Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ottaa/onko kukaan ottanut vauvaa mukaan hautajaisiin?

Vierailija
08.11.2012 |

Miten menetellä.Otan kyllä rauhoittavia etukäteen että pysyn pystyssä enkä pyörry,äitini kuoli kolme viikkoa sitten ja nyt ens viikon perjantaina hautajaiset.Oli todella rakas mutta iäkäs.Sait minut 48vuotiaana.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itki suurimman osan ajasta, ei kuultu paljon mitään. Tyttärellä oli itselläänkin 5kk ikäinen vauva , ei ollut kirkossa, haettiin vähäksi aikaa muistotilaisuuteen.

Vierailija
42/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi erikoista jos lapsenlapset eivät olisi mukana isovanhempien hautajaisissa. Joku saattaisi pitää vähän loukkaavanakin kun kuitenkin noin lähidukulaisesta kyse.

Mulle ei tulisi mieleenkään jättää lapsia kotiin.

Meillä oli muuten taannoin lähipiirissä vastaava tilanne. Äiti otti vastasyntyneen vaunuihin kirkon eteen, oli siis isänsä hautajaiset ja vauvan papan. Heillä oli sovittuna niin, että yksi kaikaisempi sukulainen lähtee kärryttelemään vauvaa hautuumaalle jos tarvis. Vauva nukkui koko toimituksen ajan.

Pappikin mainitsi puheessaan sen kuinka elämä kulkee ja kuinka arvokasta oli että vauva sai tulla pappansa viimeiselle matkalle.

Oikeastiko te olette sitä mieltä että vanhempanne eivät toivo lastenlapsiansa hautajaisiinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta myös miehen mukaan, joka voi viedä lapsen ulos jos alkaa karjumaan.

Meidän suvussa lapset aina mukana hautajaisissa. Kiljuvat yksilöt viedään ulos rauhoittumaan.

Nyt ollaan menossa 2- ja 3-vuotiaiden kanssa mun mummon hautajaisiin. Mietin kyllä, ottaisinko mukaan pitkän ajomatkan takia. Ja ollaan sitten hotellissa yötä. Lapsia on hautajaisvieraista 18, lähes puolet. Saa nähdä miten menee.

Toisaalta musta kiva nähdä sukuakin, kun harvoin (ja nykyään valitettavasti usein näissä hautajaisissa vain) tavataan.

Vierailija
44/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ei saa ottaa mihinkään mukaan.

Ei häihin, ei hautajaisiin, ei katsomaan mummoa sairaalaan jne.

Ymmärrän että itkevä vauva häiritsee muita, mutta tämänkin voi ratkaista sopimalla että joku poistuu lapsen kanssa ulos tarpeen mukaan. Lasten kuuluu oppia (vauvaa isompien), että kuolema kuuluu elämään, samoin sairastelu ja vanheneminen.

Meillä on ollut vauva hautajaisissa sekä myös taapero (meillä ollut 3 hautajaiset viime vuosina). Itse koin muiden vieraiden kokevan pienokaiset iloisena asiana, lapset saivat paljon huomiota ja varsinkiin vauvaa haluttiin sylitellä.

Vierailija
45/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tajua eroa sylivauvojen ja lasten, esim. 4v, välillä... Jos sanoo, ettei _vauvaa_ kannata tuoda häihin/hautajaisiin/tms niin ei se tarkoita, että vain _aikusia_ saisi tulla...

Itse olin ensimmäistä kertaa hautajaisissa 5v ja tilaisuus on jäänyt mieleen. Olin hämmentynyt, mutta ymmärsin mistä oli kyse ja osasin myös käyttäytyä, vaikka olin normaalisti vilkas ja äänekäs lapsi.

Ja jos surijalla on muutenkin raskasta, niin vauvan hoitaminen voi lisätä raskasta tunnelmaa. Olisi tärkeää päästä osallistumaan tilaisuuteen, mutta sitten pitäisi mennä tyynnyttelemään itkevää vauvaa jonnekin muualle... :/

Voihan vauvan ottaa mukaan sitten syömään sinne muistotilaisuuteen, jos on intiimimpi tilaisuus.

Vierailija
46/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin muiden vieraiden kokevan pienokaiset iloisena asiana, lapset saivat paljon huomiota ja varsinkiin vauvaa haluttiin sylitellä.

Olen valitettavasti ollut hautajaisissa, jossa eräs vieraista alkoi esitellä valokuvia tuoreesta lapsenlapsestaan. Tilanne oli irvokas, kun piti muistella vainajaa, jolle tämä vauva ei ollut edes mitään sukua. Vieras oli kyllä muutnekin vähän...

Vierailija
47/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mielestä vauvan/lapsen voi ja pitää ottaa ihan joka paikkaan. Miksi siis hautajaiset olisivat poikkeus???!!! Itse en tosiaan ottaisi, jos joku muu mahdollisuus olisi.

Vierailija
48/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hinku täällä nyt on kaikilla muistuttaa elämän jatkuvuudesta ja täytyy niitä vauvoja tuoda siksi näytille... On niitä kuule tilanteita joissa kuolema on ollut niin musertava asia, vaikka olisi vanhankin ihmisen, että ei se jatkuvuus silloin surijoita lohduta.

Vierailija
49/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mielestä vauvan/lapsen voi ja pitää ottaa ihan joka paikkaan. Miksi siis hautajaiset olisivat poikkeus???!!! Itse en tosiaan ottaisi, jos joku muu mahdollisuus olisi.

että jos joku uskaltaa sanoa, ettei haluaisi lapsia esimerkiksi (lapsettoman parin) häihin, niin SINNE SIIS. LAPSET MUKAAN JA ETENKIN ITKEVÄT VAUVAT. Miten kukaan kehtaa esittää, ettei mammojen kullanmuruja muka saisi tuoda aina ja joka paikkaan.

Itse otankin palstan ohjeiden mukaan vauvan mukaan firman pikkujouluihin ja sieltä yökerhoon jatkoille.

Vierailija
50/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hautajaisissa nuorin lapseni silloin oli vajaa 2v. ja isäni hautajaisissa nuorin lapseni oli lähes 1v. Olisin vienyt minkä tahansa ikäisen oman lapseni.

Vierailija
51/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos joku uskaltaa sanoa, ettei haluaisi lapsia esimerkiksi (lapsettoman parin) häihin, niin SINNE SIIS. LAPSET MUKAAN JA ETENKIN ITKEVÄT VAUVAT. Miten kukaan kehtaa esittää, ettei mammojen kullanmuruja muka saisi tuoda aina ja joka paikkaan. Itse otankin palstan ohjeiden mukaan vauvan mukaan firman pikkujouluihin ja sieltä yökerhoon jatkoille.

Vauvat ja lapset mukaan ja kaikkialle, muut paikallaolijat sitten "menevät lapsen ehdoilla".

Vierailija
52/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta vasta rippikoulun jälkeen on sopivaa päästä hautajaisiin, silloinkin vain muistotilaisuuteen eikä lainkaan siunaustilaisuuteen. Kai kirkolla on näissä joku ikäraja, että alle 18v:t ei saa tulla mukaan, koska voivat ahdistua siitä ruumiista (joka tosin on arkussa, mutta silti).

Itse olin 5-vuotiaana isoäitini hautajaisissa. Veljeni oli 3-vuotias ja siskoni vähän alle vuoden. Kukaan meistä ei saanut traumoja tai käyttäytynyt huonosti.

Mielestäni on itsestään selvää, että lähisukulaiset osallistuvat hautajaisiin iästä riippumatta.

Vierailija
53/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ollut aika erikoista jos lapsirakkaan isämme 13 lastenlasta olisi jätetty pois hautajaisista.

Kuolema on ulkoistettu niin, että nykymammat nostaa oikeisjutun kun mummo kuolee vanhainkodissa.

Ja ei ne itkeävät ihmiset pahaa tee teidän kullannupuille.

Ette te voi niitä koko ikäänne pumpuliin suojella.

Ei ihme, että nykylapset vetää ranteet auki kun hampsteri kuolee ja nuoret jää saikulle ja haluaa traumaterapiaa kun kissa jää auton alle.

Vierailija
54/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sanonut ettei lapsia saisi traumojen takia hautajaisiin tuoda?

EI KUKAAN.

Vierailija
55/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta vasta rippikoulun jälkeen on sopivaa päästä hautajaisiin, silloinkin vain muistotilaisuuteen eikä lainkaan siunaustilaisuuteen. Kai kirkolla on näissä joku ikäraja, että alle 18v:t ei saa tulla mukaan, koska voivat ahdistua siitä ruumiista (joka tosin on arkussa, mutta silti).

Itse olin 5-vuotiaana isoäitini hautajaisissa. Veljeni oli 3-vuotias ja siskoni vähän alle vuoden. Kukaan meistä ei saanut traumoja tai käyttäytynyt huonosti.

Mielestäni on itsestään selvää, että lähisukulaiset osallistuvat hautajaisiin iästä riippumatta.

Vierailija
56/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sanonut ettei lapsia saisi traumojen takia hautajaisiin tuoda?

EI KUKAAN.

Vierailija
57/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk vauva ja vajaa 3 v. isompi lapsi mukana mummuni hautajaisissa. Lapset olivat mummulle tärkeitä, joten ei tullut mieleenkään jättää lapsia kotiin.

Meillä oli isommalle lapselle kuvakirja mukana, katseli sitten sitä, kun alkoi kyllästyttää (oli hiljaa eikä häirinnyt ketään, joten en pitänyt kuvakirjaa pahana). Vauvan hoidosta oli mieheni kanssa sopimus, että mies menee ulos, jos vauva alkaa huutaa.

Kaukaisemman sukulaisen hautajaisiin en ehkä pieniä lapsia ottaisi, mutta lähisuvun kyllä. Pitää vain miettiä etukäteen toimintasuunnitelma sen varalle, että lapset ryhtyvät hankaliksi. Toisia hautajaisvieraita ei tietenkään saa häiritä, mutta kyllä lapsiakin pitää normaalielämään kuuluvissa tilaisuuksissa pystyä sietämään.

Vierailija
58/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanhoitokuntoisena. Ettei siis ole niin suruissaan, että ihan romahtaisi. Onko sulla ap mies tukena, jos hän voi sitten pitää vauvaa tarvittaessa?

Itse jätin pariviikkoisen vauvan kotiin, kun pidettiin meidän pojan hautajaiset. En olisi pystynyt siellä kunnolla huolehtimaan vauvasta, vaan pyysin siskoani huolehtimaan hänestä kotona sen aikaa, kun olimme kappelilla. Kaksivuotiaan pojan sen sijaan otin mukaan.

Vierailija
59/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niin hautajaisissa kuin häissäkin myös lapset ovat tervetulleita. Itse muistan oman isoäitini hautajaiset, vaikka olin vasta 5v. Oli tärkeä kokemus minulle, kuin myös sisaruksilleni.

Vierailija
60/76 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hinku täällä nyt on kaikilla muistuttaa elämän jatkuvuudesta ja täytyy niitä vauvoja tuoda siksi näytille... On niitä kuule tilanteita joissa kuolema on ollut niin musertava asia, vaikka olisi vanhankin ihmisen, että ei se jatkuvuus silloin surijoita lohduta.

jos ei pikkusiskoni (silloin 7 kk) olisi ollut mukana isoisän (siis isoäidin puolison) hautajaisissa. Se on hyvästijättötilaisuus, sinne ovat tervetulleita kaikki ja etenkin vainajan oman lapset ja lapsenlapset. Vielä 15v sitten olisi ollut noloa, jos omat lapsenlapset olisi jätetty muualle hoitoon. Nyt se näköjään on yleistä samoin kuin se, että suru keskitetään hautajaisiin eikä siellä kyetä tekemään yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä