Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hinta villasukille? :)

Vierailija
16.11.2012 |

Tykkään kutoa, ja nyt multa pyydettiin villasukkia lapsen koulun joulumyyjäisiin. Teen tottakai niitä mielelläni, mutta mikä olisi mielestänne sopiva hinta? En jotenkin osaa ollenkaan hinnoitella niitä,

auttakaa arvon av-mammat, luotan teihin tässä(kin) asiassa! :)

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö

tekisikö siivooja työtään 50snt tuntipalkalla? ei.

not

kuinka monta tuntia villasukkaparin NEULOMISEEN menee? (anteeksi kaikki, kangaspuilla kudotaan, puikoilla neulotaan).

jos luit otsikon, niin siinä ei kyllä mainittu neulomista eikä KUTOMISTA. ja tiedän, että ei sukkaparia parissa tunnissa kudo, joten hinnaksi tulee lähempänä viittä- kuuttakymppiä jos laskee langan hinnan pois. siis tolla kympin tuntipalkalla.

Vierailija
22/80 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten tekisin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudoin juuri lapsen luokan myyjäisiin 7-veljestä langasta muutamat sukat ja laitoin hinnaksi 7€. Enemmänkin olisi voinut laittaa, koska menivät kuin kuumille kiville.

Paljon sukkia ja lapasia luokalla jäi myymättäkin. Lähinnä sellaisia, jotka näyttivät hiukan lapsen tekemiltä tai jostain jämälangoista kudotuilta. Värit olivat mitä sattuu jne.. Itse mietin värit ja sävyt tarkkaan.

Vierailija
25/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa teemaa tässä pohdin kolme vuotta myöhemmin. Mielestäni villasukista täytyy voida pyytää enemmän kuin langan menekki. Vaikka neuloisikin huvikseen. Aion pyytää myyjäisiin menevistä naisten sukista (7 veljestä- langasta) 15€. Raha ei tule minulle vaan hyväntekeväisyyteen. 

Halpaketjujen käyttäjät eivät ehkä maksaisi niistä tuota summaa, mutta uskon, että muita ostajia löytyy. Villasukat kyllä kestävät vuosia (ellei nyt käytä päivittäin).

Vierailija
26/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset käsityöyrittäjät näkevät punaista niistä viitosen villasukista.

Hinnoittelun periaate on aina tarvikkeiden hinta + työ, eli villasukissa langan hinta + tuntipalkka. Joo, tiedän ettei kukaan osta niin kalliita sukkia, mutta älä nyt herran tähden kympillä myy! Sen verran pitää sentään omaa työtään arvostaa.

Vierailija
27/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista! Täällä Helsingin seudulla myyjäisissä voi olla aikuisten hinnat 15-20€, mutta kun käyn kotiseudulla Joensuun seudulla, villasukat saa 10-12 eurolla. Olen tuonut työkavereillekin joskus.

Vierailija
28/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, anteeksi, luulin, että oli kyse neulomisesta ja luin koko ketjun vasta nyt. Ne sukat siis kudotaan kangaspuilla jotenkin. Sitten varmaan kalliimmatkin kuin neulotut. Itse virkkaan paloja, joista yhdistän "tossusukat". Niistä tulee ruudulliset ja aikaa kuluu useampi tunti.

Vierailija
29/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kaupungista! Täällä Helsingin seudulla myyjäisissä voi olla aikuisten hinnat 15-20€, mutta kun käyn kotiseudulla Joensuun seudulla, villasukat saa 10-12 eurolla. Olen tuonut työkavereillekin joskus.

Tuo on siis perussukkien hinta, kävin juuri viime vkl myyjäisissä. Jos on kuvioita, niin se hinta pomppaa vitosella. Leppäkerttusukat maksoi 18 euroa noin koko 37-38.

Vierailija
30/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

not

kuinka monta tuntia villasukkaparin NEULOMISEEN menee? (anteeksi kaikki, kangaspuilla kudotaan, puikoilla neulotaan).

Ei jaksa tätä.

Mummini, Mäntyharjulta, syntynyt vuonna 1916 aina KUTOI sukkia. mukana oli aina KUDIN, jossa oli sukka syntymässä. Asui nuoruutensa siis Mäntyharjulla, naimisiin mentyään Helsingissä. Myös toinen mummini (s. 1920) kutoi lapasia ja sukkia. Kotoisin Keuruulta, asui n. 20-vuotiaasta kuolemaansa Helsingissä.

Keski-Suomesta oleva anoppini jaksaa aina itkeä tästä kutominen/neulominen asiasta. 

Onko tämä joku murrealuejuttu vai mikä ihme? Vai onko joku nykykieleen tullut juttu. En muista asian nousseen koskaan esiin käsityön tunneilla 1980-luvulla, vaikka taatusti kaikki puhuimme kutomisesta. Helsingissä edelleen. Eli voisi olla junttia helsinkiläistä tietämättömyyttä, muttei selitä omien isoäitieni (ja lukuisien muidenkin) termin "kutominen" kohdalla?

Vierailija
31/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksaisin ja olen maksanutkin 20€ miesten saapassukista. Viimeksi olen ostanut Gardenian myyjäisistä. Kerran ostin ohuesta langasta kudotut ihanat pitkät palmikkosukat 35€.lla.

Tosiaan tuo vitonen on ihan alihintaan!

Vierailija
32/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-25€/pari, sukkien koosta ja kuvioiden monimutkaisuudesta riippuen.

Vierailija
33/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

not

Ei jaksa tätä.

Mummini, Mäntyharjulta, syntynyt vuonna 1916 aina KUTOI sukkia. mukana oli aina KUDIN, jossa oli sukka syntymässä. Asui nuoruutensa siis Mäntyharjulla, naimisiin mentyään Helsingissä. Myös toinen mummini (s. 1920) kutoi lapasia ja sukkia. Kotoisin Keuruulta, asui n. 20-vuotiaasta kuolemaansa Helsingissä.

Keski-Suomesta oleva anoppini jaksaa aina itkeä tästä kutominen/neulominen asiasta. 

Onko tämä joku murrealuejuttu vai mikä ihme? Vai onko joku nykykieleen tullut juttu. En muista asian nousseen koskaan esiin käsityön tunneilla 1980-luvulla, vaikka taatusti kaikki puhuimme kutomisesta. Helsingissä edelleen. Eli voisi olla junttia helsinkiläistä tietämättömyyttä, muttei selitä omien isoäitieni (ja lukuisien muidenkin) termin "kutominen" kohdalla?

Ei voi kutoa, jos ei ole kudinta, kangaspuissa on ne langat. Siis jos tehdään puikoilla, niin neulotaan tietysti. Olen ikäni kutonut kangaspuilla, mattoja ja poppanaliinoja. Kaulaliina tai shakkia voi tehdä kirjomalla, mielestäni sukkaa ei pysty kutomaan, kun se ei ole suora kappale. Sukkaa olen neulonut puikoilla viimeksi 90-luvulla.

Vierailija
34/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ on aika pieni hinta, eihän siitä jää tekijälle käteen juuri mitään. No, ymmärrän että moni tekee käsitöitä harrastuksekseen, mutta samalla sahaatte ammattilaisten oksaa poikki. Kiitti vaan.

Vierailija
35/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

not

Ei jaksa tätä.

Meillä koulussa käsityön opettaja nillitti aiheesta jatkuvasti. Kangaspuilla kudotaan, puikoilla kudotaan. Joku saattaa neuloa lapaset, mummuni kutoo tumput.

Vierailija
36/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ihminen tajuaa, miten paljon aikaa käsityönä tehdyt sukat vievät, ja vaikka tajuaisivatkin, niin harva raaskii maksaa niistä sellaista hintaa, että tekijä pääsisi ansioille. Halvalla myytävät sukat vääristävät ihmisten näkemystä vielä entisestään.

En ole koskaan tajunnut tätä kuviota, jossa joku myy käsitöitään pilkkahintaan ja ihmiset ostavat, kun rahat menevät hyväntekeväisyyteen. Oikeasti suurin hyötyjä on se, joka ostaa käsintehdyt sukat puoli-ilmaiseksi, ja  suurin lahjoittaja se, joka illasta toiseen vääntää sukkia muka hyvään tarkoitukseen.

Itsekin olen käsityöharrastaja, jolta sukkia syntyy välillä yli tarpeen, mutta en tykkää myydä tuotteitani juuri siitä syystä, että se vääristäisi ihmisten näkemystä käsityön arvosta. Jos pitäisi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, niin mieluummin lahjoittaisin suoraan sen 10-15 euroa, mitä sukista voi pyytää, kuin ostaisin 5 euron lankakerän ja kuluttaisin illan tai pari neulomiseen.

(Ja mitä tähän kutominen-neulominen-vääntöön tulee, niin Kielitoimiston sanakirja kyllä tunnustaa kutomisenkin, vaikka neulominen on se yleiskielinen ja suositeltu muoto.)

Vierailija
37/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän kyllä sukat kudotaan ja lapaset myös. Ei meillä neulota mitään. Neulominen voisi tarkoittaa jotain koneellista.

Vierailija
38/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kutoa, jos ei ole kudinta, kangaspuissa on ne langat. Siis jos tehdään puikoilla, niin neulotaan tietysti.

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80 Katsopa tuolta, jos et usko. Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana kudin ei liity millään lailla kangaspuihin vaan nimenomaan keskeneräiseen neuletyöhön. Sanalle kutoa annetaan useampiakin merkityksiä, joista yksi on neulominen.

Vierailija
39/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo! Jos joku myyjäisten pitäjä kehtaa pyytää omista koteloistaan 10 euroa, hän ei maksa veroja, näin kehtaan väittää. Hulluin tapaus oli, kun minulta oli kopioitu pienen "kukkaropussin" malli myyjäisiin. Naiset kertoivat itse, että malli oli peräisin toisen naisen ostamasta pussukasta. Eihän se patentoitu ole, mutta eettisesti on väärin jäljentää toisen kehittelemä tuote maksamatta provisiota suunnittelijalle. Minä ostan itse aina vain ammattilaisten työtä! Olen vauvalomalla kotona ja mieluummin tuen pienillä rahoillani ihmistä, joka on vuosia kouluttautunut ammattiin, kehitellyt bisnesidean ja tekee sitä työllistääkseen itsensä.

Vierailija
40/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut nyt ihan hiljakkoin kahdet villasukat, toiset maksoivat noin 30 euroa, toiset noin 40 euroa. Lyhyemmätkin kuitenkin ulottuvat polveen asti, toiset ovat vielä pidemmät. Olen tosi tyytyväinen ostoksiini. Mieluusti maksan käsityöstä jos on kivan näköinen ja hyvälaatuinen.