Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaamosmasennus..

Vierailija
19.11.2012 |

Onko muita kenellä tämä? Enkä siis puhu mistään väsymyksestä...Vaan oikeasti masennuksesta. Mikä on auttanut?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenaikamasennus on vittumainen vaiva. Itse kammoan kevätaurinkoa, siinä helmi-maaliskuussa itsemurha pyörii mielessä päivittäin.

Vierailija
2/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kyllä viheliäinen vaiva. Ja vaikeemmaksi tuntuu menevän joka syksy. Tää marras-joulukuu pahinta. En ole moneen vuoteen edes joulusta osannut nauttia :-( Ahdistaa ja väsyttää. Mikään ei huvita. Päätä särkee kokoajan. Ruoka ei maistu, olen lamaantunut.Unettomutta ja itkuisuutta....Huoh :-(

T: Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin hoitomuodoksi 1-2 kk:tta Thaimaata, se on sellainen resepti, joka toimii. Lähtisin heti jos olisi rahaa. Kärsin siis pahasta kaamosväsymyksestä ja masennuksesta, pää särkee, syön roskaa, masentaa, vituttaa jne jne. Thaimaa, urheilua, uintia, hyvää palvelua jne, se auttaa, mutta enää ei minulla ole rahaa siihen kun olen työtön.

Vierailija
4/28 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten luonnossakin on nyt meneillään? Tai sielläkin kyllä tapahtuu, aina, mutta vaan piilossa ja vähemmän, kunnes taas kevään tullen on toisin. Tietenkin ihmisillä on ne omat hommat tehtävänä oli vuodenaika mikä vaan, mutta mä suhtaudun (ainakin yritän suhtautua) syksyn ja talven pimeyteen kuin se olisi sellainen turvallinen ystävä. Pimeys on oikeastaan suojaisa ja turvallinen.

Vierailija
5/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten luonnossakin on nyt meneillään? Tai sielläkin kyllä tapahtuu, aina, mutta vaan piilossa ja vähemmän, kunnes taas kevään tullen on toisin. Tietenkin ihmisillä on ne omat hommat tehtävänä oli vuodenaika mikä vaan, mutta mä suhtaudun (ainakin yritän suhtautua) syksyn ja talven pimeyteen kuin se olisi sellainen turvallinen ystävä. Pimeys on oikeastaan suojaisa ja turvallinen.

Kun takana on noin 50 kaamosta, pidän kaamokseen liittyvää masennusta teeskentelynä. Kuten sitäkin, että kesäisin ei voi muka nukkua ilman pimennysverhoja, kun on niin valoisaa.

Kun iltaisin alkaa olla aikaisin pimeää, havaitaan että lamput on keksitty. Jos niitä ei ole, hankitaan kynttilöitä tai laitetaan takkaan tulet. Niitä on sielläkin, missä ei ole sähkövaloa.

Syksyllä siirrytään sisätiloihin tekemään kaikkea sellaista, joka kesällä on jäänyt: tehdään käsitöitä, siivotaan, leivotaan, luetaan, katsotaan telkkaria, elokuvia, ym.

Ja mennään aikaisin nukkumaan.

Vierailija
6/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että teeskentelynä..... !! Siellä puhuu taas yksi millä ei ole hajukaan aiheesta.

Vierailija
7/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koskaan saa kesäisin itseäni niin väsyneeseen tilaan kuin joulukuussa. Väsyttää niin tolkuttomasti että pyörrynkin helposti eikä pää toimi yhtään.

Itse en kärsi kevätmasennuksesta mutta yritän ymmärtää siitä kärsiviä. Ihmiset reagoivat eri tavalla luonnonvalon määrään jne.

Voi kun voisikin viettää talvella pari kuukautta "luonnon rytmin mukaan" eli hiljentyä ja vetäytyä levolle. Itse olen työssä jossa syksy on kiivainta aikaa ja se ei sovi yhtään tämän olotilan kanssa.

Vierailija
8/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiiniporetabletit, tai vähintään appelsiinimehu. Säännöllinen päivärytmi, ylös vaan vaikka kuinka mieli tekisi jäädä vielä puoleksi tunniksi. Ei se ylösnouseminen siitä mihinkään helpotu, väsymys kestää kevääseen saakka. Liikunta, erityisesti ulko-sellainen, ja valoisaan aikaan. Muutenkin se lyhyt valoisa aika pitää käyttää aktiivisesti hyödyksi. Pimeällä sitä vaan vetäytyy luolaansa, koska tuntuu että kohta on nukkumaanmenoaika (vaikka kello onkin vasta 18.00).

Ja sitten vielä semmoinen että älä suotta raportoi väsymyksestä, siitä ettet saa mitään aikaan, päänsäryistä, tms. Kaikki tietävät kyllä, ja ne fiilikset eivät tosiaan tuosta kummemmaksi tule muuttumaan ennen kuin kevät aurinko rupeaa valaisemaan.

Vierailija
9/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vielä Lapissa, eli täällä on ihan oikea kaamos kohta alkamassa.

Marraskuussa väsymys iskee kuin lekalla päähän, vaikka ulkoilen, liikun, syön d-vitamiinini ja nukun kunnolla, siitä mieliala laskeekin tasaisesti siihen asti, kunnes aurinko taas joskus nousee.

Nyt tuntuu, että voisi maata sängyssä läpi vuorokauden. Itkettää, ahdistaa, olo niin saamaton ettei tosikaan. Kirkasvaloa en voi migreenin takia kokeilla, eli yritän vaan nukkua mahdollisimman paljon, jotta tämä olisi nopeasti taas ohi.

Vierailija
10/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vedä kolminkertaista d-vitamiini annosta / vrk.

