Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mulle tulee joka ikinen iltapäivä kamala mässäilyhimo

Vierailija
15.11.2012 |

Syön ihan kunnollisen lounaan - muina vuorokaudenaikoina mässäilyhimoa ei ole mutta töistä kotiuduttua voisin syödä mitä vaan ja kuinka paljon vain.

Miksi näin - mikä auttaisi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötkö iltapäivällä hiilareita, esim hedelmiä, keksiä kahvin kanssa? nämä saa mulla nälän aikaan.

syötkö aamiaisen? sekin vaikuttaa.

syötkö ylipäätään paljon hiilareita?

Vierailija
2/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri lounaan jälkeen ja sitten tekee mieli mässätä.

Varaan itse töihin usein mehukeittoa, hedelmän tai jotain vastaavaa, jotta jaksan loppupäivän ja kotiin syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veren sokeri nousee lounaan jälkeen reilusti ja sit kun lähtee putoamaan tekee mieli syödä paljon. Ja tietty mahalaukku venyy lounaalla ja kaipaa täytettä

Vierailija
4/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ratkesi siten, että söin töissä n. klo 14-15 välipalan, rahkaa/raejuustoa+ hedelmä tai pähkinöitä. Sit ei tuu hotkittua kotiin tultua.

Vierailija
5/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin syömään malliruokailijana lautasmallin mukaan ja yritän pitää annoskoon kohtuullisena.

En syö ylettömän paljon hiilareita (pikemminkin yritän välttää ja kiinnittää huomiota laatuun, lounasruokailussa tämä kyllä koulussa on välillä vaikeaa) mutta silti juuri niihin tulee iltapäivisin himo.

En syö aamiaista, en kerta kaikkiaan kykene, sitäpaitsi kouluruokailu on niin aikaisin että se menee vähän niinkuin "aamiaisesta".

ap

Vierailija
6/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin että syön vain aamupalan, lounaan ja päivällisen, että totutan kroppani käyttämään vararavintoa verensokerin ylhäällä pitämiseen aterioiden välillä eikä odottamaan aina että mahalaukkuun pitää saada uutta ruokaa.

Totuttautuminen onnistui tahdonvoimalla muutamassa viikossa ja sen jälkeen ei ole olltu minkäänlaisia mässäily- tai naposteluhimoja mihinkään aikaan.

Vierailija
7/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee ap

Vierailija
8/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöt kevyen/kohtuullisen lounaan niin mässäilyhimo iltapäivällä on yllätys, yllätys... NÄLKÄ! Siis ihan maalaisjärjellä pitäisi tuokin ymmrtää...tuskin sillä pelkällä lounaalla iltaan asti jaksaa ilman näläntunnetta ;)

Vierailija
9/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: Millaisia annoskokoja syöt ruoka-aikoina? Eikö silloinkaan tee mieli ahmia? kyselee ap

Ei tee mieli ahmia aterioillakaan. Koska olen iltavirkku ja aamu-uninen, syön erittäin iltapainotteisesti. Aamulla syömiset on vain maitokahvi ja joskus hedelmä tai pari keksiä. Lounaalla joku keitto tai salaatti ja pari leipäviipaletta, hedelmä. Illalla sitten kunnon ateria annoskoossa säästämättä: yleensä alkusalaatti, pääruoka, lasi viiniä, makea jälkkäri. Ei ole mihinkään aikaan himoja ahmia.

Joskus olen seurannut Kiloklubilla energiansaantiani niin semmoiset 1600-1800 kcal syön päivässä eli ihan kohtuudessa pysyy.

Vierailija
10/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla / aamupäivällä syöminen on mulle jotenkin vaikeaa - se vaan sitten räjähtää iltapäivällä käsiin. Ehkä tosiaan on nälkää, mutta voisin yrittää ottaa itseä niskasta kiinni ja opetella lykkäämään kunnon ateriaa illemmaksi, ehkä se on totuttelustakin kiinni.

Vierailija
11/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla / aamupäivällä syöminen on mulle jotenkin vaikeaa - se vaan sitten räjähtää iltapäivällä käsiin. Ehkä tosiaan on nälkää, mutta voisin yrittää ottaa itseä niskasta kiinni ja opetella lykkäämään kunnon ateriaa illemmaksi, ehkä se on totuttelustakin kiinni.

Luin kerran kahden asiantuntijan väittelyn ateriarytmistä ja siinä vakuutuin sen harvoin syömisen kannattajan perusteluista. Hän sanoi, ettei aikuisen tarvitse syödä usein ja että syömällä välipaloja ihminen vain totuttaa elimistönsä sellaiseksi että se vaatii jatkuvasti ruokaa sisään, ettei se ala ajoissa vapauttaa verensokeria nostavaa energiaa varastoistaan kuten harvaan ruokailuun tottuneella. Lisäksi hän muistutti että eteläisemmässä Euroopassa yleensä kukaan aikuinen paitsi raskaana olevat ei syö välipaloja, joten jos siellä miljoonat pärjää 3:lla aterialla päivässä niin miksei täälläkin.

Siirtymävaiheessa on toki koviakin näläntunteita kun se verensokeri menee alas välillä ja keho yrittää huutaa ruokaa sisään että sen saisi taas ylös. Mutta jos sisukkaasti sanoo että ei, nyt ei ruokaa tipu, niin voi käydä niin onnekkaasti kuin minulla että kroppa oppii säätämään verensokeria paremmin päivittäisinä paastoaikoina.

Vierailija
12/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla toi olematon aamiainen, mieti monta tuntia olet syömättä illallisen ja seuraavan päivän ensimmäisen ruokailun ('aamiainen') välillä?

Vierailija
13/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskaan ei ehkä tule ihan joka iltapäivä, usein kuitenkin. Mulla se on tunnesyömistä ja johtuu pahasta olosta, ja sitä on tosi vaikea hillitä. Ei auta "oikein" syöminen tähän.

Vierailija
14/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla vaikka lasi ab piimää tai tee smoothie, minäkään en saata syödä aamulla oikein alkaa yököttämään ajatuskin, että pitäisi jotain kiinteää saada kurkusta alas. Sitten töissä se terveellinen lounas ja iltapäivällä proteiinia sisältävä välipala. Se on helppo kontrolloida töissä, kun ei voi vielä tyhjentää kaappeja ja ahmia mitä sattuu kaapeista löytymään.

Välipala - ainakin minulla - auttoi siihen, että annoskoko pysyy maltillisena päivällisellä kun ei oikeastaan ole edes nälkä kun ruoka on valmista.

En suosittele 3 aterian rytmiä, se voi nuorempana vielä toimia, mutta oikeasti se on aikamoinen rasitus elimistölle, että syö harvoin, mutta paljon. Haima rasittuu ja voipi kehittyä 2.tyypin diabetes, kun yhtäkkiä onkin kova tarve insuliinille. Kaiken a ja o on mielestäni pitää verensokeri tasaisena jolloin ei tule ylimääräisiä mässäilykohtauksia ja mielihalutkin pysyy aikahyvin kurissa.

terv. 5

Vierailija
15/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaat mineraaleja. Juo kivennäisvettä. Kai syöt kuitenkin jotain kunnollista ruokaa jossakin vaiheessa iltaa?

Vierailija
16/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele 3 aterian rytmiä, se voi nuorempana vielä toimia, mutta oikeasti se on aikamoinen rasitus elimistölle, että syö harvoin, mutta paljon. Haima rasittuu ja voipi kehittyä 2.tyypin diabetes, kun yhtäkkiä onkin kova tarve insuliinille. Kaiken a ja o on mielestäni pitää verensokeri tasaisena jolloin ei tule ylimääräisiä mässäilykohtauksia ja mielihalutkin pysyy aikahyvin kurissa.

terv. 5

2-tyypin diabetes on yleisempää täällä Pohjoismaissa joissa on ollut tapana 5-6 ruokailukertaa päivässä kuin vaikka Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa joissa on syöty yleensä ilman välipaloja vain 2-3 ateriaa päivässä.

Vierailija
17/17 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. 5

2-tyypin diabetes on yleisempää täällä Pohjoismaissa joissa on ollut tapana 5-6 ruokailukertaa päivässä kuin vaikka Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa joissa on syöty yleensä ilman välipaloja vain 2-3 ateriaa päivässä.

mutta syytä tähän ei vielä tiedetä. Onko syy pohjoismaalaisissa geeneissä vai ruoan laadussa tms. Täällä syödään kuitenkin aika pitkälti jalostettuja ruokia. Itse olen laktoosi-intorelantikko ja pystyn juomaan maitoa esim. Ranskassa. Missä syy?

Ja toki heillä on muutoinkin erilainen ruokavalio, suositaan oliiviöljyä, kunnon raaka-aineita. Ei mätetä eineksiä. Tällöin ihminen luonnollisestikin pysyy kylläisenä, kun saa ruoasta kaikki ravinteet mitä tarvitsee.

Välipalan laatu on se mikä ratkaisee, jos se on pullaa, paahtista, muroja tai pari keksiä on selvää ettei se mässäilyn himo katoa mihinkään. Nämä kun vain nostavat verensokerin huippuunsa ja kun lasku alkaa tulee taas keholle olo, että tarttis nostaa sitä jollain mässyllä.

Itse olen sitä mieltä, että kansa syö väärin ja liian jalostettua ruokaa joka ei tue elimistöä. Syöt liikaa, mutta silti olet aliravittu kun et saa ruoasta kaikkea mitä tarvitset.

terv 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan