Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maalaislapset lihavempia kuin kaupunkilaiset

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan keskimäärin vähemmän koulutettuja.

Vierailija
22/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sillä autolla oli pakko kulkea joka paikkaan. Lähin kauppa oli 12km päässä. No ala-aste sattui minun aikana olemaan kävelymatkan päässä ja tämä matka käveltiin ainakin kerran päivässä. Yläaste olikin sitten 35km päässä.

Mutta mitä muistelen ala-asteen koulukavereita, oli vain kaksi selkeästi lihavampaa. Meillä liikuttiin koulussa liikuntatunneilla ja välitunneilla tosi paljon.

Itselläni paino alkoi nousta vasta parikymmppisenä kaupunkiin muutettuani kun kaikki herkkupaikat tuli silmien alle joka päivä. Ja sen aikaine poikakaveri oli oikea roskaruuan puputtaja, seura tekee kaltaisekseen.

Sittemmin olen kyllä laihduttanut takaisin normimittoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jäätelöä syödään kesällä, jolloin on eniten raiskauksia.

Maalla asuvat lapset voivat olla kaupunkilaislapsia lihavampia, mutta kyse ei välttämättä ole asuinpaikasta vaan sosiaaliluokasta tai jopa siitä, että tutkimukseen valikoitui tietynlaista perheitä.

Pelkkä asuinpaikka ei vaikuta, koska silloin maalle muuttaminen lihottaisi lapsia. Sellaista tulosta ei ole saatu.

Vierailija
24/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jäätelöä syödään kesällä, jolloin on eniten raiskauksia.

Maalla asuvat lapset voivat olla kaupunkilaislapsia lihavampia, mutta kyse ei välttämättä ole asuinpaikasta vaan sosiaaliluokasta tai jopa siitä, että tutkimukseen valikoitui tietynlaista perheitä.

Pelkkä asuinpaikka ei vaikuta, koska silloin maalle muuttaminen lihottaisi lapsia. Sellaista tulosta ei ole saatu.

Minusta tämä maaseutu-kaupunki-erottelu kusi muutenkin, maaseutua ja kaupunkejakin on niin monenlaisia ja monella sijainnilla ja kehitysnäkymillä ja asukasprofiililla. Siis onko vaikka nurmijärveläinen lapsi lihavampi kuin lieksalainen?

Vierailija
25/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla lapsenkin kaverille tarjotaan, eikä käsketä sitä omaan huoneeseen odottamaan, ja sama lapsi syö sitten toisenkin kerran kotonaan.

Vierailija
26/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös geeniperimällä lienee osuutensa?

Maaseudulle emänniksi ja isänniksi ovat jääneet ne riskit, vahvat ihmiset, on ollut kunnia-asia olla -lihava.

Kyse on varmasti ollut paitsi hyvästä ruuasta myös hitaahkosta aineenvaihdunnasta tai sellaisesta aineenvaihdunnasta joka hyödyntää ravinnosta aivan kaiken. Ennen vanhaankin maaseudulla oltiin nimittäin lihavia, vaikka kaikki työ tehtiin lihasvoimin, ei ollut autoja, ei koneita. Ja töitä oli paljon.

Ja tällaiset riskit jakavat vahvat ihmiset ovat jääneet maalle, heidän hennommat serkkunsa ja sisarensa ovat lähteneet kaupunkiin ja lukeneet, kun eivät ole jaksaneet fyysistä työtä ja lukemalla on saanut aikansa kulumaan, siitä sitten myös opiskelemaan ja pois maalta, pariudutaan toisen hennomman kanssa ja niin lajit valikoituu niin että kaupungissa, jossa ei välttämättä tarvita fyysistä voimaa, on ne hennommat ja maalla, missä täytyy olla vahva ja riski ja lihava, on ne lihavat sitten jääneet.

Vierailija
27/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin maalta ja voin kertoa, että monet elävät maaseudulla aivan eri maailmassakuin kaupunkilaiset. Ruoka on edelleen sitä pottu-voi-sianliha-linjaa, liikunnan harrastaminen on humpuukia jne.

Minulle tämä tutkimustulos ei todellakaan tulölut yllätyksenä, olen samanlaisen huomion tehnyt itsekin. Ja jos alettaisiin testaamaan lasten ja nuorten kuntoa, erot olisivat todennäköisesti vielä suurempia.

Vierailija
28/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös geeniperimällä lienee osuutensa? Maaseudulle emänniksi ja isänniksi ovat jääneet ne riskit, vahvat ihmiset, on ollut kunnia-asia olla -lihava. Kyse on varmasti ollut paitsi hyvästä ruuasta myös hitaahkosta aineenvaihdunnasta tai sellaisesta aineenvaihdunnasta joka hyödyntää ravinnosta aivan kaiken. Ennen vanhaankin maaseudulla oltiin nimittäin lihavia, vaikka kaikki työ tehtiin lihasvoimin, ei ollut autoja, ei koneita. Ja töitä oli paljon. Ja tällaiset riskit jakavat vahvat ihmiset ovat jääneet maalle, heidän hennommat serkkunsa ja sisarensa ovat lähteneet kaupunkiin ja lukeneet, kun eivät ole jaksaneet fyysistä työtä ja lukemalla on saanut aikansa kulumaan, siitä sitten myös opiskelemaan ja pois maalta, pariudutaan toisen hennomman kanssa ja niin lajit valikoituu niin että kaupungissa, jossa ei välttämättä tarvita fyysistä voimaa, on ne hennommat ja maalla, missä täytyy olla vahva ja riski ja lihava, on ne lihavat sitten jääneet.

eli miksi hoikan ravitsemustietoisen kaupunkilaisen lapsista tulisi lihavia?

Vierailija
29/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin maalta ja voin kertoa, että monet elävät maaseudulla aivan eri maailmassakuin kaupunkilaiset. Ruoka on edelleen sitä pottu-voi-sianliha-linjaa, liikunnan harrastaminen on humpuukia jne. Minulle tämä tutkimustulos ei todellakaan tulölut yllätyksenä, olen samanlaisen huomion tehnyt itsekin. Ja jos alettaisiin testaamaan lasten ja nuorten kuntoa, erot olisivat todennäköisesti vielä suurempia.

Kannattaisi käydä päivittämässä nykyolosuhteet.

Vierailija
30/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan esimerkiksi Salo, joka on suhteellisen tuore kaupunki, muodostunut todella monesta pikkukunnasta. Laihtuivatko pikkukuntien lapset, kun kotipitäjät liitettíin kaupunkiin?

Tai mietitään, ovatko naapurikunnat Mäntsälä ja Orimattila todella niin erilaisia, että Mäntsälässä on lihavia ihmisiä ja Orimattilassa laihoja. Muistetaan vielä, että Mäntsälään muuttaa joka vuosi satoja pääkaupunkilaisia, jotka siis ryhtyvät lihomaan heti, kun pääsevät maalle?

Vierailija
31/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin maalta ja voin kertoa, että monet elävät maaseudulla aivan eri maailmassakuin kaupunkilaiset. Ruoka on edelleen sitä pottu-voi-sianliha-linjaa, liikunnan harrastaminen on humpuukia jne. Minulle tämä tutkimustulos ei todellakaan tulölut yllätyksenä, olen samanlaisen huomion tehnyt itsekin. Ja jos alettaisiin testaamaan lasten ja nuorten kuntoa, erot olisivat todennäköisesti vielä suurempia.

Kannattaisi käydä päivittämässä nykyolosuhteet.

Käyn siellä lähes joka viikonloppu. Tiedostan, että kaikki eivät ole tällaisia, vaan löytyy myös "modernisti" eläviä maalaisia, mutta löytyy todella myös kuvailemallani tavalla eläviä lapsiperheitä. Ruokakulttuuri ei nyt ihan sananmukaisesti ole pottu-voi-sianliha, mutta smaantyyppistä kuitenkin ja liikunnan harrastaminen, etenkin oikea "treenaus" tai ulkonäön kohenemisen vuoksi kuntoilu on humpuukia.

Vierailija
32/33 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omat vanhempani, jotka ovat maitotilallisia, syövät todella paljon energiapitoista ruokaa. Eivätkä he kuitenkaan ole lihavia, koska he tekevät raskasta ruumiillista työtä ympärivuoden.

Me lapsetkin oltiin tällä samalla ruokavaliolla, paitsi tietenkin syötiin päivälla koulussa. Tilan töihin "jouduttiin" osallistumaan vain kesäaikaan, joten talviaikaan meille olisi "varmaankin pitänyt antaa vähemmän ruokaa". ;)

Ainakin itse painoin teininä +5kg verrattuna nykyhetkeen. Jos nykyisin söisin yhtä paljon, kuin yli 50v äitini, olisin todella lihava.

Vierailija
33/33 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös geeniperimällä lienee osuutensa?

Maaseudulle emänniksi ja isänniksi ovat jääneet ne riskit, vahvat ihmiset, on ollut kunnia-asia olla -lihava.

Kyse on varmasti ollut paitsi hyvästä ruuasta myös hitaahkosta aineenvaihdunnasta tai sellaisesta aineenvaihdunnasta joka hyödyntää ravinnosta aivan kaiken. Ennen vanhaankin maaseudulla oltiin nimittäin lihavia, vaikka kaikki työ tehtiin lihasvoimin, ei ollut autoja, ei koneita. Ja töitä oli paljon.

Ja tällaiset riskit jakavat vahvat ihmiset ovat jääneet maalle, heidän hennommat serkkunsa ja sisarensa ovat lähteneet kaupunkiin ja lukeneet, kun eivät ole jaksaneet fyysistä työtä ja lukemalla on saanut aikansa kulumaan, siitä sitten myös opiskelemaan ja pois maalta, pariudutaan toisen hennomman kanssa ja niin lajit valikoituu niin että kaupungissa, jossa ei välttämättä tarvita fyysistä voimaa, on ne hennommat ja maalla, missä täytyy olla vahva ja riski ja lihava, on ne lihavat sitten jääneet.

Vittu mitä paskaa. :D Ja missään ei muuten sanottu, että maatilojen lapset ovat lihavampia kuin ei-maatilojen lapset. Vai oletko niin hölmö, että luulet maalla asuvan vain viljelijöitä? Mites kaupungeissa asuvien viljelijöiden lapset? Onko ne sitten hoikkia vai läskejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä