yh ja sosiaalitoimisto? apuja kiitos
mitäs kaikkea sinne voin viedä? Tarvisin kipeästi apua sähkölaskun, puhelinlaskun, vakuutus ja vuokran kanssa. Hyväksyvätkö kaikki nuo? Entäs mitä liitteitä?
Kiitos ja anteeksi (= tyhmä ensikertalainen kyselee!
Kommentit (32)
joudut viemään sinne tiliotteesi myös ja muista että lapsilisä lasketaan tuloksi joka vähennetään toimeentulotuesta.
puhelimeen et, sähkö ehkä maksetaan, kotivakuutuksesta 5€/kk.
Mutta vain siinä tapauksessa, että tulosi jäävät alle toimeentulotukinormin.
Kaikki tulot lasketaan yhteen mukaanlukien lapsilisät,elatusmaksut,asumistuki yms.
YH;n perusosa on 507€.Lapsen iästä riippuen noin 250€.
Sun tilitapahtumat tutkitaan parin kuun takaa ja sun pitää tehdä selvitys miksi sun rahat ei riitä. Jos olet laiminlyönyt oman elatuksesi et saa välttämättä mitään.
Normaalisti sähkölasku ja vakuutukset maksetaan mut puhelin kuuluu sun perusosaan eli tohon 507€.
Vuokra sun kuuluu maksaa itse.
Kelan etuudet pitää olla ensin haettu ennen kuin saat toimeentulotuki päätöksen.
olen nyt reilu tunnin verran yrittänyt soitella, mutta heille puhelin näyttää olevan mystinen kapistus ;D Ajattelin täältä vähän kysellä kun kohta täytyisi lähteä ja en usko että puhelimeen osaavat vastata ennen tätä..
Kaikki tulot lasketaan yhteen mukaanlukien lapsilisät,elatusmaksut,asumistuki yms.
YH;n perusosa on 507€.Lapsen iästä riippuen noin 250€.
Sun tilitapahtumat tutkitaan parin kuun takaa ja sun pitää tehdä selvitys miksi sun rahat ei riitä. Jos olet laiminlyönyt oman elatuksesi et saa välttämättä mitään.
Normaalisti sähkölasku ja vakuutukset maksetaan mut puhelin kuuluu sun perusosaan eli tohon 507€.
Vuokra sun kuuluu maksaa itse.
Kelan etuudet pitää olla ensin haettu ennen kuin saat toimeentulotuki päätöksen.
varaa aika virkailijalle. Se on paras ja nopein keino saada apua.
Harmittaa turha soittelu mut yritä vielä huomen aamusta. He vastaa huonommin iltapäivisin. Joskus asiakas saa päätöksen jo samana päivänä kun tapaaminen on. Hanki siis jo valmiiksi viimisin verotuspäätös=PAKOLLINEN ja tilitapahtumat sun ja lapsen/lasten tileistä kahdelta viimiseltä kuulta ja vuokrasopimus. Muuta et tarvitse.
Voit myös mennä sinne tiskille varaamaan ajan.
vanhempainpäiväraha + lapsilisä = noin 530e/kk
Isä ei pysty maksamaan elatasmaksuja kuin 50e/kk ryssittyään raha-asiansa pahemman kerran. Eli yhteensä noin 580e/kk tuloni ovat siis tällähetkellä. Ja ens kuun menoni ovat:
Vuokra 250
Sähkö 95
lapsen vakuutus 77
puhelin 95 (joutunut soittelemaan lääkäreille yms muihin ton kaltasiin jotka maksavat maltaita per minuutti)
ja lopulla noin 60e pitäisi sitten ostaa kuukauden ruoat itselle ja lapselle. Vaipat yms muut mahdolliset menot?!
AP
Viimeisin vahvistettu verotodistus
Palkkatodistus, jos töissä
Todistus työttömän työhausta, jos työtön
Työttömyyspäiväeahapäätös, jos työtön
Vuokrasopimus
Talokirjaote, jossa kerrotaan asujien määrä
Asumistukipäätös
Päätös lapsen elatuksesta, jos eronnut
Kuitti edellisestä maksetusta vuokrasta
Tiliote edellisiltä 2 kuukaudelta
Sähkölasku
Kotivakuutuslasku
Vesilasku
Apteekkilaskut, muut sairaudenhoitolaskut, silmälasilaskut
Kuitti ostetusta seutulipusta, jos käy töissä ja sitä tarvitsee
Päivähoitolasku, jos sellainen on
Ja saattoi olla jotain muitakin papereita... Kaikista kopio, hakemuksen väliin ja luukusta sisään.
maksamaan perusosalla ja lapsilisällä, niihin et saa ylimääräistä rahaa.
maksamaa elatustukea. Elatustuen voit hakea heti kun elatusvelvollinen jättää yhden kuukauden elatusmaksun maksamatta.
asumistukea, mutta se maksetaan suoraan vuokranantajalle. kelalta elatustukea en saa koska isä voi maksaa. meillä lapsen isän kanssa hyvät välit ja tiedän hänen raha ahdinkonsa ja koska olen liiankin hyvä sydäminen olen suostunut vapaaehtoisesti juteltuamme siihen ettei hänen tarvitse enää maksaa aluksi sovittua summaa. Alkaa kyllä maksamaan enemmän kunhan saa eka omat asiat järjestykseen
Sossu vaatii kelan maksaman elatustuen eli sen 147€ vaikka kuinka olisit sopinut miehen kans muuta.
Sossu vaatii kelan maksaman asumistuen.
Kauhee lista jollain liitteitä.=D
Multa pyydettiin vain tilitiedot ja veropaperi niin ja vuokrasopimus.Kelan tiedot he saa itse.
En ole koskaan ollut työtön joten en tiedä mitä niiltä vaaditaan.
tulee ensin maksaa elatusmaksu ja vasta sitten muita laskujaan. Näin menee homma, hae elarit ulosotosta.
Kovin sossukohtaisia nuo taitaa olla.
että ap hyvää hyvyyttään vapauttaa isän (osittain) elatusvelvollisuudesta ja yhteiskunta maksaa sitten isän osuuden. Kyllä se elatusvelvollisuus on ensisijassa isällä, sitten vasta yhteiskunnalla.
Me ei olla tehty elatussopimusta miehen kanssa,koska voi olla että elämäntilanne tästä muuttuu,ja minä joudun maksajaksi.Tämä selvitys on ainakin meidän sossussa mennyt läpi,eikä sopparia ole tehty.
En kyllä usko, että rahat noihin kaikkeen sieltä saat...?