Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAROKAA NETTI-TILAUKSIA!!!

02.12.2005 |

Varoittava sana kaikille, miettikää mistä tilaatte ovulaatio ja raskaustestejä, nimittäin mulle kävi näin: Tilasin eilen illalla koti-testeiltä raskaustestejä ja illalla tuli tilausvahvistus sähköpostiin, MUTTA tuli myös muutakin. Joku on päässyt ilmeisesti kirjautumaan sähköpostiini ja lähetti sieltä viestin" apteekista saa moisen testin 5,90e. Panna pitää myös tullakseen raskaaksi" Eli tälläinen viesti oli minun omassa sähköpostissa, lähettäjänä minä ítse!!?? Kukaan ei tiedä minun tilanneen raskaustestejä(ei edes mies tiennyt vielä eilen illalla), siis kukaan muu kuin koti-testit oy..

Aikaisemmin olen tilannut samasta firmasta ovulaatiotestejä ilman mitään ongelmia, mutta enää en tilaa mitään.

jäin vain miettimään viestin lähettäjän järjen juoksua. Jos ei olisi pantu miehen kanssa, niin minkä ihmeen takia tilaisin raskaustestejä... Jotenkin vielä ehkä ymmärtäisin tekstin, jos olisin tilannut tällä kertaa ovulaatiotestejä...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittivat sieltä Kotitesteiltä ja olivat käyneet tekemässä poliisille ilmoituksen. Joku on ilmeisesti " murtautunut" joko hotmailiin tai heidän omaan palvelimeen. Ovat tuhonneet kaikki vanhat tiedot heidän omalta tiedostoltaan ettei ne ainakaan joudu vääriin käsiin. Ensin ajattelin että joku opiskelija-nörtti tekee pilaa, mutta mistä joku nuori poika tietäisi mitä raskaustesti apteekissa maksaa?? Eikös apteekin oma testi maksa jotain 5,90? joku epäili että oma mieheni olisi tehnyt pilaa, mutta mies A) ei ollut eilen kotona B) ei tiennyt mun tilaavan testejä C) ei tiedä mun sähköpostin salasanaa. Minä kävin koneella viimesenä eilen illalla ja tänään aamulla (pitihän ne uutiset käydä vauvakuumepalstalla lukemassa). Ei siis ollut mun mies.

No oli kuka oli, niin toivottavasti jää kiinni.

Nyt vaan innolla odottelen tilaamiani testejä kun on kp28/26-30 ja kaikki merkit tädin saapumisesta ovat loppuneet. Ensi viikolla testailen jos tätiä ei siihen mennessä ole kuulunut.

Niin joku kyseli postimaksuista. Ei siellä mun mielestäni ole mitään postimaksuja eli ovat huomattavasti halvempia kuin apteekissa.

Vierailija
2/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostiin ei pysty murtautumaan sen perusteella, että olet osoitteesi kirjoittanut johonkin tilaukseen, kilpailuun tms. Salasaahan niissä ei ikinä kysytä, sillä sitä ei saa käyttösääntöjen (normaalit sähköpostisäännöt) mukaan edes luovuttaa toiselle osapuolelle!

Toisinsanoen, koneellanne voi olla joku vakoilusofta, palomuuriaukko, käyttöjärjestelmäaukko (kannattaa päivittää). Salasanoja ei kannata myöskään tallentaa selaimen muistiin, nehän kysyvät tallennetaanko salasana. Tuo on ilmeinen tietoturvariski jos joku pääsee koneellesi.

Kannattaa nyt ainakin ensitilassa vaihtaa KAIKKI salasanat sekä suojata kotikonekin salasanalla (ei helpolla). Lisäksi suosittelen ajamaan koneella haittaohjelmien poistoohjelman. Niitä saa ilmaiseksikin netistä, esim. Lavasoftin Ad-aware.

Toivottavasti näistä oli apua :) olen aika herkkä tietoturvajutuille..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän salasanasi ole mikään pelkkä sana? Sehän ei koskaan saisi olla sellainen vaan siinä pitäisi olla sekaisin numeroita ja kirjaimia. Mikäli se on esim. kissasi nimi, pystyy vaikka naapurisi helposti arvaamaan sen ja kokeilemaan, pääsisikö sillä sisään postilaatikkoosi.

Vierailija
4/17 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiseen jossa on mahdollisimman vähän tietoturva-aukkoja. Internet Explorer on tässä suhteessa huonoin mahdollinen.

Vierailija
5/17 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tossa miettimään ja mieleen palas myös tosi hämärä viesti. En aukaissut viestiä, mutta muistan että olin itse siinä viestin lähettäjänä.. Todella outoa! Poistin viestin samantien.

Vierailija
6/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ottanu sinne firmaan yhteyttä? Ois kyllä kiva tietää miten tuo voi olla mahdollista.

Mä oon myös tilannu sieltä jo melkosen määrän testejä eikä oo ongelmia ollu. Mutta tuo kuulostaa kyllä tosi ikävältä, täytynee vaihtaa ostopaikkaa, jos noita vielä sattuu tarvimaan..

Vierailija
7/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentää kyllä innostusta tilata netistä! Otahan ehottomasti yhteyttä firmaan!

Vierailija
8/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitä tilanne firman kanssa ensin, ennekö mustamaalaat heidän toimintaansa. Ei ole kovin kiva, jos palstalaiset keksii yhdessä alkaa boikotoida jotain yritystä, jos heillä ei ole asiaan osaa.

Minä olen tilannut kyseisestä paikasta kerran raskaustestejä ja olen saanut vain hyvää palvelua. En saanut testiä toimimaan ja sain kahden testin tilalle kuusi kpl aconin 10 ja 25 testejä. Ilmaiseksi! Vaikka oli kyse omasa tyhmyydestäni.

Ymmärrän, että ei ole kivaa joutua nettiterrorin kohteeksi, mutta asiat olisi syytä selvittää aina molemmin puolin, ennenkö syyttää ketään julkisesti.

Kerrothan meille selviääkö juttu!

Vierailija
9/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä teit tilauksesi? Käytitkö kotikonetta vai jotain yleistä tai työpaikan konetta? On mahdollisuus, että sitä kautta joku jäljitti aikeesi ja päätti vähän pelotella. Asia ei liity välttämättä mitenkään tuohon firmaan.

Vierailija
10/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut todellakaan mustamaalata ko.firmaa ja mainitsinkin että aikaisemmin ei mitään tämänkaltaisia ongelmia ole ko. firman kanssa ollut. Nyt vaan sattuu olemaan niin että tilasin testit Koti-testit oy:ltä ja joku on saanut sen tietoonsa ko. firman kautta, mikäli minä mitään tietokoneista ymmärrän ja se nyt selvitettäköön etten ymmärrä koneista mitään.. Tilasin testit kotikoneelta ja en kyllä ymmärrä miten joku on saanut selville salasanani kun eihän niitä testejä tilata sähköpostitse!! Siinä vain kysytään sähköpostiosoitetta.

Kukaan muu kuin ko.firma ei tiedä minun tilanneen testejä, joten miten joku voi olla asiasta tietoinen ellei ole käynyt niiden tietoja lukemassa? Tämä oli siis kysymys teille viisaimmille, ei väittämä että joku kävisi lukemassa heidän tietojaan.

Olen laittanut heille sähköpostia, mutta mitään vastausta ei ole tullut. Muita yhteystietoja heidän kotisivuillaan ei ole.

Älkää nyt siis kukaan luulko että mustamaalaan jotain firmaa vaan kerron vain asian niinkuin se on.

Toivottavasti asia selviää pian ja huomataan että tämä on joku minun oma virheeni ja sähköpostini on tulevaisuudessa turvattu!

Vierailija
11/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Kotitesteiltä vastauksen ja viesti ei siis todellakaan ole heidän kirjoittamansa. Pyysivät lähettämään koko viestin heille ja tekevät asiasta rikosilmoituksen ja selvityspyynnön palveluntarjoajalle. Kiitettävää toimintaa. Enköhän mä uskalla jatkossakin heiltä tilata. Onneksi mun sähköpostissa ei ole mitään niin kamalan salaista..

Vierailija
12/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tietotekniikka-alan immeisiä, ja oli sitä mieltä, että joku on saanut sinun sähköpostin salasanan ja tehnyt ilkeän pilan. Olisiko miehesi ollut vähän ajattelematon?

Tai olisiko sinulla jäänyt sähköposti auki esim. koululle, työpaikalle?

Vierailija
13/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamoinen soppa! :/

Vierailija
14/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis piti sanomani vielä että olen kanssa sitä mieltä, että joku on onkinut salasanasi selville ja tehnyt ikävän pilan. Mutta siis, tuliko se viesti ennen/jälkeen/samaan aikaan sen vahvistusviestin kanssa..? Jos kerran kotikoneella tilasit, eikä mies edes tiennyt sinun tilaavan.. enkä nyt uskoisi miehesi tuollaisita tekevän, vaikken häntä tunnekaan!

Suosittelisin nyt kuitenkin pikimmiten vaihtamaan sen sähköpostin salasanan!!!! (sitähän suositellaankin tehtävän, koska onhan niitä hakkereita, jotka noita selvittää..) Ihmettelen kyllä sitten, että miten viestin lähettäjä TIESI sinun tilanneen testejä... TOdella outoa. :/

Vierailija
15/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtaako sillä koti-testillä olla millaiset postitusmaksut? voisi niitä tilata muutomat varastoon.

Vierailija
16/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttais silta etta sun koneelle on murtauduttu. Eli joku (hakkeri) on paassyt omalta koneelta kasin katselemaan kaikki sivuja mita koneeltasi kaytat. Tuolla tavoin saa salasanat seka myos pankkikorttitiedot joten varovainen kannattaa olla. Ajan tasalla oleva palomuuri ja virustorjunta ovat ehdottomat kotikoneelle. Toivottavasti tuo pilaviesti oli pienin vahinko mika tassa sattui.

Vierailija
17/17 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin siis raskaustestejä voisin tilata muutoman. Näytti olevan edullisempia kuin apteekissa ja vaivattomampia ostaakin. kävin sivulla muttei siellä ole mitään postitusmaksuista.