Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä kaikkee pitää laittaa vauvalle valmiiksi?

01.12.2005 |

hei kertokaas mitä kaikkee pitää hankkii ja laittaa kotiin valmiiksi ennen vauvan syntymää..

tietenkin vaatteet pestä ja laittaa..

sänky laittaa.. ym. mitä siihen pitää hankkia?

itselle imetysliivit..

liivinsuojia,.

-kertoilkaa kaikkia asioita mitä mieleenne tulee.. olis suuri apu!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

malluska:

hei kertokaas mitä kaikkee pitää hankkii ja laittaa kotiin valmiiksi ennen vauvan syntymää..

tietenkin vaatteet pestä ja laittaa..

sänky laittaa.. ym. mitä siihen pitää hankkia?

itselle imetysliivit..

liivinsuojia,.

-kertoilkaa kaikkia asioita mitä mieleenne tulee.. olis suuri apu!

-Jos käytetty sänky niin uusi patja tai petari. Lyhennä sänkyä lattamalla esim. taiteltu peitto jalkopäähän.

-pieni peitto, pari pussilakanaa ja muutama aluslakana

-Talkkia tai perunajauhoja

-Pieni niistin ja suolaliuostippoja (joskus imetys saattaa aiheuttaa vauvalle nenän tukkoisuutta)

-varalle tuttupullo ja tutti (pari prk korvikemaitoa, tuttiketju)

-turvaistuin autoon

-sideharsot on käteviä takapuolen kuivaukseen ja " imetysliinoina" kun maitoa valuu poskille, kaulalle jne. sekä röyhtäytykseen. Leikkaa ne pienemmiksi ja ompele reunat.

-kuumemittari

-pieniä tumppuja käsien suojaksi ettei raavi

-kahdet imetysliivit ja kertakäyttöisiä liivinsuojia ensiviikoiksi. Kun maidon tulo tasaantuu niin käytä pestäviä, tulee huomattavasti halvemmaksi.

-itsellesi paitoja jotka on helppo aukaista tai nostaa ylös kun alat imettämään

-Turvapuikkoja sekä tavallisia pumpulipuikkoja korvien ja napatyngän putsaukseen

-Pölyämätöntä vanua (Ainu) silmien ja kasvojen puhdistukseen

-purkki jossa pidät keitettyä vettä. Sillä puhdistetaan vauvan silmät muutaman ensiviikon ajan.

-imetystyyny tai tavallinen tyyny (ei kaikki käytä)

-vyöhyketerapeutin puhelinnumero :)

-vauvaöljyä jos sattuu olemaan karstaa päänahassa

-hajustamattomia pyykinpesuaineita

Tuossa on muutama ja kaikki noista ei ole kaikille tarpeellisia.

Laitan lisää jos tulee mieleen.

Vierailija
2/9 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän juuri muistella, mitä sitä kaikkea tarvii. En esikoisen ajalta hyvin muistakaan, mutta jotain.

Ensiksi kommenttina Riannan listalle:

-minä en leikkaisi sideharsoja, turhaa työtä ja joskus hyvä kun on isompia

-imetysliiveja ei välttämättä annata osta kuin korkeintaan yhdet valmiiksi, joillakin kuppikoko muuttuu niin paljon vielä

-meillä 2v sitten ainakin käskettiin silmät puhdista vesijohtovedellä, kuulemma riittävän puhdas (paikkakuntakohtaisia eroja vedessä?)

Ja lisäys, itse en tarvinnut mutta kaverit suositelivat. Joillakin ollut ongelmana omat rinnat ja minulle tutut sanoivat, että jos kotiutu ennen kuin maito on kunnolla noussut (ja varsinkin ensisynnyttäjillä se usein vielä niin) pitää ainakin olla tiedossa mistä saa tarvittaessa vaikka yöllä lainaan rintapumpun, kuulemma ei ole harvinaista että tuore isä juoksee yöllä pitkin kaupunkia ja etsii päivystävää apteekkia. Ja että yksi keräkaali voisi olla jääkaapissa valmiina, keräkaalin lehdet rinnan päälle ovat hyviä pitämään sopivan lämmön ja kosteuden. Itse lisäisin siihen listaan jonkun nänneihin sopivan voiteen, vaikka Bepanthen (voi käyttää myös vauvan pyllyyn myöhemmin).

Jos menet rintapumppua ostamaan, sitten mielestäni käsikäyttöinen on yleensä täysin riittävä, ei tarvi hirveän kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

elef:

Itse yritän juuri muistella, mitä sitä kaikkea tarvii. En esikoisen ajalta hyvin muistakaan, mutta jotain.

Ensiksi kommenttina Riannan listalle:

-minä en leikkaisi sideharsoja, turhaa työtä ja joskus hyvä kun on isompia

-Itse en myöskään leikannut sideharsoja vaan anoppi leikkasi ja ompeli meille yhden harson neljäksi pienemmäksi. Meillä oli käyttöä noille pienille. Isoja harsoja oli parikymmentä (ehkä liikaa)

-Niin ja muistin mieleen vielä se voide rintoihin. Synnärillä suosittelivat lanoliinia ja antoivat pienen purkin kotiin vietäväksi. En tarvinnut sitä kumminkaan mutta katsoin apteekissa hintaa niin oli tosi kallista. Sama(?) voide kaupassa oli reilusti halvempaa.

-Rintapumppu oli turha, lypsin käsin sen mitä tarvitsi (jotkut kaverit ihmetteli kuinka se onnistui, sanoin että kokeilemalla. Pumpulla sain rinnat tosi kipeiksi)

Vierailija
4/9 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..näillähän mä taidan päästä jo alkuun!!

ihanaa, alkaa laittamaan vauvajuttuja kotiin.. <3

-onko se parempi että ensi alkuun laittaa vauvan äippäpakkaukseen nukkumaan, kun pelkkään pinnasänkyyn.. oma äitini meinasi että siellä vauvan on turvallisempi olla, kuin pelkässä pinnasängyssä..

Vierailija
5/9 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vauvan odotukseen! Itse pyörin jo tuolla vauva-puolella. Mulla on neljä lsta, joista pienin on kolme kuinen. Voin todeta, että kovin on erilaisia tarpeita lapsestakin riippuen. Kerronpa sulle mitä meillä on tätä vauvaa varten...

amme ja ammeteline, ei tule oma selkä kipeäksi, irrallinen kovapohjainen hoitotaso kylppärissä, jota ei välttämättä tarvitse lainkaan, mutta on kuitenkin ensi viikkoina näppärä, kun vauva kakkaa monta kertaa yössäkin, ei tarvitse sytytellä valoja muihin huoneisiin ja herättää muita. Nenänniistäjä ja keittosuolatipat ovat tosi tarpeellisia. Rintapumppu oli kahden ekan jälkeen todella tärkeä, muttei enää kolmannen ja neljännen kanssa, en ole tarvinnut kertaakaan. Tuttipullo ja siihen tuttiosa, sekä pari korviketölkkiä varmuuden vuoksi kannattaa ostaa. Meille tosin ne ja tavalliset tutit ovat olleet turhia, kukaan lapsistamme ei ole syönyt tuttia ja vain yksi juonut pullosta. Sideharsot ovat tosi tarpeellisia, parikymmentä on hyvä määrä. Pinnasängyssä meillä ei ole nukkunut yksikään, tälle neljännelle sitä ei ole laitettu edes koristeeksi. Vauvalle talkki ja jokin perusvoide ovat ihan riittäviä, bepanthenia voi hankkia myös, muut voiteet ovat aika turhia, toisaalta tälle neljännelle jouduin ostamaan heti shampoota, sillä hänellä on paljon hiuksia=)

Bodyt ja puolipotkarit ovat käytännöllisimpiä, myös sukkahousut.

Vaunuja ei tarvitse, vastasyntyneen voi mainiosti laittaa kuomurattaisiinkin, alle vaikka talja ja makuupussi, päälle sitten jalkapussi suojaamaan tuulelta. Niin, vanulappuja ja pumpulipuikkoja, sekä desinfiointiainetta navan puhdistukseen, itselle tissilappuja ja siteitä jälkivuotoon, pestävät tissilaput on näppäriä kotioloissa. Mulla taas on rintsikoita kulunut ennätysvauhtia, alussa meni helposti viidetkin liivit päivässä, onneksi ei enää.

Sekavaa sepustusta, toivottavasti sait jotain tolkkua!

T: Lintu75 ja neljä tyttöä

Vierailija
6/9 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitterissä ei kaikki vauvat viihdy, jotkut taas tosi hyvin. Meillä sellainen on, lisäksi vauva on toisinaan turvakaukalossa kotonakin, mutta nyt ei enää pysy kaukalossa, kun puskee itseään siitä pois, joten sitteri on nyt meillä ainakin turvallisempi, tosin autoonhan pitää kaukalo hankkia, mikäli on auto käytössä.

Vierailija
7/9 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös itsellesi siteitä, eipä tarvi heti laittaa ukkoa asialle, ei ne kuitenkaan osaa oikeanlaisia ostaa...

Vierailija
8/9 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

malluska:

-onko se parempi että ensi alkuun laittaa vauvan äippäpakkaukseen nukkumaan, kun pelkkään pinnasänkyyn.. oma äitini meinasi että siellä vauvan on turvallisempi olla, kuin pelkässä pinnasängyssä..

Vauva on kyllä tosi pieni pinnasänkyyn ensi viikkoina/kuukausina. Meillä oli suvussa kulkeva vauvakori jossa pienoinen nukkui 3kk. Mutta jos haluat etta näet vauvan suoraan omasta sängystäsi niin äippäpakkauksen laatikko on vähän hankala. Lattiallehan sen laitat ja sieltä on inhottava vauvaa nostella yöllä syömään.

Pinnasänky muuttuu sopivaksi kun pienennät sen taittelemalla peiton jalkopäähän niin että vauva ei pääse kiemurtelemaan alemmaksi kun sen taidon oppii.

Ja voit sitten yöllä pinnojen välistä laittaa tutin helposti takaisin suuhun ja tuijotella paniikissa että " kai se hengittää" :) Niin minä ainakin panikoin ensimmäiset kuukaudet.

Vierailija
9/9 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ostaa myös suolatippoja apteekista. Meillä ainakin likka oli jo pari viikkoisena pikkaisen räkäinen ja kun sieraimet oli niin kovin pienet olivat heti tukossa ja nämä suolatipat olivat ihan ehdottomia. Ei siis varsinainen flunssa, mutta pikkaisen räkää jonka sai hyvin näillä tipoilla pehmitettyä pois.

Niin ja itsellesi osta reilusti siteitä suosittelen ainakin alkuun yösiteitä. Minut ainakin tuo jälkivuodon määrä yllätti. Ja panadolia kannattaa myös olla itselle valmiina ja jotain mahanpehmennystä varten esim. levolacia. Et todellakaan halua kovaa mahaa heti synnytyksen jälkeen... Itse söin tuota levolacia suosiolla jotain kolme viikkoa ihan kaiken varalta ettei vain mene kovaksi.