Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi työhaastattelua; miten toimin etten mokaa?

Vierailija
14.11.2012 |

Olen koko syksyn lähetellyt hakemuksia eikä mistään natsaa. Ja nyt sitten yhtäkkiä onkin KAKSI haastattelua!

Molemmat ovat sijaisuuksia ja palkkatasoltaan samoja.

Minulla on paikkaan A haastattelu perjantaina. Paikkaan on ollut useita hakijoita, joten ei tietysti ole varmaa, että juuri minut valitaan.

Paikkaan B lähetin avoimen hakemuksen muutama kuukausi sitten. Nyt lähestyivät minua viestillä, että heillä aukeaisi sijaisuus, kiinnostaisiko tulla juttelemaan asiasta. Tottakai kiinnosti! Tämä paikka B olisi unelmieni tilaisuus!

Se juttelu on ensi viikon torstaina.

Mitä teen, jos paikasta A soitetaankin ennen paikka B:n haastattelua ("juttelua") ja kysytään, tulenko vaiko enkö?

En varmaan voi sanoa, että "Mietin vielä", jos haastattelusta on jo kulunut muutama päivä.

Mutta jos sanon, että minulla on vielä yksi haastattelu, että voinko palata asiaan sen jälkeen, niin menetänkö mahikseni paikkaan A? Eihän se paikka B:kään mikään varma ole...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

=/

Vierailija
2/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot siihen ekaan paikkaan, että otat sen vastaan, ja perut sitten, jos saatkin sen paremman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli se periaate, että otan ensimmäisen työn, jonka saan. Se ensimmäinen sattui olemaan määräaikaisuus (ihan kiva sellainen). Jätin muut haastattelut käymättä (peruutin tietysti) työpaikan varmistuttua. Kun sitten aikaan olin ollut 6 kk siinä määräaikaisuudessa, sattumalta sain samasta firmasta vakipaikan. Firman sisällä siirtyminen oli helppoa.

Ottaisin edelleen saman taktiikan: eli ensimmäinen paikka vastaanotetaan, joka tulee varmana vastaan. Työllisenä se uudelleen työllistyminen on kumminkin sitten helpompaa kuin työttömänä.

Tsemppiä haastatteluihin!

Vierailija
4/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot sinne että olet jossain reissussa siihen päivään jolloin on toinen haastattelu, tai pari päivää tämän jälkee. jos sattumalta törmäät ekan paikan haastattelijaan niin sanot vaikka että lapsi kipeenä ja reissu peruuntu yms.

Vierailija
5/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on suullinen sopimus sitova, mutta eihän ketään voi pakottaa mihinkään töihin. Ja yleensä on vielä kk koeaika, jolloin voi sopimuksen purkaa ilman irtisanomisaikaa.

Meille on kerran tullut uusi työntekijä, joka oli töissä vain 2 viikkoa, kun saikin unelmaduunin, johon oli hakenut samaan aikaan kuin meille. Ja toisen kerran eräs työntekijä ilmoitti ottavansa paikan, mutta perui jo ennen kuin ehti aloittaa.

Tällä perusteella suosittelen ottamaan paikan vastaan, jos vaan saat. Perut sitten, jos on tarvis. Ne voivat sitten ottaa siihen ekaan työpaikkaan sen kakkosvaihtoehtonsa, jos sinä et pääsekään.

Vierailija
6/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot sinne että olet jossain reissussa siihen päivään jolloin on toinen haastattelu, tai pari päivää tämän jälkee. jos sattumalta törmäät ekan paikan haastattelijaan niin sanot vaikka että lapsi kipeenä ja reissu peruuntu yms.

niuhottajat ja "välttelijät" on ehkä just niitä, joita ei palkata. Mikä estää vastaamasta ulkomaillakaan puhelimeen?

En itse kehtaisi olla kyllä noin kriittisellä hetkellä tavoittamattomissa. Voipi käydä niin, että rekrytoija soittaa sille seuraavalle, joka on tavoitettavissa.

Eihän siinä ole mitään hävettävää, että työtön etsii samanaikaisesti muitakin töitä. Itse päinvastoin sanoin haastattelussa, jos kysyttiin muista hauista, että "kyllä, haen muitakin mielenkiintoisia paikkoja".

Vierailija
7/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on suullinen sopimus sitova, mutta eihän ketään voi pakottaa mihinkään töihin. Ja yleensä on vielä kk koeaika, jolloin voi sopimuksen purkaa ilman irtisanomisaikaa.

Meille on kerran tullut uusi työntekijä, joka oli töissä vain 2 viikkoa, kun saikin unelmaduunin, johon oli hakenut samaan aikaan kuin meille. Ja toisen kerran eräs työntekijä ilmoitti ottavansa paikan, mutta perui jo ennen kuin ehti aloittaa.

Tällä perusteella suosittelen ottamaan paikan vastaan, jos vaan saat. Perut sitten, jos on tarvis. Ne voivat sitten ottaa siihen ekaan työpaikkaan sen kakkosvaihtoehtonsa, jos sinä et pääsekään.

Korjaus: neljän kk koeaika.

Vierailija
8/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoisin ekassa haastattelussa, että haen toistakin paikkaa, josta saan tietää ensi viikolla.

En välttämättä mainitsisi, että se toinen kiinnostaa enemän, mutta kumminkin.

Mietin vain, että pilaako tuollainen mahdollisuuteni? Mitä rekrytoijat yleensä tuollaisesta ajattelevat?

Vierailija
9/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten painottaisin ainoastaan kiinnostustani haettavaan työhön.

ja sanoisin ekassa haastattelussa, että haen toistakin paikkaa, josta saan tietää ensi viikolla.

Mietin vain, että pilaako tuollainen mahdollisuuteni? Mitä rekrytoijat yleensä tuollaisesta ajattelevat?

Vierailija
10/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit pilata. En suosittele toimimaan noin. Älä omaehtoisesti mainosta muualle hakemisia, mutta kysyttäessä sanot toki, että olet muuallekin hakenut.

Vierailija
11/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se nyt on selvä, että en omaehtoisesti tuo esiin sitä, että olen hakenut muitakin töitä. Kysyttäessä kyllä.

Todennäköisesti koko pohdintani on turhaa, mutta pyrin mieluusti varustautumaan kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, ettei mene puhelimessa (ja haastattelussa) sormi suuhun.

Vierailija
12/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietävät että hyvillä tyypeillä on monta paikkaa valittavana. Sitten jos et saakaan sitä B paikkaa niin soita A:lle ja sano että B tarjosi enemmin palkkaa mutta tulisin teille jos pystytte samaan.

Vierailija
13/13 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei paljon palkan kanssa isotella.

Kaikki tietävät että hyvillä tyypeillä on monta paikkaa valittavana. Sitten jos et saakaan sitä B paikkaa niin soita A:lle ja sano että B tarjosi enemmin palkkaa mutta tulisin teille jos pystytte samaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi