Sankaritarinoita pääkaupunkiseudun lumimyrskystä
Jan-Erik Töölöstä oli taittanut huikeat 400 m KÄVELLEN paikalliseen Koti-Pizzaan !!
Tero Espoon Kilosta oli odottanut 7 MIN. junaa Kilossa AVAAMATTA LÄPPÄRIÄ muniensä päälle !!
Janette Itäkeskuksesta oli joutunut sinnittelemään Itakeskuksen käytävillä jopa 20 MIN ennen kuin pääsi Mäkkäriin aamiaiselle. Myyjä Karoliina oli kolhinut Nissan Micransa 3 krt kaameaan 10 cm:n lumikinokseen ja Mäkkärin oveakin oli vaikea saada auki 6 lumihiutaleen vuoksi.
Tomi Etelä-Haagasta oli ollut pahoissa vaikeuksissa matkallaan sossuun; hän ei hirmuisessa -2 asteen pakkasessa päässyt istumaan bussissa ensin odoteltuaan bussia 4 min pysäkillä ilman hanskoja !!. Lisäksi sossussa oli jonoa, rahaa ei saanut 32 minuuttiin ja karokepubiinkin joutui tarpomaan valtaisat 670 m:iä. Näin lauluvuorokin siirtyi, koska olutta piti juoda ensin 6 tuoppia. Tomin elämä alkoi olla sirpaleina valtavien vastoinkäymisten vuoksi.
Ooooooh, odotamme edelleen tietoja pääkaupunkiseudulta julmista ihmiskohtaloista, ylitsepääsemättömistä vaikeuksista ja elämän pirstoutumisesta tänä kohtalokkaana marraskuun viimeisenä päivänä jona talvi yllätti pääkaupungin jo 200. kerran.
Kommentit (83)
Pk-seudusta kirjoitetaan enemmän mediassa, toistuu aina lumien tulon aikaan...
mutta kyllä tilanne on täällä oikeasti aika vaikea eikä mikään "6 lumihiutaletta oven edessä". Esim. mun auton viereen oli tuuli puhaltanut 60 cm lunta, joka tietenkin piti ensin saada pois ennen kuin pääsi liikkeelle ylipäätään.
Pitäisikö ilkeillä kun Pohjanmaalla tulvii tai kesämyrskyt katkoo sähköjä Itä-Suomessa ja ihmiset joutuu pulaan?
pääsee viemään roskat eivätkä huku roskiin! Upeaa Seppo! Se oli miehen työ!
Kyllä minua stadilaisena silti ärsyttää, että työmatkaan menee ylimääräinen tunti.
Kerrotaan tämä kahdellasadalla tuhannella työssäkävijällä (osa on toki ehtinyt töihin normaalistikin, siksi tämä maltillinen arvio) niin saadaan 26667 työpäivää, rahallisesti laskettuna keskivertoliksalla 2960/kk tämä tekee 356380 euroa menetettyä työaikaa.
Siihen vitutus päälle.
Tämä ei minua varsinaisesti hämmennä. Enemmän minua ihmetyttää, miten joku rakentaa talonsa tulvapellolle ja sitten kitisee joka kolmas vuosi, että kellari kastuu.
Enemmän minua ihmetyttää, miten joku rakentaa talonsa tulvapellolle ja sitten kitisee joka kolmas vuosi, että kellari kastuu.
Muistaakseni Pohjanmaalla on ollut n. 20 vuoden välein sellaisia tulvia, että taloihin tulee vettä. Ei ollenkaan joka kevät.
Pääkaupunkiseudun talvi yllättää takuu varmasti joka vuosi.
että tämä myrsky koettelee vain Helsinkiä.
Täällä ei ole lunta ollenkaan, tuulee vain kovaa, mutta sekin on tavallaan ihan tunnelmallista. Ulkona tietysti pitää olla varovaisempi.
vetää herneen nenään ja alkaa nimittelemään kirjoittajia mitä erilaisemmilla nimityksillä. Lisäksi joka kerta toistetaan, kuinka hirveän erilaista se pärjääminen/tuulen/pakkasen/lumen jne. vaikutus Helsingissä on verrattuna muualle.
Hei, pikku vinkki: älä ota sitä niin vakavasti ;)
Pk-seudusta kirjoitetaan enemmän mediassa, toistuu aina lumien tulon aikaan...
Osasi päivän löytää...Toivottavasti kaikki menee hyvin kaikesta kaaoksesta huolimatta.
Älä nyt kuitenkaan sitä omaa pahaa oloa pura alavan maan asujiin. Tuolla lähestymistavalla ei sitä sympatiaa saa...
Eihän sinunkaan pakko ole "Stadissa" asua, joten lopeta sinäkin se kitinä.
Kyllä minua stadilaisena silti ärsyttää, että työmatkaan menee ylimääräinen tunti.
Kerrotaan tämä kahdellasadalla tuhannella työssäkävijällä (osa on toki ehtinyt töihin normaalistikin, siksi tämä maltillinen arvio) niin saadaan 26667 työpäivää, rahallisesti laskettuna keskivertoliksalla 2960/kk tämä tekee 356380 euroa menetettyä työaikaa.
Siihen vitutus päälle.
Tämä ei minua varsinaisesti hämmennä. Enemmän minua ihmetyttää, miten joku rakentaa talonsa tulvapellolle ja sitten kitisee joka kolmas vuosi, että kellari kastuu.
Viime yönä alkanut, Antti-myrskyksi nimetty puhuri on yksi voimakkaimmista mitatuista itämyrskyistämme, kertoo Ilmatieteen laitos Twitterissä.
Suomenlahden keskituulet ovat aamun aikana olleet noin 27 metriä sekunnissa. Puuskissa tuuli yltänyt 35 metriin sekunnissa.
Saimaalla Idän ja koillisen välistä tuulta on ollut 17 metriä sekunnissa.
Suomenlahdella ja Pohjois-Itämeren itäosassa esiintyy kovaa aallokkoa, jossa merkitsevä aallonkorkeus ylittää 4 metriä.
Edellisen kerran itätuuli oli lähes samoissa lukemissa helmikuussa 2010.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/11/1666391/myrakan-nimeks…
Mitä liikkuu sellaisen henkilön päässä joka ilkkuu netissä myrskyn kourissa olevaa Etelä-Suomea.
Kyllä voi olla rasisteja. Yhtään osaa-ottavaa kommenttia ei ole tullut. Itse osallistuin AV kskusteluun Pohjanmaan tulvien aikaan ja Sandy myrskyn aikaan. Kukaan ei sanonut mitään ilkeää luonnonvoimien kourissa oleville ihmisille.
Jos sinulla ei ole asiallista sanottavaa niin siirrypä muihin ketjuihin ja keskustelunaiheisiin.
8. luokkalainen Nette-Tuulia Leppävaarasta on menettänyt lähes kaiken elämässään.
Hänen pillihousunsa lahje sotkeutui pahasti lumeen juostessa välitunnilla Ahmedin kanssa nurkan taakse pettingiä harrastamaan. Myös kynnestä lähti lakka pois heidän joutuessaan nojaamaan tiukemmin seinää vasten n. 3 m/s tuulen vuoksi. Palatessaan 15 min. myöhässä tunnille jopa 20 lumihiutaletta teki Samsung Galaxyn näytön valtavan huuruiseksi ja siihen ei auttanut edes Ahmedin 6 cm:n paksuisella pipolla hinkkaus.
Nyt Nette-Tuulia ja Ahmed odottavat aikaa terapiaan ja kuraattorille. Elämä on pilalla ja jopa illan kaljojen saanti ostarilta näyttää toivottomalta yli 5 cm:n lumikerroksen vuoksi.
Hyvät ihmiset, tämä on totta. Hurjia kamppailuja luonnonvoimia vastaan nähdään pääkaupungiseudun viuhuvassa tuulessa. Jopa William Shatnerilla leuka väpättää tällasen katastrofin edessä.
ja asunut pääkaupunkiseudulla/Uudellamaalla jo kauan.
Ymmärrättekö tollot että etelärannikolla talvimyrskyt on ihan toista. Kevättalvella ne helpottaa kun meri on jäässä.
Tulkaa käymään! Varsinkaan sisämaassa asujat ei ymmärrä avoimen meren vaikutusta.
Sitähän te toitotatte joka lumisateella...
Ymmärrätkö sinä sarkasmia?
Vinkki: aloitusviesti on sitä.
ja asunut pääkaupunkiseudulla/Uudellamaalla jo kauan.
Ymmärrättekö tollot että etelärannikolla talvimyrskyt on ihan toista. Kevättalvella ne helpottaa kun meri on jäässä.
Tulkaa käymään! Varsinkaan sisämaassa asujat ei ymmärrä avoimen meren vaikutusta.
ja asunut pääkaupunkiseudulla/Uudellamaalla jo kauan. Ymmärrättekö tollot että etelärannikolla talvimyrskyt on ihan toista. Kevättalvella ne helpottaa kun meri on jäässä. Tulkaa käymään! Varsinkaan sisämaassa asujat ei ymmärrä avoimen meren vaikutusta.
mitenkähän mm. oululaiset ja vaasalaiset ovat vielä elossa ?. Ja eipä tunnu heidän elämäänsä vaikuttavan talven tulo juurikaan.
Mutta minä ainakin muistelen, kuinka tapaninmyrskyn aikana naljailtiin siitä, kannattaako asua jossain korvessa kun Helsingissä apu on niin lähellä eikä tuollaiset myrskyt hetkauta.
Joka kertahan täällä käy niin, että muu Suomi tölvii niitä, joilla tapahtuu. Ei täällä mikää alue ole turvassa. Kannattaa ottaa ihan huumorilla, niin pääsee helpommalla.
Mitä liikkuu sellaisen henkilön päässä joka ilkkuu netissä myrskyn kourissa olevaa Etelä-Suomea.
Kyllä voi olla rasisteja. Yhtään osaa-ottavaa kommenttia ei ole tullut. Itse osallistuin AV kskusteluun Pohjanmaan tulvien aikaan ja Sandy myrskyn aikaan. Kukaan ei sanonut mitään ilkeää luonnonvoimien kourissa oleville ihmisille.Jos sinulla ei ole asiallista sanottavaa niin siirrypä muihin ketjuihin ja keskustelunaiheisiin.
on 10 m/s, niin sitten on kyllä maailmankirjat sekaisin.
Tämän sivun ylälaidassa lukee tuulennopeudeksi 8,6, mutta sen täytyy olla joku keskiarvo tai mikälie. Tällä hetkellä tuulee niin, että vastapäistä taloa ei pyryltä näe, kun lunta tulee vaakasuoraan idästä ja sitä nousee myös maasta.
Miksi pitää vähätellä ja mitätöidä? Keskittykää omiin sääoloihinne.
Pitäisikö ilkeillä kun Pohjanmaalla tulvii tai kesämyrskyt katkoo sähköjä Itä-Suomessa ja ihmiset joutuu pulaan?