Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kehtaa sanoa kenellekään, että olemme olleet velattomia

Vierailija
24.11.2012 |

jo 10 vuotta. Kun monet lähellä eläkeikääkin vielä makselevat asuntolainaa. Ikää meillä siis päälle 40. Säästöjäkin lähes parisataatuhatta ja ei edes peritty mitään....Töissä päällikkötason henkiö kohta 60 ja velkainen. Itse puhunut avoimesti siitä. Asuvat vanhassa omakotitalossa jonka omistaneet jo 30 vuotta joten ihmetellä äytyy mihin rahat menee heillä...ei ole muuta omaisuutta

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro sitäkään, että meillä on pari sijoitusasuntoa vuokralla ja niidenkin lainat on jo maksettu.

Valittelen tiukkaa elämää ja ostelen vain tarjoustuotteita. Kukaan ei todellakaan tiedä, miten oikeasti raha-asiamme ovat. Se on ihan meidän oma asia. Emme ole perintöjä saaneet, vaan ihan itse sijoittamalla omaisuutemme ansainneet.

Kun toiset kehuu omilla saavutuksillaan, minä onnittelen ja harmittelen, kun "meillä ei ole varaa samaan". Minusta on niin huvittavaa ottaa niitä säälipisteitä vastaan, etten tule ikinä kertomaan todellista tilannetta. :)

Repikää siitä.

Vierailija
22/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nyt 34 v ja vuosi sitten lainat maksettu. En kehtaa kertoa kellekään, kun yleisoletus keskusteluissa on, että meilläkin on lainaa.

Työt loppui "tehdaspaikkakunnalla" ja talo saatiin myytyä, kun laskettiin hieman hintaa. Silti tuli halvemmaksi että oltiin tiukalla ohjelmalla maksettu lainat. Ei haitannut vaikka hieman laskettiin hintaa. Silti saatiin ns voittoa ostohintaan nähden.

Nyt pikkupaikkakunnalla ostettiin 200 000 talo velatta. Ei osteta turhia vaan tarpeellista. Käytetään kirppiksiä esim. lasten vaatteissa. Tein itse kestovaipat. Käydään ulkomailla vain 5 vuoden välein. Ei ajeta turhaa ympyrää autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mäkin sanon jos kaveri ostanut jotain älytöntä "ei meillä oo varaa tollaseen". Lapsille hoen "ei ole varaa" vaikka tilin saldo kasvaa sen pari ton"nia kuussa.

Lämmitetään puulla (suvun halkoja) ym. normaalia säästämistä. Ei käydä paljoa ulkomailla (sanon "ei meillä varaa").

Vierailija
24/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tälläinen superpihi työkaveri ja toisaalta huvittaa hänen asenteensa. Käyttää lapsellaan joltain kaverilta saatua yli 10 vuotta vanhaa vauvakaukaloa autossa kun sai sen ilmaiseksi ja omistaa 3 okt-taloa, joista kahta pitää vuokralla. Marisee kuinka kaikki maksaa ja syö töissä ruokajämiä kun muu porukka käy lounaalla vedoten ruoan kalleuteen. On kertakaikkiaan tehnyt taiteen pihisti elämisestä mutta mitä sillä saa? Kai sitten hänen nautintonsa on pankkitilin saldo; itse mieluummin käytän rahoja johonkin, joka tuottaa hyvää mieltä, iloa tai turvaa. ( juu, ikää 40v ja velkaa jäljellä ja kohta lisää remontin takia)

Vierailija
25/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 47, ja asuntovelkaa on lähes 200 000, opintolainat olen jo maksanut. En oo tiennyt, että velkaa ei saisi olla.

Kyllä 40-vuotiaan noin yleisesti ottaen pitää olla jo asuntonsa maksanut, melkein pitäisi jo sijoitusasuntokin olla maksettu.

Vierailija
26/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lainaa ei oteta ja jos otetaan, se maksetaan mahdollisimman pian. On turvallisempaa elää kun on rahaa säästössä. Niin äiti ja isä ja isovanhemmat opettivat.

Ei isovanhemmilla varmaankaan ollut velkaa.

Vierailija
27/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan, että ennen luultavasti elettiin tulojen mukaan tiukasti päivän kerrallaan. Ei velkarahalla.

Vierailija
28/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lainaa ei oteta ja jos otetaan, se maksetaan mahdollisimman pian. On turvallisempaa elää kun on rahaa säästössä. Niin äiti ja isä ja isovanhemmat opettivat. Ei isovanhemmilla varmaankaan ollut velkaa.

Opettivat varmaan myös että kirkossa pitää käydä säännöllisesti eikä ennen papin aamenta saa mennä sänkyyn.

Vierailija
29/29 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tuli rahasta puhetta ja vanhemmat totesi vaan vieraille, että aika tiukalla tässä on saanut olla, kun isot asunto- ja opintovelat niskassa ja kasvavat lapsetkin kuluttaa. Muistan aina tunteen, kun 12-vuotiaana tajusin, mikä on pelin henki! Oikeasti olivat velattomia, mökkikin löytyi (joka siis "suvun mökki", oikeasti ihan oma) ja neljä sijoitusasuntoa Turussa ja Tampereella. Ei niistä ole koskaan puhuttu vieraille, mitä sijoituksia on missäkin. Vanhemmilla oli parhaimmillaan 15 sijoitusasuntoa ja silti puhuivat siihen malliin, että just just saavat asuntolainan maksettua eläkeikään... No, sen verran lisäystä, että niitä asuntolainoja oli välillä uusista sijoitusasunnoista.