Sekä alateitse että sektiolla synnyttäneet: Kumpi on ollut helpompaa?
Kommentit (26)
Eka oli alakautta ja niin pitkä (38 H), etten ehkä sen takia siihen ryhtyisi. Repesin oikeasti pahasti, joten toipuminen oli verrattavissa sektioon. Häntäluukin kipuili vielä puolivuotta synnytyksestä.
Sektio on taas hetken juttu, mutta puudutteiden laitto oli inhottavaa, katetri kamala ja se eka päivä tosi syvältä, mutta heti kun pääsi liikkeelle ja sai katetrin pois, olo helpottui. Sektiohaavakaan ei hyvien lääkkeiden takia kipuillut kuin ylös ja alas noustessa. Ai niin. Ei se sektiohaava vaan se helvetillinen särky olkapäässä mikä johtui sisuskalujen mylläämisestä (ilmaa elimien välissä)... Se kipu oli suorastaan helvetistä ja aiheutti huonoa oloa.
Molemmissa hyvät ja huonot puolet, joten en osaa sanoa kumpaa suosittelen. Mutta molemmista selviää kyllä. Kumpikaan ei ole ihan kamala. :)
Synnytys käynnistettiin että olisikohan siinä ollut syy. Siinä synnytyksessä ei ollut mitään luonnollista, lapsi syntyi sinisenä ja elvytettiin. Syynä vartalon ympärille kiertynyt napanuora, olisi pitänyt leikata niin kuin pyysin.
Hätäsektiosta sen sijaan toivuin oikein hyvin. Viilto iso ja pystyssä (ja ruma) mutta silti toipumien nopeaa ja ainakin minulle tuskatonta.
sektion sain pelon takia(panttasivat päätöstä kyllä v 36..)kävin 2 kertaa pelkopolilla missä vain kertoivat faktat(kättärilllä). toivuin tosi nopsaa ja kaikki hyvin(synnytys lähti itsestään käyntiin ennen sovittua leikkausta, ja olin jo 10 cm auki kun päästiin sairaalaan, joten kiirellinen leikkaus).
Toisen kanssa olisin saanut sektion, mutta päädyin alatiesynntykseen, koska halusin päästä mahd. nopeasti kotiin sairaalasta.nopea synnytys, taas, mutta kesti 5 kk ennen kuin rupesin toipua synnytyksestä,paha repeämä, ja jälkivuoto loppu vasta 4 kk synnytyksen jälkeen antibiootin voimin.
jos vielä lapsia tulee, niin haluan ehdottomasti sektion. Ai niin, porvoon pelkopoli oli aivan loistava, siellä ne oikeasti yritti auttaa pääsemään pelon yli, ja kävin monta kertaa juttelemassa, jokaisella kerralla tuli myös "kotitehtäviä", joten koin porvoon pelkopolin tosi hyödylliseksi verrattuna kättäriin.
Se sektio oli huomattavasti pahempi! Toki mulla pahensi se, että kärvistelin vuorokauden suppareissa, yritin tunnin pusertaa ulos ja sitten päälle leikkauskivut. Tavallaan kärsin ennen ja jälkeen toisin kuin sektiossa yleensä kärsimys on vaan jälkeen. Olin tosi kipeä muutaman viikon ja edelleen, 8 vuotta myöhemmin, alavatsalla on sellainen tunnoton alue.
Alatiesynnytys oli taas kivulias, mutta eteni reippaasti, koska olin avautumisvaiheessa toissynnyttäjä. Sydän äänien takia sitä vauhditettiin imukupilla ja repesin jonkin verran, mutta kaiken kaikkiaan olin paremmassa kunnossa.
Ehdottomasti alatie, jos nyt kolmas tulisi ja saisin valita.
nyt rv 38+ ja sormet ja varpaat ristissä että tulisi tällä kertaa alakautta.
Olin sektion jälkeen todella kipeä ja toipuminen kesti kauan. En tiedä mistä johtuu, kudostyyppi ym. kai vaikuttaa toipumisaikaan.
Minulla meni pari viikkoa että pääsin kunnolla sohvalta nousemaan ja noin 2 kk että olo alkoi olla suht normaali eikä tarvinut jatkuvasti varoa ettei vatsaan vain satu.