Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Treen yliopiston Tiedotusopin pääsykoe

Vierailija
11.06.2008 |

Onko täällä ketään, joka on ollut Tampereen yliopiston Tiedotusopin pääsykokeessa? Itse olin maanantana.

Tiedättekö kuinka tiukalla kädellä vastaukset arvostellaan, tippuuko pisteitä helposti vai vaikeasti?

Minkähän tasoinen vaikeusasteeltaan pääsykoe oli tänä vuonna verrattuna aiempiin... Ainakin hakijoita oli yli 600.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin kyllä kirjat hyvin, mutta en millään pystynyt joka kappaletta muistamaan. Huomasin, että jotain pientä olin unohtanut.

Tehtävissä piti yhtä aikaa muistaa ja osata soveltaa. Piti siis analysoida tekstejä ja kirjoittaa juttuja.

Minulle olisi hyvä, jos pisteitä tulisi myös soveltamisesta.

Vierailija
2/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa joku vastaisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea oli koe kuulemma ollut, eikä sisäänkään päässyt kuin muutama prossa hakijoista. Mutta tsemppiä, toivottavasti onnistuit! :)

Vierailija
4/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt edes varasijoille, vaikka pisteistä puuttui joitain sadasosia tai jotain muuta yhtä naurettavaa. Kovasti oli pyrkijöitä. Toivon sinulle onnea. Ainahan sinne JOKU valitaan, toivottavasti tänä vuonna sinut.

Jos et pääse tiedotusoppiin, mene sisään jotain muuta kautta ja koita saada se sivuaineeksi. Niin minä lopulta tein. Ammattinikin kannalta parempi vaihtoehto näin.

Vierailija
5/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin, että voisin EHKÄ saada riittävästi pisteitä. Tai sitten en. Yli kuukausi pitää vielä odottaa, siksi täällä kyselin. En millään jaksaisi!

Tosi vaikea arvoida, paljonko pisteitä ropisee kun kokeet ovat niin soveltavat. Esimerkiksi miten piirustustehtävät arvostellaan.

Vierailija
6/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylästä vastaavasta aineesta. Ei varmaankaan piirustustehtäviä kovin vaativin tai "taiteellisin" kriteerein arvostella, koska kattelin aikoinaan pääsykokeessa, kun edessä auditoriossa istuva piirsi ihan mielettömän hienoa julistetta tms. ja itse suhrasin jotain (olen surkea piirtäjä). En edes jaksanut panostaa hirveästi niihin piirtelytehtäviin, kun olin aivan varma, etten kuitenkaan pääse.

Tulossa oli nimittäin vielä esiintymiskoe, jota jännitin hullun lailla. En olisi mennyt koko kakkosvaiheeseen, jos olisin tiennyt esiintymisosiosta. Ja eipä voi sitäkään suoritusta kehua. Nykyään kyllä esiinnyn jo sujuvasti, mutta en kerro missä. ;-)

Ihme kyllä, selvisin läpi kakkosvaiheesta sen noin viiden prosentin joukkoon, joka valittiin. Pisteistä huonommat oli juuri piirtelyt ja esiintyminen, muut osiot vastaavasti taas läpäisin korkeilla pisteillä.

Vierailija
7/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä muita?

Vierailija
8/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoe on varmasti tiukka arvostelultaan, tiedotusoppia on tunnetusti vaikea päästä opiskelemaan Tampereelle.

Oletko hakemassa ensimmäistä kertaa?

Vierailija
9/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan kokemusta kyllä on jo.

Minulla on toiselta alalta ylempi korkeakoulututkinto.

Hakijoita on 500-600, sisään pääsee 39. Mietin vain arvostelua, että jos pisteraja on esimerkiksi 50/70, se ei kerro mitään koska ei tiedä, kuinka tiukasti pisteitä annetaan.

Vierailija
10/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tiedotusoppiin vuonna 1997, joten on tullut jo valmistuttuakin. Toki pääseminen on vaikeaa, kun luvut on noi 600 hakijaa ja jotain 35 otetaan sisään. Mut opiskelu oli kyllä hauskaa ja työelämässä tutkintoa arvostetaan, joten kannattaa yrittää.

Ilmeisesti siellä on edelleen kirjaosio ja ns. luova osio. Vinkiksi, että kirjat kannattaa opetella sanasta sanaan ulkoa (kuten muuallekin yhteiskuntatieteelliseen pyrkiessä). Siinä osiossa ei luovuudesta pisteitä ropisi, vaan kaivataan täsmälleen "oikeista" vastauksista.

Muuten ei muu auta kuin yrittää pitää itsensä rauhallisena pitkässä kokeessa. Tsemppiä!