TK-lääk. vs. yksityinen, näkeekö KANTA-tiedot?
Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä.
Nyt olen menossa yksityiselle.
Katsooko yksityinen lääkäri KANTA-tietojärjestelmästä lääkitykseni jonka tk-lääkäri on määrännyt? Käyttääkö yksityinen lääkäri sitä tietojärjestelmää (eli e-reseptijärjestelmää)?
Vai pitääkö mun osata muistaa ulkoa kaikki lääkkeet (olen sillä lailla sairas että mulla on kaikenlaista) koska mulla ei ole tulostinta eikä niitä kaikkia aikaisempia lääkäriltä ajat sitten saatuja tulosteita.
Entä näkeekö TK-lääkäri sitten KANTA-järjestelmästä yksityisellä käyntini ja yksityisen määräämät lääkkeet?
Kommentit (14)
Kannattaa pyytää terkkarista lääkelistaprintti mukaan. Saa myös apteekista mutta taitaa olla maksullinen. Tai printtaa itse kanta.fi- sivuilta
Tämä välivaihe on oikeasti ongelma mun kanta-tiedoston lääkelistat on ihan epätäydellisiä
Kannattaa pyytää terkkarista lääkelistaprintti mukaan. Saa myös apteekista mutta taitaa olla maksullinen. Tai printtaa itse kanta.fi- sivuilta
Tämä välivaihe on oikeasti ongelma mun kanta-tiedoston lääkelistat on ihan epätäydellisiä
korjaus
Niin siis minulla ei ole tulostinta jolla voisin tulostaa. Apteekkiin en just nyt pääse muista syistä.
En halua että TK-lääkäri näkee käyntini yksityisellä ja erityisesti lääkkeet jotka yksityinen on määrännyt. Tai toivottavasti määrää. TK-lääkärini on nimittäin sellainen "lääkevastainen" että en saa millään unilääkettä krooniseen unettomuuteen ja ajattelin että yksityinen olisi se taho joka OIKEASTI kuuntelee.
Pelkäänkin ihan kuollakseni että se lääkemääräys sitten jäisi KANTA-järjestelmään TK-lääkärin nähtäväksi ja sitä EN halua. Kannattaisiko siis ihan pyytää perinteinen paperiversio reseptistä? Vieläkös niitä saa?
Olen oikeasti ihan paniikissa :((((
Eli yksityislääkärit eivät pääsääntöisesti ole vielä kanta-systeemissä mukana vaan siellä tehdään automaattisesti paperiresepti.
Tiesithän että lääkkeillä voi olla yhteisvaikutuksia eli niitä ei kannata pimittää hoitavalta lääkäriltä tarkoituksella. Lisäksi jos haet rauhoittavia sekä yksityislääkärin että tk-lääkärin reseptillä, apteekki tai kela voi kiinnittää tähän huomiota.
Kannattaisi ehkä vaihtaa sitä tk-lääkäriä niin pääset helpommalla
Mutta opettele tosiaan lukemaan vastauksesi koska useampi vastaaja jo selvästi vastasi kysymykseesi
Kiitos kyllä luin vastaukset. Halusin saada useampia vastauksia saadakseni varmuuden että asia takuulla on näin.
Tiedän lääkkeiden yhteisvaikutuksista ja olen ottanut selvää näistä omista lääkkeistä ja niiden yhteisvaaikutuksista.
Meilläpäin omalääkärin vaihto ei ole helppoa, ja koska hän kuitenkin hoitaa tätä muuta sairauttani, tuntuisi raskaalta vaihtaa.
En haali rauhoittavia useasta paikasta vaan haluan percele vie edes joskus nukkua enempi kuin 4h yössä ja oma TK-lääkäri on kuuluisa siitä että ei oikeastaan koskaan määrää mitään kolmiolääkettä. Elikkäs TK-lääkäriltä EN saa enkä tule saamaan unilääkettä. Kokeiltu on.
ainakaan Terveystalolla ei ole KANTAjärjestelmää lainkaan käytössä. Muista yksityisistä en tiedä. Pyydä paperiresepti.
Pyydä ehdottomasti paperiversiot sellaisista lääkkeistä, joiden et halua jäävän KANTA:an.
Näkee kaikki koko Suomessa mitä käytät. Mahtavaa- helpottaa lääkärin työtä kun tuollaiset valehtelijat kuten sinä jäätte kiinni:)
Sitten on turha vinkua monelta eri lääkäriltä samaa lääkettä
Voit kieltää e-reseptin kirjoituksen milloin vain. Sinulla on siihen oikeus.
Näkee kaikki koko Suomessa mitä käytät. Mahtavaa- helpottaa lääkärin työtä kun tuollaiset valehtelijat kuten sinä jäätte kiinni:)
Ei pidä paikkaansa. Kenenkään ei tarvitse pakosta käyttää e-reseptiä. Saatavilla tulee olemaan kokoajan rinnalla paperiversio, tosin apteekilla on oikeus laskuttaa niistä erikseen.
E-reseptikoulutuksia hoitohenkilökunnalle pitävä
Ei ole mitään yhteyksiä yksityisten ja kunnallisen välillä. Valitse vielä joku mausteelta kuulostava nimi yksityiseltä puolelta niin saat mitä lääkettä vaan keksit pyytää.
Monet näistä puhuvat erittäin heikkoa suomea. Siksi kannattaa laittaa lapulle lääkkeet ja vahvuudet mitä haluat ja sitten vain annat listan lääkärille niin hän kirjoittaa. Nopeutat omaa käyntiäsi ja lääkärin työtä.
Eli tulosta itse KANTA järjestelmästä lääkityksesi mukaan