Tarttuuko kondyloomavirus vain sukupuolikontaktissa?? ev
Kommentit (8)
Mutta sukupuolitautihan se on jokatapauksessa, ja pääosin tarttuu seksistä, eikö niin? =)
Ei riitä intressi etsiä sulle linkkiä, mutta näin se vain on.
T. olinko nyt numero 3
kondyloomaan ei tarvita varsinaista sexiä!! Eli olin vielä neitsyt, ja kaveri ropelsi sormillaan mua alapäästä niin johan sain taudin. Eli pöpöjen pitää tosiaan päästä limakalvoille jollain lailla, mutta ei siihen suoraan sukupuoliyhteyttä tarvita.
Sehän voi tarttua esim. äidiltä lapselle.
Ennen vanhaan lapsen kondylomatartunnat katsottiin todistavan lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta nykyään tiedetään jo, että se ei tarkoita välttämättä ollenkaan sitä.
Mutta koska se on niin yleinen, se myös sukupuoliyhteydessä tarttuu helposti, kantajalla ei välttämättä ole itsellään oireita, eli ei sitä osata aina edes varoa. Kondomi siis kunniaan!
Miten ette tätä tiedä. Noh, enpä minkään tiennyt. 100% käyttänyt aina ja kondomia OIKEIN ja kondylooman silti saanut. Käsistä tai mistä lie. Sitä ei kukaan kerro. Seksikumppaneitakin ollut vain 3 kpl elämäni aikana.
Mutta omasta kokemuksestani voi sanoa, että muualtakin voi saada. Minulla oli nimittäin alta parikymppisenä alapäässä ärhäkkä kondylooma eikä se voinut tulla sukupuolisesta kanssakäymisestä, sillä olin silloin vielä neitsyt enkä ollut ollut Minkäänlaisessa kanssakäymisessä miesten kanssa. Lääkäri oli eri mieltä, mutta neitsyyden hänkin myönsi (sisätutkimusta tehdessään :) )
En ole tietoinen että voisi muusta tarttua!!!!!