Jos saisit sukulaiselta vähän käytetyn, uudehkon minkkiturkin, käyttäisitkö sitä?
Kommentit (87)
Itse käytän 60-luvulta peräisin olevaa vanhaa krimiturkkia. Varmasti ekologisempi kuin joka vuosi ostettava halpismaassa lapsityövoimalla tuotettu trenditoppis. Ja sata kertaa lämpimämpi!
luvata meille että sulle ei ole myös sitä toppista kaapissa. Tai villakangastakkia. Kerro meille noin suurin piirtein sen krimiturkin käyttöpäivät vuodessa.
ehkä muka "ekologista" käyttää sitä, eikä omaa toppatakkia. Kyse on kuitenkin myös siitä minkälaisen viestin ympäristöön antaa pukeutumisellaan. ja en todellakaan halua assosioitua turkisten ystäväksi olipa kuin ilmainen ja sukulaisen vanha kauhtana hyvänsä.
Eli imago on sinulle tärkeämpää kuin ekologisuus.
Turkiksista on ekologisuus kaukana. Luin joskus jostain että turkin elikaari kuluttaa 70 kertaa enemmän energiaa ja uusiutumattomia luonnonvaroja kuin tekoTURKIN tekeminen. Saati sitten jonkun kevyemmän toppiksen. Turkistarhat pilaa pinta- ja pohjavesiä. Hämmästyttävä osa Suomen kalansaaliista viedään tukistarhoille rehuksi. Turkiksien parkitsemiseen käytetään niin pahoja myrkkyjä ettei turkis edes maadu ja lisäksi polttamisessa syntyvä tuhka on ongelmajäte. Ja lisäksi yksikään ihminen ei käytännössä jätä mitään muuta takkia ostamatta hankkiessaan turkiksen. Se on täydellinen turhake.
Kyseessä on harvinaisen epäekologisia valmistusmenetelmiä edellyttävä epäeettinen ylellisyystuote. Se kannattaa ymmärtää jokaisen, joka turkiksia käyttää.
Otsikon kysymykseen vastaus: en käyttäisi. Tulen perimään äitini minkkiturkin, ja enpä tosiaankaan tiedä mitä sillä sitten aikanaan tekisin. Turkisvaatteet ovat todella tätimäisen näköisiä, enkä käyttäisi niitä silloinkaan, vaikka eettiset ja ekologiset näkökohdat olisivat kunnossa.
Turkkia ei voi käsitellä kovilla aineilla, turkki ei sitä kestä.
Eläimestä nyljetty talja täytyy käsitellä erilaisilla, myrkyllisillä kemikaaleilla ennen kuin siitä tulee vaatetuskäyttöön soveltuvaa turkismateriaalia. Lisäksi turkiksia värjätään ja käsitellään vielä tämän jälkeenkin erilaisten ominaisuuksien saamiseksi siihen karvaan.
Nahkaa voidaan nykyään parkita ekologisemmin menetelmin, mutta turkismateriaalien käsittely tapahtuu edelleen kovilla ympäristömyrkyillä. Niin kauan kuin turkisten mainonta ekologisena tuotteena on Suomessa erikseen kiellettyä, on syytä uskoa että se tosiaankaan ei ole ekologinen tuote.
Ja luotan suomalaisiin turkistuottajiin niin paljon, että ostan seuraavilla bonareilla turkin.
Turkki ei ole käytännöllinen mistään kohtaa ja tänä päivänä pelkkä pröystäilyyn tarkoitettu turhake.
Niin onkin, ainakin mulle turkin käyttämisessä pääasia onkin nimenomaan se että vähävaraisempia ja kateellisia v***ttaa :)
Vastustan turkistarhausta ja mielestäni nykyään turkikset on tosi turhia ainakin Suomen oloihin. Pienempi paha on hankkia/saada käytetty turkis kuin ostaa upouusi, mutta siltikään en pystyisi käyttämään. Omatunto kolkuttais liikaa, suorastaan ällöttäisi kulkea raato päällään. Eipä se näin nuorelle naiselle sopisikaan, enempi ikäihmisten vaate.
Että Suomessa on näin monta potentiaalista sarjamurhaajaa! Siis miten eläimen raato päällä eroaa siitä, että kävisi nylkemässä naapurin Jaskan ja vääntäisi sen nahasta lederhoset? Paitsi rahan ja laillisuuden puolesta.
Puistatus.
Ja mä muuten keikistelen oopperaan villakangastakissa. ;)
Turkkeja olisin saanut niin paljon ettei kaappeihin mahtuisi, mutta olen kohteliaasti kieltäytynyt. Väkisin niskoille heitetyt tosin hävittänyt. Eipä niitä muutenkaan olemattomaksi saa. :/
Mulla onkin peritty turkki. Pidän sitä jouluisin kun menen hautausmaalle. En juuri muuten, yleisen mielipiteen takia... Hautausmaalla en koe olevani arvostelun kohteena.
En pidä turkiksista mutta ihan puhtaasti ulkonäkössyistäkään en käyttäisi. En halua näyttää mummolta tai venäläiseltä.
Minkkiturkki on lämmin ja aivan upea talvivaate kauniin naisellisen Naisen talvivaate!
Saat kateellisten kanssasisaresi vihreeksi kateudesta!
Jatka käyttöä!
Olen muuten niin tyylitön, siihen sit joku turkki pisteeksi koon päälle...
Tarha- ja villiminkit ovat surkeita katastrofeja. Minkkiä tai tarhakettua en ikimaailmassa laittaisi päälleni.
Riistaeläimen turkista tehtyä vaatetta sen sijaan voisin pitää, samoin lammas- tai poroturkkia.
hmm..jos uskaltaisin :/ Pelkäisin kuitenkin että joku kettutyttö hyökkää kimppuun spray-pullon kanssa tms.
mutta ottaisin vastaan. Myisin eteenpäin ja lahjoittaisin siitä saadut rahat animalialle. Ei olisi sekään/netkään minkit kuolleet turhaan.
Mieheni osti minulle takin jossa oli aito karvareunus. Sen hän sai palauttaa liikkeeseen.
Mulla onkin peritty turkki. Pidän sitä jouluisin kun menen hautausmaalle. En juuri muuten, yleisen mielipiteen takia... Hautausmaalla en koe olevani arvostelun kohteena.
hautausmaa se melkeinpä ainoa paikka onkin minne turkki sopii. Sytytätkö kynttilän aina myös niille päälläsi roikkuville eläimille? :)
Turkki ei ole käytännöllinen mistään kohtaa ja tänä päivänä pelkkä pröystäilyyn tarkoitettu turhake.
Niin onkin, ainakin mulle turkin käyttämisessä pääasia onkin nimenomaan se että vähävaraisempia ja kateellisia v***ttaa :)
siinähän kuvittelet :) epätyylikäs tantta sinä meidän silmissä vain olet, keräät vitutuksen sijaan sääliä ;)
"Ennen" ei tosiaan ollut tarjolla untuvatoppiksia ja teknisiä alusvaatteita, goretexeistä puhumattakaan. Nykyään on. Miksi siis vuorikiipeilijät pukeutuisivat turkiksiin? Mutta turkiksiin muut pukeutuvat paitsi niiden lämpimyyden, myös tyylikkyyden takia. Sinä varmaan tarvot vaikka oopperaan toppatakissa, jotkut haluavat pukeutua toisin. Joten ota se oma pää pois perseestäsi ja aloita lääkitys, jos toisten valinnat noin vaivaavat.