Ärsyttää vieraiden liiallinen hienotunteisuus
Kun kysytään haluavatko kahvia vai teetä niin sanotaan, että me juodaan samaa kuin tekin, ei tarvi meidän takia tehdä. Koko kahvipöydän tarjoilu on heidän vuoksi tehty ja laitettu esille! Ei meillä tavallisena keskiviikkoiltana ole sen seitsemää sorttia tarjolla. Sanois vaan reippaasti, että kahvia/teetä kiitos. Ei se ole vaiva napsauttaa keitin päälle, tai vaikka molemmat, sekä vedenkeitin että kahvinkeitin.
Tuttavaperhe on ihana, he opettavat jo pienille lapsille miten vieraisilla ollaan. Kun oli aika käydä kahvipöytään, niin muistuttivat vielä erikseen, että kysymyksiin vastataan, eikä sanota "ihan sama". Kiittelin heitä erikseen tästä :)
Olkaa reippaita vieraita ja vastatkaa kysymyksiin, minä ainakin olen!
Kommentit (29)
Sekö että joudutkin itse päättämään vieraiden puolesta ja et heti tiedä mitä tehdä...?
sanon, että haudutettua valkoista teetä kiitos, ei maustettuna, niin saan osakseni kummastelua. Heillä kun on vain teepusseja, nekin jotain tavislaatua. Sitä en juo, mieluummin siis kahvia.
Eli jos antaa mahdollisuuden valita, niin pitää kysyä oikein eli "murukahvia vai pussiteetä".
sen kahvin ja teen välillä. On se niin vaikea valinta!!
Ilmoitan heti pöydässä, mitä sieltä puuttuu eli jos ei ole suklaamuffinsseja ja hilloleipiä, osaan kuuluvasti kertoa, että tarjoilusta puuttuu se, mitä minä haluaisin.
Ei ole todellakaan "ihan sama", mitä minulle tarjotaan!
keitän teetä ja laitan pöytään, sitten syödään, juodaan ja jutellaan.
niin laitan sitten tarjolle sitä mitä mekin syömme tai juomme. En tee asiasta isompaa numeroa.
sanon, että haudutettua valkoista teetä kiitos, ei maustettuna, niin saan osakseni kummastelua. Heillä kun on vain teepusseja, nekin jotain tavislaatua. Sitä en juo, mieluummin siis kahvia.
Eli jos antaa mahdollisuuden valita, niin pitää kysyä oikein eli "murukahvia vai pussiteetä".
en tajua, miksi juuri teenjuojat ovat tuollaisia perseilijöitä. Enpä ole koskaan kuullut, että kahvinjuoja vaatisi pavuista espressokoneella jauhettua kahvia tai suodatinkahvista kelpaisi vain Presidentti.
Totta kai saa ja pitää sanoa, kumpaa haluaa mutta siihen se sitten saa jäädäkin. Emäntä tarjoaa, mitä sorttia kahvista tai teestä löytyy.
kumpaa haluan ja jos mulle on ihan sama ja voin ottaa samaa kuin isäntäväki mielisi/heillä on tapana laitta, sanon myös niin.
Olet valinnut jo pullat ja keksit valmiiksi, muttet voi valita kahvia vaiko teetä??
On todella ärsyttävää alkaa siinä arpomaan mitä vieraat oikeasti haluavat.
Yleensä nämä 'ihan sama' -tyypit kuvittelevat että isäntäperhe osaa automaattisesti laittaa juuri sitä mikä heitä sattuu miellyttämään.
Sitten kuitenkin vetävät herneet nenuun jos eivät saakaan sitä mitä olisivat halunneet.
Eikä meilläkään normaalisti mitään kahvitteluja harrasteta. Mies keittää itselleen viikonloppuaamuisin kupin kahvia, mutta muuten juodaan teetä sillon kun siltä tuntuu.
Keksiä tai pullaa ei edes osteta ellei ole tiedossa että olisi vieraita tulossa.
juovatko kaikki kahvia, vai haluaisiko joku mieluummin teetä tai vaikka mehua. Ne joille on ihan sama, ovat yleensä silloin hiljaa, ja ottavat sitä kahvia.
Tai sitten kaikkia juomavaihtoehtoja on tarjolla. Jos joku ei osaa itse päättää, tulkitsen sen niin, että hän on tyytyväinen siihen, mitä minä hänen kuppiinsa kaadan. Miksi kiusaisin häntä tivaamalla, että "Noh, sano nyt, kumpaa otat!"
Kun juhlissa pyytää ihmisten tulla pöytään, niin ei mennä kuin kolmannesta pyynnöstä ettei vaan vaikuttaisi ahneelta. Emäntä puhuu kuin kuuroille korville kaksi ekaa kertaa.
Se lienee joku vanhanaikainen kohteliaisuusrituaali, mutta ärsyttävä silti.
en tajua, miksi juuri teenjuojat ovat tuollaisia perseilijöitä. Enpä ole koskaan kuullut, että kahvinjuoja vaatisi pavuista espressokoneella jauhettua kahvia tai suodatinkahvista kelpaisi vain Presidentti.
Totta kai saa ja pitää sanoa, kumpaa haluaa mutta siihen se sitten saa jäädäkin. Emäntä tarjoaa, mitä sorttia kahvista tai teestä löytyy.
t: Teenjuoja.
Mutta mä kyllä ymmärrän myös ap:n harmistuksen tuollaisesta venkoilusta. Oma äitini on siinä oikein malliesimerkki: kun oikein yrittää esittää vaatimatonta ja hienotunteista, sitä oiekasti vain ärsyttää ja vaikeuttaa emännän tekemisiä.
Ei sekään ole tarkoitus, että emännän täytyy maanitella vieraita pöytään ja ottamaan syötävää ja kertomaan mitä vieraat haluavat, se on rasittavaa ja ärsyttävää.
Voi kauhia kun ap joutuu itse valitsemaan sen kahvin ja teen välillä. On se niin vaikea valinta!!
En ole ap, mutta se ei estä vastaamasta.
Itse juon kotona aina vihreää teetä, eivätkä monetkaan siitä teestä näytä pitävän.
Olisi ihan kiva tarjota vieraalle vaikka kahvit jos hän kahvista sattuu pitämään, tai vaikka liptonia. Mutta kun toinen ei sano.
Ärsyttää turhaan tarjota (kallista) teetä, josta toinen ei sitten edes pidä.
...joille EI ole ihan sama, sanovat sen ääneen. Lopuille ihan oikeesti kelpaa kumpi vain. Kumpaa teillä itsellä on tapana juoda, niin laita sitä.
Mulla on tapana kysäistä satunnaisilta vierailta "keitetäänkö kaffet" ja aina ne teenjuojat vastaa "kupillisen teetä voisin ottaa" ja kahvinjuojat vastaa "just join" tai "laita vaan". Kutsuille vieraille on sitten oletuksena tarjoilua, silloin kysäsen vain kumpaa ottavat ja vastaavat sitten joko tai. Käntty on sitten just sitä mitä kaapista löytyy, jos löytyy. Saa jättää syömättä jos on väärää sorttia.
sanon, että haudutettua valkoista teetä kiitos, ei maustettuna, niin saan osakseni kummastelua. Heillä kun on vain teepusseja, nekin jotain tavislaatua. Sitä en juo, mieluummin siis kahvia. Eli jos antaa mahdollisuuden valita, niin pitää kysyä oikein eli "murukahvia vai pussiteetä".
en tajua, miksi juuri teenjuojat ovat tuollaisia perseilijöitä. Enpä ole koskaan kuullut, että kahvinjuoja vaatisi pavuista espressokoneella jauhettua kahvia tai suodatinkahvista kelpaisi vain Presidentti. Totta kai saa ja pitää sanoa, kumpaa haluaa mutta siihen se sitten saa jäädäkin. Emäntä tarjoaa, mitä sorttia kahvista tai teestä löytyy.
eli kyllä vieraalle pitää osata sanoa, että tarjolla ei ole oikeaa teetä vaan sen hailakkaa lähisukulaista pussiteetä.
Harva kuitenkaan ilahtuu, jos kahvin sijaan saa vanhanaikaista korviketta. Miksi pitäisi tyytyä pussiteehen?
Ilmoitan heti pöydässä, mitä sieltä puuttuu eli jos ei ole suklaamuffinsseja ja hilloleipiä, osaan kuuluvasti kertoa, että tarjoilusta puuttuu se, mitä minä haluaisin.
Ei ole todellakaan "ihan sama", mitä minulle tarjotaan!
Just
Meillä ei ole kahvinkeitintä, joten meiltä saa joko pannukahvia tai murukahvia. Aluksi en tajunnut "varoittaa" pannukahvista, mutta sen jälkeen, kun monen vieraan naama venähti kahvipannun nähdessään (ja osa sanoi ihan suoraan, ettei välitä pannukahvista), niin opin kysymään: "Kahvia vai teetä? Kahvi on sitten joko pannu- tai murukahvia.". Teenjuojista kukaan ei ole edes olettanut saavansa jotain muuta kuin pussiteetä.
Toi ihan samattelu on todella ärsyttävää. Mä teen nykyään tahallani niin, että jos teini sanoo ihan sama, valitsen just tahallani sen ikävimmän vaihtoehdon, mistä tiedän että hän ei pidä. Opetelkoon sanomaan mitä haluaa. Vieraille nyt ei viitsi noin tehdä, mutta tylyltä se kuulostaa. Ihan kuin ei yhtään kiinnostaisi, ihan sama mitä pistät tarjolle.