Äitiysavustus - hylätty ?!
Onko kenellekkään muulle ikinä käynyt näin? Sain tänään päätöksen äitiysavustuksesta, ja se oli hylätty, sen takia että en ole postittanut k. o. lappua 2kk ennen laskettua aikaa. Olen kyllä postittanut, mutta se ei ole vaan kelaan ehtinyt ennen tämän päivämäärän täyttämistä.
Nyt olen lähettänyt valituksen tästä päätöksestä, ja toivon että valitus menisi läpi ja saisin pakkauksen!
Olisi vain kiva tietää onko kenellekkään muulle käynyt näin+
Kommentit (33)
Mä hain äitiysrahaa ensin ja odotin terkoituksella uuden äitiyspakkauksen julkistusta, ennen kuin hain avustusta. Mulle soitettiin Kelasta, että olenko vahingossa unohtanut hakea ja, että pitää sitten hakea ajoissa, ettei tule hylkyä. Näin kuulemman herkästi käy. Ei ollut sitten enää puhe, että auttaako valittaminen.
Onko kenellekkään muulle ikinä käynyt näin? Sain tänään päätöksen äitiysavustuksesta, ja se oli hylätty, sen takia että en ole postittanut k. o. lappua 2kk ennen laskettua aikaa. Olen kyllä postittanut, mutta se ei ole vaan kelaan ehtinyt ennen tämän päivämäärän täyttämistä.
Nyt olen lähettänyt valituksen tästä päätöksestä, ja toivon että valitus menisi läpi ja saisin pakkauksen!
Olisi vain kiva tietää onko kenellekkään muulle käynyt näin+
Kelan papereissa sanotaan mustalla painetulla paksulla teksillä että anomus pitää toimittaa 2 KK ENNEN ÄITIYSLOMALLE JÄÄMISEN AJANKOHTAA.
Jos jättää postittamisen noin myöhään voi syyttää vain itseään.
tai toimittaa henk. koht. ja pyytää kuitti.
Mutta jos olet äitiysraha hakemuksen laittanut ajoissa kelaan, mutta et äitiysavustus paperia samalla, niin saattaa selitykset valituksessa jäädä aika hatariksi, että miksi ei ollut ajoissa.
tai toimittaa henk. koht. ja pyytää kuitti.
jos lähettää hakemuksen 2kk ennen lasketunajan alkamista, kun se pitää lähettää 2kk ennen äitiysvapaan aloittamista...
sivuilla lukee, että ennen laskettua synnytysaikaa.
Näin haet äitiysavustuksen
Hae äitiysavustusta verkossa. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa Äidin vanhempainetuushakemuksen (SV9) ja postittaa sen mihin tahansa Kelan toimistoon.
Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta.
Adoptiovanhemmat liittävät mukaan todistuksen (SV 94) siitä, että lapsi on nimetty sijoitettavaksi adoptioperheeseen.
Jos asut Ahvenanmaalla, hae äitiysavustusta kotikunnastasi.
Kela lähettää äitiyspakkauksen sinulle postitse. Jos olet valinnut äitiysavustuksen rahana, raha maksetaan pankkitilillesi.
Hakuaika
Hae avustusta viimeistään 2 kk ennen laskettua synnytysaikaa.
kannattaa laittaa hakemus Kelaan jo silloin kun alkaa suunnitella perheenlisäystä.
" Hakuaika
Hae avustusta viimeistään 2 kk ennen laskettua synnytysaikaa."
Eli tuohan tarkoittaa että viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, EI 2kk ennen äitiysloman alkamista.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/240608103936HL?OpenDocument
myöhässä tai samana päivänä mutta ei tietenkään kerro sitä palstalla koska muutenhan häneltä menisi pohja pois Kelan syyttelyltä. Kannattaa lähettää anomus ajoissa eikä jättää viime tippaan.
Valittamalla avustuksen kyllä saa, ei siinä mitään.
Et hakenut pakkausta ajoissa? En ymmärrä, en sitten ollenkaan, miksi asiat pitää jättää noin viime tinkaan. Etkö viitsinyt hakea kun halusit kivemman uuden äitiyspakkauksen? Ahneella on p*****nen loppu..
AP:n on parempi hoitaa asia Kelan kanssa täällä riekkumisen sijaan.
Ja kyllä, noin on varmasti käynyt joillekin muillekin, AP.
Onnea odotukseen!
Kyllä noin voi käydä kelle tahansa, olen pahoillani sun puolesta ap. Mehän ei ulkopuolisina tiedetä, mikä on totuus, mutta onko silti pakko syyttää ap:ta? Eikö voitais vaan luottaa? Kyseessä ei edes ole mikään maailman vakavin juttu.
Toivon ap, että sun valitus menee läpi ja saat sen pakkauksen.
Selvennäs nyt ap vielä milloin päätös on tehty ja milloin sinä olet lappusi postittanut?
että lapsi ehtii kasvaa ulos niistä vaatteista ennen kuin se päätös tulee - vaikka olisi hakijalle myönteinenkin.
Kyllä noin voi käydä kelle tahansa, olen pahoillani sun puolesta ap. Mehän ei ulkopuolisina tiedetä, mikä on totuus, mutta onko silti pakko syyttää ap:ta? Eikö voitais vaan luottaa? Kyseessä ei edes ole mikään maailman vakavin juttu.
Toivon ap, että sun valitus menee läpi ja saat sen pakkauksen.
ja selvittää hänelle asia. Minulla kävi kerran niin, että korvaus lääkärinpalkkiosta oli hylätty sillä perusteella, että hakemus oli myöhässä. Oikeasti hakemus oli kyllä ajoissa: virkailija oli katsonut päivämäärän lääkärikäynnistä, vaikka KELAn ohjeiden mukaan se piti (ainakin silloin) katsoa maksupäivästä, josta oli alle 6 kk. Soitin virkailijalle (puhelinnumero oli päätöksessä). Hän totesi heti tehneensä mokan ja korjaavansa asian. Näin asia korjaantui paljon nopeammin kuin valituksen tekemällä.
Inhoan lomakkeita ja olen niiden kanssa ihan kyvytön. Vaikka kuinka pyörittelen ja väännän niitä ajoissa ja etukäteen, niin aina ne jotenkin jäävät viime tinkaan...
En käsitä, miten voin olla niiden suhteen näin avuton. Olen ihan kyvykäs henkilö noin keskimäärin, fi. maisteri ja ammatissanikin ihan kehuttu, ja silti, Kelan lomakkeet ovat se Akilleen kantapää.
Minä uskon, että valitus auttaa. Olen valittamalla saanut anteeksi omia mokiani. Ei niitä tietysti hyvällä katsota, enkä katso itsekään, koska kyllähän siinä tuhlataan toisen työaikaa, mutta onneksi on osunut ymmrätäväisiä virkailijoita.
jättänyt paperin liian myöhään jotta saisit sen uuden paketin jossa on se sukupuu kannessa?
Kelassa jo nauretaan sun kaltaisille,vuosaaren toimistosta kerrottiin et todella moni yritti kikkailla tollain tajuamatta miten voi käydä.
kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua, ei kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa...