Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsella hyvä käyttää käytettyjä kenkiä?

Vierailija
08.11.2012 |

Niin, käytättekö lapsillanne toisten lasten käyttämiä vanhoja kenkiä esim. kirpparilta ostettuja? Kenäthän ovat todella kalliita ja niitä pitää ostaa usein, kun jäävät nopeasti pieneksi. Sukulaiseni antoi minulle hänen lapsilleen pieneksi jääneitä kenkiä(2:lla lapsella olleet käytössä).

Nyt mietin, onko minun hyvä käyttää niitä lapsellani (reilu 1v) ?

Olen jostain kuullut, että toisen vanhoja kenkiä ei olisi suositeltavaa käyttää. Jokaisen jalan muoto ja kävelytyyli erilainen jne. Että olisi hyvä ostaa aina uudet kengät eikä valmiiksi jonkun jalan mukaisesti muokkautuneet.

Mutta miten te olette toimineet? Mielipiteitä? :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parit kengät oon ostanut, lähinnä sellaisia joita en muuten ostais ja tyttö pitänyt leikeissään.

Vierailija
2/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi niitä ostoksia, joita teen aina, aina uutena. Jakat eivät menen virheasentoon.

En muuten tahdo myöskään kenenkään muun lakanoita, patjoja, tuttipulloja tai vaikka lasten kylpyammeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sitten oli vauvalehdessä juttua kengistä ja siinä sanottiin käytetyistä että voi ihan hyvin käyttää kunhan eivät ole ihan lintassa eli tukevat kuitenkin normaalisti vielä lapsen jalkaa. Eihän niitä kenkiäkään kuitenkaan siellä tehtaalla valmisteta kenenkään jalkaan täydellisesti sopivaksi...

Vierailija
4/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva joka on vasta oppinut käveleen tarvii omat kengät.Tässä esimerkissä kenkiä on jo käyttänyt kaksi lasta joten älä käytä.

Ei kengät ole niin kalliita et kannattaa pilata lapsen jalat loppuelämäksi.

Kahdet kengät riittää hyvin ton ikäiselle joten varmasti alle satasella saat uudet.

Vierailija
5/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat, juhlakengät, ylimääräiset hienostelukengät, luistimet ja monot kelpuutan myös hyväkuntoisina käytettyinä.

Ne useimmin käytettävät kävelykengät/pihakengät/lenkkarit ostan uusina ja laadukkaina. Useimmin meillä on nahkaisia (ensiaskel)kenkiä ja sandaaleita pihaleikkeihin.

Vierailija
6/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrätän osan kengistä omilla lapsilla. Kun kenkiä on useammat parit kerralla käytössä, ne kestävät minusta kahden lapsen käytön. Mutta. Ne kaikista pidetyimmät lenkkarit/kävelykengät tms. heitän pois (tai laitan Karjala-keräykseen) yhden käyttäjän jälkeen.

En ehkä ottaisi kahdella lapsella käytössä olleita kenkiä vastaan, mutta riippuisi todella paljon kunnosta, luonnollisesti.

Vierailija
7/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta lasta ja jossain vaiheessa lapsen ikää en kierrättänyt sisaruksienkaan välillä. Siinä hujakoilla, kun lapsi oppi kävelemään ja siitä n. vuosi eteenpäin. Enkä kierrättänyt sellaisia kenkiä, jotka olivat kuluneet pohjasta jostain omisuisesta kohdasta.

Itse laitan lasteni kengät kiertoon ja hyvä jos jollekin kelpaa, mulle ei kelpais.

Vierailija
8/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat, juhlakengät, ylimääräiset hienostelukengät, luistimet ja monot kelpuutan myös hyväkuntoisina käytettyinä.

Ne useimmin käytettävät kävelykengät/pihakengät/lenkkarit ostan uusina ja laadukkaina. Useimmin meillä on nahkaisia (ensiaskel)kenkiä ja sandaaleita pihaleikkeihin.

Vierailija
9/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien (3v ja siitä ylöspäin) jalka kasvaa sen verran hitaammin, että yleensä kenkä ei enää jää hyväkuntoisena ja tarpeeksi vähän käytettynä seuraavalle. Mutta jos pieni vauva kävelee kengillä kuukauden ja sitten ne käyvät jo ahtaiksi, niin kyllä ehdottomasti niitä voi käyttää seuraavallakin lapsella.

Minäkin luin tuon Vauva-lehden jutun, jossa sanottiin, että voi käyttää ja pikkulapsilla kengät jää niin äkkiä pieneksi, että ne on hyvät vielä seuraavallekin.

Vierailija
10/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuinen kenkä pysyy kuosissaan pitkään. Jos kenkä näyttää löpsähtäneeltä taikka on taivuteltaessa ihan vetku, niin silloin en niitä lapsella käyttäisi. Toki kakkoskenkinä välttää silloinkin. Eikä tähänkään ole mitään muutas syytä kuin se, että lapsen jalan lihakset eivät ole vielä kovin kehittyneet, eli tarvitsevat jonkin verran tukea. Ei sitä lapsen jalkoja pilalle saa, vaikka käytettyjä kenkiä käyttäisikin. Uudet huonolaatuiset ovat mielestäni paljon huonompi vaihtoehto.

T. fysioterapeutti

Vierailija
11/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä asiantuntija kehoitti ostamaan esikoiselle laadukkaita kenkiä joita kierrättää nuoremmille

Nykyään tiedetään että kenkä ei ole lapsen jalan kehitykselle tärkeä VAAN se että mahdollisimman paljon kuljetaan ilman niitä

Kesällä ja sisällä paljain jaloin erilaisilla alustoilla

Vierailija
12/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kengän laatuun ei vaikuta se, onko käytetty vai käyttämätön. Hyvin voi siis käyttää vanhojakin, kunhan ne ovat kannasta tukevat, kooltaan sopivat, taipuvat päkiästä.

Normaalia jalkaa ei kenkä pilaa.

T. Lastenkirurgi

Vierailija
13/13 |
08.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuinen kenkä pysyy kuosissaan pitkään. Jos kenkä näyttää löpsähtäneeltä taikka on taivuteltaessa ihan vetku, niin silloin en niitä lapsella käyttäisi. Toki kakkoskenkinä välttää silloinkin. Eikä tähänkään ole mitään muutas syytä kuin se, että lapsen jalan lihakset eivät ole vielä kovin kehittyneet, eli tarvitsevat jonkin verran tukea. Ei sitä lapsen jalkoja pilalle saa, vaikka käytettyjä kenkiä käyttäisikin. Uudet huonolaatuiset ovat mielestäni paljon huonompi vaihtoehto. T. fysioterapeutti

Näin muistelen jostain lukeneeni ja mukava saada vahvistus asialle. Itse kierrätän kenkiä perheen sisällä ja ostan myös vähänkäytettyjä, hyväkuntoisia laatukenkiä kirppikseltä. Monesti olen löytänyt Eccon tai Vikingin talvikengät, jotka eivät juuri uudelle häviä, runsaan 10 euron hintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi