Saako työttömänä opiskella?
Olen akateeminen työtön, mutta tällä hetkellä opiskelen mat.luonnontieteellisessä, koska omassa ammatissani ei töitä ole asumispaikkakunnalla eikä lähelläkään.
Opintotukea en saa enkä mitään muutakaan.
Voisin olla työttömänä, että voisin edes jotain rahaa saada. Opiskelukaan ei vaikeuttaisi työn tekemistä, jos työpaikan (muka) saisin, sillä pakollisia luentoja ei ole, vain muutamat laskuharjoitukset viikossa.
Osaako kukaan sanoa, voisinko olla edes työttömänä?? Lisätietoina on, että olen yh, enkä saa elatusmaksuja enkä muutenkaan mitään tukea isältä - päinvastoin. En haluaisi keikkua työttömänä lopun elämääni, siksi yritän opiskella pienen lapsen kanssa (jolle en myöskään ole saanut hoitopaikkaa, olemme jonossa kuukausia ja kuukausia).
Toivottavasti ette kategorisoi minua valittavaksi yksinhuoltajaksi. Olen vain ihan total loppu kaikkeen, kun kukaan eikä mikään taho tule ikinä missään vastaan, mistään en saa mitään apua, en saa nukuttua, kun lapsi huutaa joka yö, vaikka jo yli kaksivuotias jne. jne. Jos saisin edes muutaman euron jostain, voisin esim. palkata lapsenvahdin, niin, että saisin ehkä nukkua yhtäjaksoisesti 3h...
Kommentit (9)
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan opiskeluajalta eikä opiskelun välisiltä loma-ajoilta. Päiväopinnot ammattioppilaitoksessa sekä tutkintotavoitteiset korkeakoulu- tai yliopisto-opinnot ovat aina päätoimista opiskelua.
Aikuisille tarkoitetun oppimäärän mukainen lukio-opiskelu ei estä työttömyyspäivärahan saamista. Muuta koulutusta pidetään aina päätoimisena, jos koulutus- tai opetussuunnitelman edellyttämä työmäärä on keskimäärin vähintään 25 opetustuntia viikossa tai kolme opintoviikkoa kuukaudessa.
suoritan vielä tentit joulukuun alussa, viimeisein 21.12. ettei tämä syksy menisi ihan hukkaan? Voinko ilmoittautua työttömäksi nyt, vaikka opintosuoritusmerkinnät tulisivat sen jälkeen kun olen ilmoittautunut? Kyllä kai ainakin viimeistään 7vrk karenssia ennen eli 14.12. saan ilmoittautua?
Aion nyt sitten varmasti lopettaa opiskelun. Se on ollut elämäni totaalisen ainoa henkireikä, mutta nyt ei sitten ole sitäkään. Aiemmin kiersin reissuhommissa työn perässä, mutta pienen lapsen kanssa kuukausikaupalla viikon parin pätkiä tehden en jaksanut enää. Kotipaikkakunnalla töitä ei ole eikä varmasti koskaan tule olemaankaan, sellainen ammattini on. Lapsen kanssa olen niin yksin, että täällä, jossa on edes vähän tukiverkkoa, täytyy asua, missään muualla en pärjäisi, koska meillä ei ole KETÄÄN.
Olen aivan voimaton ja lopussa. Olen yrittänyt hakea apua vaikka mistä sitä saamatta. Tuntuu, että seuraava tehtävä sitten, kun opinnnotkin - ainoa pieni valonpilkahdus - täytyy lopettaa, lienee se, että alan viritellä köyttä...Eikä tämä ole edes vitsi.
Mun yks tuttu valmistui viime keväänä, ja oli kysynyt liitosta, saako hän tehdä kursseja työttömänä ollessaan. Liiton täti oli sanonut, että niin kauan kun opiskelu ei haittaa työttömänä oloa (tarkoittaa varmaan, että voi lähteä töihin opiskelujen haittaamatta), voi opiskella. Käytännössä tää taitaa olla sen 3 ov kuukaudessa. Toisaalta, voiko olla oppilaitoksessa kirjoilla/läsnäolevana ja samalla työttömänä, kannattaa varmaan ottaa selvää.
Oletko ajatellut, että tekisit jotain muuta työtä kuin oman alan työtä? tai ehkä vapaaehtoistyö toisi vaihtelua arkeen? Hoitoapua kannattaa kysyä esim. Mannerheimin lastensuojeluliitosta.
Voimia ja jaksamista sinulle! Kyllä kaikki kääntyy parhain päin :)
Eggis
Itsekin olen ollut akateeminen työtön, ja onnistuin saamaan opiskelupaikan. Mutta rahallisesti ei kannattanut aloittaa opintoja. Osallistuin sitten eräänlaiseen akateemiseen urastarttiin, jonka avulla omaa ammattitaitoa kartutettiin. Tein ilmaisen harjoittelun ja kas kummaa, kun sain työkokemusta minut palkattiin oikeisiin töihin.
Akateemisena voisit ihan hyvin tehdä vaikkapa projektiluontoisia töitä. Niitä luulisi olevan vähän jokapuolella, pienelläkin paikkakunnilla. Esim. erilaiset koulutuslaitokset tekevät paljon projekteja.
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti tilanteesi helpottaa.
Olen ollut työttömänä kohta vuoden, huhtikuussa aloitin MONIMUOTO-OPISKELUT n. 100 km:n päässä kotoani. Opiskelua on kahtena iltana viikossa, yhteensä n.6 h/vko.
Opiskeluni katsotaan OSA-AIKAISEKSI, joten voin käytännössä ottaa vastaan kokopäiväisen työn, tämähän niillä on siinä periaatteena. Kun ilmoitin työkkäriin opiskelujeni alkamisesta, jouduin todistamaan kirjallisesti että pystyn hakemaan/ottamaan vastaan kok.päiväistä työtä. Muutama lause paperille miksi minun kannattaa opiskellla jne. ja päätös tuli muutamassa viikossa.
Suosittelen opiskelua missä muodossa tahansa, mikäli töitä ei ole saatavilla. Pelkkä seinien tuijottelu saa ainakin minut hajoamaan...
Oma kouluni on kyllä liian kaukana, sillä jo koulumatkoihin saan varata aikaa yhteensä lähes 3 tuntia. Joskus kun on hankkinut lapselle hoitajan vaivalla ja ajanut vesisateessa kouluun väsyneenä, saakin kuulla saapuneensa paikalle turhaan, tulee kyllä mieleen että voisikos tämänkin helpommin hoitaa... Tunnit kun loppuvat n.20.30 ja kotona olen vasta n.22-
Mutta opiskelu kannattaa,,, toivon ..
Tsemppiä sinulle!
kuulemma riippuu vielä kyseisestä työvoimatoimistosta miten asia päätetään, kassahan vaatii työkkärin lausunnon onko päivärahaoikeutta. Mutta amk- tai korkeakouluTUTKINTOON johtava koulutus katsotaan aina päätoimiseksi riippumatta siitä onko ilta- vai päiväopiskelua. Poikkeus taisi olla jos opiskelua on jo jonkin aikaa tehnyt työssäkäynnin ohella ja sitten jää työttömäksi. Alemman tason koulutus ja kurssit käyttäytyvät vähän tapauskohtaisesti, asiasta tehdään hakemus työvoimatoimikunnalle.
tosin en puhunut siitä työkkärissä aikanani mitään...Koska tein jonkin verran keikkaa...Ja tiesin sen että siitä vaan seuraisi jumalattomasti paperisotaa..ja kun kuitenkin tein kokopäivisesti keikkaa aina kun niitä oli.
Nyt sitten jäin vanahsta ammatistani työttmäksija päätin vaihtaa alaa..Eli olen kasnsa monialakoulutuksessa ja töissä samaan aikaan. Teen kokopäivästä ja joskus tuntuu että miten kummassa saan nämä asiat lutviutumaan mutta eiköhän tämä tästä. Harjoittelu aika kestää 28.4 saakka ja sen jälkeen on mahista jäädä vakinaisesti...jos kaikki menee putkeen.
Kannattaa kokeilla kepillä jäätä. Ja vaikka hakea osa-aika töitä ja tekevälle aina töitä riittää jos on tahtoa.
Riippuu tilanteesta, mahdollisuus on myös koulutuspvrahaan josta sanotaan seuraavasti:
Jos pitkään työelämässä ollut työtön opiskelee päätoimisesti ja omaehtoisesti, niin että opiskelu edistää hänen ammatillisia valmiuksiaan, hänellä on mahdollisuus saada koulutuspäivärahaa.
Koulutuspäivärahan saaminen edellyttää, että hakija on
ilmoittautunut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi
saanut työmarkkinatukea tai työttömyyspäivärahaa vähintään 4 kuukautta (86 päivältä) edellisten 12 kuukauden aikana
ollut 10 vuotta palkkatyössä tai yrittäjänä.
Koulutuspäivärahaa voidaan maksaa enintään 500 päivältä (ilman omavastuuaikaa). Päiväraha on hakijan työmarkkinatuen, peruspäivärahan tai ansioon suhteutetun päivärahan suuruinen sen mukaan, mihin hakija olisi oikeutettu työttömänä ollessaan
Kannattaa käydä www.mol.fi sieltä löytyy muutakin tietoa koulutustukiasioista.
Niin järjetöntä ja tyhmää kuin se onkin, niin työttömänä ei yleensä saa opiskella mitään järkevää - ainoastaan työkkärin omilla jonninjoutavilla kursseilla saa käydä.
Ainoa mahdollisuus yliopisto-opiskeluun saattaisi olla tapauskohtainen harkinta, jolloin sinun pitäisi osoittaa, että opiskelu ei haittaa töihinmenoa. Käytännössä se kuitenkin käsittääkseni yleensä tarkoittaa sitä, että opiskelua saattaa saada JATKAA, jos on aiemmin töissä ollessaankin opiskellut pidemmän aikaa (vuosia?).
Usein kai kriteerinä pidetään myöskin sitä, että opiskelu ei saisi olla päiväaikaan, vaan vain iltaisin ja viikonloppuisin - jos siis tenttejä tai luentoja on (vaikka vain muutama) päiväaikaan, niin et työkkärin mukaan voi olla työtön. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka ammattisi olisi sellainen, että siinä tehdään töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin!
Ja joku kriteeri kai on sekin, että opiskelu ei saisi olla ammattiin johtavaa perusopiskelua, vaan mieluummin jotain jatko-opiskelua tai muuta huuhaata.
Kannattanee kuitenkin neuvotella työkkärin kanssa, ei kai siinä mitään menetäkään. Ja jos et kerran saa myöskään opintotukea, niin etkös ole oikeutettu toimeentulotukeen (joka on sentään isompi kuin opintotuki).