Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi lapsi äidin kanssa sairaalassa, toiset flunssassa -> oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen?

Vierailija
14.11.2012 |

Tietääkö kukaan/ onko kokemusta, miten tälläisessä tilanteessa ihan virallisesti menee tuo tilapäinen hoitovapaa?

Eli äiti muusta syystä sairaan vauvan kanssa sairaalassa (krooninen vaiva, joka ajoittain akuutisti pahenee vaatien n. viikon sairaalajaksoja).

Isommille lapsille (2kpl, alle 10-vuotiaita) on juuri tästä syystä päivähoitopaikat olemassa.

Mutta kipeänähän tarhaan ei voi mennä.

Miehen työnantaja ei jousta pätkääkään ns. ylimääräistä, siis eivät anna edes palkatonta ko. tarpeeseen jos ei ole pakko. Mutta miten tämä ihan virallisesti menisi?

Sen tiedän, että jos ovat terveitä, niin isällä ei ole oikeutta jäädä kotiin hoitamaan sairaalajakson ajaksi (eikä edes yhdeksi päiväksi ellei ole kyseessä ns. pakottava perhesyy eli suunnilleen hengenlähtö käsillä jollakin!!!) vaikka sitä tarhapaikkaa siis ei olisikaan.

Ei siis ole tällä hetkellä ajankohtainen ongelma, mutta nuo isommat olivat juuri flunssassa ja tuli mieleen, että nyt flunssakautena näinkin voi käydä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saa mm. neuvolasta poissaolotodistuksen lasten sairaudesta. Työnantaja rutisee, tottakai. Mutta mitään lakia hänkään ei voi vastustaa.

Vierailija
2/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus ymmärtänyt niin, että tulkitaan pienimmän olevan ihan pätevässä hoidossa ilman äitiäkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilapäisesti jäädä hoitamaan lapsia, se on eriasia, saako siltä päivältä palkkaa ja kuinka paljon työnantaja rutisee.

Meillä ollut tilanne, että olen joutunut itse sairaalaan yöllä, hoitovapaalla olin, lapset terveitä, mutta eihän 1,5 ja 3v voinnut keskenäänkään jättää. Eli mies oli kotona, ilmoitti työnantajalle tilanteen. Eihän noissa mitään voi.

Eli jos äiti ei jostain syystä voi hoitaa lapsia, niin saanet sairaalasta lapun, että läsnäoloasi tarvitaan siellä ja mies toisista terkalta/lääkäriltä.

Vierailija
4/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisessa tilanteessa. Mutta varmaan joku palkaton poissaolo sitten.

Vierailija
5/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaahan se vauvalle on... Periaatteessahan mies on oikeutettu pitämään vapaata sairaan lapsen hoidon järjestämiseen. Ja lyhempää päivää tekemään... Enkä tarkoita että vauva joutuu kauheasti yksin olemaan. Sen aikaa että pääset käymään lasten luona esim.silloin kun vauva yleensä nukkuu pitemmät unet...

Vierailija
6/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tes ei anna miehelle oikeutta jäädä osittaiselle hoitovapaalle, mutta palkattoman poissaolon saa tilapäisen pakottavan syyn vuoksi, ehkä jopa palkallisen, mutta siitä päättää ta tapauskohtaisesti.

Vierailija
7/8 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti hoitaa sairasta lasta yli 6 tuntia sairaalassa päivittäin, hän on oikeutettu kelan maksamaan erityishoitorahaan. Tätä ei tietty saa jos on äitiyslomalla/vanhempainvapaalla. Jos on hoitovapaalla sen saa. Jos äiti ei ole tuohon oikeutettu, myös isä voi hoitaa sairasta lasta siellä sairaalassa vähintään 6 t /päivä, jolloin äiti hoitaa muut lapset kotona. Tällöin isä voi hakea erityishoitorahaa ellei työnantaja anna palkallista vapaata lapsen hoitoon. Me olemme aina saaneet todistuksen sairaalasta että molemmat vanhemmat on tarvittu lapsen hoitajiksi sairaalassa, ja ei ole tullut mieleenkään että töissä tuota sairaslomaa ei olisi hyväksytty. Ei ole tarvinnut sairaanhoitajaa hoitamaan, mutta jonkun oltava vierellä, ettei lapsi irrota letkuja yms.

Kerran kun itse opiskelin iltaisin, saimme kunnan kodinhoitajan hoitamaan illalla isompaa sisarusta, kun isä oli pienemmän luona sairaalassa. JOs teilläkin on tarhapaikka, teillä periaatteessa on oikeus kodinhoitajaan siinä tapauksessa että lapset ei voi mennä päiväkotiin.

Vierailija
8/8 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta miehelläsi on oikeus saada tilapäistä hoitovapaata sairaiden lasten hoitamiseksi. Tilanteen tulkintaa hieman vaikeuttaa se, että sinä itse et ole sairas, vaan vauva on. Mutta jos olisit itse niin sairas (vaikka sairastaisit kotona), että et pysty huolehtimaan lapsista, hänellä on siinäkin tilanteessa oikeus jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Toivottavasti saatte järjestymään. Miehesi työnantaja on kyllä kohtuuton, jos ei anna tilapäistä hoitovapaata kuvaamassasi tilanteessa. Jos siis vauva on niin pieni (kuten vauvat yleensä ovat) ja niin sairas, että on yleisesti pidettävä kohtuullisena, että äiti on hänen mukanaan sairaalassa.

Ote EK:n sivuilta:

Tilapäisen hoitovapaan saamisen edellytyksenä on lapsen hoidon järjestämisen tai lapsen hoitamisen tarve. Tämän vuoksi työntekijällä ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen, jos toinen vanhemmista on kotona. Poikkeuksena on tilanne, jossa kotona oleva vanhempi on estynyt hoitamaan lasta yritystoiminnan tai oman sairautensa vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi