Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tosi nolo ja arka ongela. Synnytysvauriot ja laskeumaleikkaus, onko kokemuksia?

Vierailija
20.11.2012 |

Joudun niinkin "noloon" korjaustoimenpiteeseen kuin posteriorinen kolporrafia. Eli peräsuolen laskeumaa joudutaan ripustamaan ylemmäs. Tämä on GR II ja virtsarakon laskeuma GR I. Kertokaa siitä...

Oireina ulosteen jumittaminen, tuntuu kuin "pussittaisi". Alavatsa- ja alaselkäkipuja, tunnottomuutta.

En saanut tutkineelta gyneltä mitään muuta kuin leikkausajan ja tuhahtelua, kun oli kiireinen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta sulla on? Jos olisit tiennyt noista vammoista jo etukäteen olisitko valinnut sektion ennemmin kuin alatiesynnytyksen?

Vierailija
2/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lääkäriä puolsi odousajan loppupuolella sektiota lapsen koon takia. Iso koko todettiin jopa aidossa röntgenissä. Pyysin ja sain jopa lupauksen, että sektio tehdään. Kohdalleni sattui sitten kuitenkin synnytyssaliin lääkäri, joka ei suostunut tähän, hän käveli päätöksessään yli jopa ylilääkärin.

Synnytys päätyi hätäiseen ja pakolliseen ulos "repimiseen" ja isoon episiotomiaan. Lapsella murtui olkavarsi ulosvedon aikana ja joutui tehostettuun hoitoon morfiinilääkitykselle. (Tämä samainen synnytyslääkäri muuten lupasi sen korjausleikkauksen ja pyysi anteeksi kaikkia ongelmia) Hänen pakeilleen jouduin lähetteellä nyt vaurioiden kanssa.

Pelkään todella, että hän on myös se tuleva, leikkaava lääkäri. ap (terveisiä kummitädille, tiedät mistä puhun :P)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia kusipäitä siellä synnytyslääkäreinä oikein on???

Tämän takia minä olen vaatimassa pelkosektiota jo ekan lapsen kohdalla ja pelkään kuollakseni ettei siihen suostuta!

Minä olisin kyllä huutanut ja melskannut siellä synnytykseen menossa niin kauan, että se sektio olisi tehty, kun kerran on luvattu!!

Uskomatonta miten nykypäivänäkin vielä äitejä voi kohdella :( :( :(

Vierailija
4/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä leikkauksesta en osaa sinulle kertoa, mutta sen verran voin minäkin lohduttaa, että ihan turhaan häpeilet asiaa. Olen työskennellyt poliklinikalla, jossa lääkäreitä, jotka hoitavat ulosteen karkailusta kärsiviä potilaita (siis tekevät juuri näitä leikkauksia). Ensinnäkin vaiva on yllättävän yleinen ja nimenomaan synnyttäneillä naisilla. Asiasta ei vain puhuta (vinkkinä vauva-lehden toimitukseen, että aiheesta olisi hyvä tehdä artikkeli lehteen, esim. haastatella alan lääkäriä/ hoitajaa. Jos joku nyt siellä lehden toimituksessa näitä palstoja lukee). Toiseksi ihmiset, jotka näitä operaatioita tekevät, ovat asian kanssa joka päivä tekemisissä, heille se on ihan leipätyötä ja he eivät koe asiaa mitenkään nolona eikä edes ihmeellisenä, joten häpeily pois.

Vierailija
5/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämättömän keskiaikaista, että naiselta evätään päätösvalta omaan kehoonsa! Oli kyse sitten "oikeasta" tarpeesta tai henkisestä tarpeesta sektioon, ei kenelläkään lääkärillä pitäisi olla oikeutta kieltäytyä sektiosta, jos nainen sitä haluaa! En voi käsittää, miten se on mahdollista!

Tämän takia minä olen vaatimassa pelkosektiota jo ekan lapsen kohdalla ja pelkään kuollakseni ettei siihen suostuta!

Minä olisin kyllä huutanut ja melskannut siellä synnytykseen menossa niin kauan, että se sektio olisi tehty, kun kerran on luvattu!!

Takiahan niitä äitejä noin kohdellaan. Kun on tuollaisia pelkuri-paskapäitä, jotka ihan huvikseen vaatii sektioita, ne jotka niitä oikeasti tarvitsisivat jäävät ilman.

Häpeä horo.

Vierailija
6/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdallani oli ihan turhaa vedota pelkoon verrattna edellisen lapsen tiukkaan synnytykseen ja muiden lääkäreiden mielipiteeseen! Tämä obstetrikko hallistee kaiketi koko synnytyksen ja gynen puolta rautaisella otteellaan. Sairaala on ylpeä matalista sektioluvuistaan, mutta hinta voi olla tällainen muillakin kuin minulla.

Lääkäri pyysi anteeksi ja sanoi, että jos vielä (monisynnyttäjänkin) tekisin lapsen, painon yläraja olisi 3600g! Hänellä kun oli jäänyt "anteeksi vain" röntgenissä katsomatta lantion ylempi sisämitta. Alamitta kun näytti siltä, että lapsi mahtuu tulemaan. Lantioni on poikkeuksellisen malline kuulemma, ylhäältä kapea.

Nyt kun tässä muistelen kaikkea, niin onko tässä joitakin piirteitä potilasvahingosta??? Olisiko synnytyslääkärin pitänyt kuunnella ylilääkärin ja kolmen muun lääkärin mielipidettä? Oliko hänellä järjellinen syy kieltäytyä sektiosta, kun synnytys oli sikäli suunniteltu, että se käynnistettiin 3vko etuajassa? Ei siis alkanut mitenkään kiireellisesti päivystysaikana ja huonoilla resursseilla. ap

Vierailija
7/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että avasin suuni edes netissä. On oikeasti vaiketa puhua jostakin emättimen löysyydestä, peräsuolen ripustamisesta ylemmäksi. Vaikka oma mies on tottunut moneen inhimilliseen asiaan, niin tuntuu ettei hänellekään oikein yksityiskohtaisesti tahdo jakaa kaikkea.

Joo-o, korjaillaan synnytysvaurioita, mutta on aika iso osa seksuaalisuutta myös. Tympii läkärin asenne, ettei häntä kiinostanut tuhahdusta enempää tämä puoli. ap

Vierailija
8/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tekisin ehdottomasti valituksen tästä lääkäristä!!! Sinullahan on kaikki ainekset valitukseen, kun vielä 4 lääkäriä puoltanut sitä sektiota. Mielestäni sinulla olisi jopa velvollisuus tehdä se valitus, kaikkien muiden naisten takia.

Jos näistä ei kukaan koskaan tee valituksia niin asiat ei tule ikinä paranemaan.

Toivottavasti jaksat ottaa selville ja tehdä sen valituksen. Ihan uskomatonta miten sinua on kohdeltu :(

Suosittelisin kääntymään vielä jonkun yksityisen tms. lääkärin puoleenkin, että eikö tosiaan ole muuta lääkäriä joka voisi vaivaasi hoitaa. Tuo kuulostaa jo niin uskomattomalta idiootilta koko lääkäri, että pistää oikein todella vihaksi puolestasi.

T: Se toinen sektiota vaativa

Vierailija
9/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katselen omaa tekstiäni tässä. Eihän tämä tosiaan kuulosta enää asialliselta, kun sen näkee kirjoitettuna.

Mies on kannustanut hakemaan toista mielipidettä, sanoi että voisin mieluusti hakeutua yksityiselle sen hakemaan. Rahaa ei kuitenkaan ole maksaa leikkausta yksityisellä, että sikäli päätyisin ojasta allikkoon. Vastassa julkisella puolella on aika vähän lääkäreitä. Voiko leikkaavaa lääkäriä pyytää/ vaatia vaihtamaan?

Vierailija
10/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä vastausta tuohon voiko lääkäriä vaihtaa, mutta suosittelisin todella tekemään sen valituksen ainakin! Onhan tuo ihan uskomatonta, että tuollainen lääkäri saa mielivaltaisesti toimia siellä. Ja mietippä mitä hän on muille ihmisille tehnyt, jos toiminta sinun kohdallasikin on tuota :(

Voisitko kysellä sieltä joltain ylilääkäriltä tms. apua tilanteeseesi, tai joltain niistä lääkäreistä, jotka sektiota suosittelivat? Onhan siellä nyt oltava joku muukin, joka oikeasti ottaisi tilanteesi tosissaan.

Minä en kyllä suostuisi tuohon kohteluun! Ihan uskomatonta. Tulin niin kiukkuiseksi puolestasi, että en varmaan saa edes unta...

Vierailija
11/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia on onko tarjolla toista lääkäriä (riippuu vähän paikkakunnasta missä asut). Ja voit aina hakea yksityiseltä puolelta arvion tilanteestasi, leikkausta ei ole pakko teettää yksityisellä. Yksityiseltä puolelta lääkäri voi tehdä lähetteen julkiselle puolelle leikkaukseen. Kannattaa vähän tutustua lääkärin taustoihin ennen vastaanottoa, yleensä yksityisten lääkäriasemien kotisivuilta löytyy lääkärien taustatiedot (esim. kiinnostuksen kohteet, mistä aiheesta on tehnyt tutkimuksia, mistä aloilta on kokemusta, jos käy oikein hyvä tuuri, tämä yksityislääkäri voi pitää vastaanottoa myös julkisella puolella ja tehdä leikkauksen julkisella puolella.

Yksi hyvä keino löytää hyvä lääkäri on potilaiden suositukset, eli esim. keskustelupalstoilta kysellä ketkä lääkärit omalla paikkakunnalla ovat hyviä (jos ei kaverilta kehtaa kysyä).

Ja ihan vaan mielenkiinnosta: Saako jossain sektion vain pyytämällä (siis maailmalla)?

t. 10

Vierailija
12/27 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen puoleensa voisin tosiaan yrittää kääntyä. En oikeasti tiedä millaista voi olla yhden lääkärin maineen suojeleminen, mutta vähintäänkin itsekkäistä syistä tahtoisin korjaavan leikkauksen tekijäksi jonkun muun, kuin tämän rouheakätisen, joka teki aluperinkin mielestäni virheen.

Joku tuossa matkan varrella mainitsi, että Vauva-lehti/ Sanma Magazines voisi ottaa tällaisetkin aiheet käsittelyyn julkisuudessa. Olen samaa mieltä. Nolojen vaivojen ja seksiongelmien kanssa elää taatusti joku muukin. Taatusti on eroja myös synnytyssairaaloiden välillä miten kunnianhimoisesti tilastoja sorvataan.

Sikäli mikäli että ylläpidolla on taitoja ottaa yhteyttä yksittäiseen kirjoittajaan, voi kyllä ottaa yhteyttä. Voisin pahassa mielssäni ja peloissani allekirjoittaa ihan joka sanan millä vain foorumilla.

Edellenkin kannustuksena muille naisille: älkää tekin jääkö kotiin murehtimaan tuntopuutoksia seksissä ja "kakan pussittamista"- Näköjään oikea ongelma ja leikkauksella korjattava, kun on huono tuuri.

Vierailija
13/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten leikkaus ap:lla ja muilla menneet???

Vierailija
14/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noiden vaurioiden ehkäisemiseksi vaadinkin sektion. Olen huomannut, että joutuu vaatimaan, itkemään ja feikkaamaan synnytyspelkoa, mutta minä olen siihen valmis ihan oman itseni ja lapseni vuoksi.

Vierailija
15/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa ap synnytit? Missä sairaalassa ollaan noin sektiovastaisia, että jopa sektiopäätöksen jälkeenkin pakotetaan alatiesynnytykseen?

Vierailija
16/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi kuulla, miten ap ongelma on lähtenyt toivon mukaan ratkea¨maan? Ja millaiset ennusteet/lopputulos korjausleikkauksella?

Vierailija
17/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2012 klo 23:09"]

Neljä lääkäriä puolsi odousajan loppupuolella sektiota lapsen koon takia. Iso koko todettiin jopa aidossa röntgenissä. Pyysin ja sain jopa lupauksen, että sektio tehdään. Kohdalleni sattui sitten kuitenkin synnytyssaliin lääkäri, joka ei suostunut tähän, hän käveli päätöksessään yli jopa ylilääkärin.

Synnytys päätyi hätäiseen ja pakolliseen ulos "repimiseen" ja isoon episiotomiaan. Lapsella murtui olkavarsi ulosvedon aikana ja joutui tehostettuun hoitoon morfiinilääkitykselle. (Tämä samainen synnytyslääkäri muuten lupasi sen korjausleikkauksen ja pyysi anteeksi kaikkia ongelmia) Hänen pakeilleen jouduin lähetteellä nyt vaurioiden kanssa.

Pelkään todella, että hän on myös se tuleva, leikkaava lääkäri. ap (terveisiä kummitädille, tiedät mistä puhun :P)

[/quote]

Kamalaa! Voitko kertoa mistä sairaalasta on kyse? tv, isoa lasta odottava ja sektiota toivova.

Vierailija
18/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt en salee aijo hankkia lapsia:/

Vierailija
19/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2012 klo 23:14"]

[/quote]

Onko sulla jotenkin iso vauva tulossa vai miksi pelkäät noin paljon? Ap:n kaltaiset vauriot on tosi harvinaisia. Pääosin kuitenkin synnytyksessä äitejä kohdellaan hyvin, ja tuon lääkärin kaltaiset kusipäät on onneksi harvassa. Jos nyt kuitenkin ekana miettisit ihan oikeasti pelkoasi suhteessa oikeisiin riskeihin jotka voi leikkauksessa toteutua, niin ei varmaan haittaisi. Yleensä synnytyksestä toipuu ihan hyvin eikä jää mitään laskeumia yms. Varsinkin jos vauva ei ole jättiläinen. Kumpi on pahempi, hetkellinen kipu vai LEIKKAUS??

Vierailija
20/27 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2012 klo 23:14"]

[/quote]

Onko sulla jotenkin iso vauva tulossa vai miksi pelkäät noin paljon? Ap:n kaltaiset vauriot on tosi harvinaisia. Pääosin kuitenkin synnytyksessä äitejä kohdellaan hyvin, ja tuon lääkärin kaltaiset kusipäät on onneksi harvassa. Jos nyt kuitenkin ekana miettisit ihan oikeasti pelkoasi suhteessa oikeisiin riskeihin jotka voi leikkauksessa toteutua, niin ei varmaan haittaisi. Yleensä synnytyksestä toipuu ihan hyvin eikä jää mitään laskeumia yms. Varsinkin jos vauva ei ole jättiläinen. Kumpi on pahempi, hetkellinen kipu vai LEIKKAUS??

[/quote]

Mutta jos lapsi onkin iso? Seksielämä pilalla, pissat + kakat housussa ja lapsi pahimmassa tapauksessa vammautunut. Minä otan mielummin sen arven vatsaan. Minulta on leikelty yhtä sun toista (olen ollut tapaturma-altis), eikä leikkauksista ja nukutuksista ole seurannut mitään pahaa. Ei tässä maassa voi ketään pakottaa synnyttää alakautta!