Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko neljäsluokkalaisen syödä veitsellä ja haarukalla?

Vierailija
14.11.2012 |

Opettaja laittoi koko luokalle viestiä, että oppilaat syövät kuin porsaat (kärjistän). Eivät kuulemma osaa lainkaan käyttää haarukkaa ja veistä. Onko tämä koulun asia? Kuuluuko opetussuunnitelmaan? Ärsyttää nipotus.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni neljäsluokkalainen lapsi ei osaa kuoria perunoita ja suu menee mutruun jos ehdotan että harjoittelisi (hyvin herkkänahkainen lapsi, joka loukkaantuu ystävällisestäkin ohjeistuksesta). Lapsen pari vuotta vanhempi sisaruskin kuorii hyvin vastahakoisesti, kertoi vielä n. vuosi sitten että isäpuoli kuorii hänelle. En tiedä mikä tilanne on heidän toisessa kodissaan nykyään. Koulussa ei perunoita tarvitse kuoria ja kotona ei näköjään opeteta.

Tämä nuorempi lapsi treenaili veitsellä ja haarukalla syömistä parisen vuotta sitten, eka-tokaluokkalaisena, ja huomautin aterimien kuuluvan käsiin juuri päinvastaisella tavalla (siis piti haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa). Vastaus oli "et sä voi päättää miten mä syön".

Lapset myös maiskuttavat syödessään. Ja ei, en jaksa puuttua enää mihinkään vastaaviin asioihin, koska olen huomannut ettei sanomisillani ole mitään vaikutusta mihinkään. Jopa siitä joutuu toisinaan oikein jankuttamaan että ruokapöydässä (tai sisällä ylipäätään) ei pidetä hattua.

Vierailija
2/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2012 klo 22:36"]

Mutta stn huomasin eilen, ettei mun nelosluokkalainen osannut kuukausia (hoksasin, kun ei tajunnut mitä esim. 13.11. meinaa. Sanoi että kolmastoistä päivä ykstoista viikkoa!!! HULLU!). Pistin kotikouluun ja jopa tänä aamuna lateli kuukaudet oikein ja kuukausien järjestysnumerotkin mätsäsivät kutakuinkin. Huh! Kait tässä opeksi täytyy ryhtyä kun ei koulussa tsekata mitä nuo kakarat osaa.

[/quote]

No on sitä kodillakin joku vastuu tällaisten perustietojen opettamisessa. Ei voi olettaa että koulussa ehditään rajallisessa ajassa käydä kaikkea maan ja taivaan väliltä läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööh, meillä viisivuotias on päiväkodissa opetettu syömään haarukalla ja veitsellä, kuuluu perustaitoihin, jotka kuuluu osata tehdä ennen kouluikää

Vierailija
4/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille on annettu veitsi 4vuotiaana ja yhdessä opeteltu siitä lähtien pilkkomaan. Muistaakseni ekaluokkalaiset saavat "kesäläksyksi" eskarin ja ekan luokan kesällä opetella perunoiden kuorimisen :)

Vierailija
5/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelosluokkalaiselle katetaan veitsi ja haarukka, ja niitä pitäisi käyttää jos on leikkamista vaativaa ruokaa. Joudutaan kyllä muistuttelemaan, ja oltiin aika yllättyneitä kun tuli ilmi että koulussa syövät pelkällä haarukalla -myös opettaja.

Vierailija
6/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Mun 4-vuotias osaa jo syödä veitsellä ja haarukalla. On itse alunperin halunnut oppia kun on nähnyt miten muut tekevät. Ehkä se siinä onkin että jos kaikki muut lappaa haarukalla mättöä naamaan niin yksittäinen ei halua erottautua syömällä "oikein". Tai sitten vaan kotonakin on näytetty väärää esimerkkiä.

Vierailija
7/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikaisenä ap sitten mielestäsi täytyisi ruokailuvälineidenkäytön olla hanskassa, jos kerran 10-vuotiaalle asiasta huomauttauminen on ärsyttävää nipotusta?

Vierailija
8/43 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katan yleensä 3-vuotiaallemme lasten veitsen, haarukan ja lusikan, kaikki kolme. Saa itse niistä valita, millä tuntuu parhaimmalta syödä. 6-vuotias saa vain veitsen ja haarukan, ja tarvitsee välillä apua leikkaamisessa. Olen luullut, että lapset syövät veitsellä ja haarukalla päiväkodissakin, mutta täytyypä kysäistä illalla, onko näin.

Vierailija
9/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oppi siinä eka luokan aikana. Kyllä mun mielestä nelosluokkalaisen vois kuvitella jo syövän haarukalla ja veitsellä.

Vierailija
10/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetus olisi lähinnä kotien asia, mutta jos ei kodit hoida työsarkaansa, niin pakkohan koulun on asiaan tarttua.

Missä vaiheessa sinä sitten ap ajattelit alkaa opettaa lapsillesi haarukan ja veitsen käyttöä. Lukioiässäkö? Miten ylipäätänsä syödään pilkottavaa ruokaa ilman, että osaa käyttää veistä.

Vierailija
11/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat tulevat kodista! Kotona opetetaan, jotta voidaan syödä kotona, koulussa, kylässä ja ravintolassa sivistyneesti.

Kotona opetetaan syömään, koulussa matikkaa ja äikkää.

Vierailija
12/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ruokailutavat ovat kyllä mielestäni tärkeä asia ja kyllä nyt viimeistään ekaluokkalaiset pitäisi osata syödä veitsellä ja haarukalla (vai opeko ne pihvit koulussa pilkkoo?) ja massuttamatta. Ja pyyhkiä suunsa ruokailun jälkeen. Aika hurja ajatus, ettei neljäsluokkalainen tätä osaisi. Ei vaikuta sivistyneiden kotien kasvateilta.

Vierailija
13/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ne syö mitään. Mulla on n. kymmenen oppilasta, jotka ei syö juuri mitään ja ovat niin veto poissa iltapäivän tunneilla. Ihan hienoa, että joku jaksaa kiinnittää huomiota tuollaiseen ja vielä antaa vinkkiä koteihin. Mulla ei riitä energiaa tuohon :).

Vierailija
14/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta stn huomasin eilen, ettei mun nelosluokkalainen osannut kuukausia (hoksasin, kun ei tajunnut mitä esim. 13.11. meinaa. Sanoi että kolmastoistä päivä ykstoista viikkoa!!! HULLU!). Pistin kotikouluun ja jopa tänä aamuna lateli kuukaudet oikein ja kuukausien järjestysnumerotkin mätsäsivät kutakuinkin. Huh! Kait tässä opeksi täytyy ryhtyä kun ei koulussa tsekata mitä nuo kakarat osaa.

Vierailija
15/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja laittoi koko luokalle viestiä, että oppilaat syövät kuin porsaat (kärjistän). Eivät kuulemma osaa lainkaan käyttää haarukkaa ja veistä. Onko tämä koulun asia? Kuuluuko opetussuunnitelmaan? Ärsyttää nipotus.

ei todellakaan pitäisi kuulua ops:iin, mutta kun sinun kaltaisiasi vanhempia riittää, jotka eivät viitsi mitään tapoja lapsilleen opettaa, niin koulun on pakko yrittää!

Vain moukka kysyy tuollaista!

Vierailija
16/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät tosin aina syö veistä aktiivisesti käyttäen, mutta kyllä kuopus 5-v: kin osaa jo käyttää veistä ruuan pilkkomiseen.

Kotonahan tavat pitää opettaa eikä koulussa!

Vierailija
17/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppilaille on täysin käsittämätöntä, miksi oikeakätisen pitäis syödä niin, että haarukka on vasemmassa kädessä?!

t. Se aikaisempi ope

Vierailija
18/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että en yrittää saada opetettua edes alkeelliset käytöstavat näille pellossa kasvatettujen junttien lapsille...........

ja sitä paitsi, kyllä mä olen ihan itse pitänyt huolen siitä, että lapseni opettelee kuukaudet, ekaluokkalaiena viimeistään!

Vierailija
19/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän jo aiemmista vastaavista ketjuista, että useimpien av-mammojen mielestä ei ole.

Sympatiat sinun ja lapsesi puolella.

Haarukalla ja veitsellä syöminen ei ole mikään luonnon laki, vaan ihmisten keksimä juttu. Toisaalla maailmassa sydään puikoilla, toisaalla sormin. Paikallisia sääntöjä kaikki, eivät mitään lopullisia totuuksia.

Jos joku olisi onnistunut uskottelemaan länsimaiselle ihmiselle, että on hienoa syödä ässänmuotoisella pahvikiekuralla, niin täällä huudeltaisiin sen puolesta.

Vierailija
20/43 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesumasun. Ei ole maailma muuttunut, ei. Muistan omilta kouluajoilta, kun kaikki vajakit ja ne, jotka olis kuulunut apukouluun, kyllä osasi siivosti käyttää oikealla veistä ja vasemmalla haarukkaa, mutta sai järjestään nelosia ja vitosia. Samaan aikaan me luokan parhaita arvosanoja vetävät syötiin oikean käden haarukalla ateria. Näin muuten syön nykyisinkin.