Tuossa "Vituttaa..."-ketjussa monet kuvittelee että IT-ala on hyvä työllistäjä
No eipä todellakaan ole enää. Diplomi-insinöörejä on jo enemmän työttömänä kuin humanisteja.
IT-buumissa on koulutettu aivan liikaa alan osaajia. Juuri tällä hetkellä tuolla alalla onkin suurin työttömyysriski.
Kommentit (27)
Lähetin muutamia avoimia hakemuksia ja pian pyydettiin töihin. Onkohan ihmisten työnhakutaidoissa puutteita?
Mitä tekemistä on työnhakutaidoilla jos työpaikkoja on 10 kpl ja työttömiä 1000 kpl
Esimerkiksi vastavalmistunut, joka tekee kuivakan tylsän CV:n josta näkyy lähinnä tutkinto ja se, ettei työkokemusta ole, ja sitten hakee lähinnä avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, ei kovin todennäköisesti kuulu niihin tiukassa tilanteessa työtä saaneisiin. Juuri huonojen työnhakutaitojen takia.
Sitten taas tyyppi joka aika todennäköisesti saa työtä. Hän käyttää työttömän ajan siihen että tutustuu uusimpiin alan tekniikoihin. Kirjaa osaamisekseen kaiken mihin on tutustunut, eikä turhanvaatimattomasti ajattele että enhän minä sitä oikeasti osaa kun olen vain yhden kirjan lukenut. Hän etsii kontakteja alan ihmisiin, on esillä LinkedInissä jne. Hakee muutenkin kuin vastaamalla työpaikkailmoituksiin, siis lähettää erottuvia vapaita hakemuksia suurille työnantajille joilla aina on paikkoja auki. Antaa dynaamisen ja oppimishaluisen kuvan itsestään, eikä sellaista joka vaan passiivisena odottaa että joku poimisi kuleksimasta.
Ennen väitettiin että IT-alalla tienaa hyvin ja on työsuhde-etuja, ja että firman piikkiin järjestetään juhlia ja palkintomatkoja. Sellaista ei ole ollut moneen vuoteen. Pikkujoulut järjestää ainoastaan ammattiliitto ja siihenkin menee vain 50+ väkeä.
Jos haette IT-alan töitä niin pyrkikää edes asiakkaan puolelle esim jonkun julkisen sektorin tai ison teollisuusyrityksen IT-osastolle. Siellä saatte pompottaa ohjemistotalojen nörttejä, ja siellä teillä on sentään joknkinaliset työskentelyolosuhteet, voi olla jopa oma huone jne. IT-firmoissa aletaan luopua jopa omista työpisteistä eli kaikki istuu huutamassa isossa avokonttorissa ilman välisermejä edes. Idis on se että kun Intiassa ja Kiinassakaan eivät työskentelyolosuhteet ole paremmat niin ei meilläkään sitten enää.
Ennen väitettiin että IT-alalla tienaa hyvin ja on työsuhde-etuja, ja että firman piikkiin järjestetään juhlia ja palkintomatkoja. Sellaista ei ole ollut moneen vuoteen. Pikkujoulut järjestää ainoastaan ammattiliitto ja siihenkin menee vain 50+ väkeä.
Jos haette IT-alan töitä niin pyrkikää edes asiakkaan puolelle esim jonkun julkisen sektorin tai ison teollisuusyrityksen IT-osastolle. Siellä saatte pompottaa ohjemistotalojen nörttejä, ja siellä teillä on sentään joknkinaliset työskentelyolosuhteet, voi olla jopa oma huone jne. IT-firmoissa aletaan luopua jopa omista työpisteistä eli kaikki istuu huutamassa isossa avokonttorissa ilman välisermejä edes. Idis on se että kun Intiassa ja Kiinassakaan eivät työskentelyolosuhteet ole paremmat niin ei meilläkään sitten enää.
Olen suuressa ohjelmistotalossa Helsingissä. Meillä on tiimimme kesken pikkujoulut kyllä, samoin on erilaisia virkistyspäiviä säännöllisesti. Myös varsin hinnakkaisiin ulkopuolisten järjestämiin koulutuksiin pääsee aina kun on tarve.
Meillä on tosiaan avokonttorit, mutta myös erittäin joustavat etätyömahdollisuudet, silloin kun ei ole palavereja voi tehdä työnsä jopa pääosin kotona. Itse teen yleensä pari päivää viikossa kotona. Työaika on konttorillakin äärimmäisen liukuva ja joustava, ketään ei kiinnosta milloin työnsä tekee jos projektit valmistuu ajallaan. Rento mukava ilmapiiri, jossa motivoituneet asiantuntijat hoitaa työnsä ilman kyttäystä ja kuria ylhäältäpäin. Tykkään kyllä :)
täällä Kotkassa pelifirmat työllistävät tällä hetkellä paljon koodareita. Ja kysyntä on kuulemma nousussa vaan. Tosin useimmat työnantajat täyttävät tarvittavat paikat niin, että kysyvät tuttaviltaan tai työtovereiltaan, tuntevatko jonkun töitä kaipaavan osaajan. Eli kannattaa siis jo opiskeluaikana luoda hyviä suhteita firmoihin, joihin mahdollisesti haluaa tulevaisuudessa töihin. Oma koodarimiesystäväni on saanut kaikki työpaikkansa juurikin tuttujen kautta. Eikä ole edes kovin sosiaalinen, nämä nörtit ovat sopineet töistä lähinnä irkkikanavlla.... ;)
täällä Kotkassa pelifirmat työllistävät tällä hetkellä paljon koodareita. Ja kysyntä on kuulemma nousussa vaan. Tosin useimmat työnantajat täyttävät tarvittavat paikat niin, että kysyvät tuttaviltaan tai työtovereiltaan, tuntevatko jonkun töitä kaipaavan osaajan. Eli kannattaa siis jo opiskeluaikana luoda hyviä suhteita firmoihin, joihin mahdollisesti haluaa tulevaisuudessa töihin. Oma koodarimiesystäväni on saanut kaikki työpaikkansa juurikin tuttujen kautta. Eikä ole edes kovin sosiaalinen, nämä nörtit ovat sopineet töistä lähinnä irkkikanavlla.... ;)
mikä on esim mulle harmi, minä kun olen nelikymppinen nainen enkä tunne ketään nörttipoikia. Työkavereihinkaan en ole ilmeisesti väärän sukupuolen ja sisäänpäinkääntyneen luonteen takia ikinä oikein tutustunut niin että minulla suosittelijoita olisi.
Mutta onneksi isommat firmat palkkaa muutenkin kuin suhteilla ja suositusten kautta, ihan vaan osaamisen perusteella :)
Meillä on tosiaan avokonttorit, mutta myös erittäin joustavat etätyömahdollisuudet, silloin kun ei ole palavereja voi tehdä työnsä jopa pääosin kotona. Itse teen yleensä pari päivää viikossa kotona. Työaika on konttorillakin äärimmäisen liukuva ja joustava, ketään ei kiinnosta milloin työnsä tekee jos projektit valmistuu ajallaan. Rento mukava ilmapiiri, jossa motivoituneet asiantuntijat hoitaa työnsä ilman kyttäystä ja kuria ylhäältäpäin. Tykkään kyllä :)
Itselläni kotona työskentely ei onnistuisi, koska vaimo ja lapsi hääräävät siellä, eikä olisi paikkaa jossa saisi tehdä töitä rauhassa. lisäksi olen niin huonomuistinen että joudun aina kysymään kaikenlaista työkavereiltani ja puhelimitse ja sähköpostitse en ymmärrä aina vastauksia ja kaikki on kankeaa. Avokonttori on suorastaa paskasta, etten sanoisi. Lisäksi ne jotka tekevät etätöitä ovat sellaisia että heitä ei huvita edes tulla palavereihin ja yrittävät lintsata. Välillä ihmettelen että mistä heille oikein maksetaan?
Mä myönnän että olen ehkä väärällä alalla, koska työn sisältö on muuttunut nin paljon kun pitää oppia uusia asioita nin paljon, ja olen jo aika vanha. Alan vaihto tai downshiftaaminen tässä vaiheessa ei enää onnistu.
vielä edes kunnolla hyödynnetty Suomessa. Suomi kulkee jälkijunassa sähköisten palvelujen käytössä. Itse toimin taloushallinnossa ja se on todella muuttunut. Pitää hallita poikkitieteelisiä taitoja kuten IT-taitoja ihan päivittäin ja perustasolla. Pitäisi jopa osata ohjelmoida. Meillä on 5 eri ohjelmaa käytössä.Niiden hallinnointi ja sähköisten järjestelmien kehittäminen on jäänyt amatöörien varaan.Suurissa yrityksissä ja julkishallinnossa on toisin. Siellä on nörttiä joka lähtöön.
Olkaa IT-ihmiset luovia. Opiskelkaa jotain toista alaa lisäksi ja hankkikaa lyömätön ammattitaito. Menkää töihin ruohonjuuritasolle katsokaa miten homma toimii ja kehittäkää alaa. Olen varma että on paljon tehtävää mutta näitä paikkoja ei tulla tarjoilemaan teille kultalautaselta.Teillä on ammattitaitoa jota juuri nyt firmat arvostavat. Teidän avulla yritykset voisivat säästää ja tehostaa plvelujaan. Ottakaa haaste vastaan.