Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmeissäni olen.. Kauppareissulla tapahtunutta...

01.12.2005 |

Ruokaostoksilla olimme isossa ruokakaupassa tänä iltana. Maksoin ostokset ja samalla katselin ympärilleni. Näin kassaa vastapäätä olevalla penkillä kaksi ulkomaalaisen näköistä miestä istumassa. Kun siirryin pakkaamaan ostoksia pusseihin, siirsin ostoskärryt lähelle itseäni, joissa hieman alle puolitoistavuotias tyttömme istuskeli. Kun käännyin katsomaan tytärtäni ostosten pakkaamisen välissä, toinen ulkomaalaisista miehistä oli lepertelemässä tytölleni, silitti hänen poskiaan ja moiski suukkoja hänen poskilleen ja otsaan ja hoki " söpöliiniä" . En oikein tiennyt kuinka suhtautua, tuntui hyökkääväiseltä ja hetken ajattelin että ajan miehen pois, mikä liekin ahdistelija! Mutta toisaalta ajattelin että hyvää hän vain tarkoitti, ehkä me Suomalaiset olemme niuhoja ja sulkeutuneita emmekä ole tottuneet tollaiseen että ventovieraita lapsia mennään suukottelemaan. En tiedä... Olen ihan kummissani vieläkin enkä tiedä mitä ajatella. Miehelleni kerroin tapahtumasta ja niinkuin arvelinkin, hänen reaktionsa oli seuraava: " mitä he**ettiä! Olisit ajanut pois, tiedä mitä tauteja tulee kun joku ulkomaalainen tulee pussailemaan!" Mitä ajattelette, en itse tiedä mitä ajatella... Olen tottunut että jokaisella ruokaostos reissulla ainakin yksi ihminen pysähtyy ihastelemaan tytärtämme ja hyvältähän se tuntuu ja tyttökin on mielissään. Mutta että suukottelemaan... Onneksi tyttö ei vierastanut eikä säikähtänyt, vähän hämillään taisi kuitenkin olla =)

-Häkeltynyt äippä-

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustelemme paljon ja varsinkin nuorempi poikamme, joka 1-3-vuotiaana oli sellainen vaalea, sinisilmäinen kikkarapää, veti ihmisiä kuin magneetti.

Muistan monet kerrat ulkomaanmatkoilla pojan " hävinneen" jonkun paikallisen kanssa ihastelemaan milloin mitäkin, kiertävän sylistä syliin, syövän milloin mitäkin tarjottua jne. (onneksi ei ole allergioita...). Varmaan sadoissa on myös se ihmisten määrä, jotka ovat halunneet poseerata kuvissa lapsemme kanssa. Kerran lapsi löytyi ravintolan keittiöstä ja kerran Thaimaassa lapsi oli kiikutettu räätälinliikkeestä ulos viereisille torikojuille ihasteltavaksi kun me sovitimme vaatteita...

Ja me emme todellakaan ole mitään huolettomia vanhempia, jotka jättäisimme lapset valvomatta, mutta kun ovat niin nopeita ja toisaalta aina ei henno kieltää, kun ihmiset tarkoittavat tosissaan pelkkää hyvää ja poikakin on ollut huomiosta pelkästään mielissään. Monessa maassa tuntuu olevan tapa, että esim. liikkeen tai ravintolan henkilökunta tarkoituksella huolehtii lapsista, jotta vanhemmat saavat rauhassa syödä tai katsella.

Vierailija
2/12 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

silitellä poskea tai suukotella lastani. Sen verran bakteerikammoinen olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on ihan normaalia käyttäytymistä monissa kulttuureissa.

Olisi enemmänkin epäkohteliasta olla suukottelematta lapsia.

Kyllä suomalaisilla olisi niin paljon opittavaa toisista kulttuureista. Eikä olisi yhtään pahitteeksi ottaa niistä niitä hyviä puolia omaankin käytökseen. Vai, että ihan bakteereita miehestä tuli.. Kuinka uskalsit lapsen edes kauppaan mukaan ottaa. Ajattele kuka tahansa ulkomaanelävä on voinut niitä teidänkin kärryjä työnnellä ennen teitä ja tyttösi sitten piti niistä kiinni. Varmastiko puhdistit kärryn aisan ennen käyttöänne? Ja muistithan pestä tytön kädet ennen kuin vaan vahingossakaan ehti sormiaan suuhun tai silmiin pistää?

Ystäväni ulkomaalainen mies erehtyi kerran uutena suomessa suukottamaan pientä poikaa kirjastossa poskelle huomionosoituksena. Pojan isä sai siitä hirmuisen hepulin ja uhkasi miestä pedofilia syytteellä. Eipä ole ystävän mies enää koskaan sen jälkeen uskaltanut suomalaisiin lapsiin edes katsoa. Harmi, heidän kulttuurissaan kun lapset huomioidaan niin kauniisti ja tunteet näytetään lämmöllä sekä spontaanisti tuntemattomien lapsiakin kohtaan.

Minua usein ärsyttää suomessa kun vaikka tapaan kaupassa jonkun tutun. Hän ei millään tavalla huomio lapsiani tai kysele heidän voinnistaan (muuta kuin korkeintaan minulta)tms. Ainoastaan minut huomioidaan ja lapset ovat täysin näkymättömiä. Tai sitten heistä puhutaan ääneen mutta huomioimatta heitä siinä vieressä. Mutta kun tapaan ulkomaalaisia tuttujani he AINA minut tervehdittyään tervehtivät henkilökohtaisesti myös lapseni vähintään kättelemällä, poskea silittämällä tai suukottelemalla. Ja kysyvät lapselta itseltään mitä hänelle kuuluu (ei siis äidiltä lasten kuulumisia vaan lapselta). Minusta tälläinen lapsien huomioiminen on paljon kivempi tapa kuin suomalaisilla. Myös omat lapseni on opetettu siihen, että aikuisia on aina tervehdittävä. Ja jos menemme kylään tms niin lapset tervehtivät erikseen myös jokaisen aikuisen eivätkä vain juokse lastenhuoneeseen leikkimään.

Noniin, alkoi mennä jo ohi aiheenkin. Mutta tosiaan ap voisi hieman avartaa katsomustaan ja mietipä seuraavalla kauppareissulla ulkomailla miltä tuntuisi kun sinut häädettäisiin (vaikka et itse näin tehnyt, mutta mieli taisi tehdä)paikallisten lasten läheisyydestä koska olisit niin bakteerinen??

Vierailija
4/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään vahvasti uskonnollisissa muslimimaissa lomaillessani pukeudu minimekkoon, minkä Suomessa voisin tehdä.

Kyllä toisen ihmisen kulttuuria ja erilaisuutta täytyy kunnioittaa. JA huom. tämä sääntö pätee myös niin päin, että ulkomaalaisten täytyisi mielestäni kunnioittaa sitä, että meistä suomalaisista suurin osa kokee lapsensa pussailun ventovieraiden taholta kiusalliseksi. En tiedä miten itse olisin toiminut ap:n kuvaamassa tilanteessa. Epämukavaksi olisin sen myös itse varmasti kokenut, oli tuo lastani lähestyvä ihminen suomalainen tai minkä maalainen tahansa. Eri asia vielä jos tämä ihminen olisi ensin lähestynyt minua ja ehkä olisimme jutelleetkin jotain ensin. Mutta, että ventovieras tulee ja alkaa pussailla lastani, mielestäni mennään jo hyvän maun rajan yli.

Vierailija
5/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä ap sanoi häätäneensä miehen pois? Tuntuu, että kirjoitit nyt kyllä sydämen asiastasi, mutta ap:n kohdalla haukuit väärää puuta. Mielestäni hän suhtautui asiaan kiihkottomasti ja kysyi vain mielipiteitä.

Vierailija
6/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

täkäläiset, se tarkoittaa TIETENKIN sitä että me olemme väärässä, me olemme moukkia, me emme tajua mistään mitään. Jepjep.

Vierailija
7/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itsekkään tykkäisi moisesta, että ventovieras ihminen alkaa silittelemään saati suukottelemaan lapsiani.

Kyllä kieltäisin moisen, ajattelipa vastapuoli mitä tahansa.

Meillä muuan naapuruston rouva harrasti tuota lapsiemme suukottelua, ja sanoinkin ihan suoraan, että en pidä moisesta.

Lapset eivät tykänneet moisesta (vaikkakin me vanhemmat suukottelemme, ja niistä tykkäävät), että vieras ihminen tekee moista.

Tämän lisäksi naapurin rouvalla räikeää huulipunaa, mikä siis jäi lapsiemme poskille.

Suukotelkoon tai paijailkoon kukin omiansa, mutta meidän lapsiimme ei ainakaan vieraat ihmiset kajoa, ei matkoilla eikä kotimaassakaan ;)

Vierailija
8/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oli hän sitten suomalainen tai muun maalainen.

Ymmärrän kyllä jo joku haluaa pientä söpöä lasta pajata poskelle mutta pussata ei tarvitse. Tunnen myös ulkomaalaisia, ja vaikka ne harrastaa pussaamista tavatessa niin ei ne mun poikaani ole mennyt pusaamaan, pajanneet poskelle kylläkin.

Pussata en antaisi juuri sen takia, että en halua mitään ylimääräisiä sairauksia. Ollaan sairasteltu aivan tapeeksi. En ole bakteerikommoinen mutta pojan kädet (ja omat) pestään aina kun ollaan tultu ulkoota sisälle. Kuuluu normaliin hygieniaan. Olen jiin momta kertaa pistänyt merkille yleisissä vessoissa käydessäni kuinka monta (varsinkin ulkomaalaiset valitettavasti) ihmistä jättää kätensä pesemättä WC-käynnin jälkeen. Ok, on niitä suomalaisiakin joukossa.

No tämähän on vain mielipide ja suotakoon jokaiselle omansa. Jokainen tekee ja käyttäytyy niin kuin parhaakseen näkee/kokee.

Vierailija
9/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin Thaimaassa käydessämme siihen että lastani ihasteltiin ja siliteltiin. minun lastani saa ihailla ihan luvan kanssa. Suukottelu olisi toki voinut hämmentää mutta en silti " ajaisi" ihmistä pois.

Vierailija
10/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lily:

Missä välissä ap sanoi häätäneensä miehen pois? Tuntuu, että kirjoitit nyt kyllä sydämen asiastasi, mutta ap:n kohdalla haukuit väärää puuta. Mielestäni hän suhtautui asiaan kiihkottomasti ja kysyi vain mielipiteitä.

Kopio viestini viimeisestä kappaleesta:

" Mtta tosiaan ap voisi hieman avartaa katsomustaan ja mietipä seuraavalla kauppareissulla ulkomailla miltä tuntuisi kun sinut häädettäisiin (vaikka et itse näin tehnyt, mutta mieli taisi tehdä)paikallisten lasten läheisyydestä koska olisit niin bakteerinen?? "

LILY, huomaa suluissa oleva lause!! Taisit lukea viestini hätäisten..

En ole yhtään yllättynyt vastauksistanne. Tiedän entuudestaan kuinka läheisyys ja tunteiden näyttäminen sekä sosiaaliset tilanteet ventovieraiden kanssa voivat olla suomalaisille vaikeita sekä jopa näin epämielyttäviä. En ole sitä mieltä kuten joku epäili/väitti, että ulkomailla kaikki tekevät oikein ja suomalaiset ovat moukkia. Mutta kyllä meillä ihan oikeasti voisi jossain tavoissa olla oppimista muiltakin. Miksi sitä on vaikea tunnustaa?

Ja mitä tulee tähän maassa maan tavalla..jne Niin on hieman eriasia jos Lily matkustaa tiukkaan muslimimaahan joissa jo matkaoppaissa kehoitetaan turistea kunnioittamaan pukeutumissääntäjä jne. Mistäs joku vaikka espanjalainen turisti voisi tietää, että suomessa ei sitten saa pussailla tai silittää kenenkään lasta. Ei siitä varmasti missään varoiteta. Ja minä olen suomalainen ja silti pussailen kavereidenkin lapsia ja silittelen vieraidenkin lapsia sekä juttelen heille vaikka juuri kaupankassalla. Eli silloinhan se on myös suomalainen tapa, kun minä sitä suomalaisena teen??? Ja paljon matkustaneena tiedän, että ei me suomalaisetkaan aina kunnioiteta toisten maiden tapoja. Muslimimaassakin vedetään kunnolla viinaa ja kuljetaan puolialasti. Jos vaikka korjataan om anapa ensin ja sitten vaaditaan samaa muilta?

Vierailija
11/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi siitä, että ventovieraat pussailevat kaupassa lapsiani. Eiköhän tuossa tapauksessa kuitenkin ollut kyse ihan ystävällisestä eleestä eikä mistään pedofiliasta.

Tässä OT-kommentissa on kyllä vinha perä. Suomessa kohteliaan sosiaalisen kanssakäymisen perusteet tuntuvat usein olevan aikuisiltakin ihan hukassa (ja tämän sanon pitkään ulkomailla asuneena). Yksi hyödyllisimmistä asioista mitä lapselleen voi opettaa on kohteliaat käytöstavat, mutta hyviä tapoja on vaikea vaatia jos aikuiset eivät näytä esimerkkiä.

Jääkarhuäiti:

Minua usein ärsyttää suomessa kun vaikka tapaan kaupassa jonkun tutun. Hän ei millään tavalla huomio lapsiani tai kysele heidän voinnistaan (muuta kuin korkeintaan minulta)tms. Ainoastaan minut huomioidaan ja lapset ovat täysin näkymättömiä. Tai sitten heistä puhutaan ääneen mutta huomioimatta heitä siinä vieressä.

Vierailija
12/12 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vieraissa kulttuureissa onkin tapana suukotella vieraitakin lapsia, ja tapa voi olla ihan ystävällinen, ei se silti välttämättä ole lapsista mukavaa. Vauvaikäistä tuskin häiritsee, mutta isompia voi häiritä paljonkin.

Mieheni on espanjalainen ja hänestä on ihanaa, kun lapsemme saavat olla rauhassa vieraiden ja puolituttujen suukoilta täällä Suomessa. Hän muistaa omasta lapsuudestaan kuinka älyttömästi inhosi sitä, kun kaikki mummot aina pussailivat. Huomiota lapselle voi osoittaa muutenkin kuin olemalla päällekäyvä.

(En silti sano, että ap:n tapauksessa mies olisi ollut päällekäyvä. Itsekin olisin todennäköisesti häkeltynyt tuossa tilanteessa, enkä osaa sanoa olisiko minua häirinnyt.)