Kuka yleensä auttaa toista äitiä vaunuineen bussiin...?
No toinen äiti, varsinkin jos hänellä ei sillä hetkellä ole omia lapsia mukana.
Näin tapahtui HKL:n bussissa, kun äiti 2 lapsen kanssa joutui huutelemaan jotakuta nostoavuksi päästäkseen korkeaan nivelbussiin. Eipä löytynyt helpolla auttajia ja meikäläinen, äiti itsekin kiiruhdan bussin takaosasta apuun. Kommentoin ihan piruuttani asiaa kovaan ääneen, kun keski-ikäiset naiset ja miehet siinä istua tapitti. Ei kukaan kyllä minulle mitään kommentoinut, mutta kyseisen äidin kanssa saimme hyvä keskustelun aikaan;
Itse en enää muutamien ikävien kommenttien jälkeen edes yritä pyyttää apuja päästäkseni korkeisiin busseihin 3 lapsen kanssa vaan matkaamme matalalattiabusseilla. Niitä on jo onneksi paljon liikenteessä. Positiivista on ollut huomata, että usein ihmiset tulee ja tarjoaa nostoapua, vaikkei tarvitsisikaan....kiitän ja hymyilen päälle. Varon silti varsinkin keski-ikäisiä naisia...
Kommentit (9)
valitettavasti negatiivisen sellaisen :/
eivät sitten hievahdakkaan auttamaan. Ihmettelen mistä moinen johtuu?? Luulisi olevan muistissa omat kokemukset omista lapsistaan.
Yksi teoria: bussilla matkustavat miehet (vähemmistö) omaavat usein muutenkin terveemmät elämänarvot kuin tila-autoissaan könöttävät keski-ikäiset äijät ;-) Ei herneitä nenään.
viheliäistä voi joskus olla vaunujen kanssa liikkuminen. Tosin kyllä täytyy kanssa ihmetellä miten välillä ei aikuisella ihmisellä leikkaa ilmiselvässä tilanteessa. Esim olin tässä yhtenä päivänä menossa kauppaan. Ovella oli äiti vaunujen kanssa pyrkimässä sisälle. Takana oli mies sekä keski-ikäinen pariskunta, jotka katselivat lähinnä " eikö tuo nyt vois jo mennä tuosta tukkimasta" -ilmeet naamalla. Änkesin ohi ja vedin oven auki äidille ja eikös nämä mököttäjät vielä koittaneet samalle ovenavaukselle. Onneksi sen verran sappi kiehahti, että pistin itseni vaunujen perässä sisälle ja jätin muut aukomaan itse ovensa >:(
on selkä kipee useemman päivän. Itte oon viiden lapsen äiti, ja lasten kanssa liikuin sateenvarjo rattailla, jotka itse jaksoin nostaa, ja sen jälkeen ovat itte kävelleet. Voisi joskus ajatella omaa napaa pitemmälle, mitä on ihmisellä nostattamassa, ja missä asennossa.
Niin ja jos itse tarvitsen apua, niin kyllä automaattisesti tarjoan sitä aisapuolta auttajalle. Tekeekö joku muka muulla tavoin???? Menetkö siis itse ensin bussiin ja odotat sitten auttajaa??? Tai päin vastoin jäät bussiin sisälle ja tulet vaunujen jälkeen ulos??? Itse olen ajatellut, että on lapselle turvallisempaa kun äiti on siellä rattaiden alaosassa kiinni, vieras nostaa sitten työntöaisasta (meillä ainakin vain itse tiedän mistä kannattaa siellä toisessa päässä nostaa).
Ei harmainta haisuakaan, mistä niitä voi nostaa...
En kehtaa nolata itseäni ja ruveta opettelemaan vaunujen anatomiaa ruuhkabussissa. Kyseessä on siis puhdas fiktiotilanne, en ole yli 6:een vuoteen matkustanut linjakassilla.
(puolustukseseni sanottakoon, että muutenkaan en juuri nyt nostelisikaan mitään yli 5 kg painavaa, se aiheuttaa supistuksia)
yleensä nostoapua tarjoavat/antavat:
- juopot (en kyllä uskalla ottaa heidän apuaan vastaan)
- maahanmuuttajat/ulkomaalaiset
Huonoiten apua saa mielestäni keski-ikäisiltä. Eilen samalla pysäkillä kanssani jäi pois keski-ikäinen mies, joka käänsi mulle selkänsä eikä kuunnellut avunpyyntöäni. Onneksi ulkomaalainen nainen tuli auttamaan - olisi muuten ollut hankalaa kaksivuotias kainalossa ja vauva rattaissa tulla alas bussista!
Kun tietää miten kamalaa on kun osuu korkea bussi kohdalle niin on kiva auttaa toista, ja mielellään tarjota apua ennen kuin toinen ehtii pyytää sitä.