Pääsekö kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosilla eläkkeelle?
Jos ei, niin mitä vittua mä alan elämälläni tekemään jos taas kutsuu työkkärin tiski.
Kommentit (5)
Mutta ei kaikki.
Välillä mieitn pitäsikö itsekin yrittää päästä jo eläkkeelle, sen sijaan että sinnittelee väkisin työelämässä..
Kuntoutustuella jo ollut muutama vuosi sitten...
Välillä menee paremmin, sitten taas huonommin, nyt taas sellainen jakso että paremminkin voisi mennä...
Minkäikäinen olet?
enkä mä halua eläkkeelle, en todellakaan. Mitä sitä päivät tekisi?
Olen notkunut nyt himassa 6kk ja alkaa tympiä tää kotona olo.
Toivon sairaslomani loppua jotta pääsen työkkäriin ja tuota kautta kiinni osa-aikaiseen duuniin.
Aina yritetään ensin saada ihminen lääkityksellä siihen kuntoon että hän olisi työkykyinen. Mutta kaikkia ei siihen kuntoon saada ja silloin eläke on ainoa ratkaisu.
Tuon diagnoosin kanssa on siis tosiaan olemassa (nuoria) eläkeläisiä ja myös huippumenestyjiä työelämässä. Esim. exäni oli melko iso IT-pomo ja bipo. Hänen työnsä oli sen verran itsenäistä että ei haitannut vaikka pari viikkoa oli masennuksen takia tekemättä mitään, mutta sitten kompensoi tekemällä yötä päivää kun tuli hypomania ja mania. Jossain työssä ei parin viikon saamattomuus toimisi yhtään.
sitä että mahdollisesti en saakaan jatkoa. Ja lisäksi pelkään uutta maniavaihetta, vaikka lääkäri vakuutti ettei sellaista pitäisi nykyisellä lääkityksellä tulla.
niin saako sitten eläkkeen tai ainakin kuntoutustuen?