Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö ihmiset päivähoidon (kunnallisen) karun todellisuuden?

Vierailija
16.11.2012 |

Olen kotiäitivuosieni jälkeen työllistynyt päiväkotiin töihin ja nyt ymmärrän kaiken sen kritiikin ja kauhistelun lasten arjesta. Suurin osa työntekijöistä on oikeasti aivan loppu ja kyllästynyt. Pienryhmätoimintaa ei jakseta edes suunnitella kun ei se kuitenkaan toimi. Ei jakseta edes yrittää kehittää toimintatuokioita kun ne ei kuitenkaan toimi. Jos nää muutamat villit pojat sais ryhmästä pois niin kyllä tämä sitten vois toimia mutta tällä kokoonpanolla ei jaksa edes yrittää. Olen saanut tämäntyyppisiä selityksiä, kun olen ihmetellyt asiaa. Ongelmiin ei haluta etsiä ratkaisua ja lapsille yksilöllisempää toimintaa(voisi lapsetkin tasaantua). Rahaa ei tipu kunnilta edes tyyliin silkkipaperiin. Yritetään askarrella sanomalehdistä ja valkoisesta paperista. Mielestäni kurssin muutos paikallaan ja ehkä kannattaisi hieman tiukentaa kriteerejä päästä päivähoitoon. Jos toinen vanhempi kotona ilman mitään esim.sairaus estettä niin punaista valoa. Näin saatas ehkä ryhmäkokoja pienennettyä ainakin jonkin verran.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmissä nyt ei kuitenkaan ole ihan samanlaista. Minulla on kolme lasta, jotka kaikki ovat olleet kunnallisessa päiväkodissa ja on tavattu sekä erittäin pirtsakoita ja aktiivisa hoitajia sekä väsyneitä ja leipiintyneitä. On nähty paljon hurjan kivoja juttuja ja myös umpipassiivista menoa. On ollut isompia ja pienempiä ryhmiä, huonompia ja parempia tiloja. Koskaan hoito ei kuitenkaan ole ollut täysin luokatonta ja lapset ovat aina viihtyneet päiväkodissa.

Vierailija
2/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökunnassa, joka muutenkin on vähemmän koulutettua kuin julkisella. Haastaville lapsille on myös vaikeampi saada tukea esim. avustajaa tai edes elton konsultaatiota.

Julkinen päivähoito on sentää tarkkaan valvottua, siellä ei tapahdu niin pahoja ylilyöntejä kuin ykstyisessä hoidossa, jossa pitää saada myös taloudellista voittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä nimenomaisesta pk:sta.

Kun niitä hyviäkin pk:ja on, turhaan leimataan kaikki.

Ja subjektiivinen oikeus on pidettävä. Ei ole mitään järkeä pullauttaa esim. työttömän lapsia pois päivähoidosta.

Vierailija
4/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös hyviä päiväkoteja.

Vierailija
5/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnassa ja missä päiväkodissa työskentelet mutta omalla lapsellani on harvase päivä jotain askartelua kotiin tuomisiksi tarhasta, laulavat ja leikkivät koska viikoittain lauleskelee jotain uutta laulua kotona. Voi hyvin, syö ja nukkuu yönsä ja on iloinen. jos voisi huonosti siellä tarhassa niin kyllä noin piellä kuin 2-vuotias se näkyisi muussa käytöksessä.

Ystävistäni 2 ovat päiväkodissa töissä ja ainakin he ovat omistautuneet työlleen ja niille lapsille ja keksivät toimitaa tarhapäiviksi.

Kannattasisko sinun olla jo yhteydessä päivähoidon johtajaan tai jos hän on se joka kavaltaa askartelutarvikkeiden määrärahat niin vielä ylemmälle taholle :) Ja jos oikeasti haluat niille lapsille keksiä puuhaa niin sano että muut katsovat toisten lasten perään sillä aikaa kun sä vedät jotain kivaa pienemmälle ryhmälle toisessa huoneessa ja sitten vaihto ? Rupeat järkkäämään niin ehkä muutkin innostuvat kun näkevät että lapsetkin innostuvat..

Vierailija
6/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaihtakoon työpaikkaa

Vierailija - 16.11.12 10:04 (ID 15912123)

en ole ap, mutta täysin naurettavaa käskeä vaihtamaan työpaikkaa, kun sellaisen on edes saanut.

Varsinkin tänä yt-neuvotteluiden aikana, kun koko ajan jää uusia ja taas uusia ihmisiä työttömiksi tai tuntimäärä pudotetaan naurettavuuksiin!

Vierailija
7/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatko ne kollegasi jotain kuusikymppisiä raihnaisia eläkkeellepääsystä unelmoijia? Miten siellä ei osata laittaa poikalapsia ruotuun?

Vierailija
8/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaihtakoon työpaikkaa

Vierailija - 16.11.12 10:04 (ID 15912123)

en ole ap, mutta täysin naurettavaa käskeä vaihtamaan työpaikkaa, kun sellaisen on edes saanut.

Varsinkin tänä yt-neuvotteluiden aikana, kun koko ajan jää uusia ja taas uusia ihmisiä työttömiksi tai tuntimäärä pudotetaan naurettavuuksiin!

Vierailija
9/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikallasi päiväkodissa homma ei pelitä niinkuin sinä tahtoisit, päätät yleistää ja haukkua kaikki päiväkodit..

Hohhoh, tyypillinen kotiäiti.

Vierailija
10/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee harva se päivä kotiin askarteluja, myös siitä silkkipaperistakin, joten eiköhän siellä ole niitä pienryhmätuokioitakin. Samoin savitöitä, valokuvakollaaseja jne tupsahtelee kotiin. Siis kumpikin mukuloidta tuo useamman askarteluun viikossa kotiin.

Kuulostaa siltä, että teidän päiväkodissa on huono johto. Aika epäreilua syyttää siitä kaikkia päiväkoteja.

Vierailija
11/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kouluikää.

Nyt on parikymppinen, fiksu, empaattinen ja tasapainoinen lapsi.

Vierailija
12/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin että asia kuumentaa ja polttaa pahasti tunteita. Osaan mainiosti ottaa huomioon kollegani ja olemme asioista paljon keskustelleet hyvässä hengessä. Ovat itse sanoneet että mitä kauemmin tekee töitä samassa ryhmässä niin jotenkin tulee sokeaksi epäkohdille. Ja vaikka olen ollut kotiäitinä minulla sattuu olemaan alan koulutus. Enkä halua yleistää päiväkoteja mutta olen kuullut LIIAN paljon negatiivista ihmisiltä jotka työskentelevät päiväkodissa ja nyt olen joutunut todistamaan itse sitä samaa. Ja asia kiinnostaa minua myös vanhemman näkökulmasta koska myös omani ovat päiväkodissa. Osa ihmisistä on vaan näköjään semmosia, että puolustus pelaa eikä haluta asioiden varjopuolia. Meidän yhteisen hyvän eteen on pakko pystyä nostamaan epäkohtia esille. Ymmärtäkää hyvät ihmiset.

-AP-

Vierailija
13/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap laittaisi ne villit pojat? Jos kerran ei saisi olla samassa ryhmässä?

Vierailija
14/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue juttu vähän tarkemmin. Itse nimenomaan en koe, että mikään seikka voi olla niin merkittävä että ei voida mitään tehdä. Ryhmän 2 muuta vanhempaa työntekijää siis sanovat että kun on nämä villit pojatkin niin mikään ei onnistu, turha edes yrittää. Olen sitä mieltä, että järjestelemällä kyllä onnistuu :)

Vierailija
15/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tuon luokattoman lystin maksaa.

Kaverini naapurissa asuu työtön "perhe". Äidillä 3 lasta, kahdella sama isä. Kaikki alle kouluikäisiä ja koko päivän tarhassa. Äidin uusi työtön miesystävä (ei ko. lasten isä) majailee heilllä, äiti makaa myös päivät kotona. Kumpikaan ei ole sairas. Kyseessä n. 30 vuotiaat syntypeäiset suomalaiset.

Viikonloppuisin perhe ei tee mitään ( esim. ulkoile), äiti on ilmoittanut ettei ole rahaa. Mitä rahaa siihen tarvitsee, että menee pihanpoikki leikkipuistoon vaikka lastensa kanssa. Umpilaiska äiti.

Vierailija
16/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä halua edes kuulla epäkohdista, mutta kysymykseesi kyllä korjaisin siinä kohtaa, että yksityiset olisivat jotenkin parempia!

Eivät todellakaan ole!

Vierailija
17/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin ainakin täällä Tampereen seudulla ja samoin on kuulemma pääkaupunkiseudullakin!

YT:t eivät koske päiväkoteja, todellakaan, paitsi tietysti epäsuorasti esim. lasten vanhempien kautta.

t. lastentarhanopettajaksi kouluttautuva, jolla olisi töitä vaikka kuinka jo nyt

Ap vaihtakoon työpaikkaa Vierailija - 16.11.12 10:04 (ID 15912123)

en ole ap, mutta täysin naurettavaa käskeä vaihtamaan työpaikkaa, kun sellaisen on edes saanut. Varsinkin tänä yt-neuvotteluiden aikana, kun koko ajan jää uusia ja taas uusia ihmisiä työttömiksi tai tuntimäärä pudotetaan naurettavuuksiin!

Vierailija
18/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kirjoitin "kunnalliset", koska minulla ei ole kokemusta yksityisestä toiminnasta, joten en ole siihen oikea henkilö ottamaan kantaa. Kertokaa te jotka olette tai olette olleet yksityisessä päivähoidossa töissä, miten asiat menee?

Vierailija
19/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on kokemusta yhdestä kunnallisesta ja yhdestä yksityisestä päiväkodista lapsen kautta. Ehdottomasti on ollut saumattomampaa tulla toimeen tämän yksityisen päiväkodin henkilökunnan kanssa. Lapsetkin vaikuttavat rauhallisemmilta ja lapseni tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa. Kunnallisessa päiväkodissa niuhotettiin aivan joka asiasta. Ilomielin maksan nyt enemmän tästä ykstyisestä. Yleistää ei tietenkään voi, mutta meillä näin.

Vierailija
20/25 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vain yhden kunnan alueella ja onhan siitä jo vuosia, monessa päiväkodissa kuitenkin kerkesin olla. Yksikään ei ollut paikka, jonne olisin omat lapseni hoitoon laittanut, paraskin oli vain ihan ok. Ette vanhemmat tiedä mikä meno siellä on. Jos jos minä, silloin nuori pätkätyöläinen uskalsin jostain huomauttaa, kukaan ei uskonut, sain naurut ja vähättelyt ja ko. päiväkotiin ei enää sijaisuuksia tullut.

Pahimmassa paikassa eräs eläkeikää lähestyvä hoitaja oli tosi ilkeä, lapsia hän vain sätti ja moitti, pakotti nämä tekemään askarteluja yms. Kerran näin kun hän tukisti lasta. Lapset olivat alle 3 v.

Toisessa paikassa olin muutaman päivän yksin 5-6 tuntia, ryhmässä 12 lasta, kaikki alle 3 v. Lapset sidottiin narulla pottiin kiinni, etteivät karkaisi sillä aikaa kun puin pienempiä ulos.

Eineskeittiöiden ruoka oli aivan kamalaa, pelkkiä eineksiä ja kaikki maistui samalta. Monissa päiväkodeissa henkilökunta oli leipääntynyttä hommaansa, se näkyi ja kuului, kuka enää 30 vuoden jälkeen jaksaa olla innostunut lastenhoidosta? Aika harva. Joillakin osastoilla meteli oli korviahuumaava, kukaan ei jaksanut välittää. Ulkoillessa pieniäkään ei huomioitu mitenkään, kaatunutta 1-vuotiasta ei autettu tai "se oppii siihen että aina autetaan, pitää oppia itse selviytymään". Myös henkilökunnan välit olivat usein kireät, oli juoruilua, selvää kiusaamista jne. Vanhemmista puhuttiin ikävästi ja tietoja leviteltiin.

Päätin, että omiani en päiväkotiin vie ikinä. Enkä enää omien kotivuosieni jälkeen mennyt päiväkotiin töihin, enkä mene. Toivottavasti siellä on asiat paremmin nyt kuin omina työvuosinani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan