Yhteiskunta tukee työttömyyttä näin:
meidän tulot ennen kuin menin töihin
asumistuki 480e, vuokra 900e.
työkkärin rahat nettona 650e. miehelle sama. yksi lapsista osapäiväisessä ilmaiseksi, jos vaikka tulis työpaikka eteen, 2 muuta koulussa. kaikki koulutuspäivät pidettiin tietenkin kotona ja päiväkodissa oli vain 3pv/vko, 5h kerrallaan.
yht. 1750e + lapsilisät ja sosiaaliavustus
sitten sain töitä, asumistuki 150e, vuokra edelleen 900e. mun palkka nettona 1200e, 200e lähtee veroja ja muita maksuja per kk. mies saa onneksi saman 650e edelleen ei vaikuta mun pieni palkka siihen. päivähoitomaksu 75e/kk. työmatkat seutulippu 92e/kk.
yht. 2000e + lapsilisät. MIINUS työmatkat ja päivähoitomaksu eli jäljelle jää 1833e.
NO KANNATTIKO MENNÄ TÖIHIN?
sosiaaliavustuksilla eletään edelleen!
asumistuki laskee ja päivähoitomaksu on tuloihin nähden kohtuuton!
on se nyt kumma jos töitä vastaanottamalla voittaakin vain 83e/kk!
kyllä ehkä tekisikin mieli jäädä sitten kotiin vain. eläkejärjestelmään en usko joten siihen on turha vedota. töissä käyn silti.
Kommentit (12)
ja minut yt:ltiin edellisestä työstä pois.
minun tyhmyyttä on se että otin vastaan paskapalkkaisen työn. eihän tässä oo mitään järkeä kun heti leikataan avustuksia ja sossun luukulla ollaan vaikka palkkakin juoksee.
samoin osa muitakin tukia, jotta työnteko kannattaisi. Tulottomat voisi asuttaa maalle vanhoihin kouluihin ja niiden asuntoloihin.
samoin osa muitakin tukia, jotta työnteko kannattaisi. Tulottomat voisi asuttaa maalle vanhoihin kouluihin ja niiden asuntoloihin.
lapsiperheet näillä palkoilla ja vuokratasoilla ei todellakaan tule kestämään asumistuen poistamista. kodittomia lapsiperheitä tuskin kaivataan! minusta asumistuki pitäisi saada isommilla tuloilla!
rikollisuus siitä lisääntyy jos pienen palkan lisäksi ei saa mitään apuja mistään.
Seutulipun kanssa voit käydä muitakin matkoja työmatkojen lisäksi, niitä et työttömänä "ilmaiseksi" saanut.
Ja saatte sen 83 euroa enemmän shoppailuun.
Lisäksi saat ehkä töistä jotain hyödykettä, esim. ilmaiset pikkujouluateriat?
vaan tavalliseen ruokakauppaan näillä tuloilla. menisitkö itse töihin tekemään raskasta fyysistä työtä jos tulosi nousisivat 83e?
työttömänä saatoin aina kulkea busseilla, metroilla, ratikoilla ja millä ikinä keksinkään ilmaiseksi lapsen kanssa, joka istuu vielä rattaissa. pari vuotta vielä niin rattaat laitetaan pois.
ap
lapsiperheet näillä palkoilla ja vuokratasoilla ei todellakaan tule kestämään asumistuen poistamista. kodittomia lapsiperheitä tuskin kaivataan! minusta asumistuki pitäisi saada isommilla tuloilla! rikollisuus siitä lisääntyy jos pienen palkan lisäksi ei saa mitään apuja mistään.
Kyllä perheet voivat muuttaa asumaan halvemmin, ei jokaisen tarvitse asua työpaikan vieressä ja etenkin jos molemmat vanhemmat ovat vailla työtä, on täysin turha maksaa kalliista asumisesta kun kauempana pääkaupungista löytyy edullisempaa asumista.
Itse saa asumistukea noin 1600 e/kk, koska minulla on sijoitusasuntoja, joiden vuokran voi nostaa kivasti aika korkeaksi. Asukkaita on aina tulossa, koska asumistuella se vuokra maksetaan eikä omilla tuloilla.
kauheesti kannata nykypäivänä. Varsinkaan matalapalkkaduuneissa. En yhtään ihmettele, et osa ei ees halua tehdä työtä kun saman rahan saa kun on kotona
Kun sulla on työpaikka sun on helpompi löytää itsellesi parempi (palkkainen) työpaikka. Työssäkäyviä palkataan uusiin paikkoihin helpommin kuin työttömiä.
Ja vielä kun miehesi löytää työpaikan niin elätte jo leveästi.
Annat myös lapsillesi mallin työssäkäyvästä ihmisestä ja elävän tavasta että palkalla eletään.
Jos päivähoito maksu tuntuu liian kalliilta niin oletteko miettineet lapsen ottamista kotiin isän kanssa ja kerhoilua. Esikoulu on sitten tulevaisuudessa maksuton.
lapsiperheet näillä palkoilla ja vuokratasoilla ei todellakaan tule kestämään asumistuen poistamista. kodittomia lapsiperheitä tuskin kaivataan! minusta asumistuki pitäisi saada isommilla tuloilla! rikollisuus siitä lisääntyy jos pienen palkan lisäksi ei saa mitään apuja mistään.
Kyllä perheet voivat muuttaa asumaan halvemmin, ei jokaisen tarvitse asua työpaikan vieressä ja etenkin jos molemmat vanhemmat ovat vailla työtä, on täysin turha maksaa kalliista asumisesta kun kauempana pääkaupungista löytyy edullisempaa asumista.Itse saa asumistukea noin 1600 e/kk, koska minulla on sijoitusasuntoja, joiden vuokran voi nostaa kivasti aika korkeaksi. Asukkaita on aina tulossa, koska asumistuella se vuokra maksetaan eikä omilla tuloilla.
aikanaan muutettiin tähän mihin minun tulot riitti vaikka mies opiskeli. lapset lähti kouluun ja nuorimmalla on pk-paikka. nyt on minulla työkin tässä pk-seudulla. meinaatko tosiaan että olisi kannattavaa muuttaa pois pääkaupunkiseudulta nyt? aika kauas saa muuttaa että vuokrat laskee, katsohan kehyskuntien vuokratasoa, liki sama kuin pk-seudulla. meillä vuokra on 13e/m2. asutaan ahtaasti ja jonotetaan halvempaa jatkuvasti.
ap
Kun sulla on työpaikka sun on helpompi löytää itsellesi parempi (palkkainen) työpaikka. Työssäkäyviä palkataan uusiin paikkoihin helpommin kuin työttömiä.
Ja vielä kun miehesi löytää työpaikan niin elätte jo leveästi.
Annat myös lapsillesi mallin työssäkäyvästä ihmisestä ja elävän tavasta että palkalla eletään.
Jos päivähoito maksu tuntuu liian kalliilta niin oletteko miettineet lapsen ottamista kotiin isän kanssa ja kerhoilua. Esikoulu on sitten tulevaisuudessa maksuton.
en varmaan olis ottanut töitä vastaan ollenkaan. 83e/kk on pieni raha maksaa lomailusta perheen kanssa! isä hakee kyllä töitä myös ja halutaan pitää lapsella kaverisuhteet yllä kun tuossa päiväkodissa on jo pitkään ollut.
ap
Tämä myös oma kokemus. Kaverillani, joka elää täysin tukien varassa, jää lapsineen melkein sama käteen mitä meidän perheessä jossa mies käy töissä!
eikä ukkosi ole töissä. Jos teitä olisi kaksi työssäkäyvää, rahatilanteenne olisi erilainen.