Miksi aikuisen ihmisen hauskanpitoon liittyy
niin usein alkoholi?
Ihmettelen vain, että onko alkoholi vaikeuttanut ihmisten kykyä kokea mielihyvää. Eikö hauskanpito ilman alkoholia ole niin hauskaa. Onko aivot jotenkin turtuneet ja vaativat stimulantteja mielihyvän kokemukselle.
Mietityttää myös, että miksi ihmiset ihmettelevät toisten ihmisten juomattomuutta. Siihen liitetään aina jotenkin negatiivinen leima.
Kommentit (32)
Mutta vapaalla saatan ottaa alkoholia, kamalaa! Ja johan se sua kiihottaa.
suomalainen ongelma.
Sekä holillista että holitonta hauskanpitoa kokeneena sanoisin, että selvinpäin koettu ilo on aidompaa. Minulle tulee tuosta juomisen tuputtamisesta tai toisen juomattomuuden ihmettelemisestä se tunne, että se juominen koetaan kuitenkin ainakin jossain alitajunnassa nolona, eikä haluta, että samassa seurueessa joku selvinpäin katselisi omaa kännitörttöilyä. En tiedä, mutta en ole keksinyt fiksumpaakaan selitystä sille, ettei toisen valintaa juomattomuudesta voisi kunnioittaa.
Suorastaan välttelen työpaikan iltatilaisuuksia, kun aina niissä on alkoholia tarjolla. Tunnin tai kahden päästä alkamisesta miehet mörisevät viisaita esitelmiään ja naiset kiljuvat tunteittensa vallassa. Mielessäni on vain yksi ajatus: pois täältä!
Mainitsen vielä, että selvin päin nuo samat ihmiset ovat fiksua ja kivaa seuraa.
tai juovat sen muutaman, meillä synkkaa hyvin ja on hauskaa vaikka minä juonkin enemmän ja usein miten ihan kännit.
Mutta sitten on niitäkin kavereita, jotka miehen / lapsen saatuaan istuu konservatiivisena pöydässä ja on niin olevinaan, yhden viinilasinsa kanssa. Paheksuvat ja arvostelevat pitsipaidoissaan. Se ärsyttää mua tosi paljon, koska nämä ihmiset ennen ovat olleet erilaisia.
Ja joo, joku tulee nyt ulvomaan että ne onkin nyt äitejä ja ja täydellisiä sellaisia ja ne on kasvaneet aikuisiksi ym. mitä minä en ole plaa plaa plaa..
Mutta välillä tekis niille hienostoperseillekkin vetästä vanhan ajan kunniaksi kunnon lärvit, kun ei sitä näin perheellisenä, minullakin monta lasta, ja osa erityisiä, enää juhlita kuin max muutama kerta vuodessa. Ehkä itseä on opettanut elämän vaikeudet, kuolemat, sairaudet, että kerran täällä ollaan ja osaa ottaa rennommin. Kuin ne, joilla 1-2 lasta, terveitä, on omakotitalo, autot ym. jotka elää siinä omassa kuplassa, missä ei ole koskaan menettänyt mitään ja kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan.
kun juhlitaan tai pidetään hauskaa.
eikä me kyllä pelata lautapelejäkään.
kun juhlitaan tai pidetään hauskaa. eikä me kyllä pelata lautapelejäkään.
kaivetaan taas se Alias esiin ja aletaan niin kovin hauskaan pelaamiseen porukalla. Argh, kamalaa.
suomalainen ongelma.
Sekä holillista että holitonta hauskanpitoa kokeneena sanoisin, että selvinpäin koettu ilo on aidompaa. Minulle tulee tuosta juomisen tuputtamisesta tai toisen juomattomuuden ihmettelemisestä se tunne, että se juominen koetaan kuitenkin ainakin jossain alitajunnassa nolona, eikä haluta, että samassa seurueessa joku selvinpäin katselisi omaa kännitörttöilyä. En tiedä, mutta en ole keksinyt fiksumpaakaan selitystä sille, ettei toisen valintaa juomattomuudesta voisi kunnioittaa.
mutta en ole vain enää kovin innokas ottamaan alkoholia. En varsinaisesti koe tarvetta ihmetellä jonkun ihmisen juomista, mutta ihmettelen tätä juomisilmiötä ylipäätään. Suomalaiset liittää alkoholin kaikkiin juhliin, eikä siinä mitään, mutta usein kaikki juhlat on hyvä syy päästä humalaan. Alkoholi on monelle se itseisarvo. Toisin väitetään, mutta sitten jos sitä alkoholia ei tarjota, niin kenelläkään ei ole hauskaa. Minusta se on kuitenkin aika huolestuttavaa.
Epäilen myös, että juomattomuus katsotaan uhaksi. Joku voisi vaikka muistaa illan tapahtumista jotain. Toisaalta onhan se nyt ihan oksettavaa seurata firman pikkujoulun pikkutunteja selvinpäin. Ei siellä varmaan kukaan viihtyisi selvinpäin.
ap
...eikä haluta, että samassa seurueessa joku selvinpäin katselisi omaa kännitörttöilyä. En tiedä, mutta en ole keksinyt fiksumpaakaan selitystä sille, ettei toisen valintaa juomattomuudesta voisi kunnioittaa.
[/quote]
Olen havainnut, että känniset ja krapulaiset eivät halua selvää ja skarppia ihmistä seuraansa, kun tämä on niin ylivoimainen heihin sopertelijoihin ja tuskailijoihin verrattuna.
tai juovat sen muutaman, meillä synkkaa hyvin ja on hauskaa vaikka minä juonkin enemmän ja usein miten ihan kännit.
Mutta sitten on niitäkin kavereita, jotka miehen / lapsen saatuaan istuu konservatiivisena pöydässä ja on niin olevinaan, yhden viinilasinsa kanssa. Paheksuvat ja arvostelevat pitsipaidoissaan. Se ärsyttää mua tosi paljon, koska nämä ihmiset ennen ovat olleet erilaisia.
Ja joo, joku tulee nyt ulvomaan että ne onkin nyt äitejä ja ja täydellisiä sellaisia ja ne on kasvaneet aikuisiksi ym. mitä minä en ole plaa plaa plaa..
Mutta välillä tekis niille hienostoperseillekkin vetästä vanhan ajan kunniaksi kunnon lärvit, kun ei sitä näin perheellisenä, minullakin monta lasta, ja osa erityisiä, enää juhlita kuin max muutama kerta vuodessa. Ehkä itseä on opettanut elämän vaikeudet, kuolemat, sairaudet, että kerran täällä ollaan ja osaa ottaa rennommin. Kuin ne, joilla 1-2 lasta, terveitä, on omakotitalo, autot ym. jotka elää siinä omassa kuplassa, missä ei ole koskaan menettänyt mitään ja kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan.
Miksi sinusta tuntuu siltä, että näillä juomattomilla ei ole rento olo. Vain sen takiako, että he eivät vaivu estottomaan tilaan? Vaikuttaa enemmän siltä, että et itse ota rennosti.
Itse en juo käytännössä koskaan, ja itselläni on kyllä hauskempaa niin. En kuitenkaan ole bileissä tylsää tai moralisoivaa seuraa, joten minun juomattomuudestanikaan ei juurikaan kuittailla. Mitään ihan täysin ördäysbileitä en kuitenkaan jaksa, saatan käydä alkuillasta kääntymässä hyvissä ajoin ennen kuin meno menee liian sekavaksi.
Minusta ainakin useimmat ns. juhlat joihin joudun osallistumaan ovat itsessään helvetin tylsiä. Työpaikan pikkujoulut, suvun häät jne. Mieluiten niihin jättäisi kokonaan menemättä, mutta on jonkinlainen sosiaalinen pakko. Siellä on ihmisiä joista en pidä, tekemistä joka ei kiinnosta, mukahauskaa.
Mutta ei se mitään, parin promillen humalassa on silti kivaa kun etanoli hyväilee suoraan aivosoluja :)
kun "ruskeakieliset pomon kullat" joivat vettä ruoan kanssa, kun eivät uskaltaneet tilata viiniä kuin yhen lasillisenn pomon läsnäollessa. Kuitenkin näki, että heitä vitutti se vesilasi, kun muilla oli hyvää punkkua. Mutta jos ei ole pokkaa, niin ei ole pokkaa...
Alussa kerroin, että mulla on kavereita jotka ei juo ja meillä on hauskaa vaikka minä juon..koska heillä on asenne kuitenkin selvinpäinkin kohillaan.
Mutta sit on näitä "uus oppineita" hienostelijoita, jotka tuhisee ja katsoo nokkansa vartta ja juovat max. 1 lasin jotain kallista viiniä kun ovat nyt äitejä, vaimoja ja omakotitalo ja kaikki. Vaikka ennen ollaan juotu ja pidetty hauskaa.
Asenne se ratkaisee!!
Miksi sinusta tuntuu siltä, että näillä juomattomilla ei ole rento olo. Vain sen takiako, että he eivät vaivu estottomaan tilaan? Vaikuttaa enemmän siltä, että et itse ota rennosti.
kun "ruskeakieliset pomon kullat" joivat vettä ruoan kanssa, kun eivät uskaltaneet tilata viiniä kuin yhen lasillisenn pomon läsnäollessa. Kuitenkin näki, että heitä vitutti se vesilasi, kun muilla oli hyvää punkkua. Mutta jos ei ole pokkaa, niin ei ole pokkaa...
koska voi olla että se ruskeakielisyys on pelkkää teeskentelyä ja jos viina vähääkään veisi kontrollin niin sieltä tulisi pinnan alla muhiva totuus pomosta ulos suusta, ja pilaisi koko vuosien nuolemistyön tulokset. Olen joskus päässyt näkemään tällaisen nuoliaisen känniavautumisen, oli kyllä melko hupaisaa.
että on heti hienostoperse, jos ei vedä känniä. Osaan kyllä vetää lärvit, viime kerrasta on tosin aikaa, koska se harvoin on sen arvoista, että siitä kärsii monta päivää sen jälkeen. Otan kyllä joskus vain muutamankin, mutta useimmiten olen alkoholittomalla linjalla, koska niin vain on minusta hauskempaa. Mutta lähes joka kertaa saan tällaisilta ihmisiltä paheksuvia katseita, ensin tuijotetaan lasiani/kuppiani ja sen jälkeen minua. En minä moralisoi niitä, jotka ne lärvit vetävät, ihan vapaasti kukin tyylillään, mutta miksi pelkästään se, että en ota alkoholia, niin monen mielestä tarkoittaa, että paheksun muita? Se on syy nimitellä minua ja kohdella muutenkin ilkeästi.
Täälläkin otetaan tämä asenne. Kysehän oli siitä, miksi juomattomuutta paheksutaan, ja vastakommentit ovat sitä, että omaa juomista ruvetaan puolustelemaan.
että on heti hienostoperse, jos ei vedä känniä. Osaan kyllä vetää lärvit, viime kerrasta on tosin aikaa, koska se harvoin on sen arvoista, että siitä kärsii monta päivää sen jälkeen. Otan kyllä joskus vain muutamankin, mutta useimmiten olen alkoholittomalla linjalla, koska niin vain on minusta hauskempaa. Mutta lähes joka kertaa saan tällaisilta ihmisiltä paheksuvia katseita, ensin tuijotetaan lasiani/kuppiani ja sen jälkeen minua. En minä moralisoi niitä, jotka ne lärvit vetävät, ihan vapaasti kukin tyylillään, mutta miksi pelkästään se, että en ota alkoholia, niin monen mielestä tarkoittaa, että paheksun muita? Se on syy nimitellä minua ja kohdella muutenkin ilkeästi.Täälläkin otetaan tämä asenne. Kysehän oli siitä, miksi juomattomuutta paheksutaan, ja vastakommentit ovat sitä, että omaa juomista ruvetaan puolustelemaan.
Alussa kerroin, että mulla on kavereita jotka ei juo ja meillä on hauskaa vaikka minä juon..koska heillä on asenne kuitenkin selvinpäinkin kohillaan.
Mutta sit on näitä "uus oppineita" hienostelijoita, jotka tuhisee ja katsoo nokkansa vartta ja juovat max. 1 lasin jotain kallista viiniä kun ovat nyt äitejä, vaimoja ja omakotitalo ja kaikki. Vaikka ennen ollaan juotu ja pidetty hauskaa.
Asenne se ratkaisee!!tai juovat sen muutaman, meillä synkkaa hyvin ja on hauskaa vaikka minä juonkin enemmän ja usein miten ihan kännit.
äitiys voi pistää katsomaan omaa elämää taaksepäin. Jos itse päättää, että ei halua enää örveltää kännissä, kun nyt on lapsillekin esikuva, ei kai se ole sinulta pois. Älä alenna itse itseäsi. Toisen juomattomuus ei tee sinusta huonoa, ellet itse sitten peilaa omaa käytöstäsi toisten käytökseen ja sen vuoksi koe tilaasi sietämättömäksi. Nämä "uushienot" tuskin näkevät itseään niin huonossa valossa. Miksi pitäisi. Jos he ovat onnellisempia raittiimmasta elämästä, missä lauantai-iltapäivät menevät vaikka lasten kanssa ulkoillessa, eikä vain sängyn pohjalla maatessa, niin suotakoon se heille.
Minä käytän alkoholia suunnilleen kerran kahdessa vuodessa. Toisinaan samalle vuodelle sattuu useampia juhlia, joten silloin tulee oltua useammin hiprakassa.
Minä käytän alkoholia, koska olen jännittäjä, varautunut ja takakireä. Kun olen hiprakassa (en koskaan kännissä, koska en pidä siitä olotilasta), uskallan puhua ihmisten kanssa, ottaa kontaktia, vapaudun älyttömimmistä estoistani ja voin jopa tanssia valssia mieheni kanssa, mitä vesiselvänä en uskalla tehdä.
Monen mielestä se on aivan varmasti säälittävää, mutta ei huolta: teidän ei tarvitse sääliä minua, eikä vaivata päätänne minun ongelmillani.
Minä tarvitsen "rohkaisuryypyn". En häpeä myöntää sitä.
Sen sijaan muiden juomiseen tai juomattomuuteen en kiinnitä mitään huomiota. Se ei kuulu minulle eikä kiinnosta minua vähäisimmässäkään määrin.
mutta en osaa tanssia selvinpäin. olen hyvin jäykkä jännittäjä.Joten jos tanssilavoille mennään niin otan kuppia.
Muuten-käytän harvoin alkoholia. Kerran eräässä tilaisuudessa minua hiostettiin kunnolla: XXXXX,etkö voisi ottaa vähän viiniä,ihan pikkuisen vaan,ei se haittaa.Voit auton jättää tänne ja mennä taksilla ja palapalapala. Mua kyllä ahdisti tuollainen.
Tilaisuudet joissa ei ole alkoholia ovat yleensä hyvin jäykkiä juhlia.
Koska yli 95% ihmisistä käyttää alkoholia, niin tottakai se ihmetyttää jos kuuluu johonkin vähemmistöön. Eikö se ole ihan normaalia.