Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hinta villasukille? :)

Vierailija
16.11.2012 |

Tykkään kutoa, ja nyt multa pyydettiin villasukkia lapsen koulun joulumyyjäisiin. Teen tottakai niitä mielelläni, mutta mikä olisi mielestänne sopiva hinta? En jotenkin osaa ollenkaan hinnoitella niitä,

auttakaa arvon av-mammat, luotan teihin tässä(kin) asiassa! :)

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo! Jos joku myyjäisten pitäjä kehtaa pyytää omista koteloistaan 10 euroa, hän ei maksa veroja, näin kehtaan väittää. Hulluin tapaus oli, kun minulta oli kopioitu pienen "kukkaropussin" malli myyjäisiin. Naiset kertoivat itse, että malli oli peräisin toisen naisen ostamasta pussukasta. Eihän se patentoitu ole, mutta eettisesti on väärin jäljentää toisen kehittelemä tuote maksamatta provisiota suunnittelijalle. Minä ostan itse aina vain ammattilaisten työtä! Olen vauvalomalla kotona ja mieluummin tuen pienillä rahoillani ihmistä, joka on vuosia kouluttautunut ammattiin, kehitellyt bisnesidean ja tekee sitä työllistääkseen itsensä.

Kukaan ei ole sanonut, että harrastajan työ pitäisi hinnoitella samalal tavalla kuin ammattilaisen. Nyt puhutaan siitä, että siinä missä käsityöammattilaisen työ maksaa 25-35€/tunti, harrastajan työ maksaa jotain 0,20-0,50€/tunti, tai oikein huonolla tuurilla harrastaja ei saa edes materiaalien hintoja takaisin. Ei kuulosta kovin reilulta, ei harrastajaa eikä ammattilaista kohtaan. Harrastaja antaa hyväksikäyttää itseään, tuotteita ostava kansa kuvittelee riistohintojen olevan sopivia eikä halua maksaa ammattilaisille.

Mitä taas veroihin tulee, niin puoliammattimaisesti toimiva harrastaja saattaa toimia esimerkiksi osuuskunnan kautta. Yhdistyksille ymv. myyjäiskäyttöön lahjoitetuista tuotteista ei tarvitse maksaa veroja, ei ainakaan tekijän.

Valitettavasti käsityöstä ei voi ammattilainenkaan pyytää 25 euroa tunnilta, koska se on liian kova hinta. Jos mainitsemani esimerkki kännykkäkotelo valmistuu 20 minuutissa ja maksaa 10 euroa, pitää poistaa materiaalikustannukset 2 euroa ja muut kulut (ompelukone, tilavuokra tai myyntipaikka, kirjanpito yms.) ja maksaa vielä verot. Realistisesti käsityöstä voi jäädä 10 euroa per tunti tekijälle. Pienyrittäjä myy ja markkinoi itse tuotteitaan, joten todellisuudessa ei tuntipalkaksi jää 10 euroa. Työ on kuitenkin mukavaa, ja aina löytyy asiakkaita, jotka ostavat ammattilaiselta ja osaavat arvostaa.

Vierailija
62/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joululahjaksi naisten villasukkia 30€/ sukat ja pidin niitä kohtuuhintaisena, eikä juuri tekijä tuntipalkalle pääse, kun langat maksavat 5-12€+ sukkapuikot+viimeistelyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin lanka ostoksilla ja hyvälaatuinen sukkalanka maksoi 11.90€/100g/sukat ja halvempi Nalle lanka 5.60€/100g/sukat. Lisäksi kunnon koivuset sukkapuikot 12.90€ ( kuluvat käytössä).

Neulon paljon ja yhdessä illassa neulon yhden villasukat eli sukkiin varaan aikaa n kolme iltaa viimeistelyineen ja prässäilyineen.

Siitä voi laskea mitä sukat maksavat, kun vähentää tarvikekustannukset.

Ja verotus: Vain harvoin jää verotettavaa tuloa harrastajilta, kun huomioidaan verotuksessa tehtävät vähennykset esim. tarvikkeet, työhuonevähennys,puikot yms. Arvonlisäveroa maksetaan vasta yli 8500€ vuositulosta, johon harvat sukankutojat yltävät.

Vierailija
64/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuinka monta tuntia villasukkaparin NEULOMISEEN menee? (anteeksi kaikki, kangaspuilla kudotaan, puikoilla neulotaan).[/quote]"

Ei jaksais enää... kun vuosi 2015

Lähde: Kielikello

Käsityöalalla toimivien ammattikielessä verbien kutoa, neuloa ja ommella työnjako on vakiinnutettu jo sata vuotta sitten: vaatteita ommellaan, sukkaa neulotaan, kangasta kudotaan. Yleiskielessäkin tämä jako on pätevä. Niin laajalle levinnyt on suomen murteista kuitenkin myös kutoa-verbin merkitys ’valmistaa neuletta’, että yleiskielessäkin voi sanoa kutovansa sukkaa. (Verbien työnjaon vakiinnuttamisesta yleiskielessä ks. Kielikello 2/1981.)

Vierailija
65/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kaupungista! Täällä Helsingin seudulla myyjäisissä voi olla aikuisten hinnat 15-20€, mutta kun käyn kotiseudulla Joensuun seudulla, villasukat saa 10-12 eurolla. Olen tuonut työkavereillekin joskus.

Ei niitä Helsingissä mistään myyjäisistä ostetakaan vaan kirppikseltä, sieltä saa (uusia, käsinkudottuja) monesti 7 eurosta ylöspäin. Se on ihan hyvä hinta, monethan kutovat noita ihan omaksi ilokseen ja ajankulukseen, jopa terapiakseen. Bisnekset kannattaa tehdä jollain muilla jutuilla :)

Vierailija
66/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vanha ja ap:n myyjäiset ovat jo olleet ja menneet, mutta vastaisuuden varalle huomauttaisin vastaajia ottamaan huomioon käsityömyyjäisten ja koulun myyjäisten eron. Koulun myyjäisissä voi maksaa vain käteisellä, eikä sinne juuri kukaan lähde satasen setelit taskussa poltellen. Rahaa varataan muutama kymppi, jonka on laskettu riittävän myös siihen kahvikuppiin ja pullaan, ja muutamaan herkkukorin arpaan. Asiakaskunta on myös usein niitä itse koululaisia, sekä vanhemmista lähinnä kotiäitejä tai muita, joilla on paljon ylimääräistä aikaa/halua käyttää vapaa-aikaansa luokkaretkirahaston kerryttämiseen. Varakkaimmat vanhemmat ovat usein myös niin kiireisiä, että he kerryttävät luokkaretkirahastoa mieluummin maksamalla suoraan tilille.

On siis luokkaretkirahastoa ajatellen kannattavampaa kutoa kymmenet sukat ja myydä niistä seitsemän paria hintaan á 5e kuin kutoa kymmenet sukat pyyntihintaan 25e, joista yksikään pari ei mene tuohon hintaan kaupaksi. Toki olen itsekin sitä mieltä, että laadukkaasta käsityöstä maksaa mielellään käypä hinnan, mutta aina pitää muistaa konteksti, missä myydään ja kenelle.

Vierailija
67/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava vertaus muuten tuo "hämähäkki kutoo verkkoaan". Nih, missäs sillä hämähäkillä on ne kangaspuut? Vai sanooko joku oikeasti, että hämähäkki neuloo verkkoaan?

:D

Vierailija
68/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kaupungista! Täällä Helsingin seudulla myyjäisissä voi olla aikuisten hinnat 15-20€, mutta kun käyn kotiseudulla Joensuun seudulla, villasukat saa 10-12 eurolla. Olen tuonut työkavereillekin joskus.

Huomasin saman, mutta tuskin riippuu kaupungista, vaan langan laadusta.

Joensuussa lähes kaikki villasukat olivat neulottu keinokuitulangasta tai vähän villaa, kun hyvälaatuisessa villasukassa pitäisi olla villaa vähintäin 75%, joka taas nostaa langan hintaa.

Vierailija
69/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin kutomat. priceless.

Vierailija
70/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo! Jos joku myyjäisten pitäjä kehtaa pyytää omista koteloistaan 10 euroa, hän ei maksa veroja, näin kehtaan väittää. Hulluin tapaus oli, kun minulta oli kopioitu pienen "kukkaropussin" malli myyjäisiin. Naiset kertoivat itse, että malli oli peräisin toisen naisen ostamasta pussukasta. Eihän se patentoitu ole, mutta eettisesti on väärin jäljentää toisen kehittelemä tuote maksamatta provisiota suunnittelijalle. Minä ostan itse aina vain ammattilaisten työtä! Olen vauvalomalla kotona ja mieluummin tuen pienillä rahoillani ihmistä, joka on vuosia kouluttautunut ammattiin, kehitellyt bisnesidean ja tekee sitä työllistääkseen itsensä.

Kukaan ei ole sanonut, että harrastajan työ pitäisi hinnoitella samalal tavalla kuin ammattilaisen. Nyt puhutaan siitä, että siinä missä käsityöammattilaisen työ maksaa 25-35€/tunti, harrastajan työ maksaa jotain 0,20-0,50€/tunti, tai oikein huonolla tuurilla harrastaja ei saa edes materiaalien hintoja takaisin. Ei kuulosta kovin reilulta, ei harrastajaa eikä ammattilaista kohtaan. Harrastaja antaa hyväksikäyttää itseään, tuotteita ostava kansa kuvittelee riistohintojen olevan sopivia eikä halua maksaa ammattilaisille.

Mitä taas veroihin tulee, niin puoliammattimaisesti toimiva harrastaja saattaa toimia esimerkiksi osuuskunnan kautta. Yhdistyksille ymv. myyjäiskäyttöön lahjoitetuista tuotteista ei tarvitse maksaa veroja, ei ainakaan tekijän.

Valitettavasti käsityöstä ei voi ammattilainenkaan pyytää 25 euroa tunnilta, koska se on liian kova hinta. Jos mainitsemani esimerkki kännykkäkotelo valmistuu 20 minuutissa ja maksaa 10 euroa, pitää poistaa materiaalikustannukset 2 euroa ja muut kulut (ompelukone, tilavuokra tai myyntipaikka, kirjanpito yms.) ja maksaa vielä verot. Realistisesti käsityöstä voi jäädä 10 euroa per tunti tekijälle. Pienyrittäjä myy ja markkinoi itse tuotteitaan, joten todellisuudessa ei tuntipalkaksi jää 10 euroa. Työ on kuitenkin mukavaa, ja aina löytyy asiakkaita, jotka ostavat ammattilaiselta ja osaavat arvostaa.

Ammattilaisen nimeomaan on pakkokin laskuttaa se vähintään 25 euroa, että siitä jäisi kulujen jälkeen edes jotain käteen. Jos teet tunnissa kolme kännykkäkoteloa, saat 30 euroa, mikä on enemmän kuin liian kovaksi hinnaksi mainitsemasi 25 euroa.

Vierailija
71/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoäitini myy 7€/pari ja 10€/pari pitkävartisia

Toisaalta tekee sukkia useammat päivässä ja haluaa, että ihmisillä olisi mahdollisuus kunnon villasukkiin. 

Vierailija
72/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoäitini myy 7€/pari ja 10€/pari pitkävartisia

Toisaalta tekee sukkia useammat päivässä ja haluaa, että ihmisillä olisi mahdollisuus kunnon villasukkiin. 

Tällaista tuen mielelläni :)

Vierailija
73/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuen juurikin sukan koosta. Ostin juuri myyjäisistä villasukat ja maksoin niistä 15e. Hieman kirpaisi, mutta olivat niin ihanat, että... :D

Kiinnitin huomiota siellä juuri noihin hintoihin, kun olin ekaa kertaa "tositarkoituksella" villasukkaostoksilla ja aluksi yllätyin kun vaikuttivat niin kalliilta. Lasten sukat olivat noin 10 euroa, naisten 10-12 ja miesten 12-15. Pääsääntöisesti. 20 euroa en maksaisi, elleivät sukat olisi esim todella pitkävartiset ( -> kulunut enemmän lankaa).

Laskeskelin vielä myöhemmin ja totesin että aikuisen villasukkiin menee lankaa melkein sen 10 euron edestä, eli hinnat olivat ihan kohdillaan.

eli sun mielestä 5e on sopiva arvo villasukkien kutomiselle? Ei jeesus... 5eurolla en edes hakis puikkopussia esille..

No voithan sä pyytää vaikka 100 €, eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Kirppareilla saa uusia, käsinkudottuja villasukkia 5 € (lankoja on jatkuvasti alessa) -> ja käytettyjä hyväkuntoisia jopa 0,50 snt. Voi esim. tehdä 20 paria villasukkia myyntiin hintaan 25 €/kpl ja kaupaksi ei mene pariakaan ja sitten voi tehdä ne samat 20 paria ja laittaa hinnaksi 10 € ja puolet menee. Kalliimmalla hinnalla tulee pelkkää persenettoa, havemmalla kauppa käy edes jonkin verran, vaikka kate ei olekaan hyvä. Itse tekisin "bulkkisukkia" (yksivärisiä, Nalle tms. lankaa) halvalla sisäänvetotuotteeksi ja sitten erikoisempia ja kalliita - nälkä kasvaa syödessä. Bulkkisukkia ostaamaan tullut saattaakin sortua niihin kauniisiin ja kalliisiin. Mutta käsityöläiset eivät osaa myydä eivätkä markkinoida. He laskevat oman työn hintaa ihan epäloogisesti ajattelematta, että se oman työn hinta voidaan ajatella myös markkinointikuluksi. Yksi innostuu ja jakaa edelleen.

En ikinä maksaisi 10 € enempää, valitettavasti. Koska halvemmallakin saa. Villasukat tuskin on se bisness, millä kukaan rikastuu. Työkaveri virkkasi bambulangasta tiuskirättejä. Olihan ne nättejä, mutta hintapyyntö 7 €/tiskirätti vaan oli pikkuisen liikaa, kun ei ollut varmuutta, voiko rättiä keittää (puutteelinen tuotetestaus myyjällä). 3 €/kpl oisin voinut ostaa niitä vaikka 5 kpl.

Vierailija
74/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä 20€ maksaisin. 

Juuri nyt voisin maksaa kolmekymppiäkin... ainoat villasukkani ovat likaisena enkä jaksa pestä niitä, joten palelen :(

Vierailija
75/80 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen nimeomaan on pakkokin laskuttaa se vähintään 25 euroa, että siitä jäisi kulujen jälkeen edes jotain käteen. Jos teet tunnissa kolme kännykkäkoteloa, saat 30 euroa, mikä on enemmän kuin liian kovaksi hinnaksi mainitsemasi 25 euroa.

No voi hyvää päivää, kun on vaikeaa. Jos tekee ammatikseen, siitä kännykkäkotelosta saatava tuotto kulujen jälkeen on ollut nyt tarkastelussa. Jos kotikutojan työlle jonkun mukaan jää vaikka 1€ per tunti hintaa, niin vertasin siihen. Vaikka kotelo valmistuisi 20 minuutissa, työaika voi olla huomattavasti enemmän, jos henkilö myös itse kuljettaa, myy, hoitaa kirjanpidon. Kulut vähennetään ENNEN kuin nähdään, mikä jää palkaksi. Kuukauden myynnistä vähennetään kuukauden kulut ja lopputuloksen voi jakaa työtunneilla.

Vierailija
76/80 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuen juurikin sukan koosta. Ostin juuri myyjäisistä villasukat ja maksoin niistä 15e. Hieman kirpaisi, mutta olivat niin ihanat, että... :D

Kiinnitin huomiota siellä juuri noihin hintoihin, kun olin ekaa kertaa "tositarkoituksella" villasukkaostoksilla ja aluksi yllätyin kun vaikuttivat niin kalliilta. Lasten sukat olivat noin 10 euroa, naisten 10-12 ja miesten 12-15. Pääsääntöisesti. 20 euroa en maksaisi, elleivät sukat olisi esim todella pitkävartiset ( -> kulunut enemmän lankaa).

Laskeskelin vielä myöhemmin ja totesin että aikuisen villasukkiin menee lankaa melkein sen 10 euron edestä, eli hinnat olivat ihan kohdillaan.

eli sun mielestä 5e on sopiva arvo villasukkien kutomiselle? Ei jeesus... 5eurolla en edes hakis puikkopussia esille..

No voithan sä pyytää vaikka 100 €, eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Kirppareilla saa uusia, käsinkudottuja villasukkia 5 € (lankoja on jatkuvasti alessa) -> ja käytettyjä hyväkuntoisia jopa 0,50 snt. Voi esim. tehdä 20 paria villasukkia myyntiin hintaan 25 €/kpl ja kaupaksi ei mene pariakaan ja sitten voi tehdä ne samat 20 paria ja laittaa hinnaksi 10 € ja puolet menee. Kalliimmalla hinnalla tulee pelkkää persenettoa, havemmalla kauppa käy edes jonkin verran, vaikka kate ei olekaan hyvä. Itse tekisin "bulkkisukkia" (yksivärisiä, Nalle tms. lankaa) halvalla sisäänvetotuotteeksi ja sitten erikoisempia ja kalliita - nälkä kasvaa syödessä. Bulkkisukkia ostaamaan tullut saattaakin sortua niihin kauniisiin ja kalliisiin. Mutta käsityöläiset eivät osaa myydä eivätkä markkinoida. He laskevat oman työn hintaa ihan epäloogisesti ajattelematta, että se oman työn hinta voidaan ajatella myös markkinointikuluksi. Yksi innostuu ja jakaa edelleen.

En ikinä maksaisi 10 € enempää, valitettavasti. Koska halvemmallakin saa. Villasukat tuskin on se bisness, millä kukaan rikastuu. Työkaveri virkkasi bambulangasta tiuskirättejä. Olihan ne nättejä, mutta hintapyyntö 7 €/tiskirätti vaan oli pikkuisen liikaa, kun ei ollut varmuutta, voiko rättiä keittää (puutteelinen tuotetestaus myyjällä). 3 €/kpl oisin voinut ostaa niitä vaikka 5 kpl.

Halvemmallakin saa. Työn hinta on aina ollut ongelma. Valitetaan tukityöllistettyjä jotka vievät halvalla "oikeiden "työntekijöiden paikat. Sitten poljetaan käsityöläisten palkkoja ihan huvin vuoksi. toivottavasti saatte kirpparilta niitä nailon"villa"sukkia.

Vierailija
77/80 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilleni ovat sukulaiset ja tutut kutoneet ihan tolkuttomasti sukkia ja olen osan vienyt (käyttämättöminä siis) kirpparille, eivät mene kolmella eurolla. Ilmeisesti sukkia kutovia mummoja on vielä liikaa elossa. Harmittaa heittää pois. Tai keräykseen vien, mutta eipä tiedä, löytyykö silti ikinä käyttäjiä.

Vierailija
78/80 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilleni ovat sukulaiset ja tutut kutoneet ihan tolkuttomasti sukkia ja olen osan vienyt (käyttämättöminä siis) kirpparille, eivät mene kolmella eurolla. Ilmeisesti sukkia kutovia mummoja on vielä liikaa elossa. Harmittaa heittää pois. Tai keräykseen vien, mutta eipä tiedä, löytyykö silti ikinä käyttäjiä.

Missä kirpparilla myyt? Mä voin ostaa! Täällä pk-seudulla kirppikselläkin maksaa yli kympin.

Vierailija
79/80 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää, kun on vaikeaa. Jos tekee ammatikseen, siitä kännykkäkotelosta saatava tuotto kulujen jälkeen on ollut nyt tarkastelussa. Jos kotikutojan työlle jonkun mukaan jää vaikka 1€ per tunti hintaa, niin vertasin siihen. Vaikka kotelo valmistuisi 20 minuutissa, työaika voi olla huomattavasti enemmän, jos henkilö myös itse kuljettaa, myy, hoitaa kirjanpidon. Kulut vähennetään ENNEN kuin nähdään, mikä jää palkaksi. Kuukauden myynnistä vähennetään kuukauden kulut ja lopputuloksen voi jakaa työtunneilla.

Niin, mutta kun kännykkäkotelon tai minkä tahansa tuotteen ostava asiakas maksaa tuotteessa koko tekijän laskuttaman hinnan, mikä ammattilaisen kohdalla sisältää verot ja muut kulut. Juuri tämä, sekä se että harrastaja ei laske arvoa omalle työlleen vääristää hintakäsitystä. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
80/80 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaamalla saa vastauksen HTTPS://vertaahintoja.com