Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää vieraiden liiallinen hienotunteisuus

Vierailija
22.11.2012 |

Kun kysytään haluavatko kahvia vai teetä niin sanotaan, että me juodaan samaa kuin tekin, ei tarvi meidän takia tehdä. Koko kahvipöydän tarjoilu on heidän vuoksi tehty ja laitettu esille! Ei meillä tavallisena keskiviikkoiltana ole sen seitsemää sorttia tarjolla. Sanois vaan reippaasti, että kahvia/teetä kiitos. Ei se ole vaiva napsauttaa keitin päälle, tai vaikka molemmat, sekä vedenkeitin että kahvinkeitin.

Tuttavaperhe on ihana, he opettavat jo pienille lapsille miten vieraisilla ollaan. Kun oli aika käydä kahvipöytään, niin muistuttivat vielä erikseen, että kysymyksiin vastataan, eikä sanota "ihan sama". Kiittelin heitä erikseen tästä :)

Olkaa reippaita vieraita ja vastatkaa kysymyksiin, minä ainakin olen!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon, että haudutettua valkoista teetä kiitos, ei maustettuna, niin saan osakseni kummastelua. Heillä kun on vain teepusseja, nekin jotain tavislaatua. Sitä en juo, mieluummin siis kahvia. Eli jos antaa mahdollisuuden valita, niin pitää kysyä oikein eli "murukahvia vai pussiteetä".

en tajua, miksi juuri teenjuojat ovat tuollaisia perseilijöitä. Enpä ole koskaan kuullut, että kahvinjuoja vaatisi pavuista espressokoneella jauhettua kahvia tai suodatinkahvista kelpaisi vain Presidentti. Totta kai saa ja pitää sanoa, kumpaa haluaa mutta siihen se sitten saa jäädäkin. Emäntä tarjoaa, mitä sorttia kahvista tai teestä löytyy.

eli kyllä vieraalle pitää osata sanoa, että tarjolla ei ole oikeaa teetä vaan sen hailakkaa lähisukulaista pussiteetä.

Harva kuitenkaan ilahtuu, jos kahvin sijaan saa vanhanaikaista korviketta. Miksi pitäisi tyytyä pussiteehen?

No, voinhan mä sun mieliksi avata sen teepussin ja laittaa lehdet hautumaan, jos kerran ne lehdet pussissa ei ole oikeaa teetä :DD

Sinäkään et satavarmasti erottaisi sokkotestissä laadultaan vastaavaa pussiteetä siitä haudutetusta teestä.

Vierailija
22/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon, että haudutettua valkoista teetä kiitos, ei maustettuna, niin saan osakseni kummastelua. Heillä kun on vain teepusseja, nekin jotain tavislaatua. Sitä en juo, mieluummin siis kahvia. Eli jos antaa mahdollisuuden valita, niin pitää kysyä oikein eli "murukahvia vai pussiteetä".

en tajua, miksi juuri teenjuojat ovat tuollaisia perseilijöitä. Enpä ole koskaan kuullut, että kahvinjuoja vaatisi pavuista espressokoneella jauhettua kahvia tai suodatinkahvista kelpaisi vain Presidentti. Totta kai saa ja pitää sanoa, kumpaa haluaa mutta siihen se sitten saa jäädäkin. Emäntä tarjoaa, mitä sorttia kahvista tai teestä löytyy.

eli kyllä vieraalle pitää osata sanoa, että tarjolla ei ole oikeaa teetä vaan sen hailakkaa lähisukulaista pussiteetä. Harva kuitenkaan ilahtuu, jos kahvin sijaan saa vanhanaikaista korviketta. Miksi pitäisi tyytyä pussiteehen?

No, voinhan mä sun mieliksi avata sen teepussin ja laittaa lehdet hautumaan, jos kerran ne lehdet pussissa ei ole oikeaa teetä :DD Sinäkään et satavarmasti erottaisi sokkotestissä laadultaan vastaavaa pussiteetä siitä haudutetusta teestä.

laadultaan vastaavaa pussiteetä, josta on haudutettu teetä. Vai mitä ihmettä tarkoittaa lause "Sinäkään et satavarmasti erottaisi sokkotestissä laadultaan vastaavaa pussiteetä siitä haudutetusta teestä", jossa pronomini siitä viittaa nyt edelliseen sanaan eli pussiteehen. Miten pussiteestä (ei teepussista) haudutetaan teetä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes kysy (opittuani kantapään kautta), että laitanko teetä vai kahvia vai mehua vaan laitan kaikkia automaattisesti mutta sitten se valinta. KUn on niin vaikea sanoa, mitä niistä kuppiin kaadetaan. Laita sitä, mitä on eniten. Tai mitä jää yli. MIten mitään voi "jäädä yli" jos kaikki 10 vierasta toteavat, että ottavat sitä, mitä jää yli. Nyt on suvun eka lapsi tullut teiniksi ja viimeksi omaksui sukunsa raivostuttavan tavan ja totesi, että hän voi ottaa sitten kun muille on kaadettu. Kadoin sitten aikuisille mehut ja tälle teinille kahvia ja totesin pienille lapsille, että nyt meni teidän mehut vanhemmille, joten kai te kahvia juotte, kun on niin sama. Kyllä oli venähtäneitä naamoja! Ja kyllä, tiedän, ettei ollut kypsää, mutta vuosikausia tätä katsoneena alkaa ottaa päähän, etteivät ihmiset kykene valitsemaan vaan laittavat toisen ihmisen valitsemaan heidän puolestaan.

Toinen ärsyttävä tapa on leipomusten puolittaminen tai jopa kolmeen osaan leikkaaminen. Tullaan kahvipöytään, jossa on esim. marjapiirakkaa valmiin viipaleina (palat ihan normikokoisia, jopa pieniä) tai pullaa siivuina tai vaikkapa joulutorttuja. JOka kerta alkaa se "olen niin täynnä, en jaksa mitään"-mongerrus, vaikka on etukäteen tiedetty, että lähdetään kahvipöytään ja vaikka olen etukäteen valistanut, että tarjoan sekä suolaista että makeaa kahvipöydässä. Sitten otetaan se joulutorttu ja vongutaan niin kauan, että löytyy kaksi muuta, jotka suostuvat sen jakamaan. Naurettavaa touhuilua aikusilta! Jos ei halua syödä mitään, voi sanoa suoraan, ettei halua syödä mitään, ja jos haluaa, niin syö sitten sen palan, joka on tarjolla eikä rupea mihinkään puolittamishommiin. Onpa kiva tehdä suvulle kahvipöydän, kun heille riittäisi yksi kappale torttua ja yksi kappale pullanviipaletta. Aikuisia siis 10 henkeä.

Vierailija
24/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ja tuttavapiirissä useimmiten toimii niin että emäntä tai isäntä hihkasee 'juoks kaikki kahvia?', ja se/ne jotka haluavat jotain muuta, ilmoittavat sitten vastaamalla 'mä voisin ottaa teetä'. Itse juon kyllä kahvia mutta vatsavaivojen takia joudun joskus sanomaan että ottaisin mieluummin vaikka mehua jos on.

Vierailija
25/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes kysy (opittuani kantapään kautta), että laitanko teetä vai kahvia vai mehua vaan laitan kaikkia automaattisesti mutta sitten se valinta. KUn on niin vaikea sanoa, mitä niistä kuppiin kaadetaan. Laita sitä, mitä on eniten. Tai mitä jää yli. MIten mitään voi "jäädä yli" jos kaikki 10 vierasta toteavat, että ottavat sitä, mitä jää yli. Nyt on suvun eka lapsi tullut teiniksi ja viimeksi omaksui sukunsa raivostuttavan tavan ja totesi, että hän voi ottaa sitten kun muille on kaadettu. Kadoin sitten aikuisille mehut ja tälle teinille kahvia ja totesin pienille lapsille, että nyt meni teidän mehut vanhemmille, joten kai te kahvia juotte, kun on niin sama. Kyllä oli venähtäneitä naamoja! Ja kyllä, tiedän, ettei ollut kypsää, mutta vuosikausia tätä katsoneena alkaa ottaa päähän, etteivät ihmiset kykene valitsemaan vaan laittavat toisen ihmisen valitsemaan heidän puolestaan.

Toinen ärsyttävä tapa on leipomusten puolittaminen tai jopa kolmeen osaan leikkaaminen. Tullaan kahvipöytään, jossa on esim. marjapiirakkaa valmiin viipaleina (palat ihan normikokoisia, jopa pieniä) tai pullaa siivuina tai vaikkapa joulutorttuja. JOka kerta alkaa se "olen niin täynnä, en jaksa mitään"-mongerrus, vaikka on etukäteen tiedetty, että lähdetään kahvipöytään ja vaikka olen etukäteen valistanut, että tarjoan sekä suolaista että makeaa kahvipöydässä. Sitten otetaan se joulutorttu ja vongutaan niin kauan, että löytyy kaksi muuta, jotka suostuvat sen jakamaan. Naurettavaa touhuilua aikusilta! Jos ei halua syödä mitään, voi sanoa suoraan, ettei halua syödä mitään, ja jos haluaa, niin syö sitten sen palan, joka on tarjolla eikä rupea mihinkään puolittamishommiin. Onpa kiva tehdä suvulle kahvipöydän, kun heille riittäisi yksi kappale torttua ja yksi kappale pullanviipaletta. Aikuisia siis 10 henkeä.

Anteeksi, pakko sanoa että alkoi naurattaa kun kuvittelen teidän suvun kahvitteluhetket :D

Vierailija
26/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, jotka noin kovasti ärsyttävät? Meillä käy vain kivoja vieraita, enkä ole koskaan miettinyt, että heidät tapansa ilmoittaa tai olla ilmoittamatta juomavalintansa olisi ongelma. Kuka tuollaisesta viitsii ärsyyntyä?

Vierailija
27/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tapaus on eräs sukulainen joka a i n a sanoo: "ihan vaan luammintä vettä kiitos"! Ja kun alan vedenkeittimellä keittämään niin lisää: "ei tarvitse nähdä vaivaa, voin ottaa ihan hanasta" !!!

Vähän reippautta kiitos! Ja uskaltakaa hyvänen aika nauttia elämästä! En ole kyllä törmännyt tällaiseen muka vaatimattomuuden kulttuuriin muualla kuin suomessa... Toisaalta esim, hollannissa ei 'kahvi' vierailulla tarjoilla juurikaan mitään naposteltavaa. Ehkä kerran pistetään keksipurkki kiertämään ja sitten se jo katoaa, mutta erillaisia juotavia on lähtökohtaisesti runsaasti jokaisen kotona niin alkoholillisia kuin erillaisia tuoremehuja ja 'aikuisten' limsoja ym. kahvin ja teen lisäksi. Ja kaikki sanovat reippaasti mitua haluavat ja jos juuri sitä juomaa ei talosta löydy niin ihan häpeämättä annetaan joitakin vaihtoehtoja...

Vierailija
28/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama että teetä vaiko kahvia? Sitten laitan aina vaan kahvia kun tykkään itse sitä juoda. Teenjuojat on siksi ärsyttäviä kun jotkut haluavat pussiteetä ja toisten maailma kaatuu jos pitää pussiteetä juoda. Ja teetä on tuhatta erilaista ja kaikki on minusta hirveää paskaa niin en pidä montaa sorttia kotona. Tällä hetkellä on vain haudutettavaa Keisarin morsianta, ottakoon tai jättäköön.

Mua ärsyttää ihan samattelijat kyllä jos eivät ole niin selkeitä että sanovat kahdesta asiasta ihan sama. Ehkä kaikkein ärsyttävimpiä ovat sellaiset "en tarvii mitään" vaatimattomuudet. Sellaisille on lähes mahdoton olla kohtelias. Mitään eivät halua eivätkä tarvitse niin ei jaksa iän kaiken niille tarjota herkkuja, apua tai muutakaan.

Vierailija
29/29 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vatsa ei kestä kahvia ollenkaan, joten jos annetaan mahdollisuus valita, otan tietysti teetä. Välillä vaan on sellaisiakin kyläpaikkoja, jossa tee ei ole vaihtoehto. Kun sitten sanon, että en juo kahvia, niin isäntäväki menee hirveän hämmentyneeksi. Itsellekin tulee kiusallinen olo, mutta en silti aio kohteliaisuuden takia juoda jotain, jonka takia oksentelen loppupäivän. Ja vaikka mä kotona juon vain tiettyä teetä, niin vieraisilla kelpaa kyllä tee kuin tee. Tää nyt meni ehkä vähän aiheen vierestä, mutta nämä ajatukset heräsi mulla..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän