Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haukkuako aspergeriksi vai ei? Onko se haukkumista jos se on totuus?

Vierailija
27.11.2012 |

Poikaystävälläni taitaa olla Asperger, jätänkö sanomatta ja liukenen vai käskenkö tekemään verkkotestin?

Kyseessä on 47-vuotias mies, joka viihtyy yksinäisyydessä, on täysin siivoushullu ja kertoo loputtomasti yksityiskohtaisia tarinoita harrastuksistaan, eikä puhu tunteistaan halaistua sanaa tai osaa riidellä.

Kaikki suhteet on aina menneet pilalle ja taustalla on vuosien kiusaamista. Naiset ovat vain lähteneet kävelemään. Onko järkevämpää sanoa hänelle asiasta vai jätänkö vain, ja ukkopoloinen koko lopun ikäänsä miettii miksi kaikki aina jättävät hänet? Minä en enää jaksa yhtään harrastusjuttua.

Auttaisiko häntä itseään, jos saisi diagnoosin vai ajaisiko se häntä vielä syvemmälle kohti epätoivoa?

Itse olen ihan vittuuntunut, mutta kun löysin oireet, tajusin, että häntä ei voi muuttaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole suostunut sanomaan eron syytä. Mies olisi aina halunnut sen tietää miksi hänen avioliittonsa ovat menneet pieleen.

Nyt kun minä voisin sen sanoa, mietin, että onko siinä mitään järkeä. Ehkä ei.

Mutta eihän se ole AS jonka vuoksi sä haluat erota, vai onko? Epäilen että olisit pätevä tekemään diagnoosia. Jos vain kertoisit, mitkä miehen piirteet tai tavat siihen päätökseen ovat johtaneet.

Vierailija
22/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoista aiheista kuin sinä? Etkö sinä silloin ihan samalla lailla LOUKKAA häntä?

Verbivalintasi on sanalla sanoen outo.

Jos haluat erota hänestä, niin voit tietysti sanoa, että sinua ärsyttää ja kyllästyttää se, ettei teillä ole yhteisiä puheenaiheita ja mielenkiinnon kohteita. Mutta tajua samalla, että sinä itse olet siihen ihan yhtä "syyllinen" kuin mies, eli et itsekään jaksa jakaa hänen mielenkiintonsa kohteita.

Voit myös kysyä häneltä, onko hän koskaan tullut epäilleeksi, että hänellä voisi olla asperger. Että siihen liittyy syvää mielenkiintoa rajattuihin aihealueisiin ja kyvyttömyyttä vaistota muiden mielenkiinnon aiheita ja tunteita. Ja haluttomuutta sanoittaa mielipiteitä tai tunteita.

Aspergerista on olemassa verkkotestejä, mutta ne ovat tietenkin hyvin, hyvin ohjeellisia ainoastaan, aitoa diagnoosia ei niiden perusteella voi tehdä. As-diagnoosissa olennaisinta on heikkous sosiaalisissa suhteissa ja se, että oireita on ollut koko elämän ajan - kyse on synnynnäisestä neurologisesta oireyhtymästä.

Kyllä siitä VOI olla aikuisellekin hyötyä, että hän tajuaa, että hänellä on synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka eivät ole kovin harvinaisia, ja joita voi treenata vähemmän voimakkaiksi. Eli että hän ei ole friikki tai paha, ainoastaan erilainen aivotoiminnoiltaan.

Tämä on aika hoopo, mutta antaa suuntaa silti:

http://www.asperger.fi/testi.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ominaisuus.

Vierailija
24/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan aikaisemmistakaan ei ole halunnút ketoa eron syytä jos mies on halunnut tietää? Aika julmaa minun mielestäni.

ei ole suostunut sanomaan eron syytä. Mies olisi aina halunnut sen tietää miksi hänen avioliittonsa ovat menneet pieleen. Nyt kun minä voisin sen sanoa, mietin, että onko siinä mitään järkeä. Ehkä ei. ap

Vierailija
25/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai sanot miehelle tuosta as-epäilystäsi.

menepäs tekemään netissä assitesti ja ehkä ymmärrät itseäsi paremmin.

Vierailija
26/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään assitestin?

Minusta se voisi olla hyvä vaihtoehto.

ap

Vierailija
27/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.asperger.fi/testi.htm

ja selkeä assi, mutta liiottelin varmasti vihaisena.

ap

Vierailija
28/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta.

Vierailija
29/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voin kuvitella, että se on aika traumatisoivaa kun ympäriltä tuolit viedään, eikä tiedä mitä vikaa itsessä on.

Älä sano. Toivota sille hyvää joulua ja lähetä sille vaikka lämmin kaulaliina.

Vierailija
30/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin kertoa kauniisti suhteessasi kokemistasi hankaluuksista, osoittelematta miestä syyllisenä.

tekemään assitestin?

Minusta se voisi olla hyvä vaihtoehto.

ap

Vierailija
31/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin kostaa, enkä halua olla missään tekemisissä koko tyypin kanssa. Olen myös todella pettynyt.

Tottakai kirpaisee, kun suhde päättyy. Tottakai vituttaa kun tajuaa, että on hakannut päätä väärään puuhun, eikä se auta, vaan pahentaa tilannetta.

ap

Vierailija
32/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro yhtään järjellistä syytä tuolle vihaisuudellesi ja kostonhalullesi. Joku "ei osaa jutella" ei hitto vie ole mikään syy olla häijy.

Vierailija
33/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ADHD on helpottunut saatuaan diagnoosin miksei AS aikuinen helpottuisi siitä? ap

kuin tyttöystävän tai sukulaisen tai naapurin tekemä 'diagnoosi'.

Vierailija
34/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro yhtään järjellistä syytä tuolle vihaisuudellesi ja kostonhalullesi. Joku "ei osaa jutella" ei hitto vie ole mikään syy olla häijy.

Olen odottanut koko ajan, että lähenemme toisiamme ja pystymme kommunikoimaan yhä paremmin ja paremmin. Tosiasiassa kun minä soitan hänelle, hän ei kysy mitä kuuluu tai miten menee vaan aloittaa pahimmillaan 25 minuuttisen monologin aiheesta fillarin takaratas.

Eikö sinua loukkaisi, että olet vain monologien kuuntelija. Et saisi hellyyttä, et huomiota, etkä olisi tärkeä. Olin tyhmä ja koulutin miestä ja hän puoli vuotta toimi haluamallani tavalla ja kysyi kuulumiset ja jutteli aiheista, joista halusin, mutta nyt ymmärrän, että hän oli kuin koulutettu apina.

Sitä on vaikea selittää, mutta assin kanssa pettyy aina, eikä häntä voi ikinä oppia tuntemaan. Oli asia mikä tahansa, hän tekee "väärin". JOululahjaksi tulee vispilä, synttärilahjaksi tulee kaulin ja assi on aina oikeastaan kiinnostunut vain omista asioistaan. Fillarin takarattaista ja prosessoreista. Siihenkin pettyy, kun tajuaa, ettei mies ole kiinnostunut sinusta, eikä oikeastaan ole koskaan ollutkaan. Et tule koskaan voittamaan fillarin takaratasta. Et edes seksikkäissä alusvaatteissa.

Turhauttavaa. Tajuaako kukaan mitä yritän selittää?

ap

Vierailija
35/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voin kuvitella, että se on aika traumatisoivaa kun ympäriltä tuolit viedään, eikä tiedä mitä vikaa itsessä on.

Älä sano. Toivota sille hyvää joulua ja lähetä sille vaikka lämmin kaulaliina.

vaikkei se tosiaan välttämättä onnea ihmiselämään takaakaan.

Jos nyt lähdetään yhtä lailla epärakentavalle tielle ylenkatsomaan sekä av-uskollisesti lokeroimaan, niin sellainen yltiösosiaalinen koiranpentumainen kohkaaja alkaa aika nopeasti puuduttaa ainakin minua, kun sisältö on usein niin itsestäänselvää huttua, jopa ennustettavaa. Pähkinänkuoressa se on lähinnä sellaista omilla saavutuksilla, tekemisillä ja materialla pätemistä, pieruhuumoria ja naapurin liisan menemisten ja tekemisten haukkumista, unohtamatta sosiaalisten pelien loputonta viilaamista huippuunsa oman valta-aseman kohottamista silmällä pitäen. Että tämmöinen välikommentti tähän ketjuun. Itse en miettisi hetkeäkään kumman seura kiinnostaa pitkällä tähtäimellä enemmän.

En tosin edes hetkeäkään uskonut juuri tähän kirjoitukseen, meni niin yli tuo tekstarikohta tietokoneen osineen.

Vierailija
36/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut koko ajan, että lähenemme toisiamme ja pystymme kommunikoimaan yhä paremmin ja paremmin. Tosiasiassa kun minä soitan hänelle, hän ei kysy mitä kuuluu tai miten menee vaan aloittaa pahimmillaan 25 minuuttisen monologin aiheesta fillarin takaratas. Eikö sinua loukkaisi, että olet vain monologien kuuntelija. Et saisi hellyyttä, et huomiota, etkä olisi tärkeä. Olin tyhmä ja koulutin miestä ja hän puoli vuotta toimi haluamallani tavalla ja kysyi kuulumiset ja jutteli aiheista, joista halusin, mutta nyt ymmärrän, että hän oli kuin koulutettu apina. Sitä on vaikea selittää, mutta assin kanssa pettyy aina, eikä häntä voi ikinä oppia tuntemaan. Oli asia mikä tahansa, hän tekee "väärin". JOululahjaksi tulee vispilä, synttärilahjaksi tulee kaulin ja assi on aina oikeastaan kiinnostunut vain omista asioistaan. Fillarin takarattaista ja prosessoreista. Siihenkin pettyy, kun tajuaa, ettei mies ole kiinnostunut sinusta, eikä oikeastaan ole koskaan ollutkaan. Et tule koskaan voittamaan fillarin takaratasta. Et edes seksikkäissä alusvaatteissa. Turhauttavaa. Tajuaako kukaan mitä yritän selittää? ap

Mistä ihmeestä naiset saavat luulon, että he voivat nelikymppisen miehen muuttaa täysin toisenlaiseksi?

Mikä oikeus heillä on suuttua ja alkaa kostaa, kun toinen ei muutukaan?

Oiskohan niin, että oikeasti saat syyttää itseäsi.

Vierailija
37/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti auttaa miestä itseään hahmottamaan elämäänsä.

Vierailija
38/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle se olisi liian suuri häpeä!

Vierailija
39/39 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme sai sinut jäämään, jos oli noin paha olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi