Mkälainen ihminen sanoo harrastuksekseen elokuvat?
Nii-in, eikö se ole toinen muoto sanalle sohvaperuna? Kyllä minäkin elokuvia katson, paljonkin, mutta että HARRASTUS?
Kommentit (38)
Täällä on nyt joku urpo, jonka mielestä Inception on oikeasti laadukas ja hyvä elokuva vaan sen takia, että siinä on monimutkainen juoni! Argh! Katsokaa ihmiset OIKEITA ELOKUVIA, eikä amerikkalaista höttöä.
Täällä on nyt joku urpo, jonka mielestä Inception on oikeasti laadukas ja hyvä elokuva vaan sen takia, että siinä on monimutkainen juoni! Argh! Katsokaa ihmiset OIKEITA ELOKUVIA, eikä amerikkalaista höttöä.
vain kirjoja lukemalla joutuu käyttämään aivojaan. Siksi otin tähän inceptionin.
Eipä silti. Minä en harrasta elokuvia. Olen itse asiassa väärässä ketjussa...
sellainen ihminen katsoo kaikki leffat. Siis hyvin, hyvin paljon leffoja.
Eihän lukemistakaan mielletä sohvaperunuudeksi, eihän?
lukeminen on ihan eri juttu, siinä käyttää kuitenkin omia aivojaan ja mielikuvitustaan tilanteiden luomiseksi. Elokuvat tyrkkää kaiken valmiina.
ap
Mutta yhtä kaikki. Siinä ollaan paikoillaan sohvaperunana.
Laadukas elokuva on hyvin tehty. Siinä on taiten tehty käsikirjoitus, ohjaus ja näyttelijätyö toimivat saumattomasti. Kuvajälki on kaunista, taitavaa tai erilaista. Hyvä elokuva herättää tunteita ja ajatuksia. Hyvä elokuva ei ole ennalta-arvattava tai muutoin "tusinatavaraa".
esimerkkejä ja tähän ei riitä Taru sormusten herroista.
vinkistä inception, pitääpä katsoa jos se avartaisi maailmaani. Muita hyviä vinkkejä?
ap
1. Charlie Chaplinin Diktaattori
2. Amelie
3. Moulin Rouge
4. Henkien kätkemä
5. Kill Bill
Mutta mä en ole leffaharrastaja. Vain tavallinen leffojen kuluttaja.
American History X
Schindlerin lista
Muistan vieläkin, vuosien jälkeen.
Tekee dokumentteja ja on palkittu musiikkivideo-ohjaaja. Katsoo todella paljon elokuvia.
Suosittelen!
Saksalainen elokuva Juokse Lola!
Italialainen leffa Kaunis elämä (tätä suosittelen kaikille, saisi olla opetusvaatimuksissa yläkoulussa...)
En kauheasti amerikkalaisia, esim. The Big Bang Theory oli mielestäni paljon heikompi mitä odotin hehkutuksen perusteella. Kokeilen seuraavaksi Tudorsia.
Hyllystäni löytyy kaikenlaista: dokumentteja, komediaa, tv-sarjoja, kauhua, ruokaohjelmia, piirrettyjä, japanilaista animaatiota...en katso joka päivä aktiivisesti niitä mutta audiovisuaalisena ihmisenä nautin hyvästä elokuvasta yhtä paljon kuin joku toinen vaikkapa teatterista tai oopperasta.
Tuossa joku jo mainitsikin eron. Jos kattelee krapulassa amerikkalaishöttöä, ei ehkä ole elokuvaharrastaja. Jos katsoo oikeasti hyvää eurooppalaista/neukkulaista/aasialaista elokuvaa, niin sit voi olla elokuvaharrastaja.
Mä kattelen vain eurooppalaisia elokuvia (Truffaut, Bunuel, Almodovar, Kieslowski) ja sanon kyllä usein harrastavani elokuvia. Mun kaikki harrastukset liittyvät sohvaan, mutta miksei sohvalla muka saa harrastaa. Pakkoko on ajaa aina sillä citymaasturilla johki bodykombattiin tai meediokurssille, että vois sanoa omistavansa harrastuksia?
Elokuvat tyrkkää kaiken valmiina. ap
joita katsot. On monia elokuvia, jotka haastavat ajattelemaankin, Kubrick, Von Trier, Allen, Bunuel, ranskan uuden aallon elokuvat. Joudut syyttämään omaa henkistä laiskuuttasi, jos katsot pelkästään sellaisia elokuvia, joissa kaikki on valmiina. Tietysti riippuu katsojastakin, monet kerrokselliset elokuvat voi kokea tylsinä, jos ei tarkemmin orientoidu miettimään niiden merkityksiä.
Italialainen leffa Kaunis elämä (tätä suosittelen kaikille, saisi olla opetusvaatimuksissa yläkoulussa...)
siitä, että elokuvassa on "kaikki valmiina" niin tämä on juuri sellainen elokuva. En edes jaksanut katsoa loppuun asti kun kaikki oli jo ajateltu puolestani.
tai ole kauhean syvällisesti elokuviin perehtynyt.
Katselen kuitenkin siis kohtalaisen usein elokuvia. Elokuvien katselu ja varsinkin ihan elokuvateattereissa käyminen on itselleni henkireikä, tykkään jostain syystä elokuvateattereiden fiiliksestä, rentoudun siellä, irrottaudun arjesta. Joten miksi se ei voisi olla harrastukseni?
Katselen kyllä elokuvia laidasta laitaan. Ruotsalaisia, suomalaisia (harvoista suomalaisista kyllä tykkään), ranskalaisia, eri tyylisiä, katselen kyllä myös "hittileffoja", viimeksi kävin katsomassa uusimman Bond-leffan, ja tykkäsin siitäkin!
Katselen myös ns. ajatteluakin vaativia "vaikeitakin" elokuvia, sellaisia, jotka herättävät erikoisempiakin fiiliksiä.
jos jotakin "elokuvagenreä" inhoan, niin teinileffoja, jossa hauskuutetaan ihmisiä pissa-kakka-tissi-seksi-asioilla. argh...
Ja kauhuleffoja en pysty katsomaan ollenkaan, niille olen vähän turhan herkkä. Trillerit on tarpeeksi jänniä mulle :)
vinkistä inception, pitääpä katsoa jos se avartaisi maailmaani. Muita hyviä vinkkejä?
ap
jos ap ei ole edes semmosesta suositusta hollywood-leffasta kuin inception kuullu, niin miten olis voinu ikinä törmätä "laatuleffoihin"...
Voihan joku harrastaa viinejäkin, ja sillä tuskin tarkoitetaan että vetää punkkukännit joka perjantai. Samalla tavalla voi harrastaa elokuvia, jos ne ovat intohimo, ja haluaa tietää niistä paljon ja kuluttaa paljon aikaa niiden kanssa.
Katsomme noin 5 elokuvaa viikossa. En ainakaan itse viitsisi katsoa koko elokuvaa seisten, joten yleensä istun juurikin sohvalla. Eli me ollaan varmaan Ap:n mielestä sohvaperunoita?
Harrastan elokuvien lisäksi myös juoksua ja juoksen viikossa 30-45 km + salitreenit siihen päälle.
Mutta joo, siltikin, oon myös aikamoinen sohvaperuna, myönnetään.
Toki, jos katsot vain simppeleitä hollywood-elokuvia. Mutta jos yhtään laajennat katselutottumuksiasi havaitset, että elokuvienkin tulkinnat voivat olla moninaiset, elokuvat voivat herättää ajattelemaan, elokuvissa voi olla intertekstuaalisuutta jne. mikä aukeaa nimenomaan silloin kun elokuvan diskurssin tuntee hyvin.