Näin se sitten kävi mullekin kotiäitivuosina
En ollut ennen lapsiakaan mikään missinmitoissa oleva kaunotar. Sellainen ihan tavallinen nainen. Nyt oon ollut seitsemän ja puoli vuotta kotona hoitamassa lapsiä. Nyt nuorin täyttää kolme ja meen töihin.
Mutta missä kunnossa... Järkyttävän ylipainoisena ja huonosti puettuna. Tukkakin kauheassa kunnossa.
Miten se meni näin? Olen ollut kovin yksinäinen, hoitanut paljon sairastaneita lapsia, yhdellä pitkäaikaissairaus, tehnyt miltei kaikki kodin työt sisällä ja enimmäkseen myös ulkona. Ja sitten syönyt ilooni ja suruuni. Säästösyistä en ole pahemmin itselleni vaatteita ostellut tai kampaamossa käynyt. Omia harrastuksia ei ole. Ollenkaan. On ollut lapset ensin -mentaliteetti.
En sääli itseäni, vaan haluan nyt muutosta, kun palkkakin alkaa juosta. Kertokaa, mistä mä aloitan itseni huoltamisen. Millä tavalla paino lähtisi helpoimmin alaspäin? Myös tällaiselta tunnesyöpöltä.
Kommentit (22)
pikku hiljaa poistat turhan mätön. Totaalikieltäytyminen vaan saa sinut syöksykierteeseen (syöt-mätät-totaloit-syöt-mätät-totaloi...).
Satsaat laatuun ja määrään, vähennät pikku hiljaa kun huomaamatta.
nm. 70 kg pudottanut, enää ei ole ylimääräistä mättö halua. Saan karkin/makean halun tyydytettyä hedelmillä tai pikku suklaapatukalla.
Mutta ihan ensin kiva look hiuksiin ja kasvohoito, niin mieli kohenee ;)
Lapsia 3, 7 vuotta kotona. Itse olin ennen hoikka ja huoliteltu. Jo työni vaati sitä. Nyt olen 15 kg lihavampi, vaatteet nuhjuisia ja tukka roikkuu jne. itse olen myös jatkossa vielä parivuotta kotona.
jos et jääkaapin ääressä työskentele. Töihin ei osteta herkkuja. Syöt töissä kevyen lounaan, kahvin kanssa hedelmän ja kunnon ruuan illalla perheen kanssa. Napostelu jää automaattisesti pois kun et ole kotona keittiössä.
ja käy ostamassa jotain kivoja vaatteita.
Tuo on totta, että töissä ei tule syötyä niin kuin kotona, missä on koko ajan jääkaapin vieressä.
Otat selkeän rytmin syömisissä, kotona terveellinen aamupala, töissä kevyt lounas ja välipalana hedelmä ja illalla lämmin ruoka lasten kanssa.
Jos mahdollista, pyöräile työmatkat.
Nämä kommentit tuntuvat kannustavilta. Ihania olette. Tilaan nyt ensin sen kampaajan. Sitten kasvohoidon. Me liikutaan lasten kanssa kävellen ja julkisilla. Ja ulkoillaan paljon. Meillä ei toista autoa, mies sillä ainoalla töissä. Mutta kyn mä nimenomaan syön liikaa tässä kotona. Pitääkin kiinnittää huomio siihen aluksi, että ei mässäile vaan sallii itselleen pienen herkun vaikka kahvin kanssa.
Töihin tulen menemään kävellen. Jospa mun omakin elämä lähtisi nousuun. Sitä oon vielä miettinyt, että miten voisin alkaa kannustaa rakentavalla tavalla myös miestä ottamaan enenevässä määrin vastuuta lapsista ja kodinhoidosta. Mä oon ollut varmaan liian kiltti, hoitanut kodin ja lapset sekä kadottanut kokonaan itseni.
Täytyy ottaa ryhtiliike. :) Lisää saa kommentoida.
Mies, vaikka olisikin kiltti ja ymmärtävä, on nyt päässyt huomaamattaankin tottumaan, että teet kaiken, kun olet ollut kotona. Rutiini jää helposti päälle. Juttele jo ennen töihin paluuta miehen kanssa ystävällisesti siitä, että jatkossa töitä tulisi jakaa. Voit vaikka ehdottaa mitkä asiat kuuluvat hänelle (imurointi, tiskikoneen tyhjennys) ja mitkä sinulle. Tai sitten sillä periaatteella kumpi ehtii, mutta siinä on se riski, että mies ei "ehdi" vaan jää odottelemaan tekisitkö sinä kuitenkin hommat.
Tsemppiä! Pyydä vaikka mieheltä joululahjaksi jotkin kivat korvikset tai lahjakortti vaatekauppaan, on sitten kiva jonkin uuden kanssa mennä töihin :)
ois kiva tietää, mikä on ap:n tarkoittama "järkyttävän ylipainoinen"?? Liioitteleekohan ap nyt? Paljon ap painat sitten?
Pitää miettiä noita käytänteitä. Kympille, painoin ennen lapsia noin 75 kg, nyt 105 kg. Eikö se ole aika kamalan järkyttävää... Sehän on jo sairaalloista. t. ap
Ilman muuta nyt keskustelet miehen kanssa kunnolla. Ensinnäkin siitä, että viimeistään sun palatessa töihin, täytyy työnjako miettiä uusiksi. Ja toisekseen siitä, että voisit jo nyt aloittaa jonkun oman harrastuksen, mielellään liikunnallisen, jos elämänmuutos on tarpeen. Aloita siitä, että edes kerran viikossa teet jotain yksin/kaverin kanssa: menet jumppaan, uimaan, kävelylle...
Ja miten ruokavalio kuntoon. Tee yksi muutos kerrallaan, vaikkapa kerran viikossa yksi muutos. Seuraava sitten, kun toinen alkaa olla jo hallussa. Eli et muuta kaikkea kerralla. Tässä muutoksia, joita voit aloittaa tekemään jo tänään. Ja järjetyksen muutoksille voit valita itse:
1) säännöllinen ruokarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala
2) jokaisella aterialla proteiinia; vie ja pitää nälän paremmin loitolla. Esim. aamupalalle, välipalalle ja iltapalalle mukaan vaikkapa rahkaa, raejuustoa, maitoa, pähkinöitä, leikkeleitä jne. Lounaalla ja päivällisellä aina jotain proteiinia; lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, papuja, raejuustoa...
3) jokaisella aterialla kasviksia ja hedelmiä; näitä pitäisi syödä vähintään 500g/pvä. Vievät lautaselta ja mahasta tilaa muulta ruoalta. Aamu- ja välipaloille mukaan hedelmä, leivän päälle AINA vaikka kurkkua tai paprikaa, rahkan sekaan hedelmiä, joka aterialla salaattia tai muuta kasvislisuketta se puoli lautasellista.
Aloita näistä muutoksista. Ennen kaikkea, kun proteiinia on tarpeeksi, napostelun halu vähenee! Kun tekee mieli jotain herkkua, syö ensin purkillinen rahkaa marjojen, mehukeiton ja pähkinöiden kanssa, ja mieti sen jälkeen, vieläkö mahaan mahtuu herkkuja!
Ja tosiaan ulkoisen olemuksen saat kuntoon pikkuhiljaa. Käy kampaajalla, kasvohoidossa jne. sitä myöten kun rahaa riittää.
Tarvitsetko töissä siistejä vaatteita? Varaa aika pukeutumisneuvojalle. Hanki perussetti, jota voi helposti muuttaa esim. huiveilla jne.
Osta joka kuukausi itsellesi joku uusi vaate. Osta mielummin yksi laadukkaampi, kuin kaksi halpaa, ei niin laadukasta. Tässä kuussa vaikkapa neulepaita. Ensi kuussa uudet housut. Sitten trikoo/aluspaita. Sitten neuletakki...jne. Muista käyttää hyödyksesi alennusmyynnit!
Itse olen muutama vuosi sitten palannut töihin, ja silloin tuntui että kaapissa on vain kotivaatteita. Pikkuhiljaa aloitin vaatekaapin uusimisen. Heti ekan tilin tultua menin kauppaan, katsottiin myyjän kanssa hame, neulepaita ja kevyempi paita sekä niihin sopiva koru. Muualta ostin sitten erilaisia sukkahousuja. Suoria housuja minulla oli jo ennestään. Näillä mentiin aluksi, ja pikkuhiljaa olen hankkinut siistin työpuvuston kaappiin. Esim. kesällä löysin Sokosksen alerekeistä siistejä neuleita ja kaksi hametta -70%. Normaalihinnalla en olisi raaskinut koskaan ostaa. Mutta nyt on taas muutamaksi vuodeksi työvaatteita. Huiveja ja koruja voi hankkia vaihtelua tuomaan välillä.
Ja siitä, miten saa olemuksen siistiksi. Hanki kunnolliset ihonpuhdistustuotteet. Vaikka maksaisi vähän enemmän. Samoin perusmeikit eli pohjustus. Kun iho on hyväkuntoinen ja pohjameikki siisti, sekä hiukset puhtaat ja hyvinleikatut, olet jo siistimmän näköinen.
Tsemppiä muutokseen!
MÄ tulostan tän ja luen ihan paperilta. Ajatuksella. t. ap
4vuotta kotona lapsen syntymän jälkeen ja olen menossa opiskelemaan.
Mutta missä kunnossa. Lapsen syntymän jälkeen laihdutin 20kg, yli10kg alle lähtöpainoon. Rupesin harrastamaan liikuntaa, ensin lenkkejä, sitten kuntosalia. Säästin rahaa ja ostin edullisesti erilaisia helposti yhdisteltäviä vaatteita itselleni. Kasvatin mustat lyhyet hiukset pitkiksi ja värjäsin ne normaalimman väriseksi.
Pian ilolla kouluttautumaan :)
Mistäkö aloittaa?
-Mieti mitä haluaisit pukea, käy ostamassa muutama kiva vaate piristämään. Värjää hiukset ja käy kampaajalla leikkauttamassa tai värjäämässä myös jos rahat riittää :)
-Kirjaudu kalorilaskuriin ja pidä huoli että a)syöt vähintään 500g kasviksia ja hedelmiä päivässä b)juot 2L vettä päivässä c) liikut vähän joka päivä jos et aloita mitään harrastusta, rivakkaa siivousta, kävelylenkkiä, reipasta haravointia tms
-mieti jääkaapilla miksi olet siinä? laita taulukko jääkaapin oveen. nälkä? ok. tylsyys? ota lasi vettä ja keksi tekemistä,ristikko, sudoku tms. väsyttää? keitä mielummin kuppi kahvia, tai käy vaikka happihyppelyllä. suru? miksi? riitaa miehen kanssa? selvitä se miehen, ei jääkaapin kanssa.
Jatkan vielä sitä muutoslistaa
4) älä kiellä herkkuja kokonaan. Se on varma tie sortumiseen. Kun jossain vaiheessa kuitenkin syöt jonkun herkun, sitten jäät vain solvaamaan itseäsi, että kaikki meni pieleen ja syöt vielä lisää. Mieti, kumman sallit itsellesi: yksi PIENI herkku/päivä vai yksi herkkupäivä/vko. Pieni herkku on sitten pieni herkku, esim. kaksi palaa suklaata päiväkahvilla ja herkkupäivä ei ole koko päivän mässäystä, vaan että voit sinä päivänä ottaa vähän rennommin, käydä vaikka pizzalla tai syödä jäätelöä.
5) juo vettä. Se jo sanottiinkin, mutta lisää vedenjuontia. Monesti näläntunne onkin janoa, ihminen, joka on sekoittanut luontaisen syömisrytminsä jatkuvalla herkuttelulla, ei enää tunnista janoa.
6) älä ajattele muutosta laihdutuskuurina, vaan elämäntapamuutoksena. Roomaakaan ei rakennettu päivässä. Sinäkään et kerännyt noita kiloja kuukaudessa joten ne eivät myöskään kuukaudessa katoa. Unohda nopeat nälkäkuurit ja keskity muutoksiin, joista voit tehdä pysyviä. Jos esim. ehtottamani rahka ei sinulle kerta kaikkiaan maistu, älä syö sitä väkisin. Keksi jokin muu täyttävä proteiinin lähde.
7) vaihda pasta ja riisi tummaan, enemmän kuitua sisältävään
8) vaihda leipä ruisleipään tai hapankorppuun. Vaaleaa leipää vain erikoistapauksissa tai vaikkapa toisena viikonloppuaamuna aamupalaksi, ei muulloin.
9) kiinnitä huomiota rasvan laatuun ja määrään. Ihminen tarvitsee myös rasvaa, joten laihduttaessa rasvoja ei tula karsia kokonaan pois. Mutta älä myöskään lotraa rasvalla! Loraus öljyä tai öljyistä salaatinkastiketta salaattiin ja pähkinöitä/siemeniä mukaan!
Itse opin syömään paremmin kiloklubin avulla. Ilmainen palvelu, johon kirjataan syömiset, se laskee kalorit, mutta kiinnittää huomiota myös ruoan laatuun ja neuvoo valitsemaan oikein/paremmin.
Muista Patrik Borgin ohje: riittää, kun syö 80% oikein! Nimittäin ennen olet luultavasti syönyt melkolailla väärin/vääriä annoskokoja, kun olet nyt tässä tilanteessa. On liian rankkaa muuttaa kerralla kaikki, eikä kukaan pysty syömään 100% oikein koko ajan. 80% on oikein hyvä, ja sillä saavuttaa hyviä, pysyviä tuloksia! Tuo 20% menee hyvin esim. herkkupäivään ja satunnaisiin juhliin.
Edelleen tsemppiä toivotan!
mun on pakko sanoa, että mulle kävi viiden kotiäitivuoden jälkeen just päinvastoin. Laihdutin kotivuosina 30 kg ja uusin vaatevarastoni täysin. Liikuntaakin harrastin enemmän kuin nyt työssäkäyvänä.
.
jos vain voit.
Mulla töihin 3,5 km. Kun menin töihin, lapsen isä jäi 4 kk:ksi hoitivapaalle. Sain siis itselleni paljon aikaa. Kövelin tuon 4 kk töihin. Sitten aikataulusyistä olen siirtynyt työmatkapyöräilijäksi. Tälläkin liikunnalla pysyy näköjään ihan mitoissa, kun muistaa, että suklaata saa max 5 palaa (= patukan verran) viikossa eikö kakkuja tai muita herkkuja syö kuin kerran viikossa.
Suurin osa suomalaisista on juuri sen vuoksi niin epäsiistinnäköisiä, koska hiukset on värjätty. Ekä sitten ehditä/viitsitä/tai vaan taloudellisesti voida huollattaa sitä väriä viimeistään 2 kk välein. Mun avain siistimpään olemukseen oli, että huomasin, että hiusteni väri on ihan oikeasti pehmeän pähkinänruskea. Nyt kun hiukset eivät ole värjätty, ne ovat aina myös kiiltävät ja latvat pysyvät pitkään (3-4 kk) hyvinä. Mulla on reilusti yli olkapään mitan hiukset.
Mun päässä on ollut (teinivuosien) hennanpunainen ja myöhemmin "kuparisia" raitoja ja aikuisempana aina jotain "raikastavaa ja elävöittävää vaaleaa aurinkoraitaa". Yksivärirraidoitusta ja joskus kaksivåriraidoitusta.
Suosittelen kokeilemaan, ettei hiuksia värjätä. Mulle tehtiin sellainen kevytvärinpeittämään aurinkoraidat, kun kasvatin värjäystå pois.
Se on vaan kampaajien mainospuhe, että suomalainen nainen on värjäämättömänä "maantien harmaa". Joku voi ollakin, mutta useimmat eivät ole.
Suurin osa suomalaisista on juuri sen vuoksi niin epäsiistinnäköisiä, koska hiukset on värjätty. Ekä sitten ehditä/viitsitä/tai vaan taloudellisesti voida huollattaa sitä väriä viimeistään 2 kk välein. Mun avain siistimpään olemukseen oli, että huomasin, että hiusteni väri on ihan oikeasti pehmeän pähkinänruskea. Nyt kun hiukset eivät ole värjätty, ne ovat aina myös kiiltävät ja latvat pysyvät pitkään (3-4 kk) hyvinä. Mulla on reilusti yli olkapään mitan hiukset.
Mun päässä on ollut (teinivuosien) hennanpunainen ja myöhemmin "kuparisia" raitoja ja aikuisempana aina jotain "raikastavaa ja elävöittävää vaaleaa aurinkoraitaa". Yksivärirraidoitusta ja joskus kaksivåriraidoitusta.Suosittelen kokeilemaan, ettei hiuksia värjätä. Mulle tehtiin sellainen kevytvärinpeittämään aurinkoraidat, kun kasvatin värjäystå pois.
Se on vaan kampaajien mainospuhe, että suomalainen nainen on värjäämättömänä "maantien harmaa". Joku voi ollakin, mutta useimmat eivät ole.
Mutta jos on ollut tapana värjäillä, niin joku kiva sävytys piristää kummasti.
Itsellä on maantienharmaa joten takuulla värjään, käytän luonnollisia sävyjä ja välillä vähän punertavia. Enimmäkseen kevytsävytteitä, ettei juurikasvu näy törkeästi. Eikä mitään esim. mustaa enää koska se näkyy jo 2vko:n jälkeenkin kamalasti.
Raidat olisi kivat minustakin mutta kun pohjaväri ei ole. Vaikka värjään, voin olla leikkaamatta hiuksia puolikin vuotta koska en rääkkää niitä muutoin.
Olen ollut yli puoli vuotta värjäämättä hiuksia ihan vain kokeillakseni, onko ne yhtä harmaat kuin teini-iässä ja ovathan ne.
Hiukseni ovat myös edelleen vauvapehmeät, enkä ole koskaan voinut blondata niitä vaikka mitä tekisi, silloin lähtee aina latvoista pitkät pätkät.
Siksi tuli heti mieleen hiustenvärjääminen, vaikka eihän kaikki tietenkään värjää, mutta se ei ollutkaan semmoinen must-to-do.
Pidä vaikka pari viikkoa ruokapäiväkirjaa. Hyvin pian alat huomata, mitä kannattaa alkaa karsia. Mieti mikä ruokavaliossasi aiheuttaa himoja huonoihin mässyihin. Karsi (huonoista) hiilareista ja lisää kasvista ja marjoja.
Karppaus olisi tietysti se, millä saisit oikeasti kiloja aika äkkiäkin alas. Mutta jos et halua ihan niin extremeä, niin jo se hiilareiden järkeistäminenkin auttaisi.
Itse olin työhön palatessani liki 90 kiloinen. Nyt olen ollut reilu vuoden työelämässä ja laihduttanut karppaamalla itseni 70 kiloiseksi. Vielä olisi matkaa ihannepainoon muutama kilo, mutta antaa nyt toistaiseksi olla näin, kun hyvältä tuntuu.
Kiitos kiitos! Aivan ihanaa keskustelua. :) Ilmoittelen sitten, kun oon saanut tuoksia aikaan. Nyt alkaa uusi elämä! Sain uutta puhtia jo tähän hetkeen. :) t. ap
Laihdutukseen auttaa ruokapäiväkirja eli joka suupala muistiin ja siitä lähdet karsimaan.