Vierailija
11/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että teeskentelynä..... !! Siellä puhuu taas yksi millä ei ole hajukaan aiheesta.

Kesällä tosiaankaan EI saa nukuttua ilman pimentäviä verhoja, ja ihan yhtä lailla kaamos vaikuttaa joihinkin yksilöihin. Mä nyt yritin kertoa omasta suhtautumisestani, enkä tarkoittanut sitä ollenkaan niin kuin tuo joku se otti.

5

Vierailija
12/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

NRO.9, Mitä tällä tarkoitat:

"Ja sitten vielä semmoinen että älä suotta raportoi väsymyksestä, siitä ettet saa mitään aikaan, päänsäryistä, tms. Kaikki tietävät kyllä, ja ne fiilikset eivät tosiaan tuosta kummemmaksi tule muuttumaan ennen kuin kevät aurinko rupeaa valaisemaan."

Raportoi kelle??? Enkö saa siis sanoa sitä "ääneen" täällä palstalla, vai puhua ystävilleni...Vai mitä tuolla tarkoitat???????

Vierailija
13/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väsymys on loppuen lopuksi helppo sietää... Siinä vaiheessa kun aamusta iltaan on itsetuhoisia mietteitä ja ahdistaa niin et ei pysty nukkua, pelkää sekoavansa...Niin ei siinä vitamiiniporeet auta!!!

Vierailija
14/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sellainen, kunnollinen. Käytä joka päivä. Ulkoile, vaikka tiukkaa tekisikin. Nuku niin paljon (pitkiä yöunia) kuin vain arki antaa myöten.

Minulla on paha kaamosmasennus, pahenevat vuosi vuodelta. Noilla keinoilla yritän selviytyä.

Vierailija
15/28 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla aikaisin ylös,

liikunta (treenaan itse salilla 4xviikko)

kaikki verhot auki valoisan aikaan

päivän aktiviteetit mahdollisuuksien mukaan valoisan aikaan

illat rahoitutettu, ruoanlaittoa, rauhallista musiikkia, kynttöilöitä luomaan tunnelmaa, viltin alle käpertymistä hyvän kirjan tai elokuvan pariin

Kunnollinen ravinto, ei roskaruokaa. Mandariinit yms. ovat juuri nyt todella hyviä, niitä kannattaa syödä ainakin muutama päivässä.

Aamulla kahvia ja vitamiiniporetabletti herättävät kivasti.

Ja aikaisin nukkumaan!

Mulla noiden rutiinien noudattaminen helpottaa oireita. Pahimmillaan olen todella siipi maassa ja itkuinen. Väsyttää myös aivan järkyttävästi, pakko vaan kestää tämä pari kuukautta.

Vierailija
16/28 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonvalolamput! Mulla on wake up light herätyskello, työpaikallakin kirkasvalolamppu. Auttaa! Toimistolla myös toisella samanlainen lamppu työpöydällä, yhtä hyviä kokemuksia. Samoin jaoin ilosanomaa äidille ja sieltäkin tullut todella positiivista palautetta :)

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/taltuta-kaamosmasennus-valolla/#.VNYccCwfssA

Vierailija
17/28 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on depressio ihan muutenkin, mutta kaamosaika pahentaa, ja hyvinä (terveempinä) aikoina kaamos on iso riski pudotukselle.

Aloitan kirkasvalolampun käytön jo alkusyksystä, käytän sitä koko ajan. Ei mitään puoli tuntia aamuisin tjsp, vaan koko ajan. Mahdollisuuksien mukaan kaikkialla kirkas valaistus, päivänvalolamput katossa jne.

Ulkoilen, meditoin. Syön vitamiineja. Nukun paljon.

Tämä pahenee vuosi vuodelta, enkä tiedä tosiaankaan, mikä tässä auttaisi. :(

Teininä jopa pidin syksystä. Nyt lokakuu - helmikuu on ihan kuolemaa.

Vierailija
18/28 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2012 klo 14:03"]

aamulla aikaisin ylös,

liikunta (treenaan itse salilla 4xviikko)

kaikki verhot auki valoisan aikaan

päivän aktiviteetit mahdollisuuksien mukaan valoisan aikaan

illat rahoitutettu, ruoanlaittoa, rauhallista musiikkia, kynttöilöitä luomaan tunnelmaa, viltin alle käpertymistä hyvän kirjan tai elokuvan pariin

Kunnollinen ravinto, ei roskaruokaa. Mandariinit yms. ovat juuri nyt todella hyviä, niitä kannattaa syödä ainakin muutama päivässä.

Aamulla kahvia ja vitamiiniporetabletti herättävät kivasti.

Ja aikaisin nukkumaan!

Mulla noiden rutiinien noudattaminen helpottaa oireita. Pahimmillaan olen todella siipi maassa ja itkuinen. Väsyttää myös aivan järkyttävästi, pakko vaan kestää tämä pari kuukautta.

[/quote]

Muuten ihan okei, mutta kynttilät ovat minulle ihan nou-nou. Mahdollisimman kirkkaat valot aamusta iltaan, ei mitään hämärähyssyjä. Perheestäni on kuollut useampia ihmisiä, ja kynttilät liittyvät voimakkaasti suruun, hautajaisiin, elämän loppumiseen. Vihaan kynttilöitä.

Vierailija
19/28 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on teeskentelyä ja huomion hakua, mitä ei itse ole kärsinyt. Jos itse feikkaa päänsärkyä ettei tarvi olla duunissa, tai on vaan laiska, niin sitä voi tulla sellainen ajatusvirhe, että niinhän ne muutkin.

Vierailija
20/28 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koville ottaa tän masennuksen kanssa.... :-(:-(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi