Masennus mistä se kumpuaa?
Kun sen on kerran kaverikseen saanut, pääseekö sitä koskaan eroon?
Siis uusiiko helposti?
Kommentit (3)
johtunee olosuhteista ihan, joita en voi muuttaa toistaiseksi.
Eli koen surua, joka aiheuttaa masennusta. Jos suru poistuisi, tuskin olisin masentunutkaan.
Eräs psykiatri sanoi minulle kerran, että osa masennuksista on puhtaasti aivokemiaperäisiä, siis fysiologisia toimintahäiriöitä, osa taas aika puhtaasti tunne-elämään ja traumoihin liittyviä, suurin osa sekamuotoja. Riippuen syistä eri hoitomuodot toimivat. Esim. terapia ei paljon auta jos kyse on pelkästä aivokemikaalien tasapainoheittelystä, eikä lääke ole lopullinen ratkaisu jos kyse on käsittelemättömistä menneisyyden asioista ja/tai virheellistä ajattelumalleista.
Se myös miten masennuksesta pääsee eroon ja uusiiko vaihtelee tosi paljon. Minä olen sairastanut yhden masennusjakson yli 10 vuotta sitten, eikä masennus ole koskaan uusinut. Parannuin masennuksesta jätettyäni kaiken lääkityksen ja terapian pois. Sitten taas veljelläni on ollut masennus jo yli 15 vuotta, ja tarvitsee kovaa lääkitystä, myös neurolepteja, koko ajan. Eläkkeelle pääsi viime vuonna vaikka ikää on vasta 35. Eli tosi monimuotoinen sairaus voi masennus olla.
Masennus kumpuaa tukahdutetusta vihasta.