Keskenmenon ekoina oireina supistusmaiset kivut?
Kyselin tästä jo keskenmenopuolella, mutta laitan tännekin, jos joku voisi kertoa omista kokemuksistaan...
Onko kellään keskenmenon ensimmäiset oireet olleet supistusmaisia kipuja? Ihan alkuvaiheessa olen menossa, testasin eilen plussan ja olen viikolla 4+3. Kolmisen tuntia sitten oli alavatsassa kipua, joka tuntui joko menkkakivuilta tai vähän samalta kuin lievä supistus. Kipu meni ohi puolessa tunnissa, kun söin ja ajattelin muuta. Nyt se tuli takaisin.
Ihmettelen vain että a) kuvittelenko koko kivun, kun raskaus on niin tuoretta tietoa, b) onko tämä normaali raskausoire vai c) onko raskaus parhaillaan menossa kesken ja vuoto ehkä alkaa tässä lähiaikoina.
Kertokaa omista kokemuksistanne, pelottaa niin kauheasti! Elokuussa oli keskenmeno ja ehdin jo päivän iloita, että näinkin pian tulin uudestaan raskaaksi.
Kommentit (4)
Voivathan ne merkkejä keskenmenostakin olla, mutta en usko sillä siihen liittyy kyllä lähes poikkeuksetta kipujen kanssa vuotoa, ja kirkasta sellaista.
Mun ekassa raskaudessa oli kovat menkkamaiset kivut, suoranaiset supistukset ja välillä valtavan kovat alavatsakivut alkoivat ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa ja jatkuivat omien päiväkirjamerkintöjeni mukaan jopa vkolle 13. Olin varma että vauva tulee kesken.
Kävin alkuraskauden ultrassa koska neuvolassa haluttiin sulkea pois kohdun ulkoisen raskauden mahdollisuus. Mitään ei ollut vialla, lääkäri käski vain nostaa aina päivän päätteeksi jalat ylös ja levätä. Kivut ovat elimistön " kasvukipuja" . Kohtu alkaa kasvaa ja vahvistua, verisuonet laajenevat että voivat viedä vauvalle riittävästi happea ja ravinteita, joskus kuulemma muodostuu vähän niinkuin suonikohjuja tuonne alavatsan suonitukseen. Kaikki on siis normaalia. Toiset sitten reagoivat kivulle herkemmin kuin toiset, joillain voi olla pientä painon tunnetta, toisilla ei mitään oireita. Myös eri raskaudet ovat aina erilaisia.
Tuo kipuja aiheuttanut masuvauva on nyt 1v 7kk ikäinen reipas tyttö ja odotan toista lastani. samanlaiset kivut ovat tässäkin raskaudessa, mutta eivät yhtä voimakkaina, ilmeisesti elimistö on jo " tottunut" ekan raskauden jälkeen.
Tsemppiä sulle ja koita stressata hieman vähemmän, kaikki menee varmasti hyvin!
Iitu ja Papunen 5+2?
kyllä on normaalia kun kohdussa tapahtuu ja venyy ja kaikki mitä liittyy asiaan että sattuu. mulla ainakin on ollu kaikissa kolmessa raskauksissa. ota vaikka rauhallisesti ja makaa jos se auttaa niin ne lihakset ei oo jännitettyjä. tsemppiä!
my_selene ja Remppa rv:t huomenna 15 =)
Mielestäni tuollainen kipu on ihan normaalia. Mulla oli monta viikkoa tuollaisia kipuja ihan alussa. Jos keskenmenisi alkaisi kipujen myötä myös vuoto. Ihan rauhallisesti vain:)!!
T: Mannuli, km 12/05
mutta ei ne menkat alkaneet kuitenkaan.Aika moni on samaa kertonut,joten sellainen tunne että kuukautiset alkaa on kaiketi ihan normaalia.Toivottavasti näin on myös sinulla.Tsemppiä ja vauvaliimaa sinne masuun!