Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hinta villasukille? :)

Vierailija
16.11.2012 |

Tykkään kutoa, ja nyt multa pyydettiin villasukkia lapsen koulun joulumyyjäisiin. Teen tottakai niitä mielelläni, mutta mikä olisi mielestänne sopiva hinta? En jotenkin osaa ollenkaan hinnoitella niitä,

auttakaa arvon av-mammat, luotan teihin tässä(kin) asiassa! :)

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kutoa, jos ei ole kudinta, kangaspuissa on ne langat. Siis jos tehdään puikoilla, niin neulotaan tietysti.

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80 Katsopa tuolta, jos et usko. Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana kudin ei liity millään lailla kangaspuihin vaan nimenomaan keskeneräiseen neuletyöhön. Sanalle kutoa annetaan useampiakin merkityksiä, joista yksi on neulominen.

Loistava vertaus muuten tuo "hämähäkki kutoo verkkoaan". Nih, missäs sillä hämähäkillä on ne kangaspuut? Vai sanooko joku oikeasti, että hämähäkki neuloo verkkoaan?

Tuo pakkomielle neulomiseen on oltava joku murrejuttu. Itsekin muistan niin kauan kuin olen jotain ymmärtänyt, että oli sukankudin (tai vaan kudin), joka tarkoitti kudottavaa sukkaa (tai kutimella lapasta, villapiataa jne.), joka oli puikoilla ja keskeneräinen.

Vierailija
42/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo! Jos joku myyjäisten pitäjä kehtaa pyytää omista koteloistaan 10 euroa, hän ei maksa veroja, näin kehtaan väittää. Hulluin tapaus oli, kun minulta oli kopioitu pienen "kukkaropussin" malli myyjäisiin. Naiset kertoivat itse, että malli oli peräisin toisen naisen ostamasta pussukasta. Eihän se patentoitu ole, mutta eettisesti on väärin jäljentää toisen kehittelemä tuote maksamatta provisiota suunnittelijalle. Minä ostan itse aina vain ammattilaisten työtä! Olen vauvalomalla kotona ja mieluummin tuen pienillä rahoillani ihmistä, joka on vuosia kouluttautunut ammattiin, kehitellyt bisnesidean ja tekee sitä työllistääkseen itsensä.

Ai harrastaja ei tarvitse myymistään sukista palkkaa? Verottajan kannanoton mukaan ne verotkin pitäisi maksaa - liikevaihto ei tosin yleensä ole niin suuri, että alv tulisi mukaan kuvioihin, mutta tulovero pitäisi maksaa ihan normaalisti. Se on totta, että esimerkiksi vuokra- ja kirjanpitokuluja harrastajalla ei ole. Mutta ei se tarkoita, ettei harrastaja saisi veloittaa käyttämästään ajasta. Nopeallakin neulojalla menee sukkapariin 6-8 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjäisissä aika yleinen hinta on ollut 15-20 euroa, mutta myymättä ne ovat ihan järjestään jääneet. Ehkä jos olis joku erikoinen, kaunis kuosi niin vois mennä kaupaksi.

Vierailija
44/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän noita hintoja maksetaan? Jossain Senaatintorin joulumarkkinoilla?

Olen myynyt kerran-pari käytettyjä lasten villasukkia, joissa kahta väriä kirppiksellä 3 € / pari. Ja silloin hinta on jo pudotettu. 5 € on liikaa. Mukana myös koon 36 sukkia. Ja siis puhutaan täysin uudenveroisista sukista.

Toki tässä ei ole kyseessä mistään monimutkaisesta kirjoneuleesta - jotkut leppäkerttukuvioiset sukat ovat eri asia, tai joku muuten taidokas kirjoneule, mutta esim. luonnonvalkoista ja vaaleanpunaista kapeaa raitaa olevat, todella käyttämättömässä kunnossa olevat, hyvin kudotut sukat.

Nämä ovat olleet tätini kutomia. Meillä on ollut näitä enemmän kuin olemme ehtineet käyttää, rakkaimmat (eli pienimmät vauvansukat) on säilötty tuleville polville, mutta iso osa on mennyt kirppikselle.

En ikinä, ikinä maksaisi villasukista 20 €, saati 35 €. Tai no, jos olisi joku oikeen sellainen mieltä sykähdyttävä kuviointi, jolla olisi itsessään merkitystä ja jälki olisi hyvää. Sanotaan vaikka yhdestä sattuneesta syystä taidokkaasti käsi kudotut lammasaiheiset villasukat, voisin ehkä panostaa 35 €, mutta pitäisin ne aarteenani erikoiskäytössä. Max. 10 € maksaisin uusista, tavallisista villasukista.

Vierailija
45/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo!

Miksi harrastelija ei saisi pyytää itselleen palkkaa? Se kuuluu joka tapauksessa ilmoittaa verottajalle. Ja vaikka ei ilmoittaisikaan, vaan myisi pimeästi, miksi tuote pitäisi yrittäjän näkökulmasta myydä alhaiseen hintaan? Moni käsityöyrittäjä on entinen käsityöyrittäjä nimenomaan siksi, että kukaan ei osta yrittäjältä, jos naapurin mummolta tai äippälomalaiselta saa saman murto-osalla hinnasta.

Käsityön arvostus ja myynti ei nouse sillä, että harrastelijat myyvät tuotteitaan 50 sentin "tuntipalkalla". Te yrittäjät sahaatte omaa oksaanne, jos kehotatte harrastelijoita polkemaan hintoja sen sijaan että neuvoisitte esimerkiksi ilmoittamaan tulot verottajalle.

Vierailija
46/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparille vein käyttämättömiä villasukkia, sekä lasten että aikuisten. Eivät menneet eurolla, eivät 50 sentillä, ei edes ilmaiseksi kukaan huolinut. Heitin menemään.

Vierailija
47/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo!

Miksi harrastelija ei saisi pyytää itselleen palkkaa? Se kuuluu joka tapauksessa ilmoittaa verottajalle. Ja vaikka ei ilmoittaisikaan, vaan myisi pimeästi, miksi tuote pitäisi yrittäjän näkökulmasta myydä alhaiseen hintaan? Moni käsityöyrittäjä on entinen käsityöyrittäjä nimenomaan siksi, että kukaan ei osta yrittäjältä, jos naapurin mummolta tai äippälomalaiselta saa saman murto-osalla hinnasta.

Käsityön arvostus ja myynti ei nouse sillä, että harrastelijat myyvät tuotteitaan 50 sentin "tuntipalkalla". Te yrittäjät sahaatte omaa oksaanne, jos kehotatte harrastelijoita polkemaan hintoja sen sijaan että neuvoisitte esimerkiksi ilmoittamaan tulot verottajalle.

Miksi ammatikseen käsitöitä tekevän ja myyvän kuuluisi olla yleisinä veroneuvojina? Minusta on selvää, että nämä myyjäistyypit eivät maksa veroja. Ja silloin se ei saa olla tuottavaa työtä. Esim. kännykkäkoteloita saa mm. Porvoon vanhasta kaupungista käsityönä tehtynä, ja on varmasti maksettu verot, vuokrat ja muut kulut. Jos näette jossain koulun tai nuorisoseuran tai kyläyhdistyksen myyjäisissä samoja tuotteita ilman tekijän merkintää, kyse on verottomasta harrastelusta, eikä siitä kannata maksaa yhtä paljon kuin ammatikseen tekevän työstä. Sama koskee myös ompelijoita ja kampaajia. Jos joku leikkaa hiuksia kotonaan, toki hän saa niin tehdä hyväntekeväisyyttä, eli ilman palkkaa!!!!! Mutta jos sama tyyppi pyytää hiusten leikkaamisesta 25 euroa, eikä omista kampaamoa, niin kyse on harmaasta taloudesta. En kehota maksamaan samaa hintaa kuin toimeentulonsa kanpaamoyrityksestä hankkivalle.

Vierailija
48/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kutoa, ja nyt multa pyydettiin villasukkia lapsen koulun joulumyyjäisiin. Teen tottakai niitä mielelläni, mutta mikä olisi mielestänne sopiva hinta? En jotenkin osaa ollenkaan hinnoitella niitä,

auttakaa arvon av-mammat, luotan teihin tässä(kin) asiassa! :)

Halvemmaksi tulee, kun haette kirppikseltä kassillisen sukkia myyntiin. Ei tuu edes ongelmaa, miten verottaja käsittää työn osuuden. Meillä oli renkaanvaihtotalkoot, ja voi helkkari, mikä soppa syntyi, kun pari autoilijaa vaati kuittia. Miten talkooporukka mitään kuitteja kirjoittelee...

Vierailija
49/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ammatikseen käsitöitä tekevän ja myyvän kuuluisi olla yleisinä veroneuvojina? Minusta on selvää, että nämä myyjäistyypit eivät maksa veroja. Ja silloin se ei saa olla tuottavaa työtä. Esim. kännykkäkoteloita saa mm. Porvoon vanhasta kaupungista käsityönä tehtynä, ja on varmasti maksettu verot, vuokrat ja muut kulut. Jos näette jossain koulun tai nuorisoseuran tai kyläyhdistyksen myyjäisissä samoja tuotteita ilman tekijän merkintää, kyse on verottomasta harrastelusta, eikä siitä kannata maksaa yhtä paljon kuin ammatikseen tekevän työstä. Sama koskee myös ompelijoita ja kampaajia. Jos joku leikkaa hiuksia kotonaan, toki hän saa niin tehdä hyväntekeväisyyttä, eli ilman palkkaa!!!!! Mutta jos sama tyyppi pyytää hiusten leikkaamisesta 25 euroa, eikä omista kampaamoa, niin kyse on harmaasta taloudesta. En kehota maksamaan samaa hintaa kuin toimeentulonsa kanpaamoyrityksestä hankkivalle.

Mistä tiedät, kuka maksaa veronsa ja kuka ei? Suomessa on täysin sallittua leikata muutaman kaverin hiukset tai myydä villasukkapari silloin tällöin ryhtymättä virallisesti yrittäjäksi. Alv-kynnys ei ylity, YELiä ei tarvitse maksaa kun toiminta on niin pienimuotoista ja tuloverot voi maksaa ilmoittamalla lisätulonsa veroilmoituksessa. Tiedän ihmisiä, jotka tekevät tällaista pienimuotoista bisnestä, ilmoittavat tulonsa ja maksavat veronsa.

Vierailija
50/80 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, villasukkia tarvitsen itsekin, muttei ole tullut mieleen edes tarkistaa, maksaako myyjä verot. Vaikka olen itse parturi-kampaaja. En tosin tällä hetkellä yrittäjä, vaan työläinen. En leikkaa toisten hiuksia vapaa-aikana rahasta, mutta kavereitten hiuksia joskus värjään ilman palkkiota. En oikein usko tuohon teoriaan, että myyjäisten villasukista maksetaan verottajalle, mutta eipä ole ennen tätä ketjua tullut mieleen, että kuuluisi maksaa.

Vierailija
51/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viesti...............nukuitko?

23:16 | 16.11.2012

Hinnat nousseet.

Vierailija
52/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka monta tuntia villasukkaparin NEULOMISEEN menee? (anteeksi kaikki, kangaspuilla kudotaan, puikoilla neulotaan).

Saat anteeksi, mutta minä kuten monet muutkin kudon sukkia, ja kangaspuilla myös. Neulon neulalla, ompelen koneella. Tässä on kirjakieleen valittu väärä termi, mikä ei ole suinkaan kutojien syytä.

Villasukkien KUTOMISEEN menevä aika riippuu puikkojen ja sukkien koosta, ja tietenkin myös tekijän taidoista ja nopeudesta. Hyvä 'juokseva' villalanka ( mitä 7veljestä ei ole!) ja 3 numeron puikot, niin sukka illassa valmistuu, ainakin yksivärisenä sileänä neuleena.

Vierailija
53/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu langastakin, mutta sanoisin, että 15-20 euroa maksaisin.

Vierailija
54/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuen juurikin sukan koosta. Ostin juuri myyjäisistä villasukat ja maksoin niistä 15e. Hieman kirpaisi, mutta olivat niin ihanat, että... :D

Kiinnitin huomiota siellä juuri noihin hintoihin, kun olin ekaa kertaa "tositarkoituksella" villasukkaostoksilla ja aluksi yllätyin kun vaikuttivat niin kalliilta. Lasten sukat olivat noin 10 euroa, naisten 10-12 ja miesten 12-15. Pääsääntöisesti. 20 euroa en maksaisi, elleivät sukat olisi esim todella pitkävartiset ( -> kulunut enemmän lankaa).

Laskeskelin vielä myöhemmin ja totesin että aikuisen villasukkiin menee lankaa melkein sen 10 euron edestä, eli hinnat olivat ihan kohdillaan.

eli sun mielestä 5e on sopiva arvo villasukkien kutomiselle? Ei jeesus... 5eurolla en edes hakis puikkopussia esille..

Vierailija
55/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, kuka maksaa veronsa ja kuka ei? Suomessa on täysin sallittua leikata muutaman kaverin hiukset tai myydä villasukkapari silloin tällöin ryhtymättä virallisesti yrittäjäksi. Alv-kynnys ei ylity, YELiä ei tarvitse maksaa kun toiminta on niin pienimuotoista ja tuloverot voi maksaa ilmoittamalla lisätulonsa veroilmoituksessa. Tiedän ihmisiä, jotka tekevät tällaista pienimuotoista bisnestä, ilmoittavat tulonsa ja maksavat veronsa.

Et tainnut tietää että lain mukaan mitään tuollaista ei saa tehdä ilmoittmatta verottajalle. Ei siis edes vaihtokauppoja esim. Teen sulle villasukat jos korjaat mun tietokoneen. Fb:ssä oli tällainen vaihtokaupparyhmä jonka toimintaan puututtiin.

Vierailija
56/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. 

Luuletko kenenkään ostavan sinulta 20 euron kännykkäkoteloa, jos amatöörit myyvät niitä 4 eurolla?

"Miksi harrastelija ei saisi pyytää itselleen palkkaa? Se kuuluu joka tapauksessa ilmoittaa verottajalle. Ja vaikka ei ilmoittaisikaan, vaan myisi pimeästi, miksi tuote pitäisi yrittäjän näkökulmasta myydä alhaiseen hintaan? Moni käsityöyrittäjä on entinen käsityöyrittäjä nimenomaan siksi, että kukaan ei osta yrittäjältä, jos naapurin mummolta tai äippälomalaiselta saa saman murto-osalla hinnasta.

Mitä verotettavaa tuloa sinä luulet muutamasta sukkaparista jäävän? Laske ensin kulut, ja vasta siitä viivalla alle jäävästä maksetaan veroa - jos maksetaan. 

Luultavasti verottaja repisi senkin selvityksen, jossa noin 1500 kuussa tienaava ilmoittaisi sukanmyyntitulonsa esim. Tulot 100€, vähennykset 80€, verotettava tulo 20€. Ei siinä verovirkailija tuntipalkkaa tienaisi, kun alkaisi laskea tuosta maksettavaa veroa.

Vierailija
57/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. 

Luuletko kenenkään ostavan sinulta 20 euron kännykkäkoteloa, jos amatöörit myyvät niitä 4 eurolla?

"Miksi harrastelija ei saisi pyytää itselleen palkkaa? Se kuuluu joka tapauksessa ilmoittaa verottajalle. Ja vaikka ei ilmoittaisikaan, vaan myisi pimeästi, miksi tuote pitäisi yrittäjän näkökulmasta myydä alhaiseen hintaan? Moni käsityöyrittäjä on entinen käsityöyrittäjä nimenomaan siksi, että kukaan ei osta yrittäjältä, jos naapurin mummolta tai äippälomalaiselta saa saman murto-osalla hinnasta.

Mitä verotettavaa tuloa sinä luulet muutamasta sukkaparista jäävän? Laske ensin kulut, ja vasta siitä viivalla alle jäävästä maksetaan veroa - jos maksetaan. 

Luultavasti verottaja repisi senkin selvityksen, jossa noin 1500 kuussa tienaava ilmoittaisi sukanmyyntitulonsa esim. Tulot 100€, vähennykset 80€, verotettava tulo 20€. Ei siinä verovirkailija tuntipalkkaa tienaisi, kun alkaisi laskea tuosta maksettavaa veroa.

Vierailija
58/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut tietää että lain mukaan mitään tuollaista ei saa tehdä ilmoittmatta verottajalle. Ei siis edes vaihtokauppoja esim. Teen sulle villasukat jos korjaat mun tietokoneen. Fb:ssä oli tällainen vaihtokaupparyhmä jonka toimintaan puututtiin.

Et sitten lukenut tätä kohtaa viestistäni: "tuloverot voi maksaa ilmoittamalla lisätulonsa veroilmoituksessa".

Vierailija
60/80 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä hinta joku 25 euroa sukista, jos ei maksa vuokraa eikä palkkaa itselleen tai muille tai veroja!!! Olen ollut aiemmin käsityöyrittäjänä ja olen täysin eri mieltä, että amatöörien käsityö pitäisi hinnoitella kuten ammattilaisen. Me maksamme vuokraa, palkkaa ja veroja. Jokainen ymmärtää, että kun minä valmistan 10 euron kännykkäkotelon, se on minulle työ ja toimeentulo! Jos joku myyjäisten pitäjä kehtaa pyytää omista koteloistaan 10 euroa, hän ei maksa veroja, näin kehtaan väittää. Hulluin tapaus oli, kun minulta oli kopioitu pienen "kukkaropussin" malli myyjäisiin. Naiset kertoivat itse, että malli oli peräisin toisen naisen ostamasta pussukasta. Eihän se patentoitu ole, mutta eettisesti on väärin jäljentää toisen kehittelemä tuote maksamatta provisiota suunnittelijalle. Minä ostan itse aina vain ammattilaisten työtä! Olen vauvalomalla kotona ja mieluummin tuen pienillä rahoillani ihmistä, joka on vuosia kouluttautunut ammattiin, kehitellyt bisnesidean ja tekee sitä työllistääkseen itsensä.

Kukaan ei ole sanonut, että harrastajan työ pitäisi hinnoitella samalal tavalla kuin ammattilaisen. Nyt puhutaan siitä, että siinä missä käsityöammattilaisen työ maksaa 25-35€/tunti, harrastajan työ maksaa jotain 0,20-0,50€/tunti, tai oikein huonolla tuurilla harrastaja ei saa edes materiaalien hintoja takaisin. Ei kuulosta kovin reilulta, ei harrastajaa eikä ammattilaista kohtaan. Harrastaja antaa hyväksikäyttää itseään, tuotteita ostava kansa kuvittelee riistohintojen olevan sopivia eikä halua maksaa ammattilaisille.

Mitä taas veroihin tulee, niin puoliammattimaisesti toimiva harrastaja saattaa toimia esimerkiksi osuuskunnan kautta. Yhdistyksille ymv. myyjäiskäyttöön lahjoitetuista tuotteista ei tarvitse maksaa veroja, ei ainakaan tekijän.