Miksi aikuisen ihmisen hauskanpitoon liittyy
niin usein alkoholi?
Ihmettelen vain, että onko alkoholi vaikeuttanut ihmisten kykyä kokea mielihyvää. Eikö hauskanpito ilman alkoholia ole niin hauskaa. Onko aivot jotenkin turtuneet ja vaativat stimulantteja mielihyvän kokemukselle.
Mietityttää myös, että miksi ihmiset ihmettelevät toisten ihmisten juomattomuutta. Siihen liitetään aina jotenkin negatiivinen leima.
Kommentit (32)
Monen mielestä se on aivan varmasti säälittävää,
Minä en liioin vaivaa päätäni muiden juomisella ja juomattomuudella, haluaisin vain rauhassa olla limulinjalla niin, ettei siitä joka kerta tarvitsisi tehdä numeroa.
ja toisaalta jos ei juo kamalia määriä niin ei se nin epäterveellistä ole.
Joillakin on pelko sosiaalisista tilanteista kuten esim allekirjoittaneella ja silloinkin pieni määrä alkoholia rentouttaa.
On totta että nyky-yhteiskunnassa on otettava huomioon nekin jotka eivät joka tilaisuudessa juo alkoholia, esim sen takia että pitää ajaa autoa tai on raskaana. Mutta jotenkin siitä on tullut tapa että ainakin yhdet maljat juodaan terveydeksi.
Jos mä ulkoilen lasten kanssa kahta viikonloppua lukuun ottamatta vuodessa joka päivä ja ilta niin kyllä mä voin juoda silloin kun kerrankin viihteelle pääsen eikä mun tarvitse ketään nirpistellä, jos ei juo tai juo.
Et ole tainnut vieläkään sisäistää mitä olen kirjoittanut.
Alussa kerroin, että mulla on kavereita jotka ei juo ja meillä on hauskaa vaikka minä juon..koska heillä on asenne kuitenkin selvinpäinkin kohillaan.
Mutta sit on näitä "uus oppineita" hienostelijoita, jotka tuhisee ja katsoo nokkansa vartta ja juovat max. 1 lasin jotain kallista viiniä kun ovat nyt äitejä, vaimoja ja omakotitalo ja kaikki. Vaikka ennen ollaan juotu ja pidetty hauskaa.
Asenne se ratkaisee!!tai juovat sen muutaman, meillä synkkaa hyvin ja on hauskaa vaikka minä juonkin enemmän ja usein miten ihan kännit.
Mutta sitten on niitäkin kavereita, jotka miehen / lapsen saatuaan istuu konservatiivisena pöydässä ja on niin olevinaan, yhden viinilasinsa kanssa. Paheksuvat ja arvostelevat pitsipaidoissaan. Se ärsyttää mua tosi paljon, koska nämä ihmiset ennen ovat olleet erilaisia.
Ja joo, joku tulee nyt ulvomaan että ne onkin nyt äitejä ja ja täydellisiä sellaisia ja ne on kasvaneet aikuisiksi ym. mitä minä en ole plaa plaa plaa..
Mutta välillä tekis niille hienostoperseillekkin vetästä vanhan ajan kunniaksi kunnon lärvit, kun ei sitä näin perheellisenä, minullakin monta lasta, ja osa erityisiä, enää juhlita kuin max muutama kerta vuodessa. Ehkä itseä on opettanut elämän vaikeudet, kuolemat, sairaudet, että kerran täällä ollaan ja osaa ottaa rennommin. Kuin ne, joilla 1-2 lasta, terveitä, on omakotitalo, autot ym. jotka elää siinä omassa kuplassa, missä ei ole koskaan menettänyt mitään ja kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan.
Miksi sinusta tuntuu siltä, että näillä juomattomilla ei ole rento olo. Vain sen takiako, että he eivät vaivu estottomaan tilaan? Vaikuttaa enemmän siltä, että et itse ota rennosti.
äitiys voi pistää katsomaan omaa elämää taaksepäin. Jos itse päättää, että ei halua enää örveltää kännissä, kun nyt on lapsillekin esikuva, ei kai se ole sinulta pois. Älä alenna itse itseäsi. Toisen juomattomuus ei tee sinusta huonoa, ellet itse sitten peilaa omaa käytöstäsi toisten käytökseen ja sen vuoksi koe tilaasi sietämättömäksi. Nämä "uushienot" tuskin näkevät itseään niin huonossa valossa. Miksi pitäisi. Jos he ovat onnellisempia raittiimmasta elämästä, missä lauantai-iltapäivät menevät vaikka lasten kanssa ulkoillessa, eikä vain sängyn pohjalla maatessa, niin suotakoon se heille.
Monen mielestä se on aivan varmasti säälittävää,
Minä en liioin vaivaa päätäni muiden juomisella ja juomattomuudella, haluaisin vain rauhassa olla limulinjalla niin, ettei siitä joka kerta tarvitsisi tehdä numeroa.
Muutenkin se, että ihmiset kyttää toisiaan ihan kaikessa. Kai se nyt on ihan sama. Mä en ole koskaan ymmärtänyt minkäänlaista kyttäämistä, mutta mulla onkin aina ollut se ongelma, etten ole ylipäänsä kovin kiinnostunut ihmisistä. Varmaan sellaiset, jotka on kiinnostuneita, kyttää kanssa.
Jos mä ulkoilen lasten kanssa kahta viikonloppua lukuun ottamatta vuodessa joka päivä ja ilta niin kyllä mä voin juoda silloin kun kerrankin viihteelle pääsen eikä mun tarvitse ketään nirpistellä, jos ei juo tai juo.
Et ole tainnut vieläkään sisäistää mitä olen kirjoittanut.
Alussa kerroin, että mulla on kavereita jotka ei juo ja meillä on hauskaa vaikka minä juon..koska heillä on asenne kuitenkin selvinpäinkin kohillaan.
Mutta sit on näitä "uus oppineita" hienostelijoita, jotka tuhisee ja katsoo nokkansa vartta ja juovat max. 1 lasin jotain kallista viiniä kun ovat nyt äitejä, vaimoja ja omakotitalo ja kaikki. Vaikka ennen ollaan juotu ja pidetty hauskaa.
Asenne se ratkaisee!!tai juovat sen muutaman, meillä synkkaa hyvin ja on hauskaa vaikka minä juonkin enemmän ja usein miten ihan kännit.
Mutta sitten on niitäkin kavereita, jotka miehen / lapsen saatuaan istuu konservatiivisena pöydässä ja on niin olevinaan, yhden viinilasinsa kanssa. Paheksuvat ja arvostelevat pitsipaidoissaan. Se ärsyttää mua tosi paljon, koska nämä ihmiset ennen ovat olleet erilaisia.
Ja joo, joku tulee nyt ulvomaan että ne onkin nyt äitejä ja ja täydellisiä sellaisia ja ne on kasvaneet aikuisiksi ym. mitä minä en ole plaa plaa plaa..
Mutta välillä tekis niille hienostoperseillekkin vetästä vanhan ajan kunniaksi kunnon lärvit, kun ei sitä näin perheellisenä, minullakin monta lasta, ja osa erityisiä, enää juhlita kuin max muutama kerta vuodessa. Ehkä itseä on opettanut elämän vaikeudet, kuolemat, sairaudet, että kerran täällä ollaan ja osaa ottaa rennommin. Kuin ne, joilla 1-2 lasta, terveitä, on omakotitalo, autot ym. jotka elää siinä omassa kuplassa, missä ei ole koskaan menettänyt mitään ja kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan.
Miksi sinusta tuntuu siltä, että näillä juomattomilla ei ole rento olo. Vain sen takiako, että he eivät vaivu estottomaan tilaan? Vaikuttaa enemmän siltä, että et itse ota rennosti.
äitiys voi pistää katsomaan omaa elämää taaksepäin. Jos itse päättää, että ei halua enää örveltää kännissä, kun nyt on lapsillekin esikuva, ei kai se ole sinulta pois. Älä alenna itse itseäsi. Toisen juomattomuus ei tee sinusta huonoa, ellet itse sitten peilaa omaa käytöstäsi toisten käytökseen ja sen vuoksi koe tilaasi sietämättömäksi. Nämä "uushienot" tuskin näkevät itseään niin huonossa valossa. Miksi pitäisi. Jos he ovat onnellisempia raittiimmasta elämästä, missä lauantai-iltapäivät menevät vaikka lasten kanssa ulkoillessa, eikä vain sängyn pohjalla maatessa, niin suotakoon se heille.
molemmat tavallaan puhumme ääri-ilmiöistä. Mutta joku äiti tosiaan muuttaa radikaalisti juomatapojaan äitiyden myötä eli ei juo enää kunnon humalaan asti ja tyytyy nauttimaan alkoholista esimerkiksi hienommilla aterioilla. Ei se ole sinulta pois, vaikka itse juot pari kertaa kuussa tai vuodessa itsesi känniin tai humalaan. En siksi näe, että sinun kannattaa arvostella näitä äitejä hienostelijoina. Kukin tavallaan.
Jos minä itse olen kännissä, en mä silloin näitä "juomattomia" huomaa. Huomaan ne jotka heiluu myös kännissä ja yleensä ne hakeutuukin "yhteen" isommissa juhlissa.
Joten toisinaan mietityttää, kuka tekee juomattomuudesta sitä ongelmaa? Itse se joka ei juo? ;)
ihmettelee ja kyselee miksen juo. Ja siihen pitää olla syy ja hyvä sellainen tai muuten on jotenkin outo ihminen ja nipottaja. Minä en pidä alkoholista, se on se syy. Eikä mun ole pakko ottaa vaikka ilmaista viinaa oliskin tarjolla.
Pahinta on ne jotka oikein tyrkyttää ja tyrkyttää, hommaavat jopa kyydin jne. ja hokee että nyt voit ottaa. Sitten melkeinpä suuttuu jos edelleen sanot että kiitos ei. Pientä kunnioitusta juomattomia kohtaan, juomattomuus ei ole rikollista eikä se ole mikään kansalaisvelvollisuus.
Jos minä itse olen kännissä, en mä silloin näitä "juomattomia" huomaa. Huomaan ne jotka heiluu myös kännissä ja yleensä ne hakeutuukin "yhteen" isommissa juhlissa.
Joten toisinaan mietityttää, kuka tekee juomattomuudesta sitä ongelmaa? Itse se joka ei juo? ;)
Kaikki näet ei toimi kuten sinä. Joillekin näet se toisten juomattomuus on punainen vaate. Ap hiukan yleisti, mutta niihän sinäkin teet kun väität ettei kukaan juojista ikinä huomaa juomattomia. Kyllä tässä on useammankin kuin kerran saanut selitellä juomattomuuttaan ja joutunut tyrkytyksen kohteeksi. Ja sitä kun haluaisi vaan ihan rauhassa juoda sitä omaa alkotonta juomaansa, mutta ei, aika usein siinä on joku tinkaamassa että mikset sä ota, ota nyt edes yksi...
Kaikki näet ei toimi kuten sinä. Joillekin näet se toisten juomattomuus on punainen vaate. Ap hiukan yleisti, mutta niihän sinäkin teet kun väität ettei kukaan juojista ikinä huomaa juomattomia. Kyllä tässä on useammankin kuin kerran saanut selitellä juomattomuuttaan ja joutunut tyrkytyksen kohteeksi. Ja sitä kun haluaisi vaan ihan rauhassa juoda sitä omaa alkotonta juomaansa, mutta ei, aika usein siinä on joku tinkaamassa että mikset sä ota, ota nyt edes yksi...
sekä ne "ilo ilman viinaa on teeskentelyä"-tyypit että ne jotka paheksuvat 1 tai 2 annoksenkin juomista tyyliin "MINÄ osaan pitää hauskaa selvinpäin".
Onneksi suurin osa tutuistani ei ole noista kumpaakaan, vaan joko osa aottaa kohtuudella tai jos ovat kokonaan ilman niin eivät ylenkatso niitä jotka alkoholia käyttävät.
Itse tykkään ottaa muutaman - siis oikeasti muutaman, 1-3 eikä 12 - mutta viihdyn myös ilman alkoholia. Alkoholi rentouttaa ja pidän monien alkoholijuomien mausta, kännistä en tykkää. Riippuu ihan tilanteesta tuntuuko siltä että haluaa jotain juomaa vai onko mieluummin ilman.
mä kuuluun siihen sakkiin joka käyttää aina juhliessaan alkoholia. joinakin kertoina jopa ihan liian paljon.. sitä kadun ja häpeänkin, kun ei voi olla ihan varma miten on käyttäytynyt yms. nostan hattua kaikille selvinpäin juhlijoille, enkä tosiaan arvostele juomattomuutta.
joko on absolutisti tai vetää lärvit.
Joskus toki on kiva vetää ne lärvit, teen sen oikeitten ystävien kanssa, jotka eivät välitä vaikka paskoisin housuihini, jälkeen päin on ihanan tyhjä olo, siis sitten kun krapulasta on selvitty, painoa hävinyt kolme kiloa oksentaessa ja hikoillessa. Näin nykyisin ehkä kerran kolmessa vuodessa, viime kerrasta taitaa olla aikaa tuo kolme vuotta.
Useimmiten jos syö juhlallisesti on kiva juoda viiniä tai olut pitsan kanssa on ihan parasta tai kylmä olut kuumana kesäpäivänä, minttukaakao hiihtolenkin jälkeen jne.
Arkena kun ei oikein katsota hyvällä, jos ottaa lounaspitsan kanssa oluen tai kahvitunnilla kahvin kanssa konjakit, lapsetkin jää päikkäriin jos äiti on ottanut lasillisen viiniä eikä pysty ajamaan. Eli juhlaa se alkoholi on jätettävä.