä itsestään numeroa taivastelemalla joka käänteessä kuinka työllistettyjä ovat ja kuinka vanhemmat eivät nykyään kasvata lapsiaan. Tee työsi ja keskity olennaiseen. Lakkaa taivastelemasta kuinka työllistetty olet. Miksi koulu on tyhjä kahteen mennessä jos olet niin kiireinen?
En ole ikinä kuullut, että koulu edellyttäisi vanhemmilta kuljetusta koulupäivän aikana. Kieltäytykää yhdessä!
oletan että opettajan työpäivä on noin 8 tuntia päivässä sen osan vuotta kun työtä on, eli paljon vähemmän kuin tavallisilla työntekijöillä. Sen päälle muutaman viesti tuntuu todella vähältä työmäärältä.
Voi apua....luuleeko tämä pölhö, että opettajan työ on oppitunnit + 5 viestiä?
mutta täytyy sanoa että kateus vähän heräsi kun ajattelin että jollakulla on työpäivän jälkeen ehkä vain viitisen ylimääräistä viestiä vastattavana. Tuollaisiin esimerkkikysymyksiin vastaaminen ei voine viedä montakaan minuuttia per viesti, joten koko ilta ja viikonloppu jää vapaa-ajalle. Onko opetusalalla vielä työvoimapulaa? Olen jo nelikymppinen, onko enää järkeä uudelleenkouluttautua?
Aika vaikea olisikin olla lasten kanssa tekemisissä joka päivä niin paljon kuin ope on, ja jotenkin olla kasvattamatta.
oletan että opettajan työpäivä on noin 8 tuntia päivässä sen osan vuotta kun työtä on, eli paljon vähemmän kuin tavallisilla työntekijöillä. Sen päälle muutaman viesti tuntuu todella vähältä työmäärältä.
mutta täytyy sanoa että kateus vähän heräsi kun ajattelin että jollakulla on työpäivän jälkeen ehkä vain viitisen ylimääräistä viestiä vastattavana. Tuollaisiin esimerkkikysymyksiin vastaaminen ei voine viedä montakaan minuuttia per viesti, joten koko ilta ja viikonloppu jää vapaa-ajalle. Onko opetusalalla vielä työvoimapulaa? Olen jo nelikymppinen, onko enää järkeä uudelleenkouluttautua?
Tämä on aika koomista seurata töissä :) Koko ajan on jollakulla joku draama menossa ja asia on melkein aina täysin mitätön. Itse asiassa se useimmiten yllättäen liittyy vanhempaan joka ei osaa toimia opettajan vaatimalla tavalla.
Minua ihmetyttää oikesti joskus millaiset ihmiset hakeutuvat luokanopettajiksi. Eivät ainakaan mitkään toisista huolehtijat kun jokainen "ylimääräinen" asia on niin vaikeaa. Ja koko ajan muistetaan lisätä, että tästä ei makseta palkkaa tai miksi tämäkin ylimääräinen homma teetetään ilman palkkaa.
Keskittyisivät olennaiseen eli siihen opettamiseen. Jatkuva hermoilu ottaa päästä. Jos olisit koululla töissä olisit ihan samaa mieltä :)
opettajat saavat valita, missä tekevät oppituntien suunnittelu- ja jälkityöt. Osa tekee kotona, siksi koulu välillä tyhjenee ennen virka-ajan loppua
poimimaan omat kamat löytötavaralaatikosta eräiden juhlien yhteydessä. Loput jäljelle jääneet hävitettiin sitten. Oppilaathan saavat käydä sillä laatikolla vaikka joka päivä.
Vanhemmilla voi olla erilaiset käsitykset siitä mitä opettajan työn on. Omana kouluaikana opettajan tehtäviin kuului lähes kaikkea mahdollista, myös ottaa kantaa siihen kuka sai syödä välipalaa. Ei mun aikaan kouluun saanut viedä mitään ylimääräisiä syötäviä jne. tai muutakan ylimääräistä. Opettja kyllä otti ne puheeksi ja kova saarnaaminen tuli monesta asiasta. Tästä ei ole edes kahtakymmentä vuotta.
En ole ihmeissäni, että vanhemmat ottavat yhteyttä myös muussa kuin selkeästi opetukseen liittyvissä asioissa, sillä oma kokemus on monella se, että kaikkeen voidaan puuttua.
Kai nyt jokainen täysjärkinen ymmärtää, ettei ole hyvä ajatus, että lapsi syö eväitä, koska ei ole lempparia lounaalla. Eri asia on pitkän päivän iltapäivävälipala tms. Lounas on tarkoitus syödä. Aina voi syödä edes leipää ja salaattia ja maistaa pääruokaa.
opetustunteja on viikossa vähän reilu 20 kuten alakoulussa on, niin eikö siinä luulisi olevan aikaa hoitaa nuo muutkin asiat kuten viesteihin vastaamiset ja "pedagogisiin asiakirjoihin tutustumisen" ihan normaalin työajan puitteissa..?
Ai niin, mutta kun ne omat lapset "pitää" hakea hoidosta viimeistään klo 14 ja sitten vingutaan, kun on niin rankkaa kun joutuu tekemään iltaisin töitä. Just joo.
Vastajan olitte 2. 5 kuukautta lomalla ja viikon syyslomalla ja kohta joululomalla ja noin on jo hermo kireällä ja jaksaminen vähissä.
Onneksi saan tehdä asiantuntijatyötä ja ylitöistä ei makseta ja lomaa on vain 5 viikkoa. Ja sähköposti pullistelee aamulla aina viestejä, joita pitää alkaa purkamaan.
Annan opettaja sinulle ison voimahalin, koska teet maailman raskainta työtä ja pisintä työpäivää lyhimmillä lomilla ja maailman huonoimmalla palkalla. Toivottavasti olet vielä niin nuori, että pystyt opiskelemaan helpompaan ammattiin.
Olen luokanopettaja, ja saan lähes päivittäin ihan käsittämättömän turhia viestejä vastattavakseni. Vastaan päivittäin keskimäärin viiteen vanhemmilta tulevaan viestiin. Suurin osa viesteistä koskee ns. oikeita asioita, kuten poissaoloja, kiusaamisasioita, huolta lapsen kehityksestä tms. Mutta sitten vajaa puolet viesteistä koskee esim. kadonneita rukkasia (tulkaa itse koululle etsimään, ei opettajat tuollaista ehdi), älyttömiä kysymyksiä, kuten voiko lapsi ottaa huomenna kouluun omat eväät kun koulun ruokalistalla on hernekeittoa, miksei meidän poika saanut pääroolia joulujuhlanäytelmässä jne. Aivan turhaa ajanhukkaa opettajalle! Mielummin käytän sen ajan lapsienne kasvattamiseen. Opettajan ja palvelijan rajat ovat nähtävästi joidenkin vanhempien silmissä täysin hämärtyneet. t. ope, joka haluaa jaksaa ja ehtiä tehdä oikeasti tärkeät asiat
niin sitten se ei ole se toivomani helpotus, eikä minun kannata uudelleenkouluttautua opettajaksi.
Jos kysymys olisi vain pienestä lisästä tuohon 8 tuntiin niin se parantaisi elämänlaatua ottaen nuo ylelliset lomat huomioon (te opettajat ette oikeasti tajua millaista stressiä se tuottaa, ettei ole KOSKAAN mahdollista pitää yhteistä lomaa puolison kanssa, ei kesällä, ei talvella).
Opella on työtä usein enemmän kuin 8 tuntia päivässä. Oletat väärin siis.
Lomat ja työn joustavuus ovat isoja syitä, miksi teen opettaja työtä. Palkkani on perseestä (kaikilla opeilla ei ole). Tiedän, että minulla on etuja, mutta moni asia on tosi raskasta. Se ei estä kuitenkaan minua tajuamasta, että niin on muillakin työssään usein kestämistä. Siksi en ikinä pilkkaakaan enkä väheksy muiden ammattien harjoittajia (kuten tässäkin ketjussa on tehty). En myöskään voi tuntea täysin muita ammatteja, kuin niitä, joita olen itse harjoittanut.
niin sitten se ei ole se toivomani helpotus, eikä minun kannata uudelleenkouluttautua opettajaksi. Jos kysymys olisi vain pienestä lisästä tuohon 8 tuntiin niin se parantaisi elämänlaatua ottaen nuo ylelliset lomat huomioon (te opettajat ette oikeasti tajua millaista stressiä se tuottaa, ettei ole KOSKAAN mahdollista pitää yhteistä lomaa puolison kanssa, ei kesällä, ei talvella).
Opella on työtä usein enemmän kuin 8 tuntia päivässä. Oletat väärin siis.
Mutta hassua, että rinnastat opettajan työn ja vanhemmuuden toisiinsa.