Millaisia ovat ihmiset, jotka eivät muuta muualle opiskelemaan tai töihin?
Kommentit (76)
Olen muuttanut tänne pohjanmaalta , sitten opiskelut Turussa ja Jyväskylässä + vuosi ulkomailla. Nyt jo 20 v Helsingissä.
Nuo helsinkiläisen kommentit on vähän noloja. Ei Heslingissä asuminen ole sen kummempaa kuin muuallakaan ja helsinkiläiselle nuorelle asuminen muualla kuin pääkaupunkiseudulla todella avartaa käsitystä kotimaasta.
Omat lapseni koitan passittaa muualle opiskelemaan. Ensinnäkin itsenäistyminen sujuu paremmin , täältä kun opiskelija-asunnon saaminen on vaikeaa jos vanhemmat asuvat samassa kaupungissa. Toiseksi haluan , että näkevät että Helsinki Ei ole sama asia kuin Suomi, vaan kotimaassa on paljon muutakin.
Ihmisen empaattisuus ja käytöstavat eivät kuitenkaan liity siihen , missä hän asuu. Sinänsä typerä aloitus.
Tämä on fiksu mielipide,omille lapsille aion myöskin painottaa tätä että opiskella voi muuallakin kuin helsingissä.
ihmset on samanlaisia kaikkialla Suomessa ei suomalaisen täällä tarvitse sivistymisen takia muuttaa, ainoastaan muussa maassa asuminen voinee avartaa
Jokaisella maakunnalla Suomessa on erilaisia piirteitä, ei ole lappalaiset, pohjalaiset ja stadilaiset ollenkaan samasta muotista valettu.
olen sitä mieltä, että ihmiset on ihan samanlaisia joka puolella Suomea. Ei mitään mainittavaa eroa. En pidä sitä minään erona jos joku syö kalakukkoa ja toinen rieskaa.
Mainittavin ero on ihmisten persoonalliset erot.Pohjoispohjanmaalaiset on käsittämättömän jäyhiä ja tylyjä. Kun taas itäsuomalaiset on paljon puheliaimpia, mutta hieman hitaahkosti lämpiäviä siltikin. Eri puolilla suomea on eri tyyeljä, mitä tulee ihmisten välisiin kanssakäymisiin. En jaksa uskoa, että pelkkä persoonallissuus vaikuttaa. Vaan ne opitut tavat siitä paikalliskulttuurista.
Ihmisiähän ne on ulkomaillakin. Ei siis tarvi sinnekään muuttaa.
Kyllähän ne johonkin tyyppiin aina sopii mutta en mä menisi väittämään, että kaikkien kohdalla pitää paikkaansa. Liikaa yleistämistä.
Mutta jos nyt sitten jotakin väittäisin, niin sanonpahan vaan, että hämäläiset ja hämeen lähialueilla ihmiset on vittumaisimpia pikkunilkkejä ja kyyliä ikinä. Mistään muista suomalaisista mulla ei ole niin paljon pahaa sanottavana.
jos ei halua. Mutta jos tulee sellainen tilanne, että ei esim. löydä töitä omalta paikkakunnaltaan, mutta ei siltikään voi edes etsiä töitä muualta, alkaa hälytyskellot päässäni soida. Jotkut ihmiset ovat todellakin niin mukavuudenhaluisia, että haluavat välttämättä mummot, papat, siskot ja kummit siihen 20 km säteelle, ettei vaan tulisi ongelmaa pikku mussukan hoitopaikasta, kun omaa menojalkaa alkaa vipattaa. Ihan sama, onko työtön luuseri loppuelämänsä.
Ja sitten ihmetellään, kun näissä pystyynkuolleissa kaupungeissa on niin paljon työttömiä yh-äitejä. Hohhoijaa.
avartanut mieltäni ja asunut muuallakin Suomessa mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä, että Helsinki on paras paikka. Muualla ei ole mitään mitä ei pääkaupungista saisi.
jos ei halua. Mutta jos tulee sellainen tilanne, että ei esim. löydä töitä omalta paikkakunnaltaan, mutta ei siltikään voi edes etsiä töitä muualta, alkaa hälytyskellot päässäni soida. Jotkut ihmiset ovat todellakin niin mukavuudenhaluisia, että haluavat välttämättä mummot, papat, siskot ja kummit siihen 20 km säteelle, ettei vaan tulisi ongelmaa pikku mussukan hoitopaikasta, kun omaa menojalkaa alkaa vipattaa. Ihan sama, onko työtön luuseri loppuelämänsä.
Ja sitten ihmetellään, kun näissä pystyynkuolleissa kaupungeissa on niin paljon työttömiä yh-äitejä. Hohhoijaa.
Just tälläsiä on etelä-pohjanmaan pikkupitäjät täynnä... missään ei olla koskaan oltu ja voisi luulla että seinäjoki on ainut kaupunki.
avartanut mieltäni ja asunut muuallakin Suomessa mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä, että Helsinki on paras paikka. Muualla ei ole mitään mitä ei pääkaupungista saisi.
Mutta jos nyt sitten jotakin väittäisin, niin sanonpahan vaan, että hämäläiset ja hämeen lähialueilla ihmiset on vittumaisimpia pikkunilkkejä ja kyyliä ikinä. Mistään muista suomalaisista mulla ei ole niin paljon pahaa sanottavana.
Käypä täälläkin, niin avartuu edelleen tuo mielipide. Jäävät hämäläiset kauas taakse.
En ole koskaan oikein osannut ajatella voivani lähteä. Meillä kotona elettiin aina toisen vanhemman sairauden mukaan puolen vuoden jaksoissa, aikalaila laina-ajalla.
Olen ollut aika katkera siitä, etten ole ollut mielestäni vapaa lähtemään niin kuin suunnilleen kaikki muut siinä lukion jälkeen. Nyt ajattelen kuitenkin, että näin sen sitten piti mennä. Olisi anteeksiantamatonta ja kamalaa, jos olisinkin ollut ne viimeisiksi osoittautuneet vuodet jossain muualla elämässä "omaa elämääni".
On varmaankin helpompi lähteä, jos voi tehdä sen kevyin mielin ja tulevaisuuteen suunnaten. Samanikäinen ystäväni lähti lukion jälkeen isompaan kaupunkiin yliopistoon, matkustelee ja reissaa paljon. Hän voi vaikka lähteä kesäksi ulkomaille töihin. Minä en voisi elää niin. Tunnen että minun pitää pysyä aloillani ja olla varautunut, kun en voi luottaa tavalliseen tapaan että aikaa on.
Miehen vanhenpien naapurissa asutaan ja kyllä; jos vaikka leivinpaperi loppuu lainataan anopilta ja hän lainaa takaisin. Toisiamme autetaan puolin ja toisin. Talvisin ostetaan yhteisesti vaikka poro ja talkoilla jauhetaan jauhelihaksi ja tehdään paisteiksi. Tässä on huonot ja hyvät puolensa. Perheen henkilökohtaisiin valintoihin eivät puutu. Lisäksi paikkakunnalla asuu 5 isovanhenpaamme, kaikki omassa kodissaan, joten heitä autellaa ja vieraillaan niin paljon kuin mahdollista.
Muuten on kaikki kaverit yhtä lukuunottamatta muuttaneet muualle, joten kavereita on ympäri maata ja kesät ollaan mahdollisuuksien mukaan ruotsissa aina. On voitu jäädä jostain paitsi, mutta varmasti saatukkin jotain.
olen sitä mieltä, että ihmiset on ihan samanlaisia joka puolella Suomea. Ei mitään mainittavaa eroa. En pidä sitä minään erona jos joku syö kalakukkoa ja toinen rieskaa. Mainittavin ero on ihmisten persoonalliset erot.
No, sitten et ole kyllä kovin syvällisesti tutustunut asuinpaikkasi ihmisiin.
Totta. Olen pieneltä maalaispaikkakunnalta kotoisin. Äitini suku on myös pieneltä maalaispaikkakunnalta reilu 100km:n päässä kotipaikkakunnaltani ja olen viettänyt paljon aikaa sielläkin. Jo näiden kahden välillä ero ihmisissä ja kulttuurissa on suuri. Kotipaikkakuntani on, vaikkakin alle 2000 asukkaan paikka onkin, kokoomusvaltainen ja yrittäjähenkinen, kun taas toinen paikkakunta hitusen isompi, mutta keskusta jättiläisen asemassa ja perinteinen maanviljelypaikkakunta. Jo tuo ero tuo varmasti eron kulttuuriin, kotipaikkakuntani on kaupunkilaisempi ja ihmiset ovat elämäntyyliltään erilaisia.
ja muutin töiden perässä muualle. Penniäkään ei tarvinut ottaa opintolainaa.
Ihmeellisen paljon kirjoitusvirheitä suollat.
mutta ei se loppupeleissä ero kovinkaan paljon vaikka Turusta tai Oulusta.
Mihin minun olisi pitänyt muuttaa? Espooseenko? Mitä oleellista minulta jäi nyt kokematta?
Olen helsinkiläinen.
Tosin olin vuoden vaihtarina, ehkä se pelastaa vähän...
Käsittämättömän itsekkäitä ja ahneita ja röyhkeitä, oman pillin mukaan hyppyytetään muita. Helppo elämä (ei muuttoja) tekee röyhkeäksi.
Tässä on vähän liioittelun makua, mutta tuo on kyllä osittain hyvinkin totta. Synnyinkaupungissa asuminen on helppoa eikä siellä tarvitse osata esim. käytöstapoja kun törkeydelläkin pärjää tuttujen ja suvun kanssa.
Miten ihmeessä minä en osaisi käytöstapoja, jos olen asunut vain Helsingissä? Oppisinko niitä paremmin juuri siellä Espoon puolella?
Tää on nyt jotain ihan käsittämätöntä. En ymmärrä yhtään. WHAT??
Se helsinkiläinen.
Käsittämättömän itsekkäitä ja ahneita ja röyhkeitä, oman pillin mukaan hyppyytetään muita. Helppo elämä (ei muuttoja) tekee röyhkeäksi.
Oletko sä koskaan kuullut, että muuttaa voi myös kaupungin sisällä? Jopa useampaan kertaan.
T. takana yli kymmenen muuttoa ja edelleen hesalainen
Tässä on vähän liioittelun makua, mutta tuo on kyllä osittain hyvinkin totta. Synnyinkaupungissa asuminen on helppoa eikä siellä tarvitse osata esim. käytöstapoja kun törkeydelläkin pärjää tuttujen ja suvun kanssa.
Miten ihmeessä minä en osaisi käytöstapoja, jos olen asunut vain Helsingissä? Oppisinko niitä paremmin juuri siellä Espoon puolella?
Tää on nyt jotain ihan käsittämätöntä. En ymmärrä yhtään. WHAT??
Se helsinkiläinen.
että vaan maalaiset osaa käytöstapoja ja hesalaiset ei voi oppia niitä muuttamatta muualle.
Oletko sä koskaan kuullut, että muuttaa voi myös kaupungin sisällä? Jopa useampaan kertaan.
Helsinkiläiset ovat joko helsinkiläisiä tai stadilaisia. Hesalainen on maalta Helsinkiin muuttanut.
Helsinkiläiset ovat joko helsinkiläisiä tai stadilaisia. Hesalainen on maalta Helsinkiin muuttanut.
myös sukupolvesta :)
Just tälläsiin tapauksiin on törmätty,tupa rakennettu kilsan päähän synnyinkodista ja kun kaapista loppuu maito tai kylppäristä shamppoo,niin se on kätevä hakea äidiltä. Onneksi itse älysin lähteä pohjanmaalta pois.