Miten sietää vauvan rintaraivarit?? Tekee mieli käydä käsiksi, auttakaa
Vauva 2kk:lla on taas joku ihme vaihe, kun raivoaa koko ajan rinnalla... Pahimmillaan tämä on iltaisin ja öisin. Huutaa ja huutaa. Tätä on ollut ennenkin ja kestin raivarit paremmin kuin nyt. Nyt meinaa mennä hermot, tekee mieli jättää vauva siihen huutamaan, olla kovakourainen, jotenkin "pakottaa" syömään. Olen saanut hillittyä itseni, mutta pelottaa, jos tämä raivoilu jatkuu ja joku päivä oikeasti napsahtaa päässä ja teen jotain.
Auttakaa, en halua satuttaa vauvaani :(
Kommentit (28)
1. Yritä syöttää vauva ennen kuin hän itse herää/vaatii ruokaa. Laitat itsellesi yöllä herätyskelloa soimaan ja päivällä muuten vain herättelet syömään. Tiedät ehkä kuitenkin suurin piirtein vauvasi syöttövälin, milloin syö tiheään ja millon harvemmin. Näin vauva ei pääsisi hirveän nälkäiseksi.
2. Laita itsellesi korvalapuilla musiikkia soimaan tai sitten ihan vain korvatulpat. Se vie vauvan itkun pahimman terän pois, joten jaksat pysyä paremmin rauhallisena
3. Katsele imettäessä samalla telkkaria ja yritä keskittyä siihen vauvan huutamisen sijasta
4. kokeile rintakumia
5. kuten joku jo mainitsikin, kun oikein meinaa mennä hermo, jätä vauva hetkeksi ja poistu toiseen huoneeseen vetämään henkeäe
6. koita imettää kävellessä. Toinen vaihtoehto on imettää kantoliinassa tai manducassa. Vauva tyyntyy keinuvaan liikkeeseen ja rauhoittuu paremmin rinnalle.
7. monilla vauvoilla on tuollainen vaihe. Se on varmasti raskasta, mutta usein menee ohi kuukaudessa parissa.
Ihan kun mun tilanne muutama kk sitten... Vauvalla on joku vaihe (niillä on koko ajan, kun edellinen loppuu niin seuraava alkaa...) Mulla palaa pinna kans aika nopeasti, mutta auttoi kun yritin ajatella että kohta tämä vaihe on ohi, otetaan päivä kerrallaan. Ja hei, se menee ohi!! Nyt on sitten seuraava vaihe, että kaikki muu kiinnostaa niin paljon, ettei malta syödä...
Pieni jäähy tilanteesta auttoi meillä. Eli kun raivarit iski niin mies nappasi vauvan ja kantoi sitä tovin. Nopeiten itku loppui kun menivät ulos (nyt tietty alkaa olla vähän kylmät kelit). Joskus auttoi pieni huijaus eli mies nosti vauvan, pyöritteli hetken ja laski nopeasti takaisin viereeni ja ennen kuin vauva kerkesi tajuta, oli alkanut syömään raivoamisen sijasta. Jos olin yksin kotona niin joskus jätin vauvan pinnasänkyyn hetkeksi katsomaan mobilea (ja laskin itse sataan toisessa huoneessa) tai sitten katsottiin hetki jotain lelua tms. Ja tovin päästä yritettiin uudestaan.
Minä annan raivoajalle ensin tuttia, jos ei muu auta. Sitten kun on rauhoittunut, sujuu ruokailu paremmin.
Vauva alkoi raivota 2kk iässä ja varsinkin iltaisin saattoi monta tuntia vaan huutaa, välillä vähän syödä ja taas huutaa. Huudon takaa paljastui maitoallergia. Kun jätin lehmänmaidon omasta ruokavaliosta, niin loppui huuto. Tosin oli muutakin oiretta, kuten oksentelua/pulauttelua. Vauvoilla on kyllä noita kausia, mutta joskus huudon taustalla on oikee hätä. Vauva ei halunnu syödä ku tiesi että tulee maha kipeeksi ja kova nälkä nii huutamaanhan se pistää. Mulle kaikki vaan sano että no vauvat nyt on tommosia ja vauvat vaan joskus huutaa. Mutta itellä oli tunne, ettei oo normaalia eikä oo kaikki hyvin. Onneksi luotin omaan nuoreen äidinvaistooni (20v ja esikoinen).
Tsemppiä ap!
Koliikki? Aloittaako huutamaan joka ilta samaan aikaan ja jatkaa 2-3 tuntia?
Mieti valmiiksi toimintamalli. Lasket lapsen turvalliseen paikkaan ja poistut toiseen huoneeseen.
Imetyksen voi ja saa lopettaa. Sann minä, elämästäni monta vuotta imettänyt. Se ei ehkä sovi teille. Hanki pullo ja korviketta ja kokeile.
Lapsi ei tee tätä kiusallaan eikä pahuuttaan. Hänellä on hallitsematn tunnetila ja mahdollisesti kova nälkä tai muuten fyysisesti paha olo.
Puhu neuvolan terveydenhoitajan tai muun ammattilaisen kanssa.
Tsemppihali! Äidit ovat tärkeitä.
voit jatkaa imetystä taas seuraavalla kerralla kun vauva tarvii ruokaa. Imetys vie voimat ja jos olet stressaantunut,ei maitoa heru. Muista rentoutua ja syödä hyvin. Käyt myös yksin kävelyllä tai kaupassa ja isä tai jok muu hoitaa vauvaa sillä välin.
Vauva on periaatteessa ihan tyytyväinen tapaus. Välillä vaan kun nälkä iskee ja pääsee rinnalle, ei edes nappaa kiinni vaan alkaa huutaa. Yritän tyrkyttää rintaa, ei auta. Jatkaa kiljumista. Lopulta jossain vaiheessa rauhoittuu ja alkaa syödä, eli nälkäänsä on selvästi huutanut.
Vauvaa on ruokittu pullosta rintamaidolla ja joskus myös korvikkeella, siis lähinnä öisin kun minä olen halunnut nukkua. Nyt kuitenkin vauva on alkanut hylkiä pulloa, ei vain suostu syömään siitä, eli ei ole muuta vaihtoehtoa kuin imettää. Maitoa tulee hyvin, jopa suihkuamalla. En kuitenkaan usko, että tuo suihkuaminen on raivareiden syy, koska vauva ei tosiaan nappaa edes kiinni.
Eiköhän tämä ohi mene. Mietin vain miten saisin itselleni lisää kärsivällisyyttä.
Ap
Meillä auttoi rintaraivareihin "nakupelleily". Siis vauva nakuksi ja itsekin pelkillä pikkareilla, sitten peiton alle ja tissi suuhun. Toimi joka kerta ja vauva rauhoittui imemään, usein nukahti sitten siihen.
Imetystä en halua enkä aio lopettaa, koska se on muuten sujunut hyvin. Parin viikon ikäisenä vauva raivosi rinnalla, sitten alkoi sujua ongelmitta, nyt raivarit ovat taas alkaneet. Imetys ei ole muuten tuntunut rasittavalta.
kokeillut imettää kävellen sylissä hytkytellen? Meillä oli esikoisella noita raivareita lyhyen aikaa, onneksi menivät nopeasti ohi.
Vauva ei moiti sinua vaan sanoo ehkä jotakin muuta, vaikka näin: "Minä olen pieni enkä osaa puhua enkä ymmärrä mikä minulla on. Tuntuu kummalta tai pahalta, mutta huuto helpottaa. Haluan pitää ääntä. Kohta ehkä syön ja rauhoitun. Tai sitten huudan vielä lisää, mutta se on minun ilmaisutapani."
Kärsivällisyyttä voit lisätä suhteuttamalla asiaa. Vauva saattaa huutaa päivästä 2 tuntia ja olla tyytyväinen 6 tuntia ja jotakin muuta loput. Voit myös ohjata itseäsi ajattelemaan tianteessa jotakin muuta tai tilannetta vieraalla kielellä. Se auttaa hallitsemaan älyllä eikä tunteella reaktioitasi.
onko ongelma nimenomaan maidon herumattomuus, vai se että maitoa suihkuaa liikaa? "Suihkutisseihin" kannattaa käyttää avuksi ainakin pumppaamista ja saman rinnan syöttämistä seuraavillakin kerroilla.
Mikäli maitoa tulee liian vähän, herumista voi yrittää tehostaa erilaisilla keinoilla. Googlettamalla löytyy. Tilapäisratkaisuna kannattaa antaa pullosta, saa vauva mahansa täyteen ja itsellä on helpompi olla.
Oletko lukenut koliikista? Vaikuttaako vauvan itku koliikki-itkulta?
Entäs jos vauva huutaa siki, ettei hänellä ole nälkä. Mitäpä jos vain pitäisi sylissä tai leikkisit?
Ja lopuksi, vauva ei kuole siitä jos joutuu välistä hetken itkemään yksin. Jos olosi on todella epätoivoinen, laske vauva sänkyynsä ja tee hetken jotain muuta toisessa huonessa, mahdollisesti korvatulpat korvissa. Siten jaksat taas paremmin rakastaa vauvaaso!
Tai höpötä lorua kuin mantraa. Hiljaa ja rauhallisesti ja hitaasti. Auttoi mua ja vauvaa. Ja miestä... ;) Pyysi mua laulamaan, kun meinäsi hänelläkin hermo mennä omalla hyssyttelyvuorollaan ja nykyään hyräilee itsekin.
Väsyneenä hermojen säilytys on oikeasti vaikeaa. Nuku päivällä ja valmistaudu yön koitokseen. Voit kuunnella korvalapuilla musaa ja varata yöevästä kuin menisit yötyövuoroon. Raivareissa sitkeys palkitaan. Itse olin varannut karkkia ja musaa ja nauhoittanut jonkun leffan valmiiksi ja ottanut parin tunnin päikkärit ja olin valmis taas seuraavaan yötaistoon, jota ei sitten tullutkaan... Olin ihan pettynyt ;) Lapsi heräsi kerran yöllä syömään, vartissa homma hoidettu ja minä hölmistyneenä jäin eväineni yksin.
kokeillut imettää kävellen sylissä hytkytellen? Meillä oli esikoisella noita raivareita lyhyen aikaa, onneksi menivät nopeasti ohi.
Välillä tuo auttaa, välillä ei.
Olen kokeillut myös touhuta vauvan kanssa jotain muuta, nostaa pystyasentoon, pistää lattialle leikkimään tms, ei auta. Huutaa silti ja rauhoittuu aina vasta tissillä. Koliikkia tämä ei mielestäni ole.
Maitoa siis tulee runsaasti, välillä suihkuamallakin. Käytän rintakumia, eli suihkuamisen ei pitäisi olla ongelma.
Olen huomannut, että silloin raivarit sietää paremmin, kun saa itse pidettyä ajatukset muualla. Aina tämä ei vain onnistu ja yöllä varsinkin on hankala ajatella mitään muuta kuin että koeta nyt jumalauta syödä, että päästään nukkumaan... :( Väsynyt olen ja siksi pinna kireällä.
Ap
Tässä vielä jos jaksat ... :-)
- entä jos vauvalla on liian kova nälkä, auttaisiko, että annat rintaa hitusen aikaisemmin?
- onko tuttipullo pistänyt pikkuisen pään pyörälle, siitä kun hulahtaa eritavalla kuih rinnasta, eli haluaa rintaa ja läheisyyttä, mutta haluaa nopemmin sapuskaa kuten pullosta
- auttaako, jos vauva on kapalossa
- meillä auttoi kenguruhoito, eli vauva pelkässä vaipassa äidin ison paidan sisään ja siinä rauhoittui
- rauhallinen ja aina sama paikka, 2kk alkaa jo vähän huomaamaan ympäristöä
---halit ja tsepit----
Lopeta imetys ja anna pullosta.
ei huoli enää pulloa. En myöskään näe mitään mieltä lopettaa imetystä, kun maitoa tulee riittävästi. Ap
itse vein lapsen pinnasänkyyn ja kävelin kylpyhuoneeseen katsomaan itseäni peilistä. joskus laitoin korvatulpat, joskus musiikit täysille soimaan. meillä kyllä oli ongelma suihkuavamaito rinnasta,kun ei hän pystynyt nielemään/säätelemään maidon tuloa. tukehtuahan siinä meinaa. ota korvikkeet vaan käyttöön, jos ei imetys nappaa onnistuakseen!