Millaisia ovat ihmiset, jotka eivät muuta muualle opiskelemaan tai töihin?
Kommentit (76)
Olen muuttanut tänne pohjanmaalta , sitten opiskelut Turussa ja Jyväskylässä + vuosi ulkomailla. Nyt jo 20 v Helsingissä. Nuo helsinkiläisen kommentit on vähän noloja. Ei Heslingissä asuminen ole sen kummempaa kuin muuallakaan ja helsinkiläiselle nuorelle asuminen muualla kuin pääkaupunkiseudulla todella avartaa käsitystä kotimaasta. Omat lapseni koitan passittaa muualle opiskelemaan. Ensinnäkin itsenäistyminen sujuu paremmin , täältä kun opiskelija-asunnon saaminen on vaikeaa jos vanhemmat asuvat samassa kaupungissa. Toiseksi haluan , että näkevät että Helsinki Ei ole sama asia kuin Suomi, vaan kotimaassa on paljon muutakin. Ihmisen empaattisuus ja käytöstavat eivät kuitenkaan liity siihen , missä hän asuu. Sinänsä typerä aloitus.
kuin siinä välilläkin ja myös ulkomailla olen asunut. Mulle koti on se paikka missä on perheeni, ei mikään tietty asuinpaikka ole ollut ylitse muiden. Kotimaata oppi arvostamaan ulkomailla, toki talven voisin eläkkeellä viettää jossain lämpimässä. Avartavaa on ollut nähdä Suomean ja maailmaa vähän eri vinkkelistä ja ystäviä on tämän ansiosta ympäri maailmaa.
Ihmisen empaattisuus ja käytöstavat eivät kuitenkaan liity siihen , missä hän asuu. Sinänsä typerä aloitus.
Ei mun ole työn tai opiskelun takia tarvinnut ikinä muuttaa minnekään.
tää ajatus, että ne jotka ovat jääneet kotipaikkakunnalle opiskelemaan, pompottavat lähellä asuvia sukulaisia. Itselläni on ainakin ollut juuri toisin päin, eli vanhemmat nimenomaan ovat pompotelleet minua, koska asun lähellä. Siksi toisaalta kaduttaa, etten muuttanut kauemmas. Olisi oma rauha.
Mihin minun olisi pitänyt muuttaa? Espooseenko? Mitä oleellista minulta jäi nyt kokematta?
Olen helsinkiläinen.
voi kokea kaikenlaista?? Kyllä muutto mille tahansa toiselle paikkakunnalle kasvattaa ihmisenä. Sulta on jäänyt paljonkin kokematta!
Jos on helsinkiläinen ei tarvitse muuttaa yhtään minnekään saadakseen kokea jotakin. Mä olen muuttanut, joten tiedän. Suomessa ei ole missään mitään niin ihmeelllistä, että helsinkiläinen jäisi jostakin oleellisesta paitsi jos asuu koko ikänsä vain Helsingissä.
Jos on helsinkiläinen ei tarvitse muuttaa yhtään minnekään saadakseen kokea jotakin. Mä olen muuttanut, joten tiedän. Suomessa ei ole missään mitään niin ihmeelllistä, että helsinkiläinen jäisi jostakin oleellisesta paitsi jos asuu koko ikänsä vain Helsingissä.
Miten sitten selität sen, että vaikkapa Rovaniemelle muuttanut helsinkiläinen esittää paikallisille aivan ihmeellisiä kysymyksiä, jos tuo pitäisi paikkansa? Esimerkiksi: "joko siellä Sodankylässä on kaamos" (kysyttiin lokakuussa), "milloin niitä revontulia näkee".
Juuri sinun kaltaisesi todistavat, että kyllä, jostain oleellisesta jää paitsi. Matkustelu tietenkin avartaa, mutta uudessa paikassa asuminen ilman aikaisempaa sosiaalista turvaverkkoa ja tuttua kulttuuriympäristöä on aivan eri asia kuin muutaman viikon matka.
Nämä paikalleen juuttujat ovat hyvin usein juuri helsinkiläisiä ja kuvitellaan siellä äidin helmoissa, että maailma pyörii vain täällä. Itse olen syntynyt Pohjanmaalla, asunut siellä n. 20 vuotta, sitten Tampere, Ruotsissa pari kaupunkia, Helsingissäkin vuosi ja nyt Keski-Euroopassa.
Kyllä monet pääkaupunkiseutulaiset jää monesta erilaisesta kokemuksesta ja maailman eri puolien näkemisestä vaille jos vain siellä kykitään koko elämä. Matkustamisesta ei kannata puhua mitään, se on vain hyvin lyhyt siivu kokemuksen poikasta verrattuna muualla asumiseen... oli se sitten Törsäperä tai New York.
Miten sitten selität sen, että vaikkapa Rovaniemelle muuttanut helsinkiläinen esittää paikallisille aivan ihmeellisiä kysymyksiä, jos tuo pitäisi paikkansa? Esimerkiksi: "joko siellä Sodankylässä on kaamos" (kysyttiin lokakuussa), "milloin niitä revontulia näkee".Juuri sinun kaltaisesi todistavat, että kyllä, jostain oleellisesta jää paitsi. Matkustelu tietenkin avartaa, mutta uudessa paikassa asuminen ilman aikaisempaa sosiaalista turvaverkkoa ja tuttua kulttuuriympäristöä on aivan eri asia kuin muutaman viikon matka.
en minäkään tiedä kaikkea savosta vaikka täällä nyt asunkin
Nämä paikalleen juuttujat ovat hyvin usein juuri helsinkiläisiä ja kuvitellaan siellä äidin helmoissa, että maailma pyörii vain täällä. Itse olen syntynyt Pohjanmaalla, asunut siellä n. 20 vuotta, sitten Tampere, Ruotsissa pari kaupunkia, Helsingissäkin vuosi ja nyt Keski-Euroopassa.
Kyllä monet pääkaupunkiseutulaiset jää monesta erilaisesta kokemuksesta ja maailman eri puolien näkemisestä vaille jos vain siellä kykitään koko elämä. Matkustamisesta ei kannata puhua mitään, se on vain hyvin lyhyt siivu kokemuksen poikasta verrattuna muualla asumiseen... oli se sitten Törsäperä tai New York.
ei suomalaisen täällä tarvitse sivistymisen takia muuttaa, ainoastaan muussa maassa asuminen voinee avartaa
Nämä paikalleen juuttujat ovat hyvin usein juuri helsinkiläisiä ja kuvitellaan siellä äidin helmoissa, että maailma pyörii vain täällä. Itse olen syntynyt Pohjanmaalla, asunut siellä n. 20 vuotta, sitten Tampere, Ruotsissa pari kaupunkia, Helsingissäkin vuosi ja nyt Keski-Euroopassa. Kyllä monet pääkaupunkiseutulaiset jää monesta erilaisesta kokemuksesta ja maailman eri puolien näkemisestä vaille jos vain siellä kykitään koko elämä. Matkustamisesta ei kannata puhua mitään, se on vain hyvin lyhyt siivu kokemuksen poikasta verrattuna muualla asumiseen... oli se sitten Törsäperä tai New York.
ei suomalaisen täällä tarvitse sivistymisen takia muuttaa, ainoastaan muussa maassa asuminen voinee avartaa
Jos koko ikänsä on pyörinyt assalla ja Stokka on toinen taivas niin en menisi kovin avarakatseiseksi ihmistä kehumaan.
ihmset on samanlaisia kaikkialla Suomessa ei suomalaisen täällä tarvitse sivistymisen takia muuttaa, ainoastaan muussa maassa asuminen voinee avartaa
Jokaisella maakunnalla Suomessa on erilaisia piirteitä, ei ole lappalaiset, pohjalaiset ja stadilaiset ollenkaan samasta muotista valettu.
Käsittämättömän itsekkäitä ja ahneita ja röyhkeitä, oman pillin mukaan hyppyytetään muita. Helppo elämä (ei muuttoja) tekee röyhkeäksi.
ihmset on samanlaisia kaikkialla Suomessa ei suomalaisen täällä tarvitse sivistymisen takia muuttaa, ainoastaan muussa maassa asuminen voinee avartaa
Jokaisella maakunnalla Suomessa on erilaisia piirteitä, ei ole lappalaiset, pohjalaiset ja stadilaiset ollenkaan samasta muotista valettu.
olen sitä mieltä, että ihmiset on ihan samanlaisia joka puolella Suomea. Ei mitään mainittavaa eroa. En pidä sitä minään erona jos joku syö kalakukkoa ja toinen rieskaa.
Mainittavin ero on ihmisten persoonalliset erot.
Olin joskus Helsingissä ja Espoossa hommissa ja työkavereiden kanssa juteltiin tietenkin kaikenlaista mm. mitä lapsena teimme/leikimme. Paikalliset oli huuli auki, ai jaa tuollaistakin voi tehdä.... juuri tämä tuli mieleen, kun tätä ketjua luin.
Jos ihminen ei muualla asu kuin kotiseudullaan niin aika heiveröiseksi jää tiedot mitä oikeasti ihmiset tekevät, kokevat ja näkevät muualla.
olen sitä mieltä, että ihmiset on ihan samanlaisia joka puolella Suomea. Ei mitään mainittavaa eroa. En pidä sitä minään erona jos joku syö kalakukkoa ja toinen rieskaa. Mainittavin ero on ihmisten persoonalliset erot.
No, sitten et ole kyllä kovin syvällisesti tutustunut asuinpaikkasi ihmisiin.
Olen muuttanut tänne pohjanmaalta , sitten opiskelut Turussa ja Jyväskylässä + vuosi ulkomailla. Nyt jo 20 v Helsingissä.
Nuo helsinkiläisen kommentit on vähän noloja. Ei Heslingissä asuminen ole sen kummempaa kuin muuallakaan ja helsinkiläiselle nuorelle asuminen muualla kuin pääkaupunkiseudulla todella avartaa käsitystä kotimaasta.
Omat lapseni koitan passittaa muualle opiskelemaan. Ensinnäkin itsenäistyminen sujuu paremmin , täältä kun opiskelija-asunnon saaminen on vaikeaa jos vanhemmat asuvat samassa kaupungissa. Toiseksi haluan , että näkevät että Helsinki Ei ole sama asia kuin Suomi, vaan kotimaassa on paljon muutakin.
Ihmisen empaattisuus ja käytöstavat eivät kuitenkaan liity siihen , missä hän asuu. Sinänsä typerä aloitus.