Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden jälkeinen lihoaminen

Vierailija
23.11.2012 |

Olen 5-kk ikäisen vauvan äiti ja raskauden jälkeinen painonnousu ahdistaa!! Raskausaikana minulle tuli kiloja 12, joista 10 jäi laitokselle. Nyt olen 5 kuukaudessa lihonnut 7kg! Tunnen oloni ihan hirveäksi!

Vauvan synnyttyä kävin vaunulenkillä päivittäin. Nyt olen niin väsynyt yöheräilyistä, että vaunulenkin sijaan laitan vauvan nukkumaan ulos vaunuihin ja nukun itsekkin. Illalla, kun mies tulee töistä kotiin, en enää kertakaikkiaan jaksa lähteä liikkumaan.

Lisäksi minulla on hirveä himo makeaan ja huonoihin hiilihydraatteihin, yritän kai niistä saada lisäenergiaa. Vauva on osittaisimetyksellä.

Tiedän mitä pitäisi tehdä, jotta saisin painon laskemaan. Mutta en saa sitä aikaiseksi, tahdonvoima ei riitä. Olen todella väsynyt.

Onko kohtalontovereita vai olenko minä ainoa raskauden jälkeen lihonnut?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän sinua. Itsellä 3kk vauva ja varsinkin alkuun se syömishimo oli ihan tolkuton.

Minä olen saanut apua tilapäisestä sokerilakosta. Päätin että en syö mitään sokeria sisältäviä herkkuja paitsi kylässä tai juhlissa. En siis leivo makeita juttuja kotiin enkä osta suklaata. Muita rajoituksia ei ole.

Päätin alunperin että tämä kestää jouluun asti mutta voi olla että jatkan pitempäänkin. Olo on nyt jo parempi kuin ennen lakkoa. Vielä kun saisin itseni ulos talosta edes kerran päiväsaikaan niin olisi hienoa. Edes 20min kävely piristää kummasti ja jaksaa samantien pitemmänkin lenkin vaikka ennen lähtöä aina tuntuu ettei millään huvita eikä vain jaksa eikä pysty.

Paljon voimia sinulle ap ja muillekin kohtalotovereille. En olisi uskonut ennen omaa vauvaa miten työlästä ympärivuorokautinen vauvanhoito on, varsinkin kun imettää (meillä vauva täysimetyksellä).

Älä murehdi liikaa painoa tässä vaiheessa vaan keksity enemmän siihen miten saisit itselle paremman olon ja miten saisit elämääsi hiljalleen terveellisempään suuntaan ruokavalion ja liikkumisen kannalta. Noin pieni painonnousu putoaa kyllä sitten ajan kanssa kuin itsestään. Toivon että saisit täältä hyviä neuvoja. Muista että painolukemia tärkeämpää on se että voit itse hyvin ja jaksat hoitaa omaa vauvaasi.

Vierailija
2/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kehoni "vaati" ylimaaraista energiaa imetyksen ja valvomisen kestamiseen. Pikkukakkosen ollessa 3kk yritin varovaisesti laihduttaa raskauskiloja pois, mutta muistan olleeni niin vasynyt ja karttyinen etta yritys vahitellen lopahti siihen.

Kun imetys oli jo lopuillaan 8 kk myohemmin, laihdutin sitten kaikki raskauskilot pois reippaalla vauhdilla. Siina vaiheessa meilla jo nukuttiin paremmin ja lapsi soi muutakin ravintoa, joten minun paani kesti siina vaiheessa laidutuksen hyvin. Ehdit siis mielestani myohemminkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen niitä kiloja kertyy.

Tiedän kuitenkin itsestäni, että kunhan tuo kuopus tuosta vähän vielä kasvaa niin alan oikeasti taas kiinnostumaan itsestäni ja sitten hoidan turhat kilot pois. Niin olen tehnyt jo kahdesti (kome lasta isolla ikäerolla), joten nyt en viitsi edes huolestua. Yritän vain selvitä elämästa.

Vierailija
4/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kyllä liikun ja vauva 3kk. Imetän edelleen. Paino ei tosiaan laske, taidan joutua syömään niin paljon kun liikun ja imetän enkä halua siitäkään luopua :) Älä huoli, aikaa on myöhemminkin painon pudotukseen. Niin ja minulla siis jäi 8kg jotka sitkeästi on..

Vierailija
5/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin ensin melkein kaikki kilot pois muutamassa viikossa ja sitten paino alkoi taas nousta, enkä edes syö liikaa! Varasin jo lääkärillekin ajan, tää ei voi olla normaalia enää.

Minä en syö viljoja ollenkaan ja sokeriakin tosi harvoin. Siitä huolimatta paino vain nousi ja nousi. Otin parin päivän Nutrilett-kuurin ja sain pari kiloa sillä pois että housut mahtui jalkaan.

Nyt on junnannut samassa, mitään eroa ei painoon ole tullut. Merkittävä liikunnan lisääminen on kyllä saanut mahan vähän pienenemään, ei enää kiristele vaatteet niin paljoa.

En tiedä, hormonaalista on todennäköisesti mutta kokeile sinäkin tuota liikunnan lisäämistä. Siitä tulee myös tosi hyvä mieli vaikka olis tosi väsynytkin.

Vierailija
6/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus onnistui vasta imetyksen loputtua. Nyt

Olen raskaana ja yritän etukäteen vaömistautua samaan: ei ole helppoa laihduttaa imetysaikana kaiken väsymyksen keskellä, mutta kirkkaampi päivä koittaa. :)

Vierailija
7/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen että alat syödä säännöllisesti 3h välein ja ihan tavallista kotiruokaa. Se toimii takuulla. Silloin ei tee mieli napostella kun maha on täysi ja olo hyvä. Ruokavalion merkitys on suurempi kuin liikunnan. Ja kannattaa olla itselleen rehellinen. Paino ei nouse itsestään vaan ihan šen takia mitä sinne suuhun itse työntää ja missä vapaa-ajan viettää.Tylsää, että oma vika, mut ei auta:)

Vierailija
8/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä pitäisi tehdä, jotta saisin painon laskemaan.

mutta et kuitenkaan kertonut mitä se sun mielestä olisi. Tuosta lauseestasi aavistelen, että se tietäminen liittyy syömiseen.

Asia on kuitenkin niin, että jos sulla on valvottava vauva ja kärsit koko ajan syvenevästä univajeesta, niin silloin keho reagoi just noin niin kuin kuvailet.

Eli tiesit tai et, niin sanon nyt kuitenkin: Sun pitää saada riittävästi unta, jotta sulla on edes jotain mahdollisuuksia voida hyvin. Jos vauva on todella valvottava, eikä riittävän unen saaminen ole mahdollista, niin silloin sun pitää vain olla itsellesi armollinen. Ei sun tarvi vaatia itseltäsi ympärivuorokautisen valvomisen ohella vielä päivittäistä liikuntaa ja aina terveellistä syömistä.

Toki liikunta ja syömiset ovat tärkeitä juttuja, ja niistä pitää jossain määrin pitää huolta, vaikka olet väsynytkin. Mutta kuten moni muukin on sanonut, niin laihduttamisen ehtii hoitaa sitten myöhemminkin, kun lapsi on isompi, nukkuu paremmin ja sun elämäntilanne antaa paremmat realistiset mahdollisuudet toteuttaa laihduttamista.

Vierailija
9/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin raskauden aikana 15 kg (70-->85). Osaimetin 2 kk, jonka jälkeen lopetin oman mielenterveyteni takia. Imetys ei sujunut, ellen kolmesti päivässä syönyt aivan kammottavan kokoisia aterioita sen lisäksi, että join päälle kolme litraa vettä päivittäin:( Hiukan harmittaa, mutta mielummin syötän korvikkeella kuin itken päivät pitkät.

Poika on nyt 3kk ja herää edelleen 2-3 kertaa yössä syömään, eli olen väsynyt. Vaunulenkille pääsen päivittäin, mutta se ei tunnu auttavan. Poika nukkuu huonosti päivällä (yleensä 20 min kerrallaan), mutta joskus ehdin jonkin verran selkä- ja vatsalihaksia treenata. Miehen pitkien duunipäivien takia en pääse salille. Yritän laihduttaa, mutta huonosti menee. Paino on jumittunut siihen 75 kg kohdalle eikä laske vaikka mitä tekisin. Viimeisten viikkojen aikana peilikuva on alkanut ällöttää niin paljon, että voin jo henkisesti huonosti. Lisänä siis tämä kammottava väsymys, mielummin nukkuisin päikkärit samaan aikaan kuin poika:/

Vierailija
10/10 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on kuitenkin niin, että jos sulla on valvottava vauva ja kärsit koko ajan syvenevästä univajeesta, niin silloin keho reagoi just noin niin kuin kuvailet.

En siis ole se, jolle vastasit (olen 13), muttamietin tässä vain, että mitä tehdä, kun ei ole mahdollisuutta nukkua tarpeeksi? Mies painaa pitkiä päivä ja en saa nukuttua tarpeeksi kuin viikonloppuisin (en aina edes silloin). Kroppani alkaa muutenkin mennä rikki: väsymyksen takia (luulisin) kaikki lihakseni tuntuvat painavan 100 kg, minulla on jatkuva päänsärky ja meinaan torkahtaa vaikka maitoa lämmittäessä.

Suurin ongelmani on uni, syön kuitenkin suhteellisen terveellisesti. Miten ihmeessä voin tehdä asian eteen jotain? Nyt täytyy sanoa, että onneksi on vain tämä yksi lapsi, muuten en jaksaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi