Listatkaapas hölmöjä säästövinkkejä
Minusta esim se että tekee koko viikon ruokalistan valmiiksi ja kaupassa ei saa poiketa listasta.
Eikös nyt ole järkevämtää katsoa kaupassa mitä on tarjouksessa ja erityisesti päiväystuotteita kannattaa käydä hakemassa vaikka jopa päivä.
Kommentit (61)
ajavat läpi talven vain hakemassa niitä perunoita, mökki ei ole talviasuttava, eli ilman noita kellarireissuja tuskin kävisivät koko talven aikana kertaakaan mökkipaikkakunnalla. Nyt siis ajavat 160km vain hakeakseen ne parin viikon perunat, mikä minusta ei juurikaan tuo mitään säästöä. Anteeksi jos aikaisempi viesti oli epäselvä.
Sitä paitsi omat perunat ovat minusta ainakin aina parempia kuin kaupan perunat."säästää" kun kasvattavat itse perunansa. Perunakellari on mökillä, missä kasvattavat siis sitä perunaa. Ajavat sitten läpi talven noin kahden viikon välein sinne mökille hakemaan niitä pottuja, matkaa mökille jotain 80km yhteen suuntaan. Heillä ei kaupunkiasunnossaan kellaria tms. Sitten ihmettelevät kun me ei suostuta niitä "ilmaisia" perunoita sieltä hakemaan. Onkin tosi halpaa ajella tuota väliä...
Energialamput kuluttavat enemmän sammuttelemalla niitä. Usko viisaampaas!
Ei sammuttaminen kulutakaan mitään mutta ne kuluttavat kunnolla syttymisvaiheessa. Niitä syttymistilanteita pitää välttää. Myönnän tosin, että on minulle epäselvää, kuinka monen tunnin lamppusähköt kuluvat joka kerta kun lampun laittaa päälle.
viisaasti.
Mutta asunnon ostanut, ei voi ottaa rahojaan asunnosta pois tuosta noin vain. Ja jos myy asunnon, niin silti hän tarvitsee asunnon, missä asuu.
Sinänsähän on järkevää jos on etukäteen osannut arvioida, että tämä asunto kannattaa ostaa, koska se on edullinen. Myy sen pois, kun hinta on korkea. Muuttaa vuokralle ja sijoittaa myyntivoiton muualle.Tuleehan se joo pari sataa halvemmaksi lyhentää pankille 800€/kk kuin maksaa vastaavasta vuokraa 1000€/kk...mitä nyt siitä, että olet niskaasi myöten veloissa eikä asunto ole omasi vielä kymmeneen vuoteen!
Vuokra-asunto ei ole oma edes 10 vuoden kuluttua, vaan edelleen maksat sen tonnin kuussa + matkan varrella tulleet korotukset. Omistusasujalla asunto on velaton silloin ja sen jälkeen käytettävissä on paljon rahaa muuhun, vaikka yhtiövastikkeen maksaakin. Tai ottaa lisää lainaa ja muuttaa isompaan asuntoon. Vuokra-asuja joutuisi maksamaan vielä enemän isommasta asunnota.
korkeampi kuin lainanmaksu jos se on tehty järkevästi. Kun laina on maksettu niin maksat vain vastikkeen. Joka on murto-osa lainasta.
Saat päälle vielä vallan. Voit remontoida asuntoa vapaasti ja sinua ei siitä saa mitenkään pois(ääritapauksia lukuunottamatta). Vuokranantaja taas voi sinut heittää ulos.
Miten? Ihmeessä? Onko sulla tukka?
Pitkä, "lasimainen" tukka joka ei tällä hetkellä rasvoitu käytännössä yhtään. Pesen noin kerran viikossa eikä silloinkaan tukka edes näytä vielä likaiselta. Riittää pieni ruokalusikallinen shampoota päänahan pesuun, latvoihin ei shampoota tarvitse erikseen laittaa.
Joskus nuorempana tukka rasvoittui ihan normaalisti enkä todellakaan luule, että monellakaan muulla olisi samanlainen tukka kuin minulla. Mutta tuskin kenenkään täytyy pestä joka päivä vaikka olisi millainen tukka, urheili tai ei.
Joka päivä pitää pestä muutenkin itsensä. Olen ihminen en apina.
Inhoan eniten ihmisiä jotka tuoksuu. Huomaa nopeasti ketkä ei ole pessyt itseään kun on ihmisen lähellä.
Minusta paras säästövinkki on olla ostamatta WC-paperia ja pyyhkiä kädellä sekä vedellä. Tämä toimii vain jos on kiintiövesi taloudessa.
vaikka kuinka hölmöä se hammastahnatuubin avaaminen ni silti teen sen koska sillä tahnalla pesee vielä viikon pari ja ihan normaalimäärän käytän tahnaa/pesukerta.
Lainan korko ja uuden asunnon vastike ovat vähemmän e/kk mitä edellisen asunnon vuokra - tilanteessa, jossa asunnon arvo ei nousisi lainkaan.
Itselläni oli tilanne, että vanhan kämpän vuokra oli pikkusen vajaa 700e/kk ja uuden asunnon korko + vastike olivat luokkaa 580e/kk, joten laina tuli otettua.
Osoittautui onnenpotkuksi, koska kuuden vuoden aikana korkoni tipahti murto-osaan alkuperäisestä, samalla, kun asunnon arvonnousu oli 2% vuodessa, eli tiivistettynä minulle kävi näin.
Aluksi maksoin vuokraa 600e/kk (kaikki pois omasta pussista.
Vaihdoin sen lainaan, josta maksoin lainan korkoa 420e/kk + vastiketta 160e/kk, yhteensä 580e/kk (kaikki pois omasta pussista).
Viimeinen tilanne, kun vielä tuota lainaa maksoin (olen taas muuttanut) oli se, että korot olivat 120e/kk ja vastike 205e/kk, yhteensä 325e/kk (kaikki pois omasta pussista).
Bonuksena tässä pitää huomioid tosiaana se, että kämpän arvo nousi tuona aikana keskimäärin 2% vuodessa, jaettuna tasaisesti kaikille kuukausille se tekee yhteensä noin 250e/kk
Keskimäärin asumiseni tuolta ajalta oli siis 450e/kk miinus (arvonnousu) 250e/kk = 200e/kk
Aika halpaa asumista?
Verrattuna 700 euron vuokraan (joka varmaan sekin olisi noussut rutkasti tuona aikana).
Olisin voinut saada asunnosta paremmankin myyntihinnan, mutta piti päästä siitä eroon mahdollisimman nopeasti, niin vähän "liian halvalla" tuli myytyä - jos olisi ollut aikaa, niin ei olisi ollut mahdontonta päästä tilanteeseen, jossa asuminen ei olisi käytännössä maksanut lainkaan noilta vuosilta.
Tämä siis omana kontribuutiona tuolle asuntokeskustelulle.
kaksiosta. Sain aiha hyvän summan säästöön niinä vuosina. Jos hajosi hella tai muu, vuokrannantaja laittoi uuden. Ei tarvinnut itse ostaa.
Jos olisin noina vuosina ottanut ison lainan ja maksanut omaa, olisin miinuspuolella, mitä nyt olen.
Asuin vuokralla, sattui tuuri sijoittamisessa (toki sukulaiseni tiesi näistä asioista ja auttoi minua) ja tienasin hyväsen summan rahaa. Kun pääsin ostamaan asuntoa, ei enää lainaa tarvinnutkaan ottaa paljoa. Ja sijoitukseenkin jäi rahaa.
Tämä siis siltä pohjalta, ettei ole kultalusikka perseessä syntynyt, vaan joutuu itse tienaamaan omat rahansa. Eri asia on niillä, joilla on perintöjä tulossa yms.
viisaasti. Mutta asunnon ostanut, ei voi ottaa rahojaan asunnosta pois tuosta noin vain. Ja jos myy asunnon, niin silti hän tarvitsee asunnon, missä asuu. Sinänsähän on järkevää jos on etukäteen osannut arvioida, että tämä asunto kannattaa ostaa, koska se on edullinen. Myy sen pois, kun hinta on korkea. Muuttaa vuokralle ja sijoittaa myyntivoiton muualle.
Tuleehan se joo pari sataa halvemmaksi lyhentää pankille 800€/kk kuin maksaa vastaavasta vuokraa 1000€/kk...mitä nyt siitä, että olet niskaasi myöten veloissa eikä asunto ole omasi vielä kymmeneen vuoteen!
Vuokra-asunto ei ole oma edes 10 vuoden kuluttua, vaan edelleen maksat sen tonnin kuussa + matkan varrella tulleet korotukset. Omistusasujalla asunto on velaton silloin ja sen jälkeen käytettävissä on paljon rahaa muuhun, vaikka yhtiövastikkeen maksaakin. Tai ottaa lisää lainaa ja muuttaa isompaan asuntoon. Vuokra-asuja joutuisi maksamaan vielä enemän isommasta asunnota.
korkeampi kuin lainanmaksu jos se on tehty järkevästi. Kun laina on maksettu niin maksat vain vastikkeen. Joka on murto-osa lainasta. Saat päälle vielä vallan. Voit remontoida asuntoa vapaasti ja sinua ei siitä saa mitenkään pois(ääritapauksia lukuunottamatta). Vuokranantaja taas voi sinut heittää ulos.
eihän se kata vuokranantajalle edes kaikkia pakollisia kuluja.
Putkia ei tarvitse uusia, pintoja rempata? Maalit ilmaisia, samoin kaikki isommat rempat ja tarvikkeet? Siis kun joku täällä laski että vuokrat nousee jne.
Putkia ei tarvitse uusia, pintoja rempata? Maalit ilmaisia, samoin kaikki isommat rempat ja tarvikkeet? Siis kun joku täällä laski että vuokrat nousee jne.
nostaa omaisuutesi arvoa. Joten se kannattaa.
Vuokranantajalla taas ei ole velvollisuutta rempata asuntoa ellei sinne tule jotain todella suurta ongelmaa.
Miten tahansa sitä kääntää niin omistusasunto tulee halvemmaksi ja silloin on enemmän päätäntävaltaa asuntoonsa. Omaisuus myös nousee
Jauhelihat/kanat yms mahdollisimman isoissa pakkauksissa, teen niistä kerralla 2-3 eri ruokaa kiertoilmauunilla, ruuat pakastan, paitsi yhden. Säästyy pakkauksissa, ja sähkössä..
Kasvatan itse oikeastaan kaikki yrtit. Suolan ja pippurin ja eksoottiset mausteet ostan.
Pihalla kasvaa marjat ja omenat, joista säilön talveksi ja mehustan. Säilön myös paljon.
Tuleehan se joo pari sataa halvemmaksi lyhentää pankille 800€/kk kuin maksaa vastaavasta vuokraa 1000€/kk...mitä nyt siitä, että olet niskaasi myöten veloissa eikä asunto ole omasi vielä kymmeneen vuoteen!
meillä oli satatonnia lainaa neliötä varten 12 vuotta sitten, ja lyhennykset 1100 kuussa. Velkaa oli niskaa myöten, mutta käänteisesti voisi ajatella, että vuokra-asunnossa olet velassa lopun ikäsi - vuokravelassa, joka ei lopu ikinä.
Nyt meillä on lainaa jäljellä 20 tonnia ja lyhennys 485 euroa + vastike 300 euroa=asuminen maksaa 785 euroa, ja velanmaksun loppu häämöttää alle neljän vuoden säteellä nykykorkotasolla ->asumismenoksi jää pelkkä vastike->tulee monta sataa halvemmaksi. Vastaavasta vuokrakämpästä maksaisimme tonnin kuussa täältä ikuisuuteen jonkun muun taskuun ja vuokra nousisi vielä pirulainen...
Mun mielestä se oli maailman paras neuvo!
Mutta hölmöjä säästövinkkejä: mummoni säästi aina vanhat jauhotkin ->sitko menee. Samoin hän piti aina vain rikkinäisiä vaatteita, ja näytti lumppurilta. Ehjät vaatteet oli lahjapaketissa kaapissa.
Teepussin käyttäminen uudelleen on myös hölmöä minusta. Ei siinä ole makua enää.
Mutta teille oma-asuntouskoville tätä on mahdoton selvittää, vaikka kuinka laskisi. Eikä taida kannattaakaan kun asia ei mene perille millään. On niin monenlaisia muitakin tapoja sijoittaa ja halpoja asumismahdollisuuksia on monia, joista jää ylimääräistä rahaa sijoittaa ihan muuhun kuin asumiseen.
Asuntoon sijoittaminen on sellainen sijoitus, että et saa rahojasi ulos siitä muuta kuin oikeastaan kuolemalla ja lapsesi perivät sen.
Muilla tavoin sijoittamalla saat rahasi ulos jos tarvitset niitä.
Mutta kuten sanoin, teille oma-asuntouskoville ei näitä kannata selittää.
Ps. talon arvo itsessään laskee koko ajan, kun se vanhenee. Sen ylläpitoremonttiin menee rahaa ja lisäksi lämmitys yms. systeemit pitää uusia jossain vaiheessa. Kun lasket, että olet ostanut talon v. 1999 120 000 ja sen arvo on nyt noussut 180 000, olet niin ja niin paljon voitolla. Mutta hei haloo, kaikki muukin on kallistunut ja rahanarvo muuttunut ja ne muut asunnot, joihin tulet asumaan, ovat kallistuneet myös. Vai meinaatko puun alle muuttaa asumaan.
nostaa omaisuutesi arvoa. Joten se kannattaa.Vuokranantajalla taas ei ole velvollisuutta rempata asuntoa ellei sinne tule jotain todella suurta ongelmaa.
Miten tahansa sitä kääntää niin omistusasunto tulee halvemmaksi ja silloin on enemmän päätäntävaltaa asuntoonsa. Omaisuus myös nousee
vaikka asuu 5 tai 10 v ja sit myy, jää käteen enemmän kuin vuokralla asuen
kuin maksaisin vastaavasta vuokrakämpästä.
Mut ei tässä nyt rikastumaan tietenkään pääse.
niin asumiskulut romahtaa. Pelkän vastikkeen hinnalla ei asu vuokralla missään.
vaikka asuu 5 tai 10 v ja sit myy, jää käteen enemmän kuin vuokralla asuen
Juuri oltiin katsomassa paritaloa, joka oli valmistuessaan maksanut v. 87 ostajilleen 300 000 mk. Hinta oli nyt 290 000 EUROA.
asunnon hinnoista. Mun ystävä myi lapissa asuntoa, 2 vuoden aikana kävi 3 ihmistä katsomassa. Ei hirveesti ollut ruuhkaa.
Lopulta joutuivat tiputtamaan 40 % lähtöhinnasta, jotta joku sen suostui ottamaan, eivät saaneet edes kuluja katettua.
Tai Nokian tilanne, minkäköhänlaiset tappiot siellä asunnonomistajille tulee.
Kyllä, jos ostit asunnon aikoinaan hyvältä paikalta halvalla ja myin sen kalliilla, tienasithan siinä. Ja alkupäässä puhuttiin 3 % koroista, oikeesti, ne oli korkeampia silloin kun asunnot olivat halpoja.
Mä olen pari krt asunut vuokralla ja aina kun on mennyt jääkaappi rikki, olen saanut hakea uuden ja omistaja on maksanut sen todella kiltisti ja nopeasti, heti kun olen toimittanut vaan kuitin. Maalata olen saanut, materiaalit on maksettu puolesta.
Omistusasunto on sama asia kuin mikä tahansa sijoitus. Voi mennä hyvin tai voi mennä älyttömän huonosti. Harvalla meillä se kristallipallo on.
Nyt on omistusasunto ja toivottavasti jään tähän loppuiäkseni. Ja kyllä koko ajan on tulossa lisäkustannuksia talosta. Kaikki lumilisät mitä kahtena edellisenä talvena on tullut, omistajahan ne maksaa.
Joo, itse saan tehdä remppaa jne ja kukaan ei potkase pois. Hyvin harva sijoittaja sitä vuokralaista pois potkasee, joka vuokransa säännöllisesti maksaa.
Mun äidillä oli paras vuokralainen 10 v. Ja aina tuli vuokra ajallaan.
niin tienaat pullonpalutus kupongilla=